Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken GPU scorer høyest på flops?

Forstår ikke helt spørsmålet med hensyn til folding? Best egnet for folding er Nvidia-baserte kort pr. i dag. Regelen er at de kraftigste kortene gir beste resultat hvis man tenker bare PPD, men i forhold til strømforbruk er bildet mer komplisert. Kunne du kanskje omformulere spørsmålet i forhold til folding?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få folding til å kjøre som service ifra oppstart.

 

 


b-real@brealorg:~/folding$ sudo cp /home/b-real/folding /etc/init.d/
cp: omitting directory `/home/b-real/folding'
b-real@brealorg:~/folding$ sudo update-rc.d folding defaults
update-rc.d: /etc/init.d/folding: file does not exist
b-real@brealorg:~/folding$ 

Hva er det jeg gjør galt?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri giddet å legge opp service selv, rett og slett fordi finstall (omtalt noen sider tilbake) gjør det så latterlig enkelt for meg.

 

 

Jeg anbefaler virkelig å finstall hvis du skal gjøre det enkelt på linux. Dette er en script som en aktiv bruker (IvoShee) har laget og oppdaterer. Scriptet laster ned og setter opp FaH og legger også til et script som gjør det veldig enkelt å legge det til som serivice.

 

Denne wikien forteller en del grunneleggende om både finstall og kommandolinje ting.

 

"kort" og enkelt gjør du førgende:

 

1: åpne opp kommandovindu/terminal og lag en katalog på brukerområdet ditt som FaH skal installeres i;

cd ~
mkdir foldingathome
cd foldingathome

(på terminalen i linux er tab-completion et veldig nyttig verktøy. Man trenger bare skrive starten på katalogen/filen og klikke tab-tasten. Da blir testen fylt ut så langt det er en unik del; så; cd fo tab)

 

2: Skal du kjøre SMP må du ha 64-bits linux, men du må også ha kompatibilitets bibliotekene til 32-bits

sudo apt-get install ia32-libs

 

3: Last ned finstall og gjør den "kjørbar". Jeg har tatt med installering av curl for jeg husker ikke om den er med i Ubuntu fra grunn) (hvis forrige kommando var det siste du skrev kan du bruke pil-opp, backspace til å fjærne ia32-libs og bare skrive curl)

sudo apt-get install curl
curl -O http://ra.vendomar.ee/~ivo/finstall
chmod +x finstall

 

4: Nå skal vi la magien virke. På dette tidspunktet må vi bestemme oss for om vi skal kjøre standard klient eller SMP. Hvis man velger standard klient vil finstall automatisk lage en pr prosessorkjerne. Det andre er om vi vil laste ned 3de parts verktøy for overvåkning. qd er et flott værktøy for kommandolinja som forteller statestikk for de ssite 10 WUene som har blitt arbeidet på. Jeg anbefaler å svare ja på 3de parts verktøy.

 

En standard klient pr kjerne

./finstall

 

SMP

./finstall smp

 

Du får først noen spørsmål om rett md5sum o.l. det er greit å svare ja på alle disse spørsmålene. Du får spørsmål om du vil lese Readme-filen. Det pleier jeg å hoppe over.

 

Etter at scripetet har lastet ned og genrerert de filene som skal på plass startes nå FaH med -configonly og man går gjennom konfigurasjonen på vanlig måte. Dersom ia32-libs ikke ble installert korrekt vil dette feile. Forsøk å installer bibliotekene på nytt og gå videre til neste steg.

 

Nå kan du i praksis begynne å kjøre FaH.

 

./folding start

 

 

Hvis du titter i katalogen hvor alt er installert vil du se at det ligger en fil der som heter installService og en som heter uninstallService. Hvis du vil at FaH skal starte av seg selv ved oppstart og kjøre i bakgrunnen så kan du legge inn service så enkelt som dette:

 

./installService

 

For å starte å stoppe servicen brukes;

/etc/init.d/folding start
/etc/init.d/folding stop

 

For å skjekke hvordan det står til med PPD og liknende går du til CPU-katalogen (under foldingathome-katalogen du nå har installert alt i ligger det en katalog for hver CPU - SMP vil ha bare en slik katalog CPU1), og kjører programmet qd

 

cd CPU1
./qd -i         ; viser detaljer for alle pakkene med mellomrom for enkel lesing
./qd -l         ; lager en kompakt liste over de 10 siste pakkene

 

 

 

HUSK: Unix-systemer er case-sensitiv så CPU1 er ikke det samme som cpu1 og FaH er ikke det samme som fah

 

 

Lykke til og kom gjerne med spørsmål. Det meste av dette er skrevet på hukomelsen, med hjelp av noen sider på nettet så jeg håper det ikke har sneket seg inn noen typoes. i alle fall ikke i kommandoene.

Lenke til kommentar

-alias-: Jeg er også nysgjerrig: Finnes det noen liste over forventet antall PPD med ulike typer skjermkort og prosessorer med sine respektive optimaliseringer av F@H?

 

Ikke at jeg kjøper maskinvare ut i fra F@H-resultater, men det hadde jo vært interessant å se. Jeg kjører i hvert fall F@H på en maskin som brukes til lite annet på jobben og har et geforce 6600 GT kort i den. Kanskje jeg burde bytte fra CPU-klienten gil GPU-klienten? Det står en Pentium 4, 3,0 GHz med HT i maskina.

 

Theo: Spolerne i første innlegg fungerer ikke lengre.

Lenke til kommentar

G92(b) er vel fortsatt det som er mest økonomisk å kjøpe, såvidt jeg vet. Disse gir jo en god del PPD til brøkdelen av prisen på et GTX-type kort, og samtidig så er vel TDP ca 100w.

 

Strømmåleren min er litt av og på ift displayet, akkurat nå kan jeg ikke se hva den leser av, men mener jeg kom fram til 100w stock på 8800gt, litt avhengig av WU.

Lenke til kommentar

-alias-: Jeg er også nysgjerrig: Finnes det noen liste over forventet antall PPD med ulike typer skjermkort og prosessorer med sine respektive optimaliseringer av F@H?

Dette har vært diskutert før og Ei57 hadde noe fine lister over NVIDIA GPU hvor ytelse/ Watt m.m. kan leses, og jeg fant dem etter litt leting på forumet her. Mener det skal eksistere en nyere liste, men her er tråden jeg fant igjen: http://www.diskusjon...post&p=13875518

 

Med hensyn til det samme for CPU så finner jeg ingen tilsvarende, men det mest effektive i dag er vel å kjøre smp bigadv, noe som gir 20K PPD ++ på i7 som støtter 8 tråder. Overklokker man foreks. i7920 til 3.8GHz (som jeg gjør i begge mine) så vil PPD stige til 23K+. Dessverre så stiger også strømforbruket betydelig og man må ha veldig god kjøling for kunne kjøre slik 24/7. CPU temperaturer hos meg ligger i øyeblikket på 72 - 78 Celcius under full folding load.

 

Har nå 2 slike rigger i drift hvor det samtidig kjøres 7 x GPU. Disse 2 riggene yter omtrent 85 - 90K PPD alene. Temperaturer på GPU`er ligger mellom 70 - 105 Celcius avhengig av type WU som kjører. Strømforbruket samlet for begge riggene ligger på 1300W i snitt.

 

Fant også en TDP oversikt for alle kjente GPU:

http://www.geeks3d.c...r-tdp-database/

 

Legger ved listene Nvidia_GPU.pdf PSU.pdf

 

Edit: Glemte å si at F@H støttes for Nvidia 8-serie og nyere så ditt 6600 GT kan ikke brukes.

 

Kan vel også nevne at GTS 250 som listene er bygget omkring yter fra 5K til 7K PPD avhengig av type WU. Legger ut et bilde av mine rigger akkurat nå hvor alle GPU / CPU er benevnt og MHz er ført på.

post-53451-1272108241,1699_thumb.jpg

Grunnen til at bigadv her yter noe lavt er at jeg har hatt 2 - 3 stopp underveis for noe justering av riggen(e). Nederste 9800GX2 er et XFX 8800Ultra, har bare glemt å korrigere etter å ha stokket litt om litt. Av 3 stk. 9800GX2 som var med tidligere er 2 solgt og ett (egentlig 2) avgått ved døden under folding. Vil derfor etterhvert kutte ut disse til folding. Grunnen til det er temperaturen som ofte ligger på 105 grader eller over på disse kortene. Dette tåler de ikke godt over tid, men må kanskje legge til at det er bare kort av merket XFX som til nå har gitt opp.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg har aldri giddet å legge opp service selv, rett og slett fordi finstall (omtalt noen sider tilbake) gjør det så latterlig enkelt for meg.

 

 

Jeg anbefaler virkelig å finstall hvis du skal gjøre det enkelt på linux. Dette er en script som en aktiv bruker (IvoShee) har laget og oppdaterer. Scriptet laster ned og setter opp FaH og legger også til et script som gjør det veldig enkelt å legge det til som serivice.

 

Denne wikien forteller en del grunneleggende om både finstall og kommandolinje ting.

 

"kort" og enkelt gjør du førgende:

 

1: åpne opp kommandovindu/terminal og lag en katalog på brukerområdet ditt som FaH skal installeres i;

cd ~
mkdir foldingathome
cd foldingathome

(på terminalen i linux er tab-completion et veldig nyttig verktøy. Man trenger bare skrive starten på katalogen/filen og klikke tab-tasten. Da blir testen fylt ut så langt det er en unik del; så; cd fo tab)

 

2: Skal du kjøre SMP må du ha 64-bits linux, men du må også ha kompatibilitets bibliotekene til 32-bits

sudo apt-get install ia32-libs

 

3: Last ned finstall og gjør den "kjørbar". Jeg har tatt med installering av curl for jeg husker ikke om den er med i Ubuntu fra grunn) (hvis forrige kommando var det siste du skrev kan du bruke pil-opp, backspace til å fjærne ia32-libs og bare skrive curl)

sudo apt-get install curl
curl -O http://ra.vendomar.ee/~ivo/finstall
chmod +x finstall

 

4: Nå skal vi la magien virke. På dette tidspunktet må vi bestemme oss for om vi skal kjøre standard klient eller SMP. Hvis man velger standard klient vil finstall automatisk lage en pr prosessorkjerne. Det andre er om vi vil laste ned 3de parts verktøy for overvåkning. qd er et flott værktøy for kommandolinja som forteller statestikk for de ssite 10 WUene som har blitt arbeidet på. Jeg anbefaler å svare ja på 3de parts verktøy.

 

En standard klient pr kjerne

./finstall

 

SMP

./finstall smp

 

Du får først noen spørsmål om rett md5sum o.l. det er greit å svare ja på alle disse spørsmålene. Du får spørsmål om du vil lese Readme-filen. Det pleier jeg å hoppe over.

 

Etter at scripetet har lastet ned og genrerert de filene som skal på plass startes nå FaH med -configonly og man går gjennom konfigurasjonen på vanlig måte. Dersom ia32-libs ikke ble installert korrekt vil dette feile. Forsøk å installer bibliotekene på nytt og gå videre til neste steg.

 

Nå kan du i praksis begynne å kjøre FaH.

 

./folding start

 

 

Hvis du titter i katalogen hvor alt er installert vil du se at det ligger en fil der som heter installService og en som heter uninstallService. Hvis du vil at FaH skal starte av seg selv ved oppstart og kjøre i bakgrunnen så kan du legge inn service så enkelt som dette:

 

./installService

 

For å starte å stoppe servicen brukes;

/etc/init.d/folding start
/etc/init.d/folding stop

 

For å skjekke hvordan det står til med PPD og liknende går du til CPU-katalogen (under foldingathome-katalogen du nå har installert alt i ligger det en katalog for hver CPU - SMP vil ha bare en slik katalog CPU1), og kjører programmet qd

 

cd CPU1
./qd -i     	; viser detaljer for alle pakkene med mellomrom for enkel lesing
./qd -l     	; lager en kompakt liste over de 10 siste pakkene

 

 

 

HUSK: Unix-systemer er case-sensitiv så CPU1 er ikke det samme som cpu1 og FaH er ikke det samme som fah

 

 

Lykke til og kom gjerne med spørsmål. Det meste av dette er skrevet på hukomelsen, med hjelp av noen sider på nettet så jeg håper det ikke har sneket seg inn noen typoes. i alle fall ikke i kommandoene.

 

 

Takk takk, den der var vel kanskje litt mer enklere ja.

Da får en se hva en kan klare å bidra med :)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har vært borte fra folding en stund. Kjørte det på PS3-en, men jeg kuttet det ut fordi jeg ikke ville slite ut stakkaren og kutte ned litt på forbruket. Har nå satt opp F@H på en del idle servere for å se hvordan statistikken min utvikler seg. Dette er litt eldre servere, men jeg tror de fortsatt klarer å klemme ut en god del WUs. Har ikke helt tellinga på hvor mange kjerner det er nå, men igår hadde jeg 15. Setter opp en hel del flere idag så jeg ender vel på rundt 30.

 

Alle er Linux, og jeg ser noen spør om oppsett osv. Jeg har lagt filene under /opt/fah/fah1 fah2 fah3 osv. alt etter hvor mange CPU-kjerner serveren har tilgjengelig.

 

Her er init-skriptet jeg bruker:

 

#!/bin/bash
### BEGIN INIT INFO
# Provides:          fah
# Required-Start:    $all
# Required-Stop:     $all
# Default-Start:     2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: Start Folding@Home
# Description:       Starts two instances of Folding@Home
### END INIT INFO

case "$1" in
 start)
   echo "Starting Folding@home"
   su fah -c "cd /opt/fah/fah1/;/opt/fah/fah1/fah6 &"
   su fah -c "cd /opt/fah/fah2/;/opt/fah/fah2/fah6 &"
   su fah -c "cd /opt/fah/fah3/;/opt/fah/fah3/fah6 &"
   su fah -c "cd /opt/fah/fah4/;/opt/fah/fah4/fah6 &"
   su fah -c "cd /opt/fah/fah5/;/opt/fah/fah5/fah6 &"
   su fah -c "cd /opt/fah/fah6/;/opt/fah/fah6/fah6 &"
   su fah -c "cd /opt/fah/fah7/;/opt/fah/fah7/fah6 &"
   su fah -c "cd /opt/fah/fah8/;/opt/fah/fah8/fah6 &"
   ;;
 stop)
   echo "Stopping Folding@home"
   killall fah6
   ;;
 restart)
   stop
   sleep 60
   start
   ;;
 *)
   echo $"Usage: $0 {start|stop|restart}"
   RETVAL=1
esac
exit 0

 

For å være helt ærlig har jeg ikke testet om de starter riktig ved oppstart siden disse serverne er på 24/7 (810 dager nå), men de starter fint manuelt.

Lenke til kommentar

Bigadv gikk ned av en eller annen årsak. VMware meldte brukerfeil eller noe i den retning. Jeg oppdaget det ikke før etter 5 - 6 timer og fyrte bare opp igjen, og bigadv kom opp igjen slik:

post-53451-1272404395,7956_thumb.jpg

Det ser for meg ut som den starter på nytt fra 15500000, men begynner i stedet på 1%, altså på nytt. For meg ser det ut som jeg har mistet en nesten ferdig bigadv? :cry: Hva er det som skjer?

 

Edit. Bladde meg litt tilbake i loggen og det ser ut som den forsøkte å sende noe, men uten hell.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ja det kan du ha rett i, men surt er det! Andre gangen dette har hendt meg når over 90% av jobben var gjort. Mulig jeg har noe ustabilt i riggen. Skal gå over det i morgen etter oppskrift på OC av i7920 i førsteposten. Jeg har en d0 og en c0, hvor d0 er den stabile. Foldet lenge på den med 4.255 GHz men den ble så varm (90 +) etter at våren kom, at jeg trappet den ned etterhvert til 3.5 GHz, så nå ligger den på kjølige 70.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Kjører bigadv i native Ubuntu og har aldri hatt problemer med krasj, dersom en ser bort fra rene strømbrudd og innkjøringsfasen. Hvilken temp CPU'en har vites ikke, men den trottler nå og da, selv etter en liten nedjustering av BCLK.

 

Tap av en nesten ferdig bigadv er surt, men dersom den har startet på nytt, er det fare for at du ikke rekker tidsfristen og taper bonus i tillegg.

Lenke til kommentar

Alias det ser værre ut enn "rykk tilbake til start; hvis du ser på tallene så sier den total 250000 der hvor han teller % men 1575000 og 1550000 der den raporterer status for hvor langt den hadde kommet/vil starte fra. Jeg gjetter på at du har fått korrupte wu-filer her. Det kan hende at det har rettet seg ved at den beggynner på nytt, men det kan også hende at du får problemer med å levere denne WUen.

 

Jeg ville stoppet prosessen og testet med qfix før jeg gadd å bruke mer tid på den WUen.

Lenke til kommentar

Skal teste med qfix. Korrupt WU? Mener du at den var korrupt når den ble hentet, eller ble den det etterhvert her? Hadde 2 bluescreen under folding av nevnte WU så riggen var ikke stabil på noen måte. Jeg har senket farta på cpu med 300 MHz etter at dette hendte og den har holdt seg oppe siden, bortsett fra da siste wu knelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...