Gå til innhold

La oss disse Linkin Park


Suppelars2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan finne maaaaaange andre band som har sanger som er VELDIG like, på samme måte som dette. Hvorfor disse Linkin Park fremfor de andre? :roll:

nå vet ikke eg hvem du sikter til, men det er mulighet for at de bandene du snakker om har Linkin Park kopiert fra istedet for å være orginale... godt mulig eg tar feil, fordi eg vet ikke hvilke band du snakker om...

Lenke til kommentar
Linkin Park er så teit asså!

 

 

 

Men seriøst, jeg hater ny-metall, og jeg hater de som hører på det.

"Inteligens er makt" men på den anen side hvor inteligent er det med å komme med en slik komentar som fu kommer med?, det er lov å ha andre meninger en andre men å gå ut å si at du hater folk forde de hører på i dine øyne (i mine også) søppel musikk er å gå for langt. Det kan faktisk være skummelt å hate folk.

Lenke til kommentar
Man kan finne maaaaaange andre band som har sanger som er VELDIG like, på samme måte som dette. Hvorfor disse Linkin Park fremfor de andre? :roll:

Det stemmer, f.eks totalt talentløse "Nickelback" og en bråte andre. Det meste av listemusikken er bygget på et enkelt mønster: 1) Refreng/catch må kommer så fort som mulig inn i sangen, helst rundt 30 sekunder, 2) sangen bør/må være markert ABAosv. eller ABABCABosv. Med andre ord: faste mønstre og tidslinjer 3) Sangen bør være minst 3 minutter lang, og maks 4. Slik lager man listepop.

 

Grunnen til at jeg disser LP er at jeg ikke liker hverken musikken deres eller det faktum at de er nok en masseprodusert hitmaskin, kun konstruert av grise plateselskaper for å tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Det stemmer, f.eks totalt talentløse "Nickelback" og en bråte andre. Det meste av listemusikken er bygget på et enkelt mønster: 1) Refreng/catch må kommer så fort som mulig inn i sangen, helst rundt 30 sekunder, 2) sangen bør/må være markert ABAosv. eller ABABCABosv. Med andre ord: faste mønstre og tidslinjer 3) Sangen bør være minst 3 minutter lang, og maks 4. Slik lager man listepop.

 

Grunnen til at jeg disser LP er at jeg ikke liker hverken musikken deres eller det faktum at de er nok en masseprodusert hitmaskin, kun konstruert av grise plateselskaper for å tjene mest mulig penger.

Men det er ikke bare listemusikken som følger disse reglene. De fleste (med unntak, såklart) låtene som produseres nå til dags er nok produkter av nøye studering av disse reglene, eller rettere sagt retningslinjene. Færre artister prøver å være originale, rett og slett fordi de ikke trenger det for å selge.

 

Og det med at plateselskapene kun er ute etter penger er vel ikke akkurat noen nyhet. :p

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke bare listemusikken, men ofte, og stort sett, er musikken bygget opp rundt et spesiellt mønster kjedelig. Det er ikke bare farten, riffet eller den spinnville vokalisten som gir et band særegenheter, det er også mønstrene, eller den totale mangelen på fast mønster. Jeg merker i hvert fall at mine absolutte favorittartister/band IKKE lager musikk etter slike regler, eller mønstre om du vil, ikke for å selge, men for å lage musikk.

Lenke til kommentar

Det er jo klart at artistene/gruppene der ute lager låter som er bygd opp på nogenlunde lik måte. Altså at låtene har visse likheter. Ellers ville det blitt vanskelig for lytteren å identifisere hvilken artist som synger den og den låten. Det ville også gitt artisten flere problemer når han/hun skulle lage ny låt om låten skulle vært TOTALT forskjellige fra alle av artistens tidligere låter.

De kunne også risikere å miste gamle fans ved å lage låter som ikke ligner på de tidligere låtene.

 

Men, som du sier, så finnes det heldigvis noen artister der ute som tenker litt mer gjennom musikken de lager, og de klarer å lage musikk som hverken er helt forskjellig eller helt like sine andre låter.

 

Men penger er vel alle ute etter.

Lenke til kommentar
Linkin Park er så teit asså!

 

 

 

Men seriøst, jeg hater ny-metall, og jeg hater de som hører på det.

"Inteligens er makt" men på den anen side hvor inteligent er det med å komme med en slik komentar som fu kommer med?, det er lov å ha andre meninger en andre men å gå ut å si at du hater folk forde de hører på i dine øyne (i mine også) søppel musikk er å gå for langt. Det kan faktisk være skummelt å hate folk.

Bra sakt

Lenke til kommentar
Man kan finne maaaaaange andre band som har sanger som er VELDIG like, på samme måte som dette. Hvorfor disse Linkin Park fremfor de andre? :roll:

Det stemmer, f.eks totalt talentløse "Nickelback" og en bråte andre. Det meste av listemusikken er bygget på et enkelt mønster: 1) Refreng/catch må kommer så fort som mulig inn i sangen, helst rundt 30 sekunder, 2) sangen bør/må være markert ABAosv. eller ABABCABosv. Med andre ord: faste mønstre og tidslinjer 3) Sangen bør være minst 3 minutter lang, og maks 4. Slik lager man listepop.

 

Grunnen til at jeg disser LP er at jeg ikke liker hverken musikken deres eller det faktum at de er nok en masseprodusert hitmaskin, kun konstruert av grise plateselskaper for å tjene mest mulig penger.

De driver da butikk og da er det jo om å tjene mest mulig med penger. Men plateselskapene er griske.

Lenke til kommentar
Det er jo klart at artistene/gruppene der ute lager låter som er bygd opp på nogenlunde lik måte. Altså at låtene har visse likheter. Ellers ville det blitt vanskelig for lytteren å identifisere hvilken artist som synger den og den låten. Det ville også gitt artisten flere problemer når han/hun skulle lage ny låt om låten skulle vært TOTALT forskjellige fra alle av artistens tidligere låter.

De kunne også risikere å miste gamle fans ved å lage låter som ikke ligner på de tidligere låtene.

 

Men, som du sier, så finnes det heldigvis noen artister der ute som tenker litt mer gjennom musikken de lager, og de klarer å lage musikk som hverken er helt forskjellig eller helt like sine andre låter.

 

Men penger er vel alle ute etter.

Jeg sier ikke at artisten ikke skal ha en "sound", jeg sier at det er nokså tåpelig å ha en sound som gjennomført bare er så monoton at låtene kan legges oppå hverandre og høres som nesten helt like, bare med forskjellige tonearter. Det er ikke SÅ stor forksjell på å spille Em - C - A og A - Em - C med samme "beat" og vokalist som synger i omtrent samme toneleie. KJEDELIG.

 

Og ja, det finnes artister der ute som varierer såpass at det faktisk blir interessant å høre en ny låt. Heldigvis finnes det fremdeles musikere, og ikke popband som kun skal ha penger, berømmelse og et knull med [fyll inn kokainavhengig hollywood-skuespiller].

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
De driver da butikk og da er det jo om å tjene mest mulig med penger. Men plateselskapene er griske.

Som sagt: Nei, ikke alle driver butikk for å tjene mest mulig penger. Det finnes også de som driver butikk fordi de liker å drive butikk, og attpåtil er så heldige at de kan leve av det. Pussig nok er det de mest ukjente artistene, som er de beste og mest originale.

Lenke til kommentar
Vel, det finnes også gode band som følger en fast oppskrift i endel sanger. Ikke alle kan spille Meshuggah-musikk vet du HalTan. ;-p

Altså, det er viktig å skille mellom "oppskrift" og "sound". Jeg sier så absolutt ikke at man ikke skal ha en bestemt sound, men å gjøre det SÅ repetivt som LP gjør, DET blir for mye for meg.

Lenke til kommentar

Det er de ukjente artistene som er mest originale ja? Det er sikkert derfor flesteparten (ikke alle) velger å ikke bli FOR originale, og heller gå for å ha litt like låter, fordi det da blir slik at om en låt slår an, slår den neste også an.

 

Men ja, Linkin Park har tydeligvis to låter med så å si helt lik oppbygning og beat. Men poenget er at de slett ikke er de eneste som har det.

Lenke til kommentar
Men ja, Linkin Park har tydeligvis to låter med så å si helt lik oppbygning og beat. Men poenget er at de slett ikke er de eneste som har det.

Det har jeg da heller ikke sagt. Jeg liker ikke Linkin Park av andre grunner også, forresten. Hovedgrunnen: Jeg liker ikke musikken deres.

 

Det er de ukjente artistene som er mest originale ja?

 

Ofte.

 

Det er sikkert derfor flesteparten (ikke alle) velger å ikke bli FOR originale, og heller gå for å ha litt like låter, fordi det da blir slik at om en låt slår an, slår den neste også an.

 

Sikkert riktig. Spør du meg bærer det syndromet preg av talentløse musikere som lager musikk for å tjene penger og oppnå status, og ikke for å lage musikk og røre andre mennesker med den. Det blir bare færre og færre ildsjeler i musikklivet, og mer og mer rør som kun er myntet på å selge. Desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...