Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har pløyd meg gjennom alle bøkene i Shardlake-serien til C.J. Sansom. Middelmådig som krim (nå er i mine øyne det meste av krim middelmådig), men i en spennende og (i stor grad) autentisk historisk setting i Tudor-tidens England. Nå er jeg halvveis gjennom den boken som har stått lengst på listen min, nemlig Rosens navn. Mange likheter mellom disse, men også store forskjeller. Fornøyelig lesning uansett, så det går temmelig bra liksom :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Leser The Count of Monte Cristo av Alexandre Dumas for tiden.

 

Tenkte kanskje noen her inne kunne finne denne leseutfordringen fra reddit.com/r/books interessant.

 

https://www.reddit.com/r/books/comments/5iqd7j/a_2017_reading_challenge_to_keep_you_well_rounded/

 

 

 

This is a reading challenge that's actually a challenge. Instead of just reading a lot of books, this challenge will force you to expand your horizons and read outside your comfort zone, no matter what zone that may be.

There are two ways to do this challenge.

1) Easy Mode: For every book you read, check off each item that applies. If you find a paperback Science Fiction Dystopia written by a woman pre-1950 featuring an LGBT character originally published in a foreign language, go ahead and mark all those off. This a great mode for slow readers, ensuring you'll still be well rounded in the end.

2) Hard Mode: One book, one check. The only exception is #52, which you'll see why when you read it. That gives you 52 weeks to read 51 books, because life is hectic and we all need an extra week sometime.

Good luck, and happy hunting.

  • 1. Read a book originally published in a language you do not know
  • 2. Read a book by an author born in the same country as you
  • 3. Read a book from the Horror genre
  • 4. Read a Romance and/or Erotica book
  • 5. Read a book written before 1950
  • 6. Read a book written by a man
  • 7. Read a book written by a woman
  • 8. Read a book in the Science Fiction genre
  • 9. Read a book in the Fantasy genre
  • 10. Read a book labelled as Young Adult
  • 11. Read a nonfiction book
  • 12. Read a book with a contemporary setting
  • 13. Read a book written after 1949
  • 14. Read a book published this year
  • 15. Read a popular book, with at least 1 million ratings on any one website
  • 16. Read an unknown book, with no more than 100 ratings on any one website
  • 17. Read a book that was turned into a movie
  • 18. Finish a series
  • 19. Read a History book, fiction or nonfiction
  • 20. Read a short story, one with less than 5,000 words
  • 21. Read a short book, one between 5,000 and 100,000 words
  • 22. Read a long book, one between 100,000 and 250,000 words
  • 23. Read an epic book, one with over 250,000 words
  • 24. Read a self-published book
  • 25. Read an indie book, where the publisher is a small or niche house and not one of the top 6 publishers
  • 26. Read a book published under one of the Big 6 publishing houses
  • 27. Read a Biography, whether normal, Auto, or Memoir.
  • 28. Read a book labelled as a Best-Seller from this year
  • 29. Read a book about Politics and/or Religion
  • 30. Listen to an Audiobook
  • 31. Read a book on paper
  • 32. Read a book that was, or currently is, banned by a government
  • 33. Read a book in the Thriller or Suspense genre
  • 34. Read a Mystery book
  • 35. Read a book labelled as Dystopian
  • 36. Read a debut book from this year
  • 37. Read a book by or featuring a character that is LGBT
  • 38. Read a book in the Paranormal genre
  • 39. Read a book with pictures in it
  • 40. Read a book for the second time
  • 41. Read a book that’s been on your to read-list for more than a year
  • 42. Read a book that features animals
  • 43. Read a book where the main character goes on a journey
  • 44. Read a book where a stranger comes to town
  • 45. Read a book labelled as a Satire or Allegory
  • 46. Read a book from the Self-Help, Health, Travel, or Guide category
  • 47. Read a collection of poetry
  • 48. Read the first book in a series
  • 49. Read a book that won a literary award
  • 50. Read a book set in your country
  • 51. Read a book not set in your country, but exists today
  • 52. Combining all the letters of all the titles of all the books you’ve read this year, complete the alphabet

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste The Man in the High Castle av Phillip K. DickKanskje mer en setting enn en historie egentlig, men kul bok. Gikk kjapt. Fengende det aller meste av veien.

Prøvde Do Androids Dream of Electric Sheep, av samme forfatter. Den var tregere. Ga opp et kort stykke inn. Anbefaler ikke kjøp. Lån eller les et utdrag først i så fall.

Leser John dies at the end av David Wong (Jason Pargin) nå. Herlig bok. Går raskt unna. Moro hele veien, men med en del skråblikk og nyanser i fortellingen som nesten er litt tankevekkende og. Og humoren funker for det meste. Blir sjelden krampeaktig.

Lenke til kommentar

Leser The Count of Monte Cristo av Alexandre Dumas for tiden.

 

Tenkte kanskje noen her inne kunne finne denne leseutfordringen fra reddit.com/r/books interessant.

 

https://www.reddit.com/r/books/comments/5iqd7j/a_2017_reading_challenge_to_keep_you_well_rounded/

 

 

 

This is a reading challenge that's actually a challenge. Instead of just reading a lot of books, this challenge will force you to expand your horizons and read outside your comfort zone, no matter what zone that may be.

There are two ways to do this challenge.

1) Easy Mode: For every book you read, check off each item that applies. If you find a paperback Science Fiction Dystopia written by a woman pre-1950 featuring an LGBT character originally published in a foreign language, go ahead and mark all those off. This a great mode for slow readers, ensuring you'll still be well rounded in the end.

2) Hard Mode: One book, one check. The only exception is #52, which you'll see why when you read it. That gives you 52 weeks to read 51 books, because life is hectic and we all need an extra week sometime.

Good luck, and happy hunting.

  • 1. Read a book originally published in a language you do not know
  • 2. Read a book by an author born in the same country as you
  • 3. Read a book from the Horror genre
  • 4. Read a Romance and/or Erotica book
  • 5. Read a book written before 1950
  • 6. Read a book written by a man
  • 7. Read a book written by a woman
  • 8. Read a book in the Science Fiction genre
  • 9. Read a book in the Fantasy genre
  • 10. Read a book labelled as Young Adult
  • 11. Read a nonfiction book
  • 12. Read a book with a contemporary setting
  • 13. Read a book written after 1949
  • 14. Read a book published this year
  • 15. Read a popular book, with at least 1 million ratings on any one website
  • 16. Read an unknown book, with no more than 100 ratings on any one website
  • 17. Read a book that was turned into a movie
  • 18. Finish a series
  • 19. Read a History book, fiction or nonfiction
  • 20. Read a short story, one with less than 5,000 words
  • 21. Read a short book, one between 5,000 and 100,000 words
  • 22. Read a long book, one between 100,000 and 250,000 words
  • 23. Read an epic book, one with over 250,000 words
  • 24. Read a self-published book
  • 25. Read an indie book, where the publisher is a small or niche house and not one of the top 6 publishers
  • 26. Read a book published under one of the Big 6 publishing houses
  • 27. Read a Biography, whether normal, Auto, or Memoir.
  • 28. Read a book labelled as a Best-Seller from this year
  • 29. Read a book about Politics and/or Religion
  • 30. Listen to an Audiobook
  • 31. Read a book on paper
  • 32. Read a book that was, or currently is, banned by a government
  • 33. Read a book in the Thriller or Suspense genre
  • 34. Read a Mystery book
  • 35. Read a book labelled as Dystopian
  • 36. Read a debut book from this year
  • 37. Read a book by or featuring a character that is LGBT
  • 38. Read a book in the Paranormal genre
  • 39. Read a book with pictures in it
  • 40. Read a book for the second time
  • 41. Read a book that’s been on your to read-list for more than a year
  • 42. Read a book that features animals
  • 43. Read a book where the main character goes on a journey
  • 44. Read a book where a stranger comes to town
  • 45. Read a book labelled as a Satire or Allegory
  • 46. Read a book from the Self-Help, Health, Travel, or Guide category
  • 47. Read a collection of poetry
  • 48. Read the first book in a series
  • 49. Read a book that won a literary award
  • 50. Read a book set in your country
  • 51. Read a book not set in your country, but exists today
  • 52. Combining all the letters of all the titles of all the books you’ve read this year, complete the alphabet

 

 

 

Tror jeg skal teste dette. Jeg har uansett problemer med å bestemme meg for hva jeg skal lese, så dette kan være en grei måte å begrense alternativene på. Mange av disse ville jeg endt opp med å kunne krysse av uansett.

 

Hard mode, selvfølgelig.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Akkurat ferdig med lydboken av The mote in Gods Eye av Larry Niven og Jerry Pournelle

http://www.audible.com/pd/Sci-Fi-Fantasy/The-Mote-in-Gods-Eye-Audiobook/B002V5GWHM/ref=a_search_c4_1_1_srTtl?qid=1485731126&sr=1-1

 

I sommer leste jeg "Footfall" av de to samme forfatterene. Veldig god sci-fi. Begge bøker tar for seg første kontakt scenarier mellom mennesker og fremmede romfarende sivilvisjoner.

 

Vurderer å gå videre på oppfølgeren "The Gripping Hand" eller spille Stellaris :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er nettopp ferdig med mengele zoo. Lurer på hvordan det gikk med hobedkarakteren etter den åpne slutten. Har ikke tenkt å lese de to neste bøkene, ( har forstått at det er andre hovedkarakterer i dem, og at de ikke henger så mye sammen). Om noen vet åssen det gikk videre med hovedkarakteren i Mengele Zoo, setter jeg stor pris på om noen sier det. Har søkt over hele nettet, men er null info. Klikker snart.

Lenke til kommentar

Leste de to første bindene av Kings Dark Tower-serie for 10-15 år siden, og har alltid ment å lese hele serien (spesielt etter at den ble fullført av forfatteren). Oppdaget at det skal bli laget TV-serie av bøkene, så tenkte å skynde meg å bli ferdig før serien sendes. Må lese de to første på nytt, siden det er så lenge siden jeg leste dem. Derfor: The Gunslinger av Stephen King.

Tok en pause etter bok tre («The Wastelands») i overnevnte serie for å lese noe annet. Landet på «Red Rising», som så langt er ganske kjedelig. Har ikke giddet å åpne den på over en måned, så tror kanskje jeg må legge den til side for godt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nettopp ferdig med ''The Alchemist'' av Paulo Coelho. Syns faktisk ikke boka var særlig fengende, og ble derfor litt skuffet etter all hypen rundt den. Men hver sin smak, eller hva? :)

 

Videre tenker jeg å begynne på ''Skyggelandet'' av Tom Egeland, eller ''Tørst'' av Jo Nesbø. Har gledet meg til et nytt møte med Mr. Hole :)

Endret av Utah
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sukk- jeg er fire kapitler inn i Mariell Øyre og typens "& me skal bli omskapte". Jeg hater den. Men jeg skal lese den ferdig denne gangen.

 

Edit: Havnet i denne kinkige situasjonen da jeg ikke rakk biblioteket før stengetid i helga, og måtte søke gjennom mine egne bøker etter den med tykkest lag støv. Makan til Laduréesk, klissete egotripping uten retning.

Endret av Extermination
Lenke til kommentar

 

Leste de to første bindene av Kings Dark Tower-serie for 10-15 år siden, og har alltid ment å lese hele serien (spesielt etter at den ble fullført av forfatteren). Oppdaget at det skal bli laget TV-serie av bøkene, så tenkte å skynde meg å bli ferdig før serien sendes. Må lese de to første på nytt, siden det er så lenge siden jeg leste dem. Derfor: The Gunslinger av Stephen King.

Tok en pause etter bok tre («The Wastelands») i overnevnte serie for å lese noe annet. Landet på «Red Rising», som så langt er ganske kjedelig. Har ikke giddet å åpne den på over en måned, så tror kanskje jeg må legge den til side for godt.

 

 

 

Akkuratt ferdig med Red Rising trilogien, synes den var knall når det var godt igang.

Litt lettere å komme igjennom kjedelige parti når det er lydbok og jeg sitter fast på fly.

Lenke til kommentar

Har brukt ferien (så langt) på Harry Potter. Nesten ferdig med bok 6. Ganske mange år siden jeg leste bøkene nå, men hver gang en av filmene går på TV har jeg lyst til å lese bøkene. Grunnen til at jeg ikke har lest bøkene på mange år er at jeg har vært redd for å bli skuffa. Sånn som for mange andre, var HP en personlig favoritt i mine yngre dager - siste bok kom samme år jeg var ferdig på vgs, slik at jeg fullførte skolen samtidig med Harry - og jeg var redd for at jeg ikke skulle finne den like spennende, underholdende, morsom etc som før. Den er ikke like fengende som før, mye fordi jeg jo kan historien godt, men det er fortsatt meget gode bøker!

 

Ferien er forøvrig perfekt for Harry Potter. Lettlest og nok stoff til at du bruker en del tid på det.

Lenke til kommentar

Klarer vanligvis å holde meg til en bok, men nå i ferien holder jeg på med følgende bøker:

 

Deadhouse Gates (The Malazan Book of the Fallen I) av Steven Erikson. Virker så langt ganske lovende. Liker fantasy eller sci-fi i perioder der jeg ikke har lest så mye, pga er ofte veldig lettlest... Denne er forsåvidt også det, men svært mange karakterer å holde styr på. Så mange at det er en oversikt i starten av boken, for å hjelpe litt på veien...

 

Sjarmen med tarmen av Giulia Enders. Lånte denne av en venninne, veldig fengende skrevet, og med mange "fun facts" jeg aldri har tenkt over.

 

Begnnyer nå på Tractatus Logico-Philosophicus av Ludwig Wittgenstein. Denne boken forsøker å identifisere forholdet mellom språk og virkelighet, og med dette å videre idenfisere de begrensninger dette gir vitenskapen.

Lenke til kommentar

Malazan er fantastisk! Veldig mye å holde styr på i den første, men senere vil du se tilbake på en del av det som skjer og ha større forståelse for det. Er på bok 7 selv, men har en pause nå.

Tipper jeg tar det opp etter jeg er ferdig med Dagger and the Coin serien av Daniel Abraham: https://www.goodreads.com/series/53777-the-dagger-and-the-coin

 

Er straks ferdig med bok 2 av den serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...