Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jeg den eneste som er drittlei av alle Pixars filmer?

Handler jo om nesten det samme hver gang.

 

Enten er det en fisk, veps, maur eller noe annet dyr som må finne veien til et eller annet sted, og oppleve noe livsendrende på veien.

På veien skal dyret få tre venner som alle er kjedelige stereotyper av idioten, den medfølende og den barske. Og filmens klimaks er alltid en stor klem, med masse colgate-smil og symfonimusikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tora! Tora! Tora! (1970)

 

Beste film om angrepet på Pearl Harbour. Filmen går ganske nøye i detaljer om alt som skjedde i forkant av angrepet, og skifter kontinuerlig mellom den Japanske og Amerikanske siden med hva som skjer. På samme måte som feks i filmen invasjonsfilmen The longest day.

 

Vet ikke hvordan de kunne få det til å vise slagskip og alt det der i havnen så realistisk dengang. Men det virker temmelig bra laget.

 

9/10

Lenke til kommentar

Hva med Tim Burton sine animerte filmer. Må si jeg liker samtlige.

 

Fantastic Mr. Fox var meget underholdende.

 

"The Secert of Kells (2010)" har jeg liggende til gjennomsyn.

 

"Mononoke-hime (1997)" skal være bra og sees.

 

"Tales From Earthsea (2006)" har jeg blitt anbefalt og skal se.

 

"Beowulf (2007)" synes jeg var en bra animert film.

 

"Grave of the Fireflies (1988)" ligger i "skal se" bunken.

 

"The Illusionist (2010)" skal sees.

 

Altså her kan man fortsette i det uendelige ift. gode animasjonsfilmer som ikke bare er typiske, grunne, mainstream barnefilmer etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Både Mononoke-hime og Grave of the Fireflies er to filmer som burde være obligatoriske for alle med et snev av interesse for film. To filmer hvor absolutt alt stemmer. Storyene, animasjon og det visuelle, musikk og voiceactors. Alt er helt utrolig! :)

Så begge, likte ingen av dem. At du kan trekke frem voiceactors synes jeg er imponerende, det føler jeg nesten er som å skryte av dubbingen til en Leone-film eller skuespillet til landsbyfolket i en Kurosawa-film.

Lenke til kommentar

Både Mononoke-hime og Grave of the Fireflies er to filmer som burde være obligatoriske for alle med et snev av interesse for film. To filmer hvor absolutt alt stemmer. Storyene, animasjon og det visuelle, musikk og voiceactors. Alt er helt utrolig! :)

 

Muligens hvis ditt livssyn er "alt fra japan er så utrolig fantastisk megakult og jeg kan navnet på 50 anime/manga-serier og skulle ønske jeg var født japaner for jeg hadde passet PERFEKT inn i Tokyo og j-rock/pop er tusen ganger bedre enn vestlig musikk!!!11"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Dorian Gray: Og det skal du få lov til å mene. :)

Folk har forskjellig smak og alt det der, men mange voiceactors virker så utrolig døve (som i kjedelige) og uengasjerte. Virker som om de ikke bryr seg om det de gjør i det heletatt, og det ødelegger masse for min del. Men folk oppfatter jo det forskjellig og, men for min del er det i allefall sånn at voiceactors spiller en stor rolle. ;)

 

Både Mononoke-hime og Grave of the Fireflies er to filmer som burde være obligatoriske for alle med et snev av interesse for film. To filmer hvor absolutt alt stemmer. Storyene, animasjon og det visuelle, musikk og voiceactors. Alt er helt utrolig! :)

 

Muligens hvis ditt livssyn er "alt fra japan er så utrolig fantastisk megakult og jeg kan navnet på 50 anime/manga-serier og skulle ønske jeg var født japaner for jeg hadde passet PERFEKT inn i Tokyo og j-rock/pop er tusen ganger bedre enn vestlig musikk!!!11"

 

Jaha? Jeg vil ikke si at jeg faller inn under den kategorien, men kan jo hende du har fått et annet inntrykk av meg? Har sett svært få anime-serier, aldri lest en manga, er glad jeg er født i Norge og lurer fælt på hva "j-rock/pop" er for noe. Japansk rock og pop? Hører på noen japanske band innefor forskjellige sjangere, men har ikke hørt veldig mange. Og jeg hører mest på europeisk musikk. :w00t:

 

Edit: Og mine favorittanimasjonsfilmer er eldre Disney-filmer, som jeg også mener er obligatoriske for alle med interesse for god film, uavhengig av hva andre måtte mene om akkurat det. ;)

Endret av OhMyOhMy
Lenke til kommentar

Både Mononoke-hime og Grave of the Fireflies er to filmer som burde være obligatoriske for alle med et snev av interesse for film. To filmer hvor absolutt alt stemmer. Storyene, animasjon og det visuelle, musikk og voiceactors. Alt er helt utrolig! :)

 

Muligens hvis ditt livssyn er "alt fra japan er så utrolig fantastisk megakult og jeg kan navnet på 50 anime/manga-serier og skulle ønske jeg var født japaner for jeg hadde passet PERFEKT inn i Tokyo og j-rock/pop er tusen ganger bedre enn vestlig musikk!!!11"

Dette blir for dumt, Ghibli-filmene må være de mest lettspiselige anime-filmene det er å oppdrive, og kan lett anbefales til den almenne hop. Det er jeg ikke akkurat alene om å mene heller.

 

Når vi først snakker om gode animasjonsfilmer synes jeg det er merkelig at ingen har nevnt Mary and Max ennå, en av de beste filmene jeg så i fjor uavhengig av sjanger. Anbefales sterkt!

 

http://www.youtube.com/watch?v=GkUI3SZyKCs

Lenke til kommentar

Så også Mary and Max, likte den ikke. =D

 

edit:

Kanskje animasjon rett og slett ikke er for meg. Jeg liker Pixar sine, selvfølgelig, men det meste av japansk animasjon (og film) blir for tullete for meg. Enten så er filmene barnslige og da klarer jeg ikke å engasjere meg, eller så er de gravalvorlige (Fireflies) i så stor grad at det nesten virker rart at det er animert og ikke live-action. Jeg føler at jeg ser på en Tom & Jerry-episode om holocaust - helt feil format. Det hjelper sikkert å vokse opp enten med filmene eller i Asia, hvor animasjon virker til å være mye mer respektert enn i vesten.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Har ikke fått sett hverken Mary and Max, Toy Story 3 eller Fantastic Mr. Fox, men det er helt klart filmer som skal sees veldig fort. Alle tre ser utrolig bra ut. Har hørt veldig mye bra om de. Spesielt Fantastic Mr. Fox.

 

 

Og dere må ikke hisse dere opp over hva jeg sier, gutter/jenter. Jeg overdriver selvfølgelig endel litt når jeg sier at en film eller to er obligatoriske for folk med et snev av interesse for film. :whistle:

Lenke til kommentar

Både Mononoke-hime og Grave of the Fireflies er to filmer som burde være obligatoriske for alle med et snev av interesse for film. To filmer hvor absolutt alt stemmer. Storyene, animasjon og det visuelle, musikk og voiceactors. Alt er helt utrolig! :)

 

Muligens hvis ditt livssyn er "alt fra japan er så utrolig fantastisk megakult og jeg kan navnet på 50 anime/manga-serier og skulle ønske jeg var født japaner for jeg hadde passet PERFEKT inn i Tokyo og j-rock/pop er tusen ganger bedre enn vestlig musikk!!!11"

Dette blir for dumt, Ghibli-filmene må være de mest lettspiselige anime-filmene det er å oppdrive, og kan lett anbefales til den almenne hop. Det er jeg ikke akkurat alene om å mene heller.

 

Det er bare ett av "fasitinnleggene" til Bytex... har sett det en gang eller to før ja... :roll:

 

Jeg har (ubevisst/bevisst?) klart kunsttykket og ikke sett en eneste Ghibli film fullt ut før nå de siste månedene. Nå har jeg sett Nausicaä of the Valley of the Wind, Tonari no Totoro og Grave of the Fireflies. Har aldri vært noen stor fan av anime eller manga, eller noe i den duren...men de Ghibli filmene jeg har sett så langt er veldig universelle, og ikke minst meget bra filmer uansett animert/japanske eller ei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...