Gå til innhold

Geforce 6600GT endelig testet!


Revox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I følge artikkelen kostet det $200 da, altså 2000 og under.

 

Forresten, lurer på om dette kan flashes, opplåses for 16 pipelines og klokkes til 6800GT? :)

Problemet er at det har 128-bit minnebuss.. :(

Samt at det ikke engang har 16 pipelines. Dette er ikke samme chipen som det GF6800 bruker. NV43 har ~77millioner færre transistorer.

Lenke til kommentar
6600GT har fysisk bare 8 pipelines. Det er en annen kjerne.

Syns egentlig at 6800NU blir ett bedre og bedre kjøp jeg. Greit nok som MistaPi sier at det kortet som ble linket til over er hakket dyrere enn andre produsenters, men de ligger faktisk ikke så langt unna i pris.

 

Med 256-bit minnebuss, overklokkingsvennlige (foreløpig) og en teoretisk mulighet til 16 pipelines (selv om det ikke er mange som har klart dette) syns jeg det skal bli tøft for 6600 kortet foreløpig. Om prisen kommer til å være under 2000,- så er jeg helt enig i at dette er ett greit kjøp.

 

:Edit Men det skal bli spennende å se hvordan ytelse/pris forholdet blir mot ati sin konkurrent:

 

RV410

- GPU : 500MHz

- 500MHz GDDR3

- 128 bits Memory bus

- 8 Pipelines

- 0,11 micron

- Shader Model 2.0B

- Vertex Shaders : 6

- PCI Express 16x

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Er det GPU'en som bestemmer minnebus'en? Mener det har kommet andre kort med både 128bit og 256bit før på samme kjerne?

 

Da vil det jo bli opp til vær enkel produsent om de vil lage et kort med 256bit's bus.

Hadde det da kommet en "Ultra versjon" for eksempel med 256bits minne og kanskje enda litt høyere kjernefrekvens begynner vi å snakke.

Lenke til kommentar

Så med andre ord skal man ikke se bort ifra 256bit baserte 6600 kort i fremtiden.

 

Det kan bli et ganske bra kort faktisk. Spørs om Nvidia tillater kort produsentene og gjøre slike endringer.

 

Kan godt tenkes at det er et av kortene Nvidia sitter med på hånden itilfelle ATI sitt andre kort blir en hard konkurent. Noe vi selvfølgelig må håpe på da det uansett presser prisene på begge.

Lenke til kommentar
2X 6600 i SLI kobling er min plan. En sammensetning som sies å skal kunne dunke ut 6800 ultra, og da får man det til under 4000,-.

 

Må bare vente på at kortene skal komme, samt at det må komme hovedkort med 2x PCI-X (x16) :) ... og det kan jo ta sin tid....

Ja du sier noe der.. Jeg får min del venter til AMD anskaffer seg det. Og det må vi vente til Nforce 4 for å få. Får håpe det dukker opp om ikke så lenge. Dual 6600GT pci-x...!! :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mye varme disse utvikler? (både 6600 og 6600GT)

 

Jeg tipper jeg fristes mest av den vanlige 6600 om den utvikler så lite varme at den kan kjøles passivt. Håper produksjonen hos IBM reduserer varmeutviklingen en god del i forhold til da de lagde brikkene hos TSCM. Prisen på den vanlige 6600 skal også komme ned mot 149$ (~ 1000kr).

 

Jeg kunne ikke tenkt meg noen av toppmodellene (6800.. eller X800..) på grunn av varmeutvikling og dermed høye krav til PSU og kabinettkjøling.

Lenke til kommentar
6600 sliter jo tydeligvis med minnebåndbredde, jeg lurer på hvordan vil det påvirke to 6600-kort i SLI vs ett 6800? To 6800U i SLI ville jeg ikke sagt nei takk til.

Om man skal stole på Beyond3D (og det kan man stort sett) er det 6600GT sliter med ikke først og fremst båndbredde, men fillrate.

 

Med en høyere ytelse for pixelshading enn 6800NU, men bare litt over halve fillraten ser 6600 ut til å være rettet direkte mot 'kommende' (bedre pixler heller enn flere pixler) spill i middels oppløsning (1024x1280) og uten (eller med lav) AA.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...