Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

"Robocop" (2014)

 

Setter tittelen i anførselstegn, fordi jeg er rett og slett nekter å kalle denne det samme som kultklassikeren fra 80-tallet. Denne har ingenting med den filmen å gjøre. Det er ikke en reboot. Det er ikke Robocop. Det er ikke en "reimagening", som de så fint kaller det for å unnskylde voldtekten. Dette er en idiot som blir sprengt i filler og dyttet inn i en robotkropp. Det er den eneste sammenhengen denne har med den ekte Roboop. Jeg har sett mange ræva nyversjoner, men denne gangen ble jeg seriøst flau på vegne av de som laget denne. De har ikke skjønt bæret. Det verste er at Samuel L. Jackson ble med fordi han liker fyren som laget filmen, og fordi han er "fan av Robocop". Seriøst, SLJ? Jeg har likt det meste av tullet fyren har vært med i, inkludert Snakes on a plane. Men denne gangen falt han ganske langt ned på listen over favorittskuespilere.

 

For å ta det sånn: I originalen er Detroid på kanten av full katastrofe, og kriminaliteten er på grensen mot fullstendig. ("We lost five officers the last week alone." sier jo sitt.) Dermed må de gå drastisk til verks, og setter i gang med å forsøke å lage en (én) robot som kan patruljere gatene og rydde opp. I nyversjonen har de allerede en hel drøss roboter (inkludert noen som er mistenkelig like en blanding av Robocop og Terminator) over hele verden, blandt annet i Irak og Afghanistan. WTF? Men grunnen til hvorfor de ikke har det i USA ennå er fordi de ikke vil risikere amerikanske liv. Ja, du leste riktig. Å ha roboter over hele verden går fint, men å risikere amerikanske liv er utelukket. Derfor stemmer 72% av alle amerikanserne i filmen mot å ha roboter i gatene der.

 

Videre var en viktig del av den første filmen at Murphy ikke husket helt hvem han var, og slettes ikke hvem han var gift med. Til tross for at han til slutt husket det (logisk nok) fikk han aldri lov til å ta kontakt med dem. I denne nyversjonen må kona hans godta at han blir brukt som Robocop. WTF?

 

Den første filmen holdt ingenting tilbake, men var ekstremt voldelig. Detroid skulle være på randen av sammenbrudd, så skurkene hadde overtaket på politiet. Da sier det seg selv at de ikke holder med en liten lommetyv. Det blir mer å sprenge en strippebule med rakettkaster, for å si det sånn. I denne filmen... "Stunned or alive, you're coming with me." Geez... (han sa kanskje ikke akkurat det, men dere skjønner tegningen.)

 

På toppen av det hele har de prestert å la Lewis gå fra å være en hvit kvinne til sort mann. WTF?

 

Vurdering; Nei.

 

Btw, Robocop (den ekte) er fortsatt populær, så jeg blir ikke overrasket om noen vil kommentere anmeldelsen. Spesielt ikke etter at tullet etter den forrige anmeldelsen min. Men denne gangen nekter jeg å si noe som helst mer om denne filmen. Jeg har rett og slett lidd nok. Må jeg rippe opp i de mentale sårene jeg fikk etter denne filmen blir jeg nok innlagt på sykehus i lang, lang tid. Denne filmen er noe av det verste mølet jeg har sett noensinne, og det sier sitt. Plan 9? Grattis, du er ikke lengre den verste filmen noensinne.

Endret av Schreiber
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ganske snill mann (2010) ( http://www.imdb.com/title/tt1386683/?ref_=nv_sr_1 )


En film som virket veldig ok og lovende utifra en liten anmeldelse, men som ikke nådde forventningene mine i det hele tatt... Jeg var forberedt på en voldelig mann som prøver finne mannen å hevne seg på. Sloss, osv og finne han til slutt, komme i en duell. Den klassiske filmen liksom, men ja denne var som alle andre filmer basert på følelser osv og han ble en kjærlig familiemann/bestefar. Var litt skuffende. Jeg leste også titelen på filmen ganske ironisk, men den var faktisk helt korrekt å lese det som står...

Filmer blir ofte mye dorligere når man har helt andre forventninger. (samme med ta et glass vin og tro det er saft)

6/10

Lenke til kommentar

Izzat (2005)

En pakistansk vennegjeng slutter seg til et kriminellt miljø i oslo.
Det oppstår etterhvert problemer med levering, betaling osv og veiene skilles. Filmen blir fortalt som en historie. En som forteller om forrtiden sin liksom. Likte det igrunn.
En av de bedre norske filmene.

7/10


Road Trip (2000)

Denne kom helt etter min smak i går. En typisk ala American pie film. Selvfølgelig er Seann William Scott med. Ingen slik film uten han! Handler om en som forteller en historie. Historien handler om 2 som er sammen, men som flytter fra hverandre. Dem holder kontakt, men så har han sex med noen andre og det blir filma, tapen ble uheldigvis sendt til den andre jenta han er sammen med, så han prøver rekke bort før hun får se den. Dermed starter turen.

6/10

Lenke til kommentar

323px-The_Raid_Redemption.jpg

 

THE RAID

 

Etter den forrige filmen jeg anmeldte trengte jeg noe bra å se, og har fått The Raid anmeldt flere ganger. Men av flere grunner har jeg ikke sett den før nå. Den største synderen er nok at mange kaller denne en kopi av Dredd 3D, mens noen kaller Dredd 3D en kopi av denne. (Produksjonen av Dredd startet lenge før produksjonen av The Raid, men The Raid kom lenge før Dredd 3D. Hvem var først? Hvem bryr seg?) Det er i tillegg en indonesisk film, og indonesiske filmer er jo ikke akkurat kjente. Det betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige, selvsagt. Men hadde de vært bra hadde vi vel hatt flere å velge mellom i mainstream-markedet?

 

Men nok om det. Denne anmeldelsen kan ta litt tid, så la oss ta det med en gang: Liker du action må du se denne. Punkum. ;p

 

Ok, da. Litt lengre anmeldelse. Hele poenget er med filmen er ganske likt Dredd 3D. Vi tar en bygning på tretti etasjer. Vi stapper alt som kan krype og gå av skurker inn der. Ta så et tyvetalls politifolk og sperr dem inne der, uten mulighet for å komme seg unna eller tilkalle forsterkninger. La moroa begynne. :p Men der Dredd 3D var litt tam til tider, er dette noe av det beste jeg har sett innen action på veldig lenge. Det går mye på kampsport, og vi snakker i stil med Jackie Chan og Bruce Lee, med unntaket av folk faktisk dør her. Gjerne på svært brutalt vis. Svært brutalt. For å ta det sånn ser vi tre folk stå og kjede seg tidlig i filmen. En av de spaserer rolig bort til fem, seks folk som er kneblet og bundet i stolen, retter en pistol mot dem og henretter dem en etter en. Fortsatt mens han ser ut til å kjede seg. Da kan man tenke seg hvordan resten av filmen er. :p

 

Historien er ikke mye å skryte av, men hva så? Vil man ha kampsport, ekstrem vold og få scener med dialog er dette filmen for deg. Selvsagt er det dialog inne i mellom, men det er ikke mye. I stedet for å scener av typen hovedperson er ubevæpnet og står i en lang korridor. Seks, syv slemminger med kniver, macheter osv dukker opp. De ser på hoverandre en stund, før hovedpersonen angriper dem. Fortsatt ubevæpnet, men hva så? Han er så badass at han ikke trenger våpen. :p Den eneste som er enda mer badass er en av slemmingene. Uten å spoile for mye har hovedpersonen nettopp reddet en fyr. Skurken går helt rolig bort til dem (ubevæpnet, så klart), stiller seg mellom dem, venter i noen sekunder, og angriper begge to på en gang. Joda, kampsport blir det nok av. :p

 

Så for å oppsummere har jeg fått denne filmen anbefalt mange ganger, og jeg ser hvorfor. Dette var moro. :D Anbefales på det sterkeste til fans av action og kampsport. Bare vær forberedt på at det er svært brutalt til tider. Hollywood kan si hva de vil, men Indonesia kan dette med kampsport og actionfilm. Av den grunn gleder jeg med til oppfølgeren (The Raid: Berandai kommer i år), og gruer meg til den amerikanske remaken.

 

Vurdering: 9/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asylum (1972)

 

Documentar om mentalt syke og deres terapauter som bor sammen i et kollektiv. Litt rart hvordan man får innsikt i gales personligheter, som gjør at de ikke virker så gale likevel.

Enkelte minner meg mye om noen slike som bor i et, ja faktisk collektiv rett nedenfor her. De bor riktignok i hvert sitt hus (på størrelse med et bøttekott)

men de kaller det for et kollektiv. Det bor både mentale og rusmisbrukere sammen i slike små klosser på rekke og rad. Så er det et lite stasjonshus med noen vakter ved siden av.

 

Her var da mye prat om alt mulig rart, så det trengs litt tålmodighet for å se denne. Men den er grei å få med seg.

 

5/10

Lenke til kommentar

"Robocop" (2014)

 

 

Veldig bra anmeldelse, men jeg har et lite spørsmål: Gir du filmen strykkarakter pga den er så langt ifra den originale robocop, eller gir du den stryk som film?

Jeg banner sikkert i kirka nå, men for min del har det lite å si om di tar hensyn til original-filmen, så lenge jeg blir underholdt... Og i mitt hode ser denne veldig underholdende ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er på mange måter ferdig med filmen, og har ikke tenkt å diskutere den lenge. Denne posten er bare et unntak.

 

Når jeg ser en remake legger jeg tre ting til grunne for vurderingen:

 

1. Hvor tro den er mot originalen.

2. Hvor bra den forbedrer originalen.

3. Hvor underholdende den er.

 

Punkt nr en sier seg selv. Man kan ikke bare lage en helt ny film med ny historie, nye karakterer og så videre, og likevel kalle det en remake. En remake må være svært tro mot originalen for å fortjene navnet. Ta for eksempel Halloween. I originalen får vi ikke vite noe som helst om Michael Meyers, annet enn at han drepte søsteren, satt i en stol i femten år, stakk av fra sinnssykehuset og gikk litt berserk. I remaken bruker de halve filmen på Meyers som barn, og forklarer alt i detalje om hvorfor han ble som han ble. Personlig mener jeg de dermed ikke har forstått bæret av hva Halloween handler om, og ødelegger karakteren fullstendig. Det er ikke lengre noe mystisk med ham. Han er bare en helt tilfeldig seriemorder. Dermed er remaken noe av det dårligste jeg har sett. Hadde det vært en uavhengig film hadde den fortsatt ikke vært bra, men den hadde sluppet å prøve å leve opp til navnet.

 

I motsatt gate har vi blandt annet Texas Chainsaw Massacre. Den er kanskje ikke den beste remaken, men den holder seg rimelig tro mot originalen, og har skjønt hva som gjorde TCM til nettopp TCM. Dermed har den havnet langt opp på listen min over de beste remakene. Fordi den er så tro mot kildematerialet er den helt klart verdig navnet TCM.

 

 

Punkt to er også svært viktig. Psycho-remaken viste en gang for alle at det ikke holder å bare lage en remake scene for scene. Skal en remake være noe vits må den ikke bare forstå at den faktisk er en remake, men også tilføre noe nytt. Det samme gjelder for øvrig oppfølgere, men det er en annen diskusjon. Som eksmepel her vil jeg dra frem remaken til Evil Dead. Den har nye karakterer, og annet enn at de er i en hytte i skogen har den fint lite sammenheng med originalen. Samtidig er det nøyaktig samme historie (ungdommer vekker opp en demon, blir til zombier osv), men den tilfører også franchisen noe nytt. På mange måter kan vi si det er den filmen Rami ville ha laget i første omgang om han hadde hatt muilgheten til det.

 

Da gjenstår punkt tre, og det sier seg jo selv. Ingen gidder å se en film som ikke er underholdende.

 

Så hvordan klarer nyversjonen av Robocop seg?

 

1. Den gir fullstendig faen i originalen. Fyren er ikke engang en robot denne gangen, bare en idiot i svært minimal robotdrakt. Når de ikke får til noe så grunnleggende er det ikke vits å prøve engang. Videre har de roboter over hele verden, så Robocop er meningsløs. De lager han kun for å dytte enn menneskehjerne inn i en robotkropp. That's it. For den saks skyld er mekaniske proteser som armer og bein helt vanlig i filmen, så da kan man jo spørre seg hva som er så spesielt med Robocop. Jeg fant ingenting.

 

2. Forbedring? Heller trakassering. Filmen har som sagt ikke engang skjønt bæret av hva den prøver å være, og dermed kan den ikke akkurat forbedre ting. Eller for å si det på en annen måte forbedrer den så mye at det ikke er noe igjen av originalen, noe som igjen gjør det til en helt annen film i en helt annen franchise. De kunne like gjerne kalt dette Blade Runner 2 eller Inception 2 uten at det hadde spilt noen rolle. De har null respekt for kildematerialet.

 

3. Så hvor underholdende er den, alt i alt? Fint lite. Skuespillerne er ikke akkurat på topp, dialogen pinlig dårlig, historien gørrkjedelig og så videre. Alt handler om en ubrukelig politimann som blir en ubrukelig robot-politimann. Jeg har ingen interesse av å se enda en vanlig soldat (om enn med litt ekstra krefter). Jeg vil se Robocop.

 

Alt i alt kan du tenke deg en reboot av Terminator, men med roboten til Robert Patrick. Fyren var glimrende som badguy, men han gav meg aldri følelsen av å være en tung robot. Arnold klarer det fordi han beveger seg saktere og mer mekanisk. Robert Patrick virker mer som et ekte menneske. Det var jo så klart poenget (siden han er en nyere modell), men i en reboot med ham som eneste robot hadde det blitt helt feil. På samme måte er det helt feil at Robocop i rebooten ikke oppfører seg som en robot. Dermed sitter vi med en halvkjedelig Robocop-film uten Robocop.

 

Og det er nok alt jeg kommer til å si om denne saken. Jeg har fremdeles mareritt etter dette makkverket. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Det går mye på kampsport, og vi snakker i stil med Jackie Chan og Bruce Lee, med unntaket av folk faktisk dør her"

 

Hvor mange er det som overlever i Bruce Lee filmene egentlig , så godt som ingen lol (bortsett fra isfabrikk-managern i Big Boss spilt av Tso Chen , som fikk fyken fra filmen da han kom i krangel med regissør Wei)

 

"Han er så badass at han ikke trenger våpen"

 

Du hakke hørt om Chuck Norris enda ;)

 

Filmen høres ut som Game of Death (ekte versjonen) bortsett fra at det er i en høyblokk kontra pagode.

 

En forskjell er det dog : i Game var det umulig å ta med skytevåpen inni pagoden da de hadde metall-detektorer på øya.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Husk bossen i Big Boss hvor Lee presser kniven i magen hans , rimelig brutal måte å dø på spør du meg......men alt er relativt ;)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

VG? Var det ikke de som gav Star Wars: Episode 2 lav karakter, fordi historien ikke ga mening om man ikke har sett den første? Mener de sa noe lignende om Spider-man 2. Uansett ikke noen jeg stoler på.

 

Filmen hadde nok vært bedre mottatt om den ikke het Robocop, men da måtte den til gjengjeld ha stått på egne bein. Da ville de som så den nok ha likt den bedre, men mange ville unngått den. Det er ikke uten grunn de brukte et velkjent navn. Navnet selger. Dessuten er Robocop over tyve år gammel, og mange av de som ser den nye var ikke engang født på den tiden. Klart de gir blaffen i originalen når den er så "utdatert". Problemet er bare at Robocop faktisk holder seg helt fint selv i dag, med bare noen svært få og korte stop-animation scener. Resten er kostymer osv. Selv Robocop er et kostyme fyren hadde på seg. Det er faktisk derfor han går så rart. Kostymer var rett og slett svært tungt, svært varmt og svært vanskelig å gå i. Men resultatet ble glimrende. ;)

Lenke til kommentar

VG? Var det ikke de som gav Star Wars: Episode 2 lav karakter, fordi historien ikke ga mening om man ikke har sett den første? Mener de sa noe lignende om Spider-man 2. Uansett ikke noen jeg stoler på.

 

Filmen hadde nok vært bedre mottatt om den ikke het Robocop, men da måtte den til gjengjeld ha stått på egne bein. Da ville de som så den nok ha likt den bedre, men mange ville unngått den. Det er ikke uten grunn de brukte et velkjent navn. Navnet selger. Dessuten er Robocop over tyve år gammel, og mange av de som ser den nye var ikke engang født på den tiden. Klart de gir blaffen i originalen når den er så "utdatert". Problemet er bare at Robocop faktisk holder seg helt fint selv i dag, med bare noen svært få og korte stop-animation scener. Resten er kostymer osv. Selv Robocop er et kostyme fyren hadde på seg. Det er faktisk derfor han går så rart. Kostymer var rett og slett svært tungt, svært varmt og svært vanskelig å gå i. Men resultatet ble glimrende. ;)

 

Å kritisere noe star-wars-makkverk føler jeg ikke skader deres anseelse særlig mye, men man kan jo se tingn som anmeldelsen av starship troopers om man vil ha underholdning. Jeg fatter ikke hvordan det kan finnes folk som lever av å anmelde film som ikke klarer å se ett fnugg av satire i den filmen.

 

AtW

Lenke til kommentar
The Last King of Scotland (2006)

 

Denne har gått meg hus forbi før av en eller annen grunn. Absolutt bra og engasjerende film basert rundt den Ugandiske diktatoren Idi Amin.

Vi hørte like mye om Amin på den tiden som vi gjør om N Koreas dictator i dag. Han var omtrent på samme planet, om ikke enda verre.

 

Denne filmen handler om en Skotsk doctor som blir nærmest tvunget til å bli Amins personlige lege. Amin godt framstilt av Forest Withaker. Og i det hele tatt her var mye godt spill og høy kvalitet.

Vi fikk et brukbart innblikk i hvordan en slik psycopatisk diktator utvikler sin ekstremitet overfor sine omgivelser og skaper et skrekkvelde.

 

Anbefales.

7,5/10

 

Lenke til kommentar

Apocalype Pompeii

 

Vi får en film om Pompeii i år, så logisk nok har The Asylum laget sin Pompeii-film. Men der den bra versjonen foregår i de siste dagene til Pompeii, komplett med gladiatorer og så videre, foregår denne i moderne tid. Noen turister er i Italia for å se på ruinbyen Pompeii, men selvsagt går det galt. Vulkanen begynner å våkne, og alle med en IQ større en fem hadde nok funnet seg det raskete kjøretøyet de kan finne, pekt seg ut en tilfeldig retning vekk fra vulkanen og kjørt som faen for å komme seg unna. Så hva gjør turistene? De drar nærmere vulkanen. Logisk.

 

Enda mer logisk er det jo at en familiefar, som tilfeldigvis også jobber som spesialsoldat for å redde folk i krise, ikke ble med til Pompeii fordi han skulle på jobbintervju eller noe sånt. Dermed sitter kona og dattera der og venter på å bli godt stekt sammen med en gjeng turister. Legg til at han desperat prøver å komme seg til Pompeii for å redde kona og dattera (men gir tilsynelatende fullstendig blaffen i alle de andre) og militæret som har stengt av Pompeii og nekter alle å dra dit, så kan du tenke deg selv hvordan det går til slutt. (hint: ja, han redder dem i siste øyeblikk. Noen som trodde noe annet?)

 

Ser man på rollelisten er det få kjente eller store navn, skjønt John Rhys-Davis er med. Det triste er at han har vært med i flere bra filmer, fra Indiana Jones til Ringenes Herre. Men i de siste årene har det gått nedover med stakkaren, så han ender opp i filmer som dette. Om han fortsetter nedturen blir han vel med i Robo*** 2 også, antar jeg. Skjønt så grusom kan ikke skjebnen verre. Vi har jo alltids doplanging, stjeling av godter fra barn, eller kanskje som mannlig prostituert for ensomme trailersjåfører. Mange gode karrierevalg der, som definitivt er bedre enn å dukke opp i filmer som dette. :p

 

Men for å ta noen plusspoeng prøver skuespillerne i det minste å gjøre en brukbar jobb, og noen av effektene er ikke så ille, med tanke på at dette er laget av The Asylum. Eller kanskje navnet The Asylum hinter til hvor folkene bak filmen burde vært innlagt. :p

 

Vurdering: 4/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...