Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Fight club. Litt merkelig film men ikke verst. Jeg likte filmen, god undeholdning syns jeg. Hadde litt problemer med å forstå den første gang jeg så den men da var jeg vel 13-14 år gammel, skjønte mer nå men var visse ting jeg fortsatt ikke skjønte. Filmen er absolutt verdt å se. sterk 4'er (av 6).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Pandora Project

 

er vel ikke så fryktelig mye å si, dårlig lavbudsjett actionfilm.. handler om en tidligere "agent" som stjeler en maskin fra det militære som kan drepe alt levende innen en viss radius uten å ødelegge hus/gjenstander.. og da må selvsakt en "helt" ordne opp..

 

2.5/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

The Life Aquatic with Steve Zissou

 

Wes Andersons første film etter The Royal Tenenbaums. Denne regissøren kan virkelig skape en spesiell atmosfære i filmene sine, en blanding av håpløshet og noe vakkert, med en veldig underfundig humor. Han har også tatt med seg et par av skuespillerne (Owen Wilson er som vanlig god i denne typen bisarre roller) fra forrige film. Rent handlingsmessig blir denne filmen litt dødere enn TRT, og derfor havner den litt bak på min liste, men fortsatt veldig severdig hvis du klarer å se film med et åpent sinn og ikke må ha eksplosjoner og billig humor rundt hvert gatehjørne.

 

Anderson er forresten en gjennomført fyr, bruker 3 år pr. film.

 

7/10.

Lenke til kommentar

En liten ting jeg vil ta opp:

 

Når man gir en karakter, bruker man en skala, og ut fra den gir man vanligvis en heltallsverdi mellom minimum og maksimum.

 

Mange bruker f.eks. "7,5/10" her. Hva med å heller gi "75/100" da? Eller vil man da begynne med "75,5/100"?

Ikke-heltall brukes i "bedømningstilfeller" til f.eks. beregnet gjennomsnitt av flere karakterer, ikke noe annet.

 

Når leste dere sist en anmeldelse i en avis der en film fikk terningkast 4,83..?

 

 

En manns mening.

Lenke til kommentar
Når man gir en karakter, bruker man en skala, og ut fra den gir man vanligvis en heltallsverdi mellom minimum og maksimum.

Avisene gjør vanligvis det, ja.

 

Mange bruker f.eks. "7,5/10" her. Hva med å heller gi "75/100" da?

Seriøst:

 

HVA I HELVETE ER FORSKJELLEN?! :roll:

 

Når leste dere sist en anmeldelse i en avis der en film fikk terningkast 4,83..?

Spar meg. Det har da ingenting med saken å gjøre.

 

Jeg hater karakterer. Hvis du forventer at man skal kunne putte alle verdens filmer i en av ti båser, så forventer jeg at du tier stille når Norsk kverulantforening ikke har årsmøte. Karakterer i filmsammenheng er verdens skarpeste og samtidig mest irrelevante oppfinnelse, og sier bortimot ingenting om en film. Dens nytte begrenser seg rett og slett til det å gi en idé om hvor godt én person likte filmen. Jeg er sikker på at folk flest gir en lang, brun faen i om karaktergivere hiver på en komma og et femtall fordi de var usikre på om de skulle gi en 6/10 eller 7/10.

 

:ermm:

Lenke til kommentar

Jeg tar det jeg har sett i helga (mulig Phone Booth var litt tidligere).

 

Jeg ville gjerne skrevet en skikkelig anmeldelse av Kontroll, men jeg hadde ikke tid i dag. Får se senere. Stjal en søndagshalvtime dog:

 

Kontroll

Første offisielle visning i Norge gikk på Sørlandets kunstmuseum på fredag. Det var ikke så voldsomt med folk, men stas var det likevel. Jeg blir i ekstase om AS Fidalgo makter å få filmen distribuert videre her til lands.

 

I filmens andre scene møter vi Bulcsú, en billettkontrollør i Budapests undergrunnsystem. Filmen begrenser seg fullstendig til denne dystre, underjordiske verdenen. Dagslyset får en aldri se, man aldri vil en savne det heller. Området ga nemlig regissør Nimród Antal uendelige fotografiske og atmosfæriske muligheter, og samtlige er utnyttet til det fulle. Resultatet er en ren audiovisuell nytelse. Mye av skrytet må som en følge av dette løftes over på bandet NEO, som sto for filmens musikk. Den tok pusten fra meg.

 

Filmen er meget sterk som debutfilm. Klippene er ofte lange og velkoordinerte, og det hele lar seg pryde av lysene som mørklegger en hel verden straks de slukkes. Hovedpersonen Bulcsú tilbringer 24 timer i døgnet der nede. Sammen med arbeidskameratene sine, møter han flere spennende karakterer som mot slutten av filmen har gjort sitt. De konkrete problemene vi får presentert, løser seg mot slutten. Automatisk, stort sett. Filmen er fullendt. Den krever aldri spesielt mye av seeren, og de løse trådene som er, knyttes pent opp og danner et fornøyelig nett når rulleteksten møter deg.

 

Filmens handling sentreres rundt billettkontrollørenes vanskeligheter med å gjøre arbeidet sitt. I en kort videokommentar på begynnelsen av filmen blir man dog oppmerksom på at alt er fiksjon. Skaperne har ingen hensikter knyttet til undergrunnsystemet i virkeligheten. Dette er altså fiktiv underholdning, men vær klar over at filmen er svært lite sjangerbestemt. Det er humor, action og lange dialoger. Filmen er riktignok original, men ingen har skapt noen ny sjanger. Blandingen er god og velsmakende. Kanskje til og med for mannen på gata.

 

Det virker som om regissøren lykkes der han våger. Filmen er ikke pretensiøs en plass, enda dette var et modig prosjekt. Filmen er mer enn vellykket. Hvis man ser på den som et ansikt, så har den en kvise eller to, men ellers er det virkelig pent å se på. Kviser er jo helt naturlig.

 

Karakter:

Æsj, vanskelig. 8/10. Kanskje 9/10. For Vandalens skyld kan jeg si 8.5/10.

:tease:

 

Phone Booth

Haha, gid så artig. Jeg trodde aldri i livet jeg ville like denne, men sannelig opplevde jeg ikke at amerikansk action kunne smake godt på mi tunge også. Jeg er blitt så sinnsykt naiv i det siste, så jeg ble helt revet med. Topp underholdning for en time og tjue minutter. 8/10.

 

Heat

Æsj, denne var gørrkjedelig. Jeg klarte ikke å engasjere meg. Den actionscenen var også til de grader oppskrytt. Etter Phone Booth hadde jeg store forventinger om at denne også skulle ta meg med storm. Den var alt for lang. Alt for mye dialog til å ha en handling sentrert rundt noe så ubetydelig som massemord og ran. (Ehe.) Karakter: Lav.

 

Falling Down

Den fyren var tidvis litt artig, men det var jo fullstendig grunnlaget for filmen som en komedie. Noen regelmessige latterutbrudd var med på å krydre det som ellers var en stor drit av en film. Ørlite fornøyelig, men jeg tror skaperne satt alt for mye av sin lit til hovedpersonens evne til å få meg til å le. Den manglet andre verdier.

Karakter: 3/10

 

Adaption

Aha, jeg elsket den siste halvtimen. Resten var også yppelig. Det er utrolig artig at Kaufman har skrevet en film om seg selv som forfatter. Det er så utrolig lett å identifisere seg med ham... som spilles av Nicholas Cage. Veldig stilfull og troverdig rolletolkning forøvrig. Denne var dødkul. Bare synd jeg må levere DVD-en tilbake til en kamerat i morgen. Kunne sikkert trengt et gjensyn en gang.

Karakter: 9/10

 

(Det gikk veldig raskt det her. Ikke mini-anmeldelser en gang.)

 

Edit: Kul Kontroll-trailer som ikke fanger atmosfæren i filmen en plass. Anbefales, men glem den om du ikke likte den.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Når jeg sa 6.5 var det fordi jeg ikke greide å bestemme meg mellom 6 og 7, er ikke værre....

 

The Royal Tennenbaums

 

Den går på tv nå, men jeg gidder ikke se den ferdig. For en kjedelig møkk-film. At en film kan ha så bra skuespillere og allikevel være så kjedelig er et under for meg. Den inneholder 0 humor og 0 spenning, alt av underholdningsverdi er fraværende.

 

1/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...