Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 2


Anbefalte innlegg

Vurderte faktisk å kjøpe meg et Lian Li PCV2000 kabinett,men utifra artiklen,så ser jeg at alle kabinetene i PCV serien har helt ræva ventilasjon,så da dropper jeg det.. :D

PCV-serien består av flere kabinetter enn det Øivind har/hadde. Og det er kun det undertegnede (PC-VX100) kabinettet som får negativ omtale i artikkelen. Ta en titt på Lian-Lis hjemmesider (eller butikker som selger kabinettene) og se hvor forskjellige PC-VX000 og PC-VX100 er utseendemessig.

 

Å si at luftgjennomstrømningen suger i hele serien blir jo rett og slett feil, når du hverken har lest om, eller prøvd de andre kabinettene fra PCV-serien.

 

Lian Li PC-V2000, som du hadde tenkt til å kjøpe, har "hull" foran i kabinettet. Dette gjør så luftgjennomstrømningen blir bedre enn i de fleste kabinetter, også "undertegnedes". Større plass hjelper jo også til.

 

Lian-Li har forøvrig også ny modell i PCV-serien. De har større PSU-rom.

 

Edit: Snorreh har visst allerede opplyst om det. Link.

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv et Lian-Li PC-V1000 kabinett (tilsvarende det som her er testet) og syntes det er langt bedre en det som er kommet frem av denne testen ,Jeg hadde tidligere et chieftec midi tower kabinnet og syntes Lian-Li kabinettet er langt bedre ,kabinettet er ikke høyere ,men lengre og bredere som gjør det mulig å plassere hardiskene på tvers,og som også gjør det mulig å benytte 120mm vifter som er langt mer støysvakt en de 80mm viftene som var i chieftech kabinettet ,temperaturene på cpu er heller ikke høyere med Lian-li kabinettet.

Dessuten egner kabinettet seg ypperlig for de som vil montere Vannkjøling da en monterer kjøleren rett på 120mm vifta.Link: http://www.overclockercafe.com/Reviews/coo...erchill/pg3.htm

og her en test i fra Tom`s Hardware: http://www6.tomshardware.com/howto/2004060...ditower-31.html

Endret av vix
Lenke til kommentar
Jeg har selv et Lian-Li PC-V1000 kabinett (tilsvarende det som her er testet) og syntes det er langt bedre en det som er kommet frem av denne testen ,Jeg hadde tidligere et chieftec midi tower kabinnet og syntes Lian-Li kabinettet er langt bedre ,kabinettet er ikke høyere ,men lengre og bredere som gjør det mulig å plassere hardiskene på tvers,og som også gjør det mulig å benytte 120mm vifter som er langt mer støysvakt en de 80mm viftene som var i chieftech kabinettet ,temperaturene på cpu er heller ikke høyere med Lian-li kabinettet.

Dessuten egner kabinettet seg ypperlig for de som vil montere Vannkjøling da en monterer kjøleren rett på 120mm vifta.Link: http://www.overclockercafe.com/Reviews/coo...erchill/pg3.htm

og her en test i fra Tom`s Hardware: http://www6.tomshardware.com/howto/2004060...ditower-31.html

Nei, det kabinettet du linket til er IKKE det som blir "testet" i artikkelen til Øivind. Prøv nå å se forskjellen på PC-V1000 og PC-V1100!

 

PC-V1000(b)

 

PC-V1100(b)

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar
kasol :

 

Du har samme type kjøle løsning som PCV serien på kabinettet ditt..

Tipper at kabinettet ikke klarer å suge inn luft fort nok,da det bare er en liten sprekk under der..

 

Merker det godt på mitt PC70 kabinett,suger inn luft undenifra og.. men mest fra hullene i front dekslet..

Prøvd å kjøre pc'en uten hele fronten på?

Blir der mere stabilt da?

Nei jeg har testa kortet uten sidedeksel. Det hjelper ikke. Ganiwardkortet er ikke så varmt. Mitt gamle Sapphire9800pro med passiv kjøling kunne jeg ikke ta på og når det ble for varmt shutta det ned pc'n. Enten ble jeg satt tilbake i windows eller restart. Med Gainward kortet fryser spillet eller jeg får total krasj med en blåside med feilmeldinger. Eller det vil ikke loade BFV skikkelig.

Men som dere sier kunne kjølinga ha vært bedre.

Lenke til kommentar
en ting jeg reagerte litt på, 6800U kortets minne kjører på 1200mhz? Det gjør ikke mitt kort :ermm: default her er 1100mhz...

 

eller så gleder jeg meg til å se neste del av artikkelen, skal bli morro og samenligne ytelsen i spill fra deres s939 fx53 system til mitt s754 3000+ system...

oopps

Det skal kjøre på 430/1200 men safe settings er på 400/1100. Jeg har en bedre versjon en standard Ultra.

 

Gainwardkort

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Jeg har makan kasse som er brukt i dette prosjektet. Mitt system er dønn stabilt, og ikke så varmt. (CPU: 38-40 idle - 48-50 ful load) MB: 28 -30 idle 38-40 full load) Tar jeg av døra, synker det betraktelig ;)

 

Jeg har tatt opp dette med gjennomlufting både med microplex og med en selger i lian li, ingen av dem kan skjønne at det skal være dårlig gjennomlufting!

 

Det er feil at luften fra vifte i front blir sugd ut av PSU, ser man på andre bilder av kabinettet, så vil man se at det overhodet ikke stemmer.

 

Folk jeg har prata med online som har dette kabinettet har ikke opplevd noen problemer heller.

 

En annen ting er at man må ikke nødvendigvis "modde" inn en 120mm vifte, det finnes Lian li tilbehør som hadde ordnet dette på en penere måte.

 

Jeg er dypt uenig i at dette er et dårlig kabinett.

 

Ellers, morsom og lærerik artikkel.

 

V ;)

Lenke til kommentar
Point Of View 6800 Ultra kjører default på 425/1100...som Øivind Dahle valgte.

Se å få på en VGA Silencer 5 Øivind  :cool:

Ellers er det i disse dager kommet nye kjøleløsninger for disse kortene (Arctic Cooling VGA Silencer NV5). En slik er allerede bestilt av undertegnede, da støyen fra standardkjølingen rett og slett ikke er til å tolerere.

 

:thumbup:

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar

Tror som sagt heller ikke at dette med varme skyldes kun kabinettet, joda den støyisoleringen er nok en del av årsaken , men for dem som har lest alt så er det jo en med tilnærmet samme utstyr plassert i et PC 73 sl som også har varmeproblemer og det med døren åpen , nei her må nok cpu og grafikkort ta sin del av skylden, selv om "enkelte" her ikke liker det :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har makan kasse som er brukt i dette prosjektet. Mitt system er dønn stabilt, og ikke så varmt. (CPU: 38-40 idle - 48-50 ful load) MB: 28 -30 idle 38-40 full load) Tar jeg av døra, synker det betraktelig ;)

 

 

 

I Mitt PC-V1000 kabinett er det ikke forskjell om jeg tar av døren eller ikke ,men jeg har gjort noen endringer for å få ned cpu temperaturen.Med min AMD 64 athlon 3200 ,ble temperaturen for høy med orginal viften særlig ved spill eller konventering ,og da cpu temperaturen steg begynte viften og rotere med minst 20000 rpm :p ,og det ble alt for mye støy.

Jeg fant fram min store gamle Swiftec vifte 80mm og ga denne 6Volt spenning i stedet for 12Volt ,og deaktiverte cpu viften i bios ,jeg får dermed en svært lydløs pc ,der cpu temperaturen ligger på ca 40grader idle og ved videokonventering eks Cinema craft encoder kommer den opp i 47grader.

Endret av vix
Lenke til kommentar
Point Of View 6800 Ultra kjører default på 425/1100...som Øivind Dahle valgte.

Se å få på en VGA Silencer 5 Øivind :cool:

Han trenger vel ikke en dårligere kjøler enn den som er på fra før, noe som vil gjøre skjermkortet enda varmere enn det er inne i det varme kabinettet :)

 

NVSilencer 5 kjøler ikke ned kortet mer, men bråker mindre. Men siden han sliter med varmen, er det vel ikke det smarteste valget.

Lenke til kommentar
Tror som sagt heller ikke at dette med varme skyldes kun kabinettet, joda den støyisoleringen er nok en del av årsaken , men for dem som har lest alt så er det jo en med tilnærmet samme utstyr plassert i et PC 73 sl som også har varmeproblemer og det med døren åpen , nei her må nok cpu og grafikkort ta sin del av skylden, selv om "enkelte" her ikke liker det :hmm:

De må såklart ta sin del av skylden, iogmed at de produserer mest varme, men hva er alternativet? Alle tester viser jo at P4 produserer mye mer varme enn AMD64, ATi sitt kort produserer riktignok mindre varme en Nvidia sitt (15-20 watt om jeg ikke husker feil). Ser ingen komponentmessig grunn til at dette ikke skal fungere ok.

 

AtW

Lenke til kommentar
Point Of View 6800 Ultra kjører default på 425/1100...som Øivind Dahle valgte.

Se å få på en VGA Silencer 5 Øivind  :cool:

Han trenger vel ikke en dårligere kjøler enn den som er på fra før, noe som vil gjøre skjermkortet enda varmere enn det er inne i det varme kabinettet :)

 

NVSilencer 5 kjøler ikke ned kortet mer, men bråker mindre. Men siden han sliter med varmen, er det vel ikke det smarteste valget.

1. silenceren kjøler kortet bedre

2. støyen reduseres ikke så ekstremt, men lyden blir langt mere behagelig(dette står også på produktet)

3. silenceren kjøler ned hele systemet ved at den tar varmen fra skjermkortet ut av kabinettet(fikk selv 4 grader lavere kabinett-temp av å bytte til silenceren.)

 

og jeg lurer fortsatt på om pov-kortet til dahle kjører minne på 1200 som standard, noe jeg finner litt rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...