Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Blood Monkey

 

Så den i hovedsak pga tittelen. :p Ganske ræva film, men noe annet hadde jeg ikke forventet. Plottet er ganske enkelt at en idiot har funnet en hemmelig dal i en eller annen jungel, så han tar meg seg noen studenter for å utforske den. Og det var jo som vanlig svært lurt. :p Problemet er at når de som blir drept er de heldige og vi som sitter og ser driten er de som virkelig lider er det noe feil. :p

 

Vurdering: Jeg så denne, og for å sitere Mythbusters: "Don't try this at home. We are what you call experts."

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hamilton - I nationens intresse (2012)

 

Minianmeldelse: Alt i alt en spennende actionfilm, men jeg ville nok ikke anbefalt den til andre med mindre de har en sær interesse for Hamilton, som meg :)

 

Lengre begrunnelse:

Jeg er oppvokst i Sverige på 80-tallet og har en bakgrunn der mye av det som beskrives i bokserien om Sveriges James Bond, Carl Gustaf Gilbert Hamilton, får meg til å nikke annerkjennende mens jeg leser. Jeg bodde i Lund, byen der Jan Guillou ble arrestert etter å ha avslørt at Sverige hadde en hemmelig etteretningsorganisasjon innen forsvaret i den s.k IB-affären. Jeg har også møtt Guillou ved flere anledninger og har et signert eksemplar av den siste, litt mindre kjente 11. boka i Hamilton-serien som kun ble utgitt i 250 eksemplar i første opplag. Mao. er jeg en stor fan av bok-serien... eller jeg var ihvertfall det en gang i tiden, begynner å bli mange år siden jeg leste de nå. De begynte ihvertfall veldig lovende som høyaktuelle spion-thrillere men utviklet seg dessverre (i likhet med Guillou) i gal retning.

 

Jeg har alltid vært svært skuffet over filmatiseringene av bøkene da de alle har hatt det til felles at hovedfokuset har blitt lagt på action-sekvensene når bøkene har vært noe helt annet. Jeg har heller aldri vært komfortabel med noen av skuespillerne som har ikledd seg rollen som Hamilton men skulle jeg valgt en favoritt ville det uten tvil vært Mikael Persbrandt.

 

Man kan velge å kritisere Persbrandt for manglende mimikk og et begrenset følelsesregister i sin tolkning av Hamilton, men jeg velger å se en person som er godt kjent med hvordan Hamilton skal opptre, jeg synes Persbrandt gjør det veldig bra i denne filmen.

 

Desverre kan ikke det samme sies om flere av de store svenske navnene som har andre ledende roller i denne filmen, spesielt Pernilla August (kjent fra bl.a Star Wars som Anakins mor) utmerker seg i negativ forstand som en svært lite troverdig svensk statsminister. Rollene som spilles av utenlandske skuespillere er i det store og hele klart bedre.

 

Regien i denne filmen virker noe uklar, kameraføringen og klippingen er rotete og usammenhengende og det kan virke som at man ikke helt har klart å bestemme seg for hvilken stil filmen skal ha, det er bl.a brukt mye risting i bildene i scener der det er helt ulogisk. Allikevel lar jeg meg gripe av filmen, det er gode action-scener og jeg liker slåssingen og tempoet, jeg synes rett og slett filmen var spennende.

 

Historien er ikke spesielt lik boka med samme navn, man har tatt seg store friheter og forenklet, desverre. Her har man fjernet kommunister og gjort fienden mer moderne i form av et privateid militærselskap med kontakter langt inn i de amerikanske og svenske politiske system.

 

Storyen er ganske aktuell mtp. saken som rullet opp i svensk media i fjor der to journalister dro til Afrika for å undersøke det svenske foretaket Lundin Petroleum sine investeringer i krigsherjede områder i Etiopia og ble arrestert. Sveriges utenriksminister Carl Bildt har blitt sterkt kritisert for å gjøre for lite for å frigi disse journalistene, spesielt før saken lekket til hjemlig media. Pussig nok har han tidligere hatt en stor aksjepost og sittet i styret i nevnte firma.

 

 

7/10

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Oslo, 31. august (2011)

 

Utvilsomt forbaska oppskrytt! At Dagbladet klarer å presistere at "«Oslo, 31. august» er den sterkeste, såreste norske film på lenge " er for meg et mysterium. Isåfall har vi hatt forferdelige mange dårlige norske filmer i det siste hvis man kan si det. Mysterium er det også hvorvidt denne har fått rullet terningkast 6 og 5 i hver eneste avis.

 

Ja det er en OK film, med en trist historie, men den er ikke inærheten av så "gripende" som media skal ha det til. På slutten satt jeg igjen med et stort "That's it?".

 

Hadde ærlig talt forventet MYE mer, dog var det mye som var tankevekkende med filmen.

 

6/10

 

Edit:

Selvom filmen ikke har noe direkte høydepunkt og slutten kan virke litt meningsløs der og da, blir filmen bedre på en måte i ettertid når man får tenkt litt og skjønt hvorfor ting er som de er. Dog var den alikevel ikke helt som forventet. Jeg klarer ikke å gi noen karakter på denne filmen derfor stryker jeg karakteren forløpig. Dog gjør filmen et godt inntrykk, selv om det ikke var det inntrykket jeg forventet. Derfor blir det rett og slett:

 

Anbefales

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PROMETHEUS (2012)

 

Dette er kanskje den filmen jeg gledet meg aller mest til å se i år, og derav store forhåpninger - kanskje for store? Det er umulig å dømme filmen uten å spoile noe, så jeg skal derfor påpeke de generelle tingene, men uten å bli for spesifikk.

 

Som vi alle burde vite nå, er Prometheus en prequel til Alien filmen (jo visst faen er det det; se filmen!). Med det forventer vi forhistorie, og svar på spørsmål. Historien er egentlig ganske middelmådig og lett å følge, men heldigvis ikke det viktigste; det som skiller seg mest ut er det høye spenningsnivået og alt det visuelle, for ikke å snakke om hovedrolle-innehaveren Noomi Rapace som spiller galant i rollen som Elizabeth Shaw.

 

Dessverre lider filmen av å stille flere spørsmål enn den besvarer, og det føles litt som å ha blitt lurt til å tro at filmen skulle gi oss svarene på det vi har sett og grublet på i Alien (1979). Skuffende, men samtidig et relativt smart trekk da det etterlater et grublende publikum helt på kanten av setet sitt som ber om mer.

 

Jeg kan dog ikke unngå å føle meg tom. Det manglet tilfredsstillende svar; noe mer å sitte igjen med enn en fantastisk spennende og visuell opplevelse, og for det får den bare:

 

7/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke sett den enda, men skjønner liksom ikke helt hvilke "svar" som har vært så etterlyst i første Alien. De fant et gammelt romskip, der

de som var aliens hadde lagt egg. Hva som var i de osv har vi jo sett

 

Men ser fram til å se filmen. Skjønner vel bedre etter det. :roll:

Lenke til kommentar

Du gjør egentlig deg selv en tjeneste hvis du tenker minst mulig på Alien når du stiller forventningene dine til Prometheus. Det er i beste fall en indirekte prequel, om man på død og liv må kalle det en prequel. Hvis man ikke tenker på rekkefølgen filmene har kommet i ville man kanskje helst valgt å kalle Alien for en slags spin-off av Prometheus. Kanskje en rar måte å tenke på, men slik ser jeg på sammenhengen i alle fall.

Lenke til kommentar

Har ikke sett den enda, men skjønner liksom ikke helt hvilke "svar" som har vært så etterlyst i første Alien. De fant et gammelt romskip, der

de som var aliens hadde lagt egg. Hva som var i de osv har vi jo sett

 

Men ser fram til å se filmen. Skjønner vel bedre etter det. :roll:

 

Det var nok av ting vi ikke fikk vite i Promotheus, veldig mye lokking og erting, men ingenting ble fortalt. Hvem var de, hvor kom de fra? Hvorfor?

 

Det stinker oppfølger lang vei, men jeg må si jeg ble litt skuffet. Mange effekter men storyen var ufullstendig. Jeg hadde skyhøye forventinger, så for meg en Avatar-killer, men det var det ikke.

 

Håper det kommer en oppfølger.

 

Om dette var en forløper til Alien er jeg usikker på. Samme romskip og samme romdrakt, men var ikke de folka som var havarert i Alien veldig store? Så for meg mer Predator enn Promotheus mennesker...

Lenke til kommentar

13 Assassins.

 

Sett den 3 ganger før men jeg blir aldri lei en av de mest episke samuraifilmene som er spilt inn.

Kort fortalt er settingen satt til Japan på slutten av 1800-tallet og en viss Lord naturhogishhois-et-eller-annet er en mulig arvtager i rollen som shogun.

Problemet er at denne mannen er en klin spenna gal psykopat som nyter å torturere mennesker. Som eksempel slaktet han en hel familie, men lot en av barna leve.

Denne stakkars jenta fikk kutta av seg bein, armer og tunga og overlatt til seg selv. Sympatisk fyr med andre ord.

Han kutter av tilfeldige hoder over lav sko og er generelt en person man ikke vil ha som shogun.

 

Dette vil noen gjøre noe med så de kontakter en av de mest awesome samuraiene som har levd og ber han fikse biffen.

En hel armè blir naturligvis nok litt mye for en mann, samma hvor awesome samurai man er, så han er nødt til å samle i sammen et par folk til (Litt klisje men det driter jeg i) .

Samlesekvensen går seg til som den skal. En ung, en lovløs, en gammel, osv osv.

 

Til slutt er de 12 (!) stk som begir seg ut i det vidstrakte land på jakt etter Lord nsdrurgmegeh-et-eller-annet.

 

Mye om og men.Fekting. Litt kjælighet, nei forresten. Det er ikke mye kjærlighet i denne filmen.

Ta heller å kjenn på ballene dine i det du nyter å se sverdkamping og avkutting av lemmer!

 

 

Terningkast: Samurai

Endret av Neptjune
  • Liker 4
Lenke til kommentar

13 Assassins.

 

Sett den 3 ganger før men jeg blir aldri lei en av de mest episke samuraifilmene som er spilt inn.

 

Regner med at dette er en spøk, eller? Fet film, men den er rimelig langt nede på listen spør du meg. Finnes et hav med mer "episke" samuraifilmer, i mine øyne i det minste.

Uansett, dritfet film!

Lenke til kommentar

13 Assassins.

 

Sett den 3 ganger før men jeg blir aldri lei en av de mest episke samuraifilmene som er spilt inn.

 

Regner med at dette er en spøk, eller? Fet film, men den er rimelig langt nede på listen spør du meg. Finnes et hav med mer "episke" samuraifilmer, i mine øyne i det minste.

Uansett, dritfet film!

 

Ingen spøk. Skulle kanskje lagt til at det var min subjektive mening. Jeg har ikke dukket så langt ned i samurai-genren enda, men regner med at jeg vil skifte mening etterhvert som jeg får sett flere.

Lenke til kommentar

Ingen spøk. Skulle kanskje lagt til at det var min subjektive mening. Jeg har ikke dukket så langt ned i samurai-genren enda, men regner med at jeg vil skifte mening etterhvert som jeg får sett flere.

 

At det er din subjektive mening skjønte jeg, men synes det var en noget snål mening. Men om du ikke har sett veldig mange samuraifilemr er det jo ikke noe rart. men da har du veldig mye å se frem til. Fethet!

Lenke til kommentar

Oslo, 31. august (2011)

 

Utvilsomt forbaska oppskrytt! At Dagbladet klarer å presistere at "«Oslo, 31. august» er den sterkeste, såreste norske film på lenge " er for meg et mysterium. Isåfall har vi hatt forferdelige mange dårlige norske filmer i det siste hvis man kan si det. Mysterium er det også hvorvidt denne har fått rullet terningkast 6 og 5 i hver eneste avis.

 

Ja det er en OK film, med en trist historie, men den er ikke inærheten av så "gripende" som media skal ha det til. På slutten satt jeg igjen med et stort "That's it?".

 

Hadde ærlig talt forventet MYE mer, dog var det mye som var tankevekkende med filmen.

 

6/10

Jeg synes Oslo, 31. august fortjener litt mer enn 6/10, men respekterer selvfølgelig meningen din. Hvilke andre norske filmer fra, la oss si, de 10 siste årene synes du er bedre?
Lenke til kommentar

Jeg synes Oslo, 31. august fortjener litt mer enn 6/10, men respekterer selvfølgelig meningen din. Hvilke andre norske filmer fra, la oss si, de 10 siste årene synes du er bedre?

 

Vel, nå har jeg ikke sett mange andre norske filmer i samme sjanger, men jeg synes det uannsett blir feil å gi en film bedre karakter bare fordi den er norsk.

 

Dog kan jeg være enig i at den kanskje fortjener bedre karakter, jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv. Etter slutten var det et veldig stort "That's it?" som sagt, i ettertid når jeg har lest litt skjønte jeg jo mer hvorfor det er sånn. Det er helt klart noe med stemningen i hele filmen også.

 

Etter jeg hadde lest anmeldelsene hadde jeg dog forventet en mer en tragedie(noe forferdelig tragisk/høydepunkt som skulle skje i filmen), og det var vel det som skuffet.

 

Selvom filmen på en måte ikke har noe høydepunkt, er den jo på en måte bra etter man har fått tenkt litt på hva det egentlig handlet om ;)

 

Lenke til kommentar

Du gjør egentlig deg selv en tjeneste hvis du tenker minst mulig på Alien når du stiller forventningene dine til Prometheus. Det er i beste fall en indirekte prequel, om man på død og liv må kalle det en prequel. Hvis man ikke tenker på rekkefølgen filmene har kommet i ville man kanskje helst valgt å kalle Alien for en slags spin-off av Prometheus. Kanskje en rar måte å tenke på, men slik ser jeg på sammenhengen i alle fall.

 

Gleder meg som en unge til å se denne på DVD, da jeg er stor fan av Aliens og hater å se film i 3D på kino. Det er noe med å betale blodpris for å sitte med stygge, ubehagelige briller og se film i dårlig kvalitet jeg ikke liker helt. :p Kommer til å holde meg unna all diskusjonen om Prometheus for å unngå spoilere, men det jeg har fått med meg så langt er at Prometheus foregår i samme univers som Aliens, men har fint lite med den franchisen å gjøre. Det blir omtrent som Aliens og Predator før vi fikk Aliens vs Predator. ;) Men hva som skjer i Prometheus 2 er ikke godt å vite. ;)

Lenke til kommentar

Du gjør egentlig deg selv en tjeneste hvis du tenker minst mulig på Alien når du stiller forventningene dine til Prometheus. Det er i beste fall en indirekte prequel, om man på død og liv må kalle det en prequel. Hvis man ikke tenker på rekkefølgen filmene har kommet i ville man kanskje helst valgt å kalle Alien for en slags spin-off av Prometheus. Kanskje en rar måte å tenke på, men slik ser jeg på sammenhengen i alle fall.

 

Gleder meg som en unge til å se denne på DVD, da jeg er stor fan av Aliens og hater å se film i 3D på kino. Det er noe med å betale blodpris for å sitte med stygge, ubehagelige briller og se film i dårlig kvalitet jeg ikke liker helt. :p Kommer til å holde meg unna all diskusjonen om Prometheus for å unngå spoilere, men det jeg har fått med meg så langt er at Prometheus foregår i samme univers som Aliens, men har fint lite med den franchisen å gjøre. Det blir omtrent som Aliens og Predator før vi fikk Aliens vs Predator. ;) Men hva som skjer i Prometheus 2 er ikke godt å vite. ;)

 

Jeg er egentlig heterofil, men jeg kan gjøre et unntak hvis du gifter deg med meg.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Du gjør egentlig deg selv en tjeneste hvis du tenker minst mulig på Alien når du stiller forventningene dine til Prometheus. Det er i beste fall en indirekte prequel, om man på død og liv må kalle det en prequel. Hvis man ikke tenker på rekkefølgen filmene har kommet i ville man kanskje helst valgt å kalle Alien for en slags spin-off av Prometheus. Kanskje en rar måte å tenke på, men slik ser jeg på sammenhengen i alle fall.

 

Gleder meg som en unge til å se denne på DVD, da jeg er stor fan av Aliens og hater å se film i 3D på kino. Det er noe med å betale blodpris for å sitte med stygge, ubehagelige briller og se film i dårlig kvalitet jeg ikke liker helt. :p Kommer til å holde meg unna all diskusjonen om Prometheus for å unngå spoilere, men det jeg har fått med meg så langt er at Prometheus foregår i samme univers som Aliens, men har fint lite med den franchisen å gjøre. Det blir omtrent som Aliens og Predator før vi fikk Aliens vs Predator. ;) Men hva som skjer i Prometheus 2 er ikke godt å vite. ;)

 

Jeg er egentlig heterofil, men jeg kan gjøre et unntak hvis du gifter deg med meg.

 

Nja, er heterofil selv, så du må nok være dame før jeg blir interessert. Men har du saks kan vel den biten ordnes. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...