Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Mask

 

Jim Carrey pluss komedie burde vært en soleklar hit, men dessverre er The Mask like ræva nå som da jeg så den på kino. Vi snakker solid overspilling, meningsløst plott som aldri går noe sted, idiotiske karakterer, unødvendig twists her og der i det som kalles historie bare for å få seerne til å kanskje våkne litt, og så klart, tragisk dårlig CGI.

 

Vurdering: 3/10 Noen bra scener er det jo, men de er få og langt i mellom.

Over spilling, meningsløst plott og idiotiske karakterer?

Høres ut som en helt ordinær Jim Carrey film.

Dataanimasjonen var god den, i 1994 men ser en det med filmøyne som er 20 år eldre, er det kanskje ikke like imponerende lengre.

 

The Mask var en av favorittene mine fra barndommen og fryktet at nostalgien ville svikte meg når jeg ga den en sjans i fjor sommer, men blei positivt overraska.

Til tider masete, men sammenlignet med hva Carrey har gjort de siste 10-12 åra, er filmen så absolutt godkjent som lett og nostalgisk underholdning.

 

Og ikke et eneste ord om filmens viktigste detalj? :hmm:

Den 21 år gamle Cameron Diaz i hennes filmdebut,

"SSSSSSSSSSSSSSSSMOKIN'!"

http://www.youtube.com/watch?v=ss_wX8QHPe4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, Terminator 2 kom i 1991, og Jurassic Park i 1993. Tror ikke alderen er en god unnskyldning for kjipe effekter i The Mask. ;)

 

Jim Carrey som Stanley Ipkiss er ikke så ille, men når han tar på seg masken er det en helt annen sak. Hater fyren intenst. Jeg ser heller en hel sesong av Hotell Cæsar baklengs på spansk enn å se denne filmen igjen. Den er riktignok ikke fullt så dårlig som Robocop-remaken, men det sier seg selv. :p

 

Og ja, en ung Cameron Diaz er med, men jeg er nok en av de få som aldri har likt henne. Samme med Angelina Jolie. Takler ikke hun kjerringa i lengden.

 

Se f.eks i traileren, når han er blitt The Mask. Noen som faktisk synes dette ser morsomt ut?

 

http://www.youtube.com/watch?v=sRUvbeP_vCo

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, Terminator 2 kom i 1991, og Jurassic Park i 1993. Tror ikke alderen er en god unnskyldning for kjipe effekter i The Mask. ;)

 

Jim Carrey som Stanley Ipkiss er ikke så ille, men når han tar på seg masken er det en helt annen sak. Hater fyren intenst. Jeg ser heller en hel sesong av Hotell Cæsar baklengs på spansk enn å se denne filmen igjen. Den er riktignok ikke fullt så dårlig som Robocop-remaken, men det sier seg selv. :p

Nostalgien har kanskje hatt sitt og si for min del der ja.

T2 og Jurassic Park er fortsatt et imponerende skue med tanke på at CGI effektene er over 20 år, men så satte de også standarden for mye av det vi ser i dagens film, på godt og vondt.

Dessuten var jeg ikke gamle karen den gang og Jim Carrey i 94 var en mine store helter.

 

Forstår godt at ikke alle taklet Stanley Ipkiss sitt alter ego Masken, der han fremstår som en nokså masete og lite sympatisk kar, ikke ulikt de som vanligvis ikke drikker alkohol på fest men skulle de plutselig få i seg et par halvlitere for mye, tar det vanligivis ikke lange tiden før Mr. Hyde er løs.

 

Cameron Diaz har i mine øyne aldri vært heitere enn hva hun var i The Mask og There's Something About Mary, dessuten virker hun som ei ålreit dame med peiling på biler og å ha det moro.

Angelina Jolie kan jeg si meg enig i, hun har aldri gjort det helt store for meg heller.

Unntaket er Cyborg 2, men tviler på at det er en film hun har høye tanker om i ettertid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Er jo liksom vitsen at The Mask skal være irriterende/in your face , det er jo nettopp hans personlighet.

 

Samme er det med Robin Williams' ablegøyer oxo , "it comes with the territory" ;)

 

Driter i effektene , kan fint se gamle filmer fra 60s med primitive effekter (007 YOLT f.eks.......når SPECTRE kapseln tar av/lander) så lenge filmene er gode , selv gir jeg Mask 4.5 eller 5/6.

 

Har ikke sett den på noen år men helt klart en film over gj.snittet.

 

Diaz er jeg likegyldig til , mange som var penere enn henne.....Locklear f.eks

 

Men Diaz er en okay skuespiller.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Tegneserien The Mask er veldig forskjellig fra filmen , der jobber ikke Ipkiss i bank og er skallet......i Mayhem #1 slåss han med en bande , der slår en bandefyr med balltre slik at tanna fyker ut av kjeft'n på'n , så OTT at det blir festlig ......veldig mørk humor i motsetning til filmen.

Lenke til kommentar

tumblr_lzgps0tDSC1qe6ynko1_500.jpg

 

The Crow

 

Er ikke så mye å si om denne filmen, for å være ærlig. Den eneste kritikken er at den ikke følger tegneserien så alt for bra, men jeg ser ikke det som noe negativt. Ikke at tegneserien er dårlig, men jeg ser heller filmen som noe annet som er inspirert av tegneserien, og ikke direkte basert på den. For all del, det er mange likheter her. Men filmen er noe for seg selv, på så utrolig mange måter. Skuespillerne, musikken, historien, dialogen, settingen... alt passer så perfekt sammen at det er vanskelig å finne noe negativt å si om denne. Så hvorfor tvinge frem tvilsom kritikk, i stedet for å bare akseptere at denne er et sant mesterverk?

 

Vurdering: Vi tar en Spinal Tap og skrur den opp til 11 av 10. :love:

Lenke til kommentar

Gravity

 

 

Atter en anmeldelse om Hollywoods spaceyndling comin up. Jeg prøvde virkelig å like denne, i så stor grad at jeg har prøvd å lukke ørene for kritikken som har kommet fra venner og diverse forum. (Både de bra og de dårlige.)

 

Men dette var skuffende saker. Jeg må for det første rakke ned på naturkreftene som er oppfunnet i dette verdensrommet. Vi blir først i filmen fortalt med noen korte bildertekster fortalt at det ikke finnes hverken lyd eller oksygen i rommet. Jeg fikk av disse tekstene og den satans fine jordkloden og romfergen i starten en følelse av at man her virkelig skal vise verdensrommet slik det faktisk er. Og det funker fint på mangelen på lyder, musikken gjør sitt til at ting blir riktig så dramatisk.

Helt til filmen begynner å late som det finnes naturkrefter i hytt og gevær, alt ettersom det passer dramatikken. Mulig det er bare jeg som plukker med pinsett, men den scenen med Clooney hengende i et tau i flerfoldige sekunder er bare frustrerende. Hva slags gravitasjon er det som river i ham? Månen?

Det var flere slike scener, hvor jeg bare blir sittende og banne på hva slags tullekrefter som river og sliter i skuespillerne for å gjøre ting drrrrramatisk.

 

I tillegg hadde jeg utrolig liten sympati for Bullocks figur. Jeg skulle jo tydeligvis synes synd på henne, og heie på at hun skulle klare seg gjennom brasene som den "vanlige schmo" hun skulle fremstå som. Jeg satt egentlig mest bare og irriterte meg på denne rollefiguren, men igjen, det kan være meg som har manglende evner til å sette meg inn i hvordan hun hadde det da verdensrommet vise seg fra sin verste side. Jeg syntes også hun ble i overkant treeeeig en del steder da ting går fullstendig til helvete rundt henne, og hun finner det for godt å stå/sveve i flere sekunder og se med et skremt uttrykk på det. Pell deg inn i han faen nedi den luka da, idiotkjerring!

 

I forhold til at filmen ble presentert som tro mot fysikk, vitenskap og slik det faktisk er i verdensrommet for en astronaut ble dette forbasket usannsynlig, og jeg mener det kunne ha vært gjort langt bedre. (Som det har vært gjort før.)

Pluss for råe effekter, mange fine utsiktsbilder mot jorda, og det faktum at noen endelig lager en spacemovie igjen. Gotta love that space, så jeg gir filmen terningkast 5/10, selv om den kanskje fortjener hakket under.

Endret av Tharos.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

The battle of red cliff (2008) (her er lenke til Wikipedia-artikkelen om slaget filmen er basert på).

 

Jeg kjente ikke til det historiske bakteppet som denne filmen er basert på og det at John Woo har regissert den er mye av grunnen til at jeg vurderte den. Han er nemlig en av favoritt-resigørene mine og har M:I 2 og Face Off på listen over filmer han har laget. Det at den handlet om et digert slag back in the days var heller ikke negativt.

 

Jeg har sett et par andre kinesiske filmer tidligere * og det er mye av det samme som har gått igjen. Episke landskapsbilder og en eller annen dypere substans i handlingen er to stikkord. Det er ganske mange kjente kinesiske skuespillere med i denne filmen så hvis du har sett noen av de ovennevnte filmene er de stor sannsynlighet for at du har sett enkelte av disse før.

 

Vel, over til filmen. Filmen handler om en førsteminister/krigsherre som går til krig mot to "opprørske" kongedømmer som ligger på sørsiden av Yangtze-elven. Uventet for førsteministeren allierer de to kongedømmene i sør seg og man har oppskriften på et digert slag. Siden slaget foregår på bredden til Yangtze er det svært mane skip som er involvert, i tillegg til ganske store hærer. Alt i alt synes jeg denne filmen er bra. Bra effekter, bra handling og bra skuespillprestasjoner. Den er kanskje litt langdryg på enkelte steder men det er litt "typisk" kinesisk film.

 

 

Vurdering: 8/10

 

 

 

* Hero, Syv sverd, House of flying daggers, A touch of sin, Kung Fu hustle. Sistnevnte er annerledes enn de andre og fortjener kanskje ikke å bli nevnt i samme setning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...