Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 2


Anbefalte innlegg

Om brukeren selv spiller OpenGL spill mest, er det vel neppe noen grunn for han å kjøpe et X800XT kort.

Vi snakker om kort fra øverste hylle, så det spiller vel ikke så stor rolle om man velger ATI eller nVidia her. Jeg tenker nå på støy og varme. Der har fremdeles ATI et lite overtak på nVidia. Men jeg har ikke tenkt å starte en ny "ATI vs nVidia"-diskusjon nå.

Uansett plukker man jo et kort tatt i betraktning hva man spiller. Er jo helt teit å bare velge et kort fra øverste hylle bare for å velge ett. Valget av kort blir vel forklart. Og varmen fra et X800 kort er jo ikke så veldig mye mindre, 45grader kontra 50 grader på 6800 eller noe. Sant at 6800 kortet bråker som en hårføner på crack før man får lagt inn driver, men etter det er gjort stilles den etter hvor varm den er :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trodde Nvidia kortet sugde luft inn og spyr det ut? Det er i allefall slik ATI Silencer 4 gjør det og det tar jo også to plasser...

Nai, 6800 Ultra tar bare lufta fra innsida og spruter varm luft utover alt istedet :) Men du får jo NVSilencer som gjør akkurat det samme til 6800 kortene også. Installerte en på X800Pro kort idag - ganske så stor klump :)

Lenke til kommentar

Burde vel ha hatt en vifte på toppen når man ikke har PSUen der til å dra ut luft. Hvis luft blåses ut nede er jo det ikke videre et bra oppsett for et slikt system som utvikler så meget med varme. En enkel regel som alltid funker for meg er luft inn nede på den ene siden og luft ut oppe på den andre siden. Har også litt lavere rpm på vifta nede slikt at det fremdeles er et "sug" andre steder i kassa. Pga PSU plassering i de fleste kabinetter drar jeg vanligvis inn litt frisk luft nede foran. Hvis den kassa ikke har et hull i toppen burde det nok case-moddes litt slik at man kan få ut all varmluften som ellers vil sette seg der.

Lenke til kommentar
Om brukeren selv spiller OpenGL spill mest, er det vel neppe noen grunn for han å kjøpe et X800XT kort.

Vi snakker om kort fra øverste hylle, så det spiller vel ikke så stor rolle om man velger ATI eller nVidia her. Jeg tenker nå på støy og varme. Der har fremdeles ATI et lite overtak på nVidia. Men jeg har ikke tenkt å starte en ny "ATI vs nVidia"-diskusjon nå.

Uansett plukker man jo et kort tatt i betraktning hva man spiller. Er jo helt teit å bare velge et kort fra øverste hylle bare for å velge ett. Valget av kort blir vel forklart. Og varmen fra et X800 kort er jo ikke så veldig mye mindre, 45grader kontra 50 grader på 6800 eller noe. Sant at 6800 kortet bråker som en hårføner på crack før man får lagt inn driver, men etter det er gjort stilles den etter hvor varm den er :)

Jeg sa "lite overtak", ikke utklassing. Dessuten er GF6800-kortene fysisk store.

Lenke til kommentar
Jeg sa "lite overtak", ikke utklassing. Dessuten er GF6800-kortene fysisk store.

Synes bare det blir feil å si at et kort har overtak på det andre, for sånn er det jo ikke. Kortene er bedre på forskjellige ting, og det kan ikke krones noen vinner. Det man må se på er om man spiller mest Dx eller OpenGL spill. Valget til Dahle falt dermed på 6800 Ultra, så det er ikke vits å "kvine" noe mer om det :)

 

Og det spiller vel ingen vesentlig rolle om de er store gjør det det? Er vel mer enn nok plass i kabinettet hans. Tviler også på at han kommer til å stappe det fult med PCI kort så han skulle ønske han gikk for et kort som bare tok 1 kortplass istedet for 2.

 

Er man helt opphengt i at 3DMark 03 er den råeste testen for hardware uansett, så - klart man skulle kjøpt X800XT kort da disse yter bedre i 3DMark 03. Det finnes dog noen som faktisk bryr seg om hvordan kortene presterer i spillene man spiller mest og vurderer valget derfra.

Endret av DeeTee
Lenke til kommentar
Det ble etter hvert klart at GeForce 6800 Ultra-kortet bråkte nesten like mye som en ødelagt hårføner.

HAHAHA :!:

 

Go ATi sier bare jeg

ATi bråker også ganske drøyt når det blir så varmt. Ikke rart viftene på 6800 kortet går på fult, når CPU utvikler så mye varme, å kabinettet ikke klarer å bli kvitt varmen :no:

Lenke til kommentar
Jeg sa "lite overtak", ikke utklassing. Dessuten er GF6800-kortene fysisk store.

Synes bare det blir feil å si at et kort har overtak på det andre, for sånn er det jo ikke. Kortene er bedre på forskjellige ting, og det kan ikke krones noen vinner. Det man må se på er om man spiller mest Dx eller OpenGL spill. Valget til Dahle falt dermed på 6800 Ultra, så det er ikke vits å "kvine" noe mer om det :)

 

Og det spiller vel ingen vesentlig rolle om de er store gjør det det? Er vel mer enn nok plass i kabinettet hans. Og tviler på han kommer til å stappe det fult med PCI kort så han skulle ønske han gikk for et kort som bare tok 1 kortplass istedet for 2.

 

Er man helt opphengt i at 3DMark 03 er den råeste testen for hardware uansett, så - klart man skulle kjøpt X800XT kort da disse yter bedre i 3DMark 03. Det finnes dog noen som faktisk bryr seg om hvordan kortene presterer i spillene man spiller mest og vurderer valget derfra.

Sa jeg noe om ytelse? Nei, sa bare noe om størrelse og støy/varme/størrelse.

Lenke til kommentar
Ja, har hørt om Prescott, men jeg har også hørt at Intel har klart å lage kjøleløsninger gode nok for dem, slik at de ikke blir så varme.

Jeg tror en Prescott hadde "dødd på seg" rimelig raskt i den kassa der... Prescott - skal jeg aldri ha!! Eier en Nortwood 2.8 i dag og er storfornøyd, om noen trodde jeg var en AMD-tøs. Mulig jeg blir det ved neste oppgradering ;)

 

K :w00t:

Lenke til kommentar
Sa jeg noe om ytelse? Nei, sa bare noe om størrelse og støy/varme/størrelse.

Nei, men du sa noe om overtak. Jeg som for det meste spiller OpenGL FPS, ville ikke merket noe spesielt med overtak dersom jeg hadde investert i et X800XT kort kontra 6800 Ultra. Det er det jeg mener. Om selge kortet er fysisk større stiller jeg meg rimelig likegyldig til. Dessuten har jeg god ventilasjon, så kortet bråker mindre enn X800Pro kortet til naboen ( som har en liten varm kasse ) :)

Lenke til kommentar
Og moralen er:
  • Ikke velg de nye kabinettene til Lian-Li.
  • Bytt kjøleren på ditt 6800Ultra kort.

;)

Den nye NVSilencern yter faktisk ikke bedre enn 6800Ultra vifta som allerede sitter på. Den er dog mindre støyete, men vil heller kortet mitt skal ha det bra, og i mitt kabinett er ikke dette det største problemet. Lav plystrelyd fra diskene er høyere hos meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...