Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432
Har vært inne i mye rot med windows. F. eks. en gang jeg reinstallerte win98 for en kamerat. Skulle installere skjermkortdriveren, men den ville ikke. Til slutt fant vi ut at det var brannmuren som hadde forårsaket det, av en eller annen grunn. Ikke nødvendigvis Windows' feil, men det hadde ikke skjedd i linux ihvertfall. Har brukt Windows i ca 6 og et halvt år (altså siden jeg var seks år, da var det 3.11 jeg hadde...), og det er sannelig ikke så lett og stabilt som det sies å være.

 

Edit: 2/4 pc'er kjører linux; min desktop og MIN server.. hehe

Ååå nei, den innebygde brannmuren har aldri skapt problemer for meg med divers linux-distroer. Det du beskrev var overhodet abslolutt ikke noe windows-problem.

 

Jeg har forresten funnet mange bra brannmurer i Windows, men bare en jeg kan leve med i Linux - Firestarter.

 

Sorry, men jeg syns det blir litt for dumt når man kaller alt windows-problemer kun fordi operativsystemet man kjørte da var windows.

Nei, kanskje ikke.. kom bare ikke på noe annet i farten.. hehe :) Jaja, har iallefall sloss med trådløst nettverk i xp.. hehe. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele den "Windows suger", "Intel suger" og "nVidia suger" (blandt noen få) mentaliteten er barnslig spør du meg! Funker ikke Windows til den oppgaven du trenger det til, så legg inn Linux da vel uten å lage noe rabalder av det! Uvitenhet er som regel årsaken til de fleste slike problemer.

 

Men igjen hvorfor gadd jeg bruke energi på å si dette til dere? Ble noen mer tørr bak øra av det? NEI tror ikke det :p

Lenke til kommentar
Vel, Firestarter er vel berre eit front-end til IPTABLES.

 

Så Firestarter i seg sjølv er ikkje ein brannmur.

Stemmer det, men jeg kaller iptables for "brannmur" jeg :). Men brannmurene (eller hva du velger å kalle det) som følger med f.eks mandrake og fedora er vel bare front-ends til ip-tables også. De kaller det ihvertfall for firewall.

Lenke til kommentar
det første windows gjør selv om jeg har uptodate norton og brannmur, så

begynner windows og suge til seg virus og ormer og alt drit som er laget.

Hjelper ikke å ha Norton brannmur, antivirus og Gud veit hva hvis man ikke bruker hodet. Antivirusbeskyttelsen ligger mellom skuldra på PC-brukeren, ikke windows, Norton eller noe annet. Men det er greit å ha noen å skylde på.

 

Selv om dette er et Linux-forum så er følgende råd til spesielt windowsbrukere:

Ikke bruke Exploder

Ikke bruke Outook eller Outlook express

Ikke last ned Gud veit hva på nettet

IKKE åpne vedlegg i epost, hvis du ikke er 110 % sikker på at innholdet er OK

Bruk brannmur og antivirus

 

På den måten har jeg ikke fått virus på 5-6 år i Windows, selv om jeg har brukt explodern i noen av de årene.

 

Men er enig i at MS prioriterer brukervennelighet framfor sikkerhet, noe de også få kjeft for til stadighet av sikkerhetsorgansiasjoner.

Lenke til kommentar
Selv om dette er et Linux-forum så er følgende råd til spesielt windowsbrukere:

Ikke bruke Exploder

Ikke bruke Outook eller Outlook express

Ikke last ned Gud veit hva på nettet

IKKE åpne vedlegg i epost, hvis du ikke er 110 % sikker på at innholdet er OK

Bruk brannmur og antivirus

Bør vel legge til:

Ikke kjør som en priviligert bruker (Administrator eller lignende)

Hold maskinen oppdatert med alle sikkerhetsfikser og service packs

Ikke plag den snille Linuxbrukeren du kjenner når du får trøbbel, han kan ikke nødvendigvis Windows

Lenke til kommentar

Enda en dårlig opplevelse:

 

Jeg hadde kjørt GNU/Linux alene noen uker og likte det ganske godt, men så fikk jeg plutselig lyst å spille et DirectX-spill.

Etter litt tull og tøys hadde jeg fått innstallert windows , skjermkortdriveren og spillet. Jeg doppeltrykket på det nye fine ikonet og ventet... Ingenting skjedde så jeg trykket enda en gang. Ingen respons... Ctrl+alt+delete - heller ingen respons. :w00t:

Etter et trykk på svenskeknappen startet windows opp igjen og jeg fikk en trivelig melding om at skjermkortet hadde forårsaket et problem og et spørsmål om jeg ville sende feilrapport.

Dagen før hadde jeg spilt et OpenGL-spill i GNU/Linux på ca. 70 fps. :D

Endret av MS-DOS modus
Lenke til kommentar
Har vært inne i mye rot med windows. F. eks. en gang jeg reinstallerte win98 for en kamerat. Skulle installere skjermkortdriveren, men den ville ikke. Til slutt fant vi ut at det var brannmuren som hadde forårsaket det, av en eller annen grunn. Ikke nødvendigvis Windows' feil, men det hadde ikke skjedd i linux ihvertfall. Har brukt Windows i ca 6 og et halvt år (altså siden jeg var seks år, da var det 3.11 jeg hadde...), og det er sannelig ikke så lett og stabilt som det sies å være.

 

Edit: 2/4 pc'er kjører linux; min desktop og MIN server.. hehe

Ååå nei, den innebygde brannmuren har aldri skapt problemer for meg med divers linux-distroer. Det du beskrev var overhodet abslolutt ikke noe windows-problem.

 

Jeg har forresten funnet mange bra brannmurer i Windows, men bare en jeg kan leve med i Linux - Firestarter.

 

Sorry, men jeg syns det blir litt for dumt når man kaller alt windows-problemer kun fordi operativsystemet man kjørte da var windows.

Nei, kanskje ikke.. kom bare ikke på noe annet i farten.. hehe :) Jaja, har iallefall sloss med trådløst nettverk i xp.. hehe. ;)

Det skal jeg love at jeg og har. Og ikke bare det!

Lenke til kommentar

Den gang da XP var fersk skulle jeg innstallere en CD-brenner. Det var noen kompatibilitetsproblemer med XP og drivere/software. Så jeg prøvde meg litt frem og tilbake. Fant ut at jeg skulle fikse på en detalj i registry. Husker ikke lenger hva, men det er ikke poenget. Poenget var at før jeg begynte i registry lagre jeg en checkpoint (eller hva det heter) for å kunne gå tilbake dersom det ble problemer. Jeg så gjorde, det ble kræsj og CD-spillern funka ikke i det hele tatt.

 

Jeg prøvde meg på en rollback, men det nytta lite. Tydeligvis blir ikke endringringer i registry gjennoppretta. :mad:

Lenke til kommentar
Hjalp ein kamerat som hadde kjøpt seg USB-trådlaust nettverkskort. Når drivaren var installert, maskina boota og nettverkskortet vart satt i, kom det at det hadde oppstått ein feil. Meir var det ikkje å finne om denne feilen.

Høres kjent ut... Jeg svei av 3 cd'r på windows sitt cd-brenningsprogram (faktisk når jeg tok backup for å slette den siste windows-installen min... Var den sur på meg?), fikk meldingen "En feil har oppstått. Prøv på nytt?". Vel, jeg trykka ja. Tre ganger. Feilen? Ikke nok plass på cd'n...

 

Brenner nå cd'r i K3B, beste brenneprogrammet!

 

Så det er ikke altid bare sikkerheten som mangler... Av og til glipper brukervennligheten de skryter sånn av totaalt....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...