Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har jo nesten samme oppsett og sliter med samme problemer som beskrives her.

 

jeg har 2 gig ram, 3500+ cpu og Gainward 6800Ultra skjermkort. Har 1 ide 200 gig HD som OS (ødela raptoren :(. ) og 2 200 HD i RAID. Jeg har gitt opp skjermkortet men skal prøve ditt triks. Jeg har satt dem like vha av Gainward Software og da er skjermkortet ustabilt som bare det. Jeg må klokke kortet ned til 400/1200.

Jeg har større kasse, fulltower. Jeg har problemer selv med den ene siden av.

Skal kjøpe meg noen flere vifter og kanskje prøve med 1 gig ram ?

 

Mitt oppsett:

Netshop:

12159 Zalman CPU Vifte Socket A/478/754 CNPS7000A-CU CNPS7000A-Cu

13148 AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED ADA3500AWBOX Socket 939 512KB cache

1x 200 G 8 mb cache Segate Barracuda med OS

2x200 G 8 mb cache Segate Barracuda i RAID

13260 NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern 8X dual layer hvit, bulk

13004 OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum OCZ4661024EBDCPE-K PC-3700 4x512MB (3-3-2-8) 466MHz.

13162 Gigabyte K8NSNXP-939 nForce3 250 GA-K8NSNXP-939 ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394B/

Microplex:

Kabinett: Lian Li Tower

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC73SL

Strømforsyning: MIST 550W

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST550ADP

Hodetelefoner:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SHPC155USB

Komplett:

Grafikkkort: Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB GS

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Godt dere satte pris på denne delen. Utrolig glad jeg valgte å bygge den sammen netshop, da man har tilgang til reserve deler og backupløsninger på stedet.

 

Som dere leser har det vært en del problemer. Riktignok er det hovedsakelig varmeproblemer her (diskuterer i kulissene del 4- ekstremoverklokking her)

 

temraturene nå er litt vanskelig å si nøyaktig, men system temp er ca 38 grader og skjermkort er vel på rundt 55 grader).

 

Ellers sitter jeg med et litt annet ansiktsuttrykk enn det jeg gjorde når problemene kom på rekke og rad.....

Lenke til kommentar
Jeg har jo nesten samme oppsett og sliter med samme problemer som beskrives her.

 

jeg har 2 gig ram, 3500+ cpu og Gainward 6800Ultra skjermkort. Har 1 ide 200 gig HD som OS (ødela raptoren :(. ) og 2 200 HD i RAID. Jeg har gitt opp skjermkortet men skal prøve ditt triks. Jeg har satt dem like vha av Gainward Software og da er skjermkortet ustabilt som bare det. Jeg må klokke kortet ned til 400/1200.

Jeg har større kasse, fulltower. Jeg har problemer selv med den ene siden av.

Skal kjøpe meg noen flere vifter og kanskje prøve med 1 gig ram ?

må innrømme at jeg sitter her å leker med tanken om vann eller ekstrem klokking.

 

Det som taler i mot er:

 

1) din PC blir fort meget stasjonær...

2) du uroer deg mer (grunnløst kanskje) for at noe skal gå galt

 

 

Men hvis du ønsker luft , er nok vifter veien å gå. Cpu kjøleren som jeg bruker er meget bra. hadde vurdert den + løsningen som er foreslått i denne tråden.

 

Hadde også vurdert nytt kjølesystem til gpu her...

 

Men vifter får man liksom aldri nok av :D

Lenke til kommentar
Jeg har jo nesten samme oppsett og sliter med samme problemer som beskrives her.

 

jeg har 2 gig ram, 3500+ cpu og Gainward 6800Ultra skjermkort. Har 1 ide 200 gig HD som OS (ødela raptoren :(. ) og 2 200 HD i RAID. Jeg har gitt opp skjermkortet men skal prøve ditt triks. Jeg har satt dem like vha av Gainward Software og da er skjermkortet ustabilt som bare det. Jeg må klokke kortet ned til 400/1200.

Jeg har større kasse, fulltower. Jeg har problemer selv med den ene siden av.

Skal kjøpe meg noen flere vifter og kanskje prøve med 1 gig ram ?

 

Mitt oppsett:

Netshop:

12159 Zalman CPU Vifte Socket A/478/754 CNPS7000A-CU CNPS7000A-Cu

13148 AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED ADA3500AWBOX Socket 939 512KB cache

1x 200 G 8 mb cache Segate Barracuda med OS

2x200 G 8 mb cache Segate Barracuda i RAID

13260 NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern 8X dual layer hvit, bulk

13004 OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum OCZ4661024EBDCPE-K PC-3700 4x512MB (3-3-2-8) 466MHz.

13162 Gigabyte K8NSNXP-939 nForce3 250 GA-K8NSNXP-939 ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394B/

Microplex:

Kabinett: Lian Li Tower

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC73SL

Strømforsyning: MIST 550W

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST550ADP

Hodetelefoner:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SHPC155USB

Komplett:

Grafikkkort: Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB GS

Dette bekrefter vel bare at den cpuèn og det skjermkortet produserer veldig mye varme og at den mest fornuftige løsningen i så måte er vannkjøling . Jeg har selv hatt vannkjøling i ca 2 år og gudene skal vita at min maskin ikke har stått i ro denne tiden , men har enda til gode å ha lekkasje selv om jeg har en ekstra radiator i kjellern som blir koblet fra/til systemet temmelig ofte .

Lenke til kommentar

Det kom ikke akkurat som noen bombe at det ville bli problemer med de komponentene som ble valgt, noe som jeg også poengterte etter del 1:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry2740730

 

Feil valg av kabinett virker å være årsaken, selv om det også er litt overraskende. Med et Lian Li PC-V1200B eller det gode gamle Lian Li PC-6070B kabinettet så hadde dere ikke hatt noe problem med luftsirkulasjonen og/eller plassproblemer, det er jeg ganske sikker på :)

 

Lian Li PC-V1200B:

11-112-075-09.JPG

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Bra artikel ..

 

Jeg bruker bare lian li kabinetter selv,men forstår ikke helt hvorfor dere valgte det kabinettet der..

Det har jo utrolig dårlig ventilasjon.. + Issolasjon = varme

Greit at det har en 120mm i front,men hvor suger den inn luft fra?

Fra bunn,under front plata.. en liten sprekk under der?

Dårlig løsning syns jeg.. suger inn alt av hybelkaniner..

Å montere en extra vifte i 5 1/2 brønnen er jo uansett en dårlig løsning,ihvertfall siden kabinettet har dør.. og muligens front dekslene på plass..

 

Nei,du du/dere burde nok heller ha valgt et Lian Li Pc-71/75 kabinett..

2x vifter i front 2x i bak og man kan ha stor psu.. eventuelt montere flere vifter over psu.

 

Vurderte faktisk å kjøpe meg et Lian Li PCV2000 kabinett,men utifra artiklen,så ser jeg at alle kabinetene i PCV serien har helt ræva ventilasjon,så da dropper jeg det.. :D

 

For alle som vurderer Lian Li,gå på microplex å se på PC-70/71 og PC-75,drit i den nye PCV serien..

 

ps: har dere foresten prøvd å ta av dekslet som sitter over 120mm i bak kant? den ødlegere vel litt for luftstrømmen ut.. da den egentlig bare er der for å støy isolere..

Endret av miracl
Lenke til kommentar

Greit nok at lian li er PENE stilrene kabinetter, men hvis kjøleløsningene ikke er bedre enn det fremlegges her, kommer jeg til å sverge til chieftec en stund til gitt.

Der er jeg iallefall godt kjent med kjøleløsningene, og har FIN luftstrøm rundt alt som trenger det :) Ellers virker jo systemet fett nok på papiret iallefall.

Lenke til kommentar

kasol :

 

Du har samme type kjøle løsning som PCV serien på kabinettet ditt..

Tipper at kabinettet ikke klarer å suge inn luft fort nok,da det bare er en liten sprekk under der..

 

Merker det godt på mitt PC70 kabinett,suger inn luft undenifra og.. men mest fra hullene i front dekslet..

Prøvd å kjøre pc'en uten hele fronten på?

Blir der mere stabilt da?

Lenke til kommentar
Det kom ikke akkurat som noen bombe at det ville bli problemer med de komponentene som ble valgt, noe som jeg også poengterte etter del 1:

 

 

Feil valg av kabinett virker å være årsaken, selv om det også er litt overraskende. Med et Lian Li PC-V1200B eller det gode gamle Lian Li PC-6070B kabinettet så hadde dere ikke hatt noe problem med luftsirkulasjonen og/eller plassproblemer, det er jeg ganske sikker på :)

 

Vel nå er det jo andre her som kjører med et annet kabinett og med døren åpen,men opplever de samme temp problemene , så det kan vel ikke være bare kabinettet sin feil .

Vil påstå at den varmeutviklingen som forårsakes av denne cpuèn + grafikkortet nok er hovedsyndern her ja :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Greit nok at lian li er PENE stilrene kabinetter, men hvis kjøleløsningene ikke er bedre enn det fremlegges her, kommer jeg til å sverge til chieftec en stund til gitt.

 

Tok meg i tenke akkurat det samme!

Varmeproblemer er noe dritt!!

 

Hvordan er tempraturen til harddiskene der nede i deres eget avlukke?

Fare for høy temp hvis man setter mange varmeprodusernde harddisker der?

 

Fet artikkel btw!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Vel nå er det jo andre her som kjører med et annet kabinett og med døren åpen,men opplever de samme temp problemene , så det kan vel ikke være bare kabinettet sin feil .

Vil påstå at den varmeutviklingen som forårsakes av denne cpuèn + grafikkortet nok er hovedsyndern her ja :hmm:

Jeg har selv et Lian Li PC-71B kabinett og oppi der så er det bl.a. 2 stk. Opteron 246 med boxed kjølere, et Gainward SilentFX PowerPack! Ultra/980 XP Professional skjermkort og 8 stk. Corsair XMS3200LL 512MB minnebrikker, 3 stk. harddisker (1xWD740GD + 2xWD250JB) og en Enermax 465W strømforsyning, og jeg har ikke opplevd noe som helst problemer med varmeutvikling og/eller stabilitetsproblemer. Med mindre det Point Of View GeForce 6800 Ultra skjermkortet produserer sinnsykt mye varme, så er jeg ganske sikker på at det er kabinettet som er kjernen i problemet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...