Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Roger" er vel en gammel greie fra radiokomunikasjon? Betyr vel ca det samme som "mottatt".

 

 

Jeg lurer på hvorfor Stratovariusfioliner har en spessiell klang som man tross masse forskning på temaet ikke har klart å gjenskape.

Vet hva det betyr da, men hvorfor sier man akkurat det?

Vel, i støyete omgivelser i millitært sammenheng f.eks er det veldig viktig å uttrykke seg med ord som umulig kan misforståes. Har antageligvis noe med dette å gjøre ;)

Lenke til kommentar

Denne skulle vell kanskje havnet under hardware: annet, men spørsmålet er så lite at jeg likså godt kan ta det her.

 

Jeg har kjøpt meg ny musematte, fUnc 1030. Og jeg lurer på hvilken side som er den optimale for en optisk mus. Jeg merker egentlig ikke noe forskjell på de to sidene, men det er da kjekt å bruke den "riktige".

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Hvrorfor må vi ha matteprøve idag? Og hvorfor skjønner jeg så lite, akkurat nå mot slutten, og hvorofr har ikke jeg rukket å starte på kap3 mens de andre er halvveis? :shrug:

 

2*3*5*y (2*3*x + 5*4 -3y)

-------------------------------

7*11 (2*5*y +3x +4*7)

 

Kan dette da strykes slik:?

 

2*3*5*y ([2]*[3*x] + 11*[4] -3[y])

----------------------------------

7*11 ([2]* 5*[y] +[3x] +[4]*7)

 

Eller måtte det har vært "hele tall", ikke faktoriserte jeg stryker oppe og nede?

 

sTYKKET OVER KAN JO OGSÅ SKKRIVES SLIK:

2*3*5*y (6x + 44 -3y)

----------------------------------

7*11 (10y +3x +28)

 

Og da ser det jo ikke ut som om noe kan strykes?

Lenke til kommentar
Hvrorfor må vi ha matteprøve idag? Og hvorfor skjønner jeg så lite, akkurat nå mot slutten, og hvorofr har ikke jeg rukket å starte på kap3 mens de andre er halvveis? :shrug:

 

2*3*5*y (2*3*x + 5*4 -3y)

-------------------------------

7*11 (2*5*y +3x +4*7)

 

Kan dette da strykes slik:?

 

2*3*5*y ([2]*[3*x] + 11*[4] -3[y])

----------------------------------

7*11 ([2]* 5*[y] +[3x] +[4]*7)

 

Eller måtte det har vært "hele tall", ikke faktoriserte jeg stryker oppe og nede?

 

sTYKKET OVER KAN JO OGSÅ SKKRIVES SLIK:

2*3*5*y (6x + 44 -3y)

----------------------------------

7*11 (10y +3x +28)

 

Og da ser det jo ikke ut som om noe kan strykes?

For meg ser det faktisk ut som jeg kommer til å stryke med!

 

*hate matte* :no::mad::nei::hmm::hrm:

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor stort universet er, forskerne sier det er uendelig, men det VET jo ikke de, de har jo ikke vært på "enden" på universet da, hvis det finns.....

er ikke så mange som sier at det er uendelig, de fleste har en eller annen teori om at hvis man drar rett frem så kan man reies i det uendelige, men at det fortsatt er en grense, men ikke en vegg eller stop, bare det at det ikke finnes en måte utenom...

 

tenk deg skinnet på en ballong, du kan gå uendelig langt rundt på skinnet, men ballongen er fortsatt ikke uendelig, er noen som mener at universet har samme form og egenskaper som skinnet til en ballong, at universet

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor stort universet er, forskerne sier det er uendelig, men det VET jo ikke de, de har jo ikke vært på "enden"  på universet da, hvis det finns.....

er ikke så mange som sier at det er uendelig, de fleste har en eller annen teori om at hvis man drar rett frem så kan man reies i det uendelige, men at det fortsatt er en grense, men ikke en vegg eller stop, bare det at det ikke finnes en måte utenom...

 

tenk deg skinnet på en ballong, du kan gå uendelig langt rundt på skinnet, men ballongen er fortsatt ikke uendelig, er noen som mener at universet har samme form og egenskaper som skinnet til en ballong, at universet

Hvilket betyr at universet IKKE er uendelig igjen da...

Noe som ikke er mulig ... eller er det?

Lenke til kommentar
Universet er uendelig, det er jo åpenbart. Akkurat som at det ikke finnes et største eller minste tall. Man kan alltid legge til eller fjerne én, så er tallet større/mindre. Det samme gjelder for universet: man kan prøve å reise så langt som fysisk mulig, men man kan alltid ta ett skritt til.

det er INGEN som vet om universet er uendelig eller ikke...

 

tall er så klart ikke uendelig, fordi det er ett system av tall, og ikke ett system av fysiske lover...

 

at ett tall er uendelig har ingenting å si for universet, de er ikke sammenlignbare...

 

du sier at man kan alltid ta ett skritt til, om man er på slutten av universet og tar ett skritt til, så kommer man til starten, tenk deg at du reiser rett frem, i millioner av år, så treffer du jorden igjen, eller kommer nærmere jorden etter ett punkt...

 

 

SkyMarshall: det jeg sa er like mulig som at universet er uendelig

Lenke til kommentar
du sier at man kan alltid ta ett skritt til, om man er på slutten av universet og tar ett skritt til, så kommer man til starten, tenk deg at du reiser rett frem, i millioner av år, så treffer du jorden igjen, eller kommer nærmere jorden etter ett punkt...

Ja, det er gjerne en teori det òg. Selv er jeg litt skeptisk til den, men det har jo veldig lite å si når vi ikke har noen peiling og mest sannsynlig aldri vil vite det. Men det er jo et interessant tema.

 

Hva mener folk om ormhull?

Lenke til kommentar
du sier at man kan alltid ta ett skritt til, om man er på slutten av universet og tar ett skritt til, så kommer man til starten, tenk deg at du reiser rett frem, i millioner av år, så treffer du jorden igjen, eller kommer nærmere jorden etter ett punkt...

Ja, det er gjerne en teori det òg. Selv er jeg litt skeptisk til den, men det har jo veldig lite å si når vi ikke har noen peiling og mest sannsynlig aldri vil vite det. Men det er jo et interessant tema.

 

Hva mener folk om ormhull?

Har man observert noe som helst tegn på at ormehull skulle eksistere da?

Lenke til kommentar

Although they may seem more the stuff of science fiction than science fact, physicists first dreamed up the idea of wormholes. In 1935, Albert Einstein and Nathan Rosen realized that general relativity allows the existence of “bridges,” originally called Einstein-Rosen bridges but now known as wormholes. These space-time tubes act as shortcuts connecting distant regions of space-time. By journeying through a wormhole, you could travel between the two regions faster than a beam of light would be able to if it moved through normal space-time. As with any mode of faster-than-light travel, wormholes offer the possibility of time travel.

 

Until recently, theorists believed that wormholes could exist for only an instant of time, and anyone trying to pass through would run into a singularity. But more recent calculations show that a truly advanced civilization might be able to make wormholes work. By using something physicists call “exotic matter,” which has a negative energy, the civilization could prevent a wormhole from collapsing on itself. The stuff of science fiction, to be sure. But perhaps some day in the far future, it could also turn into science fact.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...