Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Da var jeg igjennom min første laser operasjon på hudavdelingen. Det er tydelig vis kun ansiktet de tar der, kostet bare vanlig time pris (375,-) Jeg hadde noen små kviser, som gjorde at de ikke kunne ta hele ansiktet og halsen.

 

Det var litt ubehagelig, litt stikkende følelse mens det holdt på. Nå brenner kinnene mine og jeg er litt rød. Det kom til å være litt missfarging og kanskje hevelse de neste dagene. Jeg har fått salver og piller som skal inntas de neste dagene.

 

Det stod i papirene at jeg burde holde meg unna sol de neste 6 mnd, får se hvordan det går :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal holde dere oppdatert rundt hvordan det blir dette. Jeg har piller for 10 dager, men rødheten skal roe seg før helgen :)

 

Det er vanlig hudlege, ikke privat sektor. Jeg har vært kasta mellom fastlege og hudlege over 5 år nå. Har gått på to ROA kurer, ble sendt til hudlegen for laser behandling og fikk denne på en onsdag (da er vist maskinen opptatt). Så 3 mnd senere, så kom jeg for sent. Så glemte de å bestille neste time, så ble det nesten 6 mnd før nesten time (i dag). Nå er det 3 mnd til neste avtale.

Lenke til kommentar
Gjest Fornøyd

Meget fornøyd med resultatet etter roa. Så og si alle kvisene forsvant og hva enn som kommer igjen nå er de typiske kvisene som forsvinner etter tre dager. Men et tips er å bruke dalacin på kviser som kommer når man er ferdig med roa-kuren. Dette er veldig effektivt på alle urenheter i huden, det er en flaske med en liten svamp som vetes med en linimentoppløsning og brukes på huden. Tror en kanskje må ha resept på dette, men det er vel verdt å ha dette tilgjengelig, jeg bruker det jeg hadde igjen etter kuren, og det kommer nok til å vare lenge med tanke på at svært få kviser kommer igjen etterhvert.

 

Roa. funker, men er som sagt tidligere siste utvei.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har tatt roaccutan som har opplevd alvorlige bivirkninger? Og hvilken dose gikk dere på. Slik jeg har det nå skal jeg begynne på 40mg dagen, veier mellom 70 og 75 kg. Er det tilstrekkelig?

 

Begynner også å bli ganske så redd for alle de omtalte bivirkningene som kan følge med. Kanskje jeg bare burde gå for antibiotikakur igjen. det funker bra, men kommer selvfølgelig alltid tilbake..

Endret av Vielleicht
Lenke til kommentar

Tok 500 piller ala 20 Mg. Tok 80 Mg per dag (veide 75 kg). Bivirkningene jeg fikk var tørre lepper, litt tørt ansikt, litt vondt i ryggen (kunne ikke trene noe særlig i løpet av kuren). Fikk også ett STORT utbrudd i begynnelsen av kuren som varte i cirka 1 1/2 måned. Etter det så ble det bedre, og i dag så har jeg minimalt med kviser i ansiktet.

 

Om det var verdt det? Uten tvil!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt hudorm i en stund nå over nesa... i et par år! veldig mye også... Går på roa, men går det vekk? Eller må alt liksom klemmes? Hver gang jeg klemmer noen dype så drar jeg med masse hud og blir helt rød slik at den flasser i uker etterpå! Sånn er det egentlig generelt og... Flasser med en gang jeg klemmer... Og i panna er det noen hudormer som "buler" utover.. bare såvidt, men man ser det er "kuler" på en måte... Måte å få det vekk på uten å klemme noe særlig? Og pga. roa-kuren så skal jeg ikke bruke altfor mye dritt i trynet.. Spesielt ikke differin og basiron og sånt!

Lenke til kommentar

Hudormer må nok klemmes ja, de er ganske ufarlige også. Ingen fare for arr :)

 

Jeg sliter slev med hudormer på nesen, helt for j* plass å klemme! Men hvis jeg tar en dugnad en gang i uken så blir det merkbart bedre. Som regel kommer det en liten gul eller to dagen etter jeg gjør dette, men forsvinner fort! :)

 

Hvis du går på bodyshop, så har de sånn fin kvise verktøy. Liten pinne med små løkker på hver side. Veldig grei å bruke! (min knakk nylig :()

 

Differin og basiron er det ikke noe skadelig å bruke nå, men det vil jo trolig gjøre huden tørrere (muligens irritert) Differin skal kun brukes om kvelden. Hvis du da kun bruker differin på problem områder, så bruker en du en god fuktighets krem om morningen (husk å vask/skyll ansiktet først) Hvis du en gang ikke skal ut blandt folk (evt bare kompiser) kan du bruke en litt feitere krem for bedre effekt. NB! Husk å skyll/vask med mild ansiktssåpe før du bruker noen av kremene..

Lenke til kommentar
Hva er best av 5 og 10%?

Ifølge acne.org:

Benzoyl peroxide oxygenates skin. Acne bacteria cannot live in oxygenated environments. Benzoyl peroxide is also a mild drying and peeling agent which keeps pores from clogging. On the Regimen you'll be using 2.5% benzoyl peroxide because clinical studies have shown it is just as effective as 5% or 10% but much less irritating. I found that using lots of 2.5% benzoyl peroxide is incredibly effective. Why apply so much? Nobody knows for sure why this works so well, but hundreds of thousands of people have had great success using this method. My educated guess is that applying more simply allows it to penetrate more deeply into the skin.

De mener man skal bruke lavere prosent, og mer krem.

Lenke til kommentar

Okay... Begynner å bli rimelig lei av hudorm! Nesa mi er full av hudorm og det syns hvis man kommer nærme.. Særlig er det ikke pent med svarte prikker helt i kanten ved nesa ut mot kinnet, der det er vanskelig å klemme! Får det bare ikke vekk! Noe veldig bra råd mot dette? Kan klemme i ukesvis uten at det blir bedre! Har vurdert å teste om det går an å ta en sprøytehals (bare sprøyta uten nål) og se om den kan suge ut hudormen eller noe! Syns det er litt sjenerende med masse hudorm!!! Prøver liksom å unngå at folk ser på meg nærme. Og har prøvd differin, men det funker svært dårlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...