Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor piper det så jævlig i øret mitt noen ganger om natta?

Har du vært på konsert e.l. og motatt masse høy lyd, kommer dette ofte igjen som piping i øret i etterkant. Om dette skjer ofte, kan det være skadelig for hørselen.

Stemmer. Det er ikke fordi øret plutselig piper om natten, men fordi du merker pipingen når du ligger i sengen og det er helt stille rundt deg. Vær forsiktig med hørselen, ellers så risikerer du at det piper i ørene konstant, resten av livet..

http://www.oticon.no/eprise/main/Oticon/NO...wDoesTheEarWork

 

"Det ytre øret

Lyder fra verden omkring oss plukkes opp av det ytre øret, som består av øremuslingen og ørekanalen. Når lydbølgene kommer inn i øret, vil ørekanalen øke styrken på de lydene som gjør det enklere å forstå tale. Samtidig beskytter ørekanalen(1) en annen viktig del av øret, trommehinnen (2), som er en fleksibel, rund membran som vibrerer når den blir truffet av lydbølgene.

 

Mellomøret

Lydbølgene forsetter sin reise inn i mellomøret, som består av tre små ben kalt ørebena (3, 4, 5) (bedre kjent som hammeren, ambolten og stigbøylen). Disse benene utgjør bindeleddet mellom trommehinnen og det indre øret. De øker og forsterker lydvibrasjonene før de overføres videre til det indre øret via det ovale vinduet.

 

Det indre øret

Det indre øret, eller cochlea, ligner på et sneglehus, og inneholder et rørsystem fylt med en vannaktig væske. Når lydbølgene passerer gjennom det ovale vinduet (6), begynner væsken å bevege seg og setter små hårceller i bevegelse. Videre omformer disse små hårcellene vibrasjonene til elektriske impulser som sendes via hørselsnerven (9) til hjernen. Nøyaktig hvordan hjernen tolker disse nerveimpulsene er fortsatt et mysterium.

"

 

 

 

Disse hårene funker sånn at når de er i bevegelse lager de en frekvens som vi oppfatter. Etter man har vært på konsert har ofte øret fått overbelastning og da ligger et eller flere hår skjevt og det skaper den pipingen du prater om.

En ren frekvens som vi også ofte hører fra elektriske apparater.

 

Kanskje litt lang post, men hvis noen lurte på hvordan øret fungerer så var det kanskje like greit.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på en ting, det kan hende at folk ser forskjellige farger. At f.eks en ser grønt som blått og en ser brunt som grått osv. Det kunne gått for man lærer at den fargen heter det, men man vet jo ikke hva en annen person ser. Dette er sikkert veldig dumt men jeg er en smule trøtt. Omg det ble dårlig formulert men er orker ikke endre det, får håpe noen skjønner.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på en ting, det kan hende at folk ser forskjellige farger. At f.eks en ser grønt som blått og en ser brunt som grått osv. Det kunne gått for man lærer at den fargen heter det, men man vet jo ikke hva en annen person ser. Dette er sikkert veldig dumt men jeg er en smule trøtt. Omg det ble dårlig formulert men er orker ikke endre det, får håpe noen skjønner.

Jeg tenker også det samme om tid innimellom

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på en ting, det kan hende at folk ser forskjellige farger. At f.eks en ser grønt som blått og en ser brunt som grått osv. Det kunne gått for man lærer at den fargen heter det, men man vet jo ikke hva en annen person ser. Dette er sikkert veldig dumt men jeg er en smule trøtt. Omg det ble dårlig formulert men er orker ikke endre det, får håpe noen skjønner.

Kanskje vi aldri får vite. Eller de kunne jo sikkert studert hjernen på en måte, og sett om de samme signaler blir sendt og mottatt når en og samme farge vises.

Lenke til kommentar
1337 kommer fra 31337, som var porten det legendariske trojanprogrammet "netbus" brukte. Oversatt fra "h4x0r" blir 31337 "elite", som har blitt forkortet til 1337 (leet)

NetBus?

Sikker på at det ikke var CDC sitt "Back Orifice"?

 

Man må da kunne sin historie. :p

Jeg er nesten 100% sikker på at "Back Orifice" brukte UDP 31337 før NetBus ble tenkt på... :yes:

Lenke til kommentar
1337 kommer fra 31337, som var porten det legendariske trojanprogrammet "netbus" brukte. Oversatt fra "h4x0r" blir 31337 "elite", som har blitt forkortet til 1337 (leet)

NetBus?

Sikker på at det ikke var CDC sitt "Back Orifice"?

 

Man må da kunne sin historie. :p

Jeg er nesten 100% sikker på at "Back Orifice" brukte UDP 31337 før NetBus ble tenkt på... :yes:

Du har selfølgelig helt rett..

 

Vet ikke hva jeg tenkte på, men får skylde på at det er søndag :whistle:

 

 

:blush:

Lenke til kommentar

jeg lurer på: "nederst" i kjeften ligger det et slags "teppe" (under tungen). hva er hensikten med dette? og enda mer spesifikt: hva er hensikten med den lille klumpen frempå? er alle med på hva jeg snakker om nå..?

 

og:

Hva er lukt for noe? Hvorfor lukter det av ting?

Ja hvordan kan atomer avgi luft?

avgi luft? Endret av loketing
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...