Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Kunne jeg sagt vet du... Men vil da nødig virke rasistisk.

 

??? Kva snakkar du om?

 

Avatar er ein openberr kritikk av imperialisme og kolonialisme. Språkbruken til RDA er henta ut av talane til Bush-regimet. Då representerer Na'vi dei okkuperte som slåst tlbake. Ikkje noko rasistisk i det.

Na'vi er alle folkeslag som noengang er blitt invaderte av hvite, enten de er afrikanske, uramerikanske, uraustralske eller fra midt-østen. Det viktigste er at fordi deres religion baserer seg på naturen og de ikke har maskiner så er de overlegen og at vi har mye å lære av dem.

Denne lærdommen av naturen kan vel også strekkes ut som et metafor for religion- og kulturforskjeller, og ikke nødvendigivs en eksplisitt kritikk av menneskenes ødeleggelse av Jorden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så... det du ønsket Dorian var at filmen portretterte en annen etikk og moral? Eller?

Det var mye galt der, men blant alle feilene var det også en svært simplistisk etikk og moral. Behold gjerne den samme etikken og moralen, bare den er litt mindre banal. En film som skiller mellom helt klart gode og helt klart onde sider, hvor den ene kan bli omvendt til den andre bare den blir opplyst er ikke riktig uansett hvilken moral som ligger til grunne.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Ip Man/Yip Man (2008)

 

Dette er en sterk semibiografisk film om Grandmaster Ip Man, en Wing Chun impressario og senere kjent som mentoren til bla. Bruce Lee. Handlingen er satt til industribyen Foshan i Kina hvor han bodde på den tiden i tidsperioden rett før og under den andre kinesisk-japanske krigen som startet i 1937.

 

Jeg ønsker ikke si for mye om handlingen, men dette er ikke en overdreven martial arts film med flittig bruk av vaiere mm. Her konsentrerer man seg om virkelighetens Kina og faktiske hendelser.

 

Denne filmen fikk meg til straks å kjøpe en Blu-ray utgave etter å ha sett den. Den må bevares i min lille samling.

Jeg har tenkt en del på karakteren, men det faktum at dette er virkelige, dokumenterte hendelser om en av histories beste utøvere dytter den opp.

 

10/10

 

 

 

 

NB!

forøvrig er det en Yip Man 2 ferdig filmet som utgis i 2010. Denne tar for seg historien videre. Donnie Yen spiller hovedrollen i begge filmer for de som kjenner til ham.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Alene Hjemme 2: 10/10

En kjempe film som for hele familien :) Ser den hver jul.

 

Enern var grei nok(selv om den var langt fra bra), men den der ble for dum for meg. Med tanke på kvaliteten av regi, skuespill, historie og dialog ser jeg ikke forskjell på den og skiten Olsen søstrene var med i på starten av 90-tallet. Langt fra en film jeg vil se igjen.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Alene Hjemme 2: 10/10

En kjempe film som for hele familien :) Ser den hver jul.

 

Enern var grei nok(selv om den var langt fra bra), men den der ble for dum for meg. Med tanke på kvaliteten av regi, skuespill, historie og dialog ser jeg ikke forskjell på den og skiten Olsen søstrene var med i på starten av 90-tallet. Langt fra en film jeg vil se igjen.

Jeg ser ikke helt hvordan regi, skuespill, historie og dialog avviker voldsomt fra 1'ern.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Delta Force er en av Norris' beste filmer , kan ikke en gang forestille meg hvor skummelt det hadde vært hvis et fly jeg hadde vært i hadde blitt kapret & en gjeng med hettekledde menn hadde vandret inn med maskingevær og truet med at ens siste time er kommet :/

 

Filmen ruler , 5/6........bra action & god innsats av co-rollene :)

 

Alene Hjemme 2 4.5/6

 

En reprise av ener'n men en brukbar verdig oppfølger , tyvene er kanskje litt vel dumme......lol ;)

 

Akkurat de samme elemntene , bare med noen modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Kaufman sez : "NBC gave me money to sit here in this chair , to talk for 90 minutes"

 

Latka Gravas , di-bida :D

 

(latka er en jødisk potetrett tror jeg lol)

 

Bruce Lee , the man , the myth 4/6

 

Li spiller i filmen om livet til Bruce Lee , det meste er totalt fiksjon.....trukke Lee slåss med joggere f.eks :D

 

Får en uvel følelse i magen av den siste scenen i filmen :(

 

Bruce Lee , the Man , the Legend 4.5/6

 

Underholdende doku filmet bare dgr og uker etter Lee's død , man får se hans hus.......Lee forteller (på lydband) oxo om en film som aldri ble lagd.

Lenke til kommentar

Doubt

 

Vi skal tilbake til 60-tallet i USA, til en religiøs skole/kirke som blir styrt med jernhånd av Sister Aloysius (Meryl Streep). Streng, nøye men likefullt rettferdig. Presten i Philip Seymour-Hoffmans skikkelse står for det motsatte - åpenhet og kameratskap mellom lærere og elever. Han blir etter antydninger anklaget av Aloysius for å hatt et "uheldig" forhold til den eneste svarte eleven på skolen. I mellom står den tilsynelatende ferske Sister James, som på sett og vis representerer usikkerheten hos seeren - Hvem lyver og hvem snakker sant? Tradisjonelt ville seeren identifisert seg med en av partene, men her føler jeg noe av styrken med filmen ligger. I stedet for å lage svært karikaturerte autoritetsfigurer så føles begge parter svært troverdige og menneskelige. Det som fort kunne ha blitt en enveiskjøring mot en uskyldig mann, får i stedet en dynamikk ved at seeren aldri vet hva som egentlig skjedde mellom presten og gutten. En forfriskende og spennende film, men som for min del aldri frir til følelsene, kanskje nettopp fordi den er så nøytral og kaldt regissert.

 

7/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father

 

 

Herregud for en følelsesmessig rollercoaster jeg var en del av for en halvannen time. Jeg tror jeg aldri har vært med på noe lignende, hvor man spinner rundt fra lykkerus, til sinne og til sorg. Forventningene mine var skyhøye og utifra tittelen så tenkte jeg dette var en fantastisk feel-gooddokumentar dedikert direkte til sønnen. Jeg visste på forhånd ikke at det var kjæresten som drepte Andrew, ei noe om forholdet mellom foreldrene og Shirley og enda mindre hadde jeg forventet drapet på Zachary. Resultatet ble derfor totalt annerledes enn det jeg hadde forestillt og fy for et resultat. Fantastisk tempo med en perfekt dramaturgisk oppbygging. En av tidenes beste dokumentarfilmer.

 

 

10/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...