Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Det finnes kanskje grunner for å kopiere, men at det er enklere er et elendig argument. Det er slik at ikke alltid den enkle løsningen er den rette bare fordi den er enkel. Er det slik at du støtter kopiering (hvis du gjør det da), ikke fordi det er dyrt med spill, men siden det er så stress å gå på butikken å kjøpe det?

 

Slik argumentasjon holder ikke. Det er for eksempel enklere å smulge med seg varer under jakka når du går ut av butikken fremfor å stresse med å betale. Er det en god grunn til å la være å betale?

Det er som regel ikke bare en enkelt grunn til at folk gjør som de gjør. Enkelhet kan være en av mange grunner for å piratkopiere, kanskje ikke den som har mest å si, men jeg tror den bidrar.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok finn et eksempel hvor dette har skjedd.

 

Du finner ikke.

 

De firmaene som forsvinner, gjør det av naturlige årsaker som har fullstendig ingenting med piratkopiering å gjøre.

Det at man ikke kan finne et eksempel betyr ikke at det aldri har skjedd. Det finnes tross alt en del små og mellomstore softwareselskaper som man ikke hører særlig mye om.

Lenke til kommentar

Jøss a meg 76+? sider..

Litt fakta

har ca 5-6 spill i min pc

der jeg kun har kjøpt 3 stk av dem..

det jeg mener er at det jeg gjør er feil, greit nok. tror du virkelig at jeg kommer til å slutte med det?

Nei..

Det er sånn at visse spill må du kjøpe for å kunne spille online, da kjøper jeg som regel dem, trenger man ikke å ha cd-key og sånt.. jaja da blir det nedlasting .. :p

spiller kun cs uansett da.. men sånn er det bare..

Lenke til kommentar
ok finn et eksempel hvor dette har skjedd.

 

Du finner ikke.

 

De firmaene som forsvinner, gjør det av naturlige årsaker som har fullstendig ingenting med piratkopiering å gjøre.

Jaha? Det er jo presentert i denne tråden (personleg erfaring) at nokre som utvikla eit spel til Amiga gav opp heile prosjektet og vidare lyst til å utvikla spel fordi ein beta-utgåve eller så havna på avveger og var fort piratkopiert av alle.

Lenke til kommentar
ok finn et eksempel hvor dette har skjedd.

 

Du finner ikke.

 

De firmaene som forsvinner, gjør det av naturlige årsaker som har fullstendig ingenting med piratkopiering å gjøre.

Jaha? Det er jo presentert i denne tråden (personleg erfaring) at nokre som utvikla eit spel til Amiga gav opp heile prosjektet og vidare lyst til å utvikla spel fordi ein beta-utgåve eller så havna på avveger og var fort piratkopiert av alle.

Var ikke det mer "industrispionasje" (noen stjal betaen og lagde ett "nytt" spill, som ble populært). Eller husker jeg feil nå?

 

AtW

Lenke til kommentar
Var ikke det mer "industrispionasje" (noen stjal betaen og lagde ett "nytt" spill, som ble populært). Eller husker jeg feil nå?

 

AtW

Då huskar du nok feil. Det originale innlegget står på side 40. Innlegg nr. 793.

Ok, spillet ble stjålet i beta-stadiet og distribuert med en annen intro. Ett litt diffust eksempel iogmed at det var betaen som ble stjålet og spillet ble spredd før utgivelsen, og dermed var det ingen utgivere som ga det ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
de som laster ned warez er jævla dumme noen jævla fattigjævler.... prøvde å laste ned warez en gang men så forsto jeg hva i faen skal de som lager spill tjene hvis alle laster ned warez?? :no:  de må jo tjene no eller så blir det ikke noen flere spill laget

Hehe, ja disse dumme "fattigjævlene", det er bra de av oss som er rike også er smarte, som du så fortreffelig viser med din formuleringsevne og kløkt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
de som laster ned warez er jævla dumme noen jævla fattigjævler.... prøvde å laste ned warez en gang men så forsto jeg hva i faen skal de som lager spill tjene hvis alle laster ned warez?? :no: de må jo tjene no eller så blir det ikke noen flere spill laget

Jaok..

Dreier den posten der seg om folk som laster ned warez, eller om deg selv som er frustrert fordi du ikke klarer det?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Personlig tror det er nytteløst å kjempe mot piratkopiering og fildeling. Istedet

for å gjøre Hvermansen kriminell ved å straffeforfølge 12-åringen i huset for å ha lastet ned nyeste singelen til Madonna eller for å ha lånt et spill av en kompis, burde både film- musikk- og spillindustri se på andre mulige foretningsmodeller.

 

For eksempel har Funcom lagt ut en versjon av Anarchy Online (uten noen expansion pakker vel og merke) som er helt gratis å spille fordi de rett og slett har solgt annonnseplasser 'in-game'. Dvs at man i stedet for å se fiktive reklameplakater ser reklame for forskjellige produkter når man spiller. Personlig syns ikke jeg dette gjør noe som helst annet enn a skape en mer realistisk stemning.

Dette er ikke noe nytt i seg selv; filmindustrien har bedrevet produktplassering i årevis.

 

Dette er bare et lite eksempel på hvordan man kan levere et produkt som er helt gratis å bruke. Med litt oppfinnsomhet er jeg sikker på at det er fullt mulig å lage 'mainstream' produkter som er helt gratis for brukeren å bruke uten at det skulle skorte på kvalitet. Radio og TV har blitt drevet på denne måten i over 50 år!!

 

Når det gjelder musikk- og filmindustrien er det uansett ikke snakk om at de taper penger, de tjener bare litt mindre enn de ville gjort uten. Og når det gjelder såkalte

uavhengige filmskapere og musikere som gir ut smale filmer eller musikk i små opplag leter jeg fortsatt etter eksempler på at man har gått konkurs fordi arbeidet deres ligger fritt tilgjengelig på nettet. Disse lever av, foruten statsstøtte, å spille konserter eller av at spesiellt interesserte går og ser filmen på kino.

 

Når man regner ut hvor mye man har tapt på piratkopiering man ta med i betrakningen; hvor mange av disse 'piratene' ville kjøpt produktet hvis de ikke hadde funnet det gratis på nettet?

Man bør se på nye muligheter, ikke kriminalisere alle som gjør det. Til det har vi ikke nok fengsler!

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

synes også flere burde hoppe på steam bølgen og gjøre det mulig å laste ned spillene lovlig til en billigere penge enn vanlig butikk pris.. iTunes for spill :) og legger til en liten ting, jeg har nok hatt mange ulovlig nedlastede spill oppigjennom årene, hadde for vane å laste ned det meste i de sjangerene som intereserte meg, men det var de aller færreste jeg spilte noe særlig. skal ikke si at jeg kjøpte alle som jeg spilte litt, men de jeg likte mest og spilte mest kjøpte jeg :) så kan ikke si jeg har noe dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned spill som jeg skal spille på lan eller singel-player (selv om jeg skjelden spiller det da :p ). Skal jeg spille online er man jo nesten nøtt til å kjøpe det for å få en valid key, men er ikke derfår jeg kjøper det. De spillene jeg spiller online bruker jeg mye mer tid på, og derfor synes jeg at de som har laget det fortjener å få pengene sine for det. De spillene jeg laster ned er de jeg ikke synes er gode nok til å spille online og bruke mye tid på.

Lenke til kommentar
synes også flere burde hoppe på steam bølgen og gjøre det mulig å laste ned spillene lovlig til en billigere penge enn vanlig butikk pris.. iTunes for spill :)

5380680[/snapback]

 

Er helt enig i at steam er en veldig bra måte å distrubuere spill på, har selv kjøpt

4-5 titler via steam :) I fileplanet nettverket har man en lignende løsning der man kjøper en serial key online og laster ned spillet. Tjenesten heter Direct2Drive eller noe slikt. Det er mange spill jeg hadde kjøpt hvis jeg kunne gjort det på denne måten; spill som er umulig å få tak i noen steder hverken i nettbutikker eller vanlige butikker. Eneste stedet jeg klarer å finne dem er på diverse fildelingsnettverk..

 

Så en dokumentar om mariujanaens historie i USA forleden. Den handlet om hvordan den på 1920-tallet kom til landet med mexikanske arbeidere som brukte det for å slappe av etter en lang 14 timers arbeidsdag. Det gikk ikke lang tid før skremselspropagandaen florerte, og kort tid etter ble det innført forbud mot stoffet. Man mente alle som røykte mariujana ble drapsmenn, sexslaver og det som værre var. Etterhvert som tiårene gikk og staffen for å bli tatt ble strengere og strengere og skremselsprpagandaen ble mer og mer fantasifull, ble flere og flere ungdom og etterhvert godt voksene fra middelklassen tatt for bruk og oppbevaring.

På 60-tallet var det så strengt at man kunne risikere å havne i fengsel i 10 år for å bli

tatt med 2 jointer(!) Dette skapte selfølgelig enorme problemer for lovens håndhevere og man brukte ufattelige store beløp på å bekjempe 'roten til alt ondt'.

Flere millioner mennesker ble hvert år tatt, mennesker fra alle samfunnslag.

 

Til slutt måtte myndighetene innse at det ikke nyttet å ha så strenger sraffer når en så stor økende del av befolkningen drev med det, og man begynnte å avkriminalisere bruk og oppbevaring. Det er fortsatt sterke krefter i sving for å legalisere det både i USA og andre steder i verden. Man har ikke kunnet påvise noen økning i forbruk i befolkningen på steder hvor det har vært lov å bruke(noen stater legaliserte det faktisk på 70-tallet, men innførte lovens mildeste straff etter massivt press fra de føderale myndighetene)

 

Noen som ser likhetstrekk til dagens holdninger mot fildeling?

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si jeg er uskyldig, jeg har lastet ned en del spill, men har også kjøpt mange.

Men faen, skal jeg kjøpe et spill til flere hundre kroner, så vil jeg jo vite om jeg liker det først, er det bra, og jeg liker det, er det en stor sjangse for at jeg kjøper det. Liker jeg det ikke, kjøper jeg det ikke og sletter det med en gang. Da har ikke spillprodusenten tapt noe på det, for jeg spiller det heller ikke.

De fleste spillene jeg har lastet ned er spill som jeg ikke får tak i andre steder, finner de ikke på hyllene i butikkene i byen, eller på nettbutikker, har jeg hørt det er fett, så vil jeg spille det, finner jeg det ikke i noen butikker, laster jeg det ned.

 

Og med musikk, så kjøper jeg meg mange cd- er i året, men jeg laster ned en del og. Grunnen til det er at det er en låt jeg har lyst til å høre, eller at jeg har hørt litt musikk av et band, og vil høre mere av de, før jeg kjøper et album.

Og jeg har også en del cd- er som er ripet opp av en ukjent årsak, da laster jeg seff ned. Når jeg kjøper musikken, kjøper jeg edn for at jeg skal høre på den, og når cd- en blir ødelagt vil jeg fremdeles høre på det, det samme gjør jeg med spill og filmer.

 

En kan ikke akkurat si at dette er "Ulovlig" jeg har betalt for varen, og hvis jeg da vil høre på cd-en/se på filmen/spille spillet, så gidder jeg ikke bruke flere penger for å kjøpe det på nytt.

 

*Svarte å sliten en blir av å skrive* :tease:

Lenke til kommentar

De som lager spill vil jo også ha litt penger for det de gjør. Nå ender jo over halve beløpet av et spill i lommene til andre mennesker enn de som laget spillet, men likevell, den lille slumpen med penger de får trenges den å.

 

Skal ikke sitte her å være så skinnhellig at jeg ikke driver med slike virksomheter, laster ned et spill i ny og ne. Men jeg kjøper spill for det meste. Har mye tryggere grunnlag når jeg gjør det.

 

Synes ikke det er rart at Valve lager Steam. Ikke bare får de bedre inntekter da, men de har også en grunnlag får å sikre at det ikke kommer piratkopier av deres spill ut på markedet, og det virker vis også, for det ser jo ut som flere er interesert i å distribuere deres spill over steam.

 

Piratkopiering er tjuveri, i bunn og grunn, og jeg er jo egentlig ikke noe bedre selv, selv om jeg laster ned toppen 2 spill i året. Det er vel 2 spill for mye.

Lenke til kommentar

Et lite tips til dere som sier det med Steam er så bra:

 

Det finnes forskjellige programmer (vil ikke nevne navn) som er veldig like Steam..

Eneste forskjellen er at:

1. Du lager en bruker i programmet (med falsk email adresse), så

2. du laster ned alle steam spill gratis..

 

Det er sant.. det er en slags "Steam Emulator" som lar deg laste ned og spille alle Steam spill gratis..

Har selv testa et par av de programmene, og kan trygt si at de funker.

Det ene programmet lot meg fint spille på originale servere også i CSS..

Så ikke kom å si at det ikke kommer piratkopier av steamspill..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...