Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det da slik at flere av de skikkelig gode spill perlene er lagd av små selskaper ? mens det som oftest er det glanspolerte helt ok spilla som kommer fra de store som ikke gidder prøve noe nytt?

 

Greia er jo at dem selger dritt som dem vet at folk kommer til å synes er dritt og likevel driter dem i det for å gjenta utrykket i det uendelige. Som jeg tidligere nevnte er Driver 3 et utrolig godt eksempel på dette. Det er de overhypa superstyla spilla som ofte blir skuffelser som koster selskapene absolutt mest. Er jo ironisk å tenke på at det var de gode spille som la grunnlaget for de fleste firmaene. Hvor mange potensielle godbiter har ikke blitt ødelagt av griske investorer, og det er IKKE pga kopiering.

 

Og du med metallica kommentaren, vennligst vær saklig i diskusjonen. Dårlige sarkastiske kommentarer er aldri konstruktivt.

 

Vi kan vel alle være enige om at det er umulig å være enig, men man kan iallefall prøve å vise forståelse for at ikke alle tenker likt. Noen mener det er helt forkastelig å kunne ha det gøy med et produkt man ikke hadde hatt råd til i utgangspunktet og heller skulle latt vær, mens andre mener det er greit såfremt man kjøper det hvis man virkelig liker det for å støtte opp rundt videre produksjon av gode spill.

Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk men nå må folk begynne å innse hvor kyniske spillbransjen faktisk har blitt. Det er ikke lenger koslige sid meyer og microprose og andre små selskaper som fører an lenger. De er alle som en slukt av digre amerikanske og japanske selskaper som rått hadde satt opp prisen om de hadde trodd at folk hadde betalt for det. Det er absolutt ikke noen grunn til å synes synd i de.

Det at det er store selskaper, rettferdiggjør at du bryter loven?

 

Spillbransjen og musikk/film stiller i en meget spesiell situasjon sammenlignet med andre markedsvarer. Der du kan sammenligne en tv av forskjellige merker så hjelper det veldig lite om du har lyst på Doom III. De har på sett og vis monopol på hvert sitt spill og du kan kanskje finne et lignende spill, men ikke akkurat det samme. Derfor kan ikke ren konkuranse mellom spillselskapene føre til priskrig heller.

Se hva jeg siterer fra meg selv litt tidligere i tråden. Dette er ett reelt eksempel på at det du sier ikke alltid er slik du tror :

Ett eksempel er DVD filmer. De var svindyre i begynnelsen, fordi det ikke var så mange som hadde DVD spiller. Nå er prisen sunket drastisk, fordi mange har DVD spillere, og mange kjøper de. Det er også flere som kjøper DVD nå, enn det var som kjøpte VHS før DVD'en tok over, og DVD'en viser seg nå å bli billigere enn det VHS kassettene kostet, til tross for at man nå bruker mange penger på å legge til ekstramateriale og slikt. Samt at selve filmene nå koster mer å lage enn de gjorde før.

Dette er fakta. VHS var dyrere enn det DVD er nå. Og det på tross av at DVD selges i mange flere eksemplarer. Det er ennå ikke så mange som kopierer DVD heller, men det kommer først nå med stormskritt. Så det kan bli spennende å se hva utviklingen blir da. Men så langt virker det som folk heller kjøper DVD filmer enn å kopiere de, og prisen gjenspeiler det i og med at de blir billigere.

 

Og grunnen til at pc spill koster mindre enn konsoll spill er som flere har kommentert her nemmelig det at de ikke i like stor grad kan presse prisene opp.

Som sagt tidligere... spill til konsoll selger mindre enn spill til PC. Derfor høyere pris for å dekke opp det det koster å utvikle spillet. Samtidig er det som en annen her sier, at konsollgigantene krever penger for lisensen som slike utviklere må ha for å kunne lage spill til disse konsollene. MYE penger.

 

Noen nevner også at grunnen til at såkalte "spesielle" titler som de jeg nevnte (samnmax 2 og full throttle 2) ble lagt ned er at de ikke så for seg å tjene noen penger på det blandt annet pga piratkopiering. Vel grunnen skal visstnok være at de ikke så for seg at de kom til å tjene NOK!
Og hvorfor ville de ikke tjene nok? Kanskje på grunn av at ett spill med så stor blest, ville gi grunnlaget for en stor utstrekning av piratkopiering? Det er en like god grunn det, som noen annen. Sam and Max 2 og Full Throttle 2 er ikke "spesielle titler" på noen som helst måte. Både Sam and Max (1) og Full Throttle (1) solgte i hopetall, og ingen grunn til å tro noe annet om spill nummer to. Som du sier, var det mange forhåndsbestillinger på spillet. Så hvorfor ikke legge det ut for salg?

 

Ikke rart de store gamle kjente utviklerne bryter ut og etablerer små selvstyrte firmaer (selv om de store prøver alt de kan for å kjøre over de), men vi er jo så teite at vi kjøper jo bare de promoterte spillene for de små hører vi jo ikke om, om man da ikke tilfeldivis finner det på en site, laster det ned oppdager noe helt fortreffelig og kanskje kjøper det over nett....

De aller aller færreste som laster ned en 100% kopi av noen på nettet, går og kjøper en kopi i butikken bare for å ha en lisens på det. Det er naivt å tro at de fleste som sitter og spiller det nyeste spillet fra en spillutvikler, går i butikken og betaler 500 kroner for en DVD plate (og ett cover) på det spillet han allerede har installert på maskinen hjemme. Mulig du gjør det, men de fleste har ikke like stor forståelse for at man trenger kjøpere, for å kunne utvikle nye spill som det du har.

 

Denne tråden har utviklet seg til en drøss av dårlige unnskyldninger for at man laster ned piratkopier av spill på nettet. Det er ulovlig, det er tyveri, og det kan straffes med bøter og fengsel. Rett og rimelig, spør du meg.

Lenke til kommentar
Denne tråden har utviklet seg til en drøss av dårlige unnskyldninger for at man laster ned piratkopier av spill på nettet. Det er ulovlig, det er tyveri, og det kan straffes med bøter og fengsel. Rett og rimelig, spør du meg.

litt enig, men veldig unenig i at man kan kunne straffe en 16 åring som kun ville spille doom. D er heller de som cracker og legger ut spillene som skal straffeforfølges. Man arresterer jo ikke den personen som har en liten flaske HB, men man spør hvor han har d fra og tar d fra han. Og ingen flere følger skjer for den personen som ikke hadde råd til dyr polsprit...

Lenke til kommentar
litt enig, men veldig unenig i at man kan kunne straffe en 16 åring som kun ville spille doom. D er heller de som cracker og legger ut spillene som skal straffeforfølges.

Er man over 14, så er man over den kriminelle lavalder. Men jeg er enig i at det er drøyt å straffe en 16 åring med piratkopiert spill, mer enn at man tar fra han spillet.

Lenke til kommentar
D er dyrt med 400 kr for en 15 åring uten fast inntekt JA... Jeg har råd som har fast inntekt, men forsvarer bare meg selv for et par år siden.

 

(...)

 

litt offtopic: er du imot svart arbeid og ?

Unnskyld at jeg sier det, men det argumentet er ikke godt nok. Skal du kjøpe bil, men ikke har råd til drømmebilen (en mercedes f.eks), så må man begrense seg å kjøpe... tja... en Hyundai eller noe. Lyst til å dra ut og spise hver dag, men har ikke nok penger? Kjøpe en frossen pizza og sleng den i ovnen da.

 

Det er slikt i samfunnet, at de som har penger kan kjøpe det de vil, mens de uten penger ikke har råd til det. Vi kan mislike det så mye vi vil, men det er nå engang slik det alltid har vært.

 

Og som sagt tidligere, det er ingenting i veien for at en 15 åring kan gå rundt med aviser en time før skolen (jeg jobbet ett sted der jeg måtte stå opp klokken fire hver morgen, og man blir vant til det), eller ha en liten jobb i helgene eller noen kvelder. Du behøver ikke jobbe mer enn 5-6 timer for å ha råd til ett spill. Så sier man "jeg gidder ikke jobbe for å få penger til å kjøpe spill", så har man kun seg selv og sin egen latskap å takke.

 

Ang. svart arbeid... jeg er også 100% mot det. Det ødelegger for lovlydige personer. Samme med piratkopiering. Ødelegger for alle oss som liker å ha lovlige kopier av ting og tang. Hadde problemet med piratkopiering vært mindre, ville vi ikke hatt irriterende cd-keys, aktiveringsnøkler, kopisperre som hindrer backup, herper maskinene og nekter cd plater å spilles på datamaskinen eller på DVD spilleren.

 

DERFOR Snabben, synes jeg det er riktig av meg å prøve å "dytte moral ned i halsen din", ettersom du ødelegger for oss andre.

Bilen din forurenser og lager eksos , det ødelegger for andre, er det noen som dytter moralen ned i halsen din? :)

Lenke til kommentar
Du kaller Sam and Max og Full Throttle små titler?

Javisst - det er jo nå en helt ny generasjon med gamere som ikke har hørt om Sam and Max / Full Throttle, så deres rykte fra tidligere hjelper ikke all verdens lenger.

 

Selvfølgelig hadde de sluppet nye versjoner hvis det hadde vært gode sjanser for å tjene penger på det.

 

Om man skulle kanselere fordi man forventet piratkopiering så burde Doom 3, HL2 og STALKER alle vært droppet allerede.

Lære deg å lese kanskje? Som du ser så nevnte jeg at 'garanterte storselgere' alikevel vil lønne seg; selv om det er disse som taper mest i kroner og øre på piratkopiering. Mindre eller mer eksperimentelle titler som apellerer til en mindre gruppe (og da gjerne hardcore-gamere) blir derimot stadig oftere droppet fordi risikoen er for stor.

Du er vel lengere på jordet enn jeg først hadde anntatt...

 

Sam and Max hadde solgt utrolig bra, og selv om det kanskje ikke har vært hørt om så mye av fra nye gamere, er det fremdeles en enorm hærskare av adventure fans som spiller slike spill fremdeles, og disse hadde nok kjøpt Sam & Max..

 

De fleste 17-18åringer+ som spiller pc og har spilt pc en stund har hørt om Sam & Max.

 

Jeg kan fint nok lese, så ikke prøv og dytt din mening og lære på meg, jeg mener Sam & Max 2 hadde blitt en storselger. Og om du har en annen mening har det *INGENTING* med og gjøre om jeg kan lese eller ikke.

Lenke til kommentar

1. Har ikke tall på det, men du har heller ikke tall på det motsatte, men tror det er ganske selvsagt at til mer folk som spiller, til større blir interessen:)

 

2. Det finnes vel ikke tall på dette, men det er jo en selvfølge at det ikke må gå out of hand, dessuten må du legge merke til at dette er min mening, og dermed ikke trenger backup fra tall, men kan fremdeles argumenteres for.

 

3. Det økonomisk plusset som jeg mener kommer fra piratkopiering må legges til i vurdering, produsenter lager spill for og tjener penger, og de blir jo bare glad til flere som kjøper spillet.

 

4. Jeg mener at folk ikke kjøper alt de laster ned, men at det blir kjøpt noe av det som blir lastet ned, etter som de liker det:)

 

 

5. Hehe, nja, jeg vet ikke helt, moral er artig som du sier.. det er muligens en ubuden hjelp, men når alt kommer til alt så tror jeg at de er ganske glad for hjelpen også, Doom f.eks. ville aldri vært så stort som det er uten piratkopiering:)

 

 

 

Foresten morsomt og diskutere med deg, greier og holde deg saklig i motsettning til en god del andre:)

1. Jeg tror at den økte spillintressen kommer av at det er blitt flere spillere, før i tiden så sluttet folk med å spille når de var 20+. Nå kjøper folk langt oppi femti årene dataspill. På et spill forum jeg frekventerer så var en av spillerne over seksti år :thumbup:

 

2. Jeg tror ikke at piratkopiering har noen kortsiktig effekt i økt salg, men kanskje en langsiktig, at de som er vblitt vant med å spille etterhvert innse et moralsk forkastlige i det de driv på med og går over til å kjøpe spill.

 

3. Piratkopiering fører til kun en ting, at de som lager spill satser på det trygge og kjente. Som nostra krev( og som du sa deg helt enig i)

Prisene er fremdeles alt for høye, det blir lengre og lengre mellom de gode produktene og alt går på markedsføring nå for tiden. Press ut møkk og få folk til å betale for det.
Jeg hevder at det faktisk kommer av at spill blir piratkopiert, det fører til at produsentente ikke tør å lage noe nytt. Det er tryggere å gjenbruke den samme spillmotoren som en hadde i fjor, å lage det den samme handlingen som en har laget før. Dessuten, det er i online spillene pengen ligger, for der kan en , teoretisk sett , kontrollerer hvem som spiller og at de har en legal kopi.

 

4. Jeg tror også at det er bare et fåtall av de som laster ned spillenee som faktisk betaler for det. Hadde det ikke vært piratkoipering så ville antall solgte spill vært høyere. Den enkelte ville i så tilfelle ha hatt et mindre antall spill.

 

5. La oss ta et eksempel. Du skriver en bok, den blir antat av et forlag. Et halvt år sene ser du at ale du ser i byen som leser en bok, leser din bok. Du går glad og fornøyd til forlaget for å hente pengen dine. Svaret du får derifra er, dessverre boka er blitt pirat kopiert, vi har bare solgte 100 eks. Vil du fortsatt påstå at du ikke har tapt penger?

1. Ja, helt enig med deg her, men også en av grunnene til at det har blitt flere spillere, er piratkopiering. Det ville aldri vært så mange som spilte Doom uten piratkopiering mener jeg på :) Tror også en av grunnen til at folk i 30-40 åra kjøper spill nå er fordi det piratkopiers mer enn før, 30-40åringer er mer kvalitets bevist enn mange andre, og det ser jeg på noen av gamer folka jeg kjenner, som er godt over 30:)

 

 

2. Nja, der sier du noe veldig intresant, som jeg selv har tenkt mye på også,

Jeg mener selv at det har en både kortsidig effekt, av den grunn at de kjøper spill de syntes er bra og aldri ellers ville testet, og av den grunn du sier, at folk kommer kanskje til og innse at det kan være "litt galt" og piratkopiere (ikke det at jeg syntes det, men folk kan vel kanskje begynne og "innse" dette), og dermed begynner de og kjøpe spill istedet for og laste ned spill, mer penger i kassa fra ellers "ikke gamere" :) Eller hvertfall, "ellers ikke gamere" til en viss grad, alle er jo ikke slik:)

 

 

3. Kan ikke si meg helt enig i den, det er sant at det er online spill det ligger penger i, jeg betalte i den tiden jeg spilte MMORPGs for opptil 3 kontoer samtidig, så helt svart sau er jeg ikke. Jeg tror heller at grunnen til så lang tid imellom gode produksjoner er at gamere har blitt utrolig mye mer kravstore enn før, og derfor koster det mer penger og tar lengere tid og lage noe som fenger:)

 

4. Det er egentlig umulig og si om det er fåtall eller ikke som kjøper spillet de laster ned, det kommer jo ann på om spillet fenger også, og vi er blitt ganske kravstore med tiden.. Jeg snakker bare av erfaring der jeg har vært, hvor det er en ganske posetiv holdning til det og kjøpe spill som man liker, det er vel kanskje et par 3 stykker som nekter og kjøpe spill, og DET syntes jeg er forkastlig:)

 

5. Hehe, jeg vil jo inse at jeg har tapt penger, men 100 eksemplarer, det skjer ikke, hvis alle i byen har en bok, det hadde blitt out-of-hand piratkopiering som vi snakket om tideligere, og som spille industrien prøver og forhindre (og gjør en god jobb med også:), Men hvis det hadde skjedd så hadde jeg muligens blitt litt irritert, men som sagt, sånt skjer ikke, men på en annen side så hadde jeg kanskje vært glad for at såpass mange likte boka mi:)

Lenke til kommentar
DERFOR Snabben, synes jeg det er riktig av meg å prøve å "dytte moral ned i halsen din", ettersom du ødelegger for oss andre.

Bilen din forurenser og lager eksos , det ødelegger for andre, er det noen som dytter moralen ned i halsen din? :)

Jeg har ikke bil, og har aldri eid bil. Jeg sykler til jobb, butikk, venner, whatever. Skal jeg langt unna, benytter jeg meg av kollektivtransport.

 

:tease:

 

Hehe, neida. Er ikke vondt ment den blædi saken der :-)

Lenke til kommentar
litt enig, men veldig unenig i at man kan kunne straffe en 16 åring som kun ville spille doom. D er heller de som cracker og legger ut spillene som skal straffeforfølges.

Er man over 14, så er man over den kriminelle lavalder. Men jeg er enig i at det er drøyt å straffe en 16 åring med piratkopiert spill, mer enn at man tar fra han spillet.

er ikke 15 kriminell lavalder... ? syns d blir galt og sette folk som brenner spill i samme bås som naskere og annet lowlife som mange har gjort i denne diskusjonen.

 

Jeg har ikke bil, og har aldri eid bil. Jeg sykler til jobb, butikk, venner, whatever. Skal jeg langt unna, benytter jeg meg av kollektivtransport.

 

trehuggin hippie! :p

Lenke til kommentar
Jeg har ikke bil, og har aldri eid bil. Jeg sykler til jobb, butikk, venner, whatever. Skal jeg langt unna, benytter jeg meg av kollektivtransport.

 

trehuggin hippie! :p

Hehe. Hører med til historien jeg bor og jobber i Oslo sentrum da. Men hadde brukt kollektivtransport i mest mulig grad hadde jeg bodd utenfor rimelig rekkevidde med sykkel. Ikke bare er bil dyrt, forurensende og vanskelig å finne parkeringsplass til, det er dyrt å eie bil også.

Lenke til kommentar
Spillbransjens løsning: Lag en key til hver enkelt spill som må aktiveres via internett på samme måte som at du feks ikke kan spille cs før du har en legal nøkkel..

 

tata..

enn folk uten internett?

synd for de..desverre :roll:

 

si meg hvem har ikke internett som elsker å game?

Lenke til kommentar
Spillbransjens løsning: Lag en key til hver enkelt spill som må aktiveres via internett på samme måte som at du feks ikke kan spille cs før du har en legal nøkkel..

 

tata..

enn folk uten internett?

synd for de..desverre :roll:

 

si meg hvem har ikke internett som elsker å game?

folk på landet...

Lenke til kommentar
DERFOR Snabben, synes jeg det er riktig av meg å prøve å "dytte moral ned i halsen din", ettersom du ødelegger for oss andre.

Bilen din forurenser og lager eksos , det ødelegger for andre, er det noen som dytter moralen ned i halsen din? :)

Jeg har ikke bil, og har aldri eid bil. Jeg sykler til jobb, butikk, venner, whatever. Skal jeg langt unna, benytter jeg meg av kollektivtransport.

 

:tease:

 

Hehe, neida. Er ikke vondt ment den blædi saken der :-)

Hehe, du er fornuftig i transport hvertfall:)

 

Men mange er det ikke...

Lenke til kommentar
Spillbransjens løsning: Lag en key til hver enkelt spill som må aktiveres via internett på samme måte som at du feks ikke kan spille cs før du har en legal nøkkel..

 

tata..

enn folk uten internett?

synd for de..desverre :roll:

 

si meg hvem har ikke internett som elsker å game?

Da ville de mistet way more folk enn de kanskje mister ved og ha piratkopierende folk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...