Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leste til jeg ble lei, men fant ikke at amd sekskjerne støtter bigadv. Amd Opteron 8 / 12 kjerne gjør det ser det ut som og kan visstnok lønne seg med hensyn til strømforbruk.

 

 

Fant likevel en par nyttige verktøy for de som ikke kjører HFM.NET, Bigadv Bonus Point Calculator og SMP2 Bonus Point Calculator

 

Fant også en som kjører 6 rigger med bigadv, så vi her blir bare puslinger i forhold, dette er hans signatur:

 

Rig1:EVGA E758/i7 920 3.8Ghz/3xGTX 295

Rig2:EVGA E758/i7 920 3.8Ghz/3x9800 GX2

Rig3:Asus P6T/i7 920 3.8Ghz/3x9800 GTX+

Rig4:Gigabyte UD5/i7 920 3.8Ghz/3xGTX 285

Rig5:ECS G41T-M/Celeron E3200 2.88Ghz/GTX 285

Rig6:Dell Vostro 200/Pentium D 1.86Ghz/GTX 285

Rig7:Asus P6T6 WS/Xeon W3520 3.8Ghz/6x9800 GT

Rig8:MSI X58M/i7 920 3.8Ghz/2x9800 GX2

468592.pngheatware

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ga VMWare fattigslige 52kb mer minne enn default, til 5652 og da økte PPD på bigadv med 340kb PPD så mengden minne har ganske sikkert betydning. Tiden pr. % sank til fra 36.10 til 35.48, ikke all verden, men likevel. Skal forsøke em 100kb neste WU.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Fant plutselig ut at jeg har "kastet bort" tonnevis med points på grunn av at jeg heller leste andres erfaringer istedenfor å prøve selv.

 

Har tidligere kjørt 2 VM linux smp foldere (en ferdigpakke, husker ikke hvem som laget den) + ATI 5770. Lå på ca 6-8K ppd hvorav grafikkortet stod for 2.5-4K

 

Skiftet nå til å kjøre windows SMP klient 8 cpu'er, og fikk da 11-14K ppd. Startet jeg skjermkortet også, så førte det til at samlet PPD falt til 9K selv om skjermkortet da klarte 3.3K om dagen. Tydligvis så krever folding med ATI kort så mye cpu kraft at det kludrer til SMP foldingen (og bonussanking).

 

Så nå lar jeg PC'n kjøre rein SMP folding når jeg er på jobb, ligger på 11-14K per dag, og pc'n er mye kjøligere (4-5 grader lavere inne i kabinettet) pga varmeovnen (ati kortet) ikke er på.

 

Noen med samme erfaring? Er det virkelig slik at jeg ikke kan bruke kortet for å få enda mer ppd ut av boksen?

(Er ikke aktuelt å kjøre bigadv, pga boksen ikke er dedikert folder, men brukes til andre ting på kveldstid)

Lenke til kommentar

Theo har laget en helt imponerende førstepost, klipp derfra:

 

"nVidia som benytter CUDA til GPGPU-softwarelag har et klart fortrinn fremfor ATI per i dag. Det er mulig at GPU3 klienten som er på vei i løpet av 2010 vil gjøre forskjellen mellom aktørene mindre. Dette bør dog ikke hindre deg i å bruke ATI kort om du har det. "

 

Det står videre:

"Nivida klienten krever veldig lite, 1-3% og maks. 5-6% avhengig av CPU. ATI klienten krever noe mer."

 

Min erfaring er at Nvidia krever kanskje så lite som 0% i mange tilfeller. Jeg kjører bigadv under VMWare + 3 GPU-klienter på en rigg, og VMWare stikker her av med hele 97% av CPU-kraften, men har registrert helt opp til 99%. Bildet taler for seg selv:

 

post-53451-1273609670,5329_thumb.jpg post-53451-1273610994,7914_thumb.jpg

 

Har selv aldri foldet med ATI-baserte kort siden jeg ble fortalt at Nvidia var å foretrekke. Nå endrer kanskje dette seg siden det har vært skrevet om at GPU3 klienten kan være bedre tilpasset ATI enn tidligere klienter. Men slik det er i dag så er nok din observasjon helt korrekt, det lønner seg ikke å kjøre ATI GPU-klient sammen med SMP2 eller bigadv fordi det senker PPD fra CPU mer enn GPU avgir.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Har ATI kort og har testet litt rundt med å sette av en kjerne til GPU coren. Resultatet ble tilslutt at jeg ikke kjører GPU folding i det hele tatt.

Ren SMP folding på CPU gir 14k PPD. Når jeg setter i gang GPU samtidig detter PPD på CPU til ca. 6k mens GPUen gir 3k, altså totalt 9k. Det samme gjelder bigadv også for meg.

Tror det beste er å bare folde på CPU inntil det kommer en ny klient med bedre ATI støtte.

Lenke til kommentar

Taxman:

2 VMer med Linux SMP på samme maskin var kanskje ikke så godt valg. Hvor fikk du det rådet?

 

ATI er desverre CPU krevende, men du kan eks. dedikere en kjerne til GPU2 for ATI.

 

Var på forumet til en "konkurrent".. Husker ikke om det var canucs eller hvor det var, de eksperimenterte med 4 vm'er med 2 cpu'er på hver på i7, og kom frem til at det ga mer ppd. Googlet masse med i7 +folding +max ppd etc, og fant et innlegg som virket ganske så gjennomtenkt og utprøvd og gikk for det.

 

Jeg fant ut senere at jeg fikk mer med 2 vm + gpu, og har kjørt det i noen mnd. Bare på et innfall fant jeg ut jeg skulle teste smp klienten med 8 cores, og fikk sjokk når jeg så resultatet.

 

Testet litt i kveld, når jeg kjører med gpu faller det fra 4 min pr "tick" til 36 min pr tick, og dermed ppd i fra 13K til 3K iflg hfm.net

 

Så ATI kortet mitt får stå i fred inntil ny klient for kortet kommer.

Lenke til kommentar

Nettopp, og jeg driver og leter etter mer minne, men prisene ligger merkelig høyt i forhold til $ kursen.

Prisen på DDR3 minne er generelt høyt, og dersom en ikke passer på, kan en fort betale mye for relativt dårlig spekket minne. Jeg gikk for ett sett av disse. De var ikke direkte billig, men sammenliknet med mye annet, så er de et relativt greit kjøp - 1866 MHz og CL7. Ser samme butikken prøver å selge 1600MHz CL9 for et par hundrelapper ekstra.

Lenke til kommentar

Sikkert bra minne det der hvis du har behov for hastigheten. Har selv to 6 GB Value sett, ett fra Geil og det andre fra OCZ, begge 1600MHz og CL8. Kjørte lenge med begge settene i den første i7-riggen og den klokket opp til 4.4GHz uten å gjøre noe som helst annet enn å sette BCLK til 220 og resten på Auto, men der var det stopp. Ville sikkert kommet lenger med å gi på mer volt, men er ikke helt fortrolig med slike justeringer. Likevel, den var ganske ustabil og gikk veldig varm etter kort tid med last. På 4.26GHz klarte jeg å fullføre en bigadv med vinduet åpent og 15 minus ute. Tror det var 4 - 5 grader varmt i rommet. Da jeg gikk til anskaffelse av rigg 2 med i7 fordelte jeg settene på hver sin maskin. Nå klarer jeg ikke å komme lenger enn såvidt å passere 4GHz på den første riggen og 3.9 på den siste før det er stopp. Vet ikke helt hva som er årsaken til at det ikke går lenger, men har vanskelig for å tro at begge settene med minne samlet bidro til å klare såpass høyt OC som jeg fikk først. Det er disse settene: http://old.prisguide...oduct_id=101889 og http://www.geil.com....showSpec/id/146

 

Geil-settet vant jeg forresten jula 2008 på hardware julekalenderen.

 

Jeg fant dette settet http://old.prisguide.no/product.php?productId=107461&cat_id=27 hos Multicom og lurer på om jeg skal bestille 2 sett for igjen å ha 12 GB på hver rigg.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Det hadde sikkert holdt med 1600/cl8, men når 1866/cl7 var billigere enn 1600/cl9 var valget lett. Har fått boksen igang (i7 930/corsair H50), men det er lite støtte for tempsensing av såpass ny HW i Linux og jeg har heller ikke satt meg så veldig mye inn i BIOS'en enda. Kjørte en WU med BCLK på 170, men har redusert til 165 (x20). Ser av syslog at den fortsatt melder noe varmt når romtempen går opp mot og over 25C.

 

Første WU'en gikk dessuten i vasken på 100%. Etter nesten en time med diskhakking trodde jeg at det var noe galt og fikk tatt livet av både Fah6 og mpiexec. I etterkant gikk det etterhvert opp for meg at det ikke var direkte smart. Når neste WU er ferdig, får jeg legge inn OS'et på nytt og benytte noe annet enn ext4 format på HDD. Det er faktisk en aldri så liten ytelsesforskjell på SSD og konvensjonell HDD.

Lenke til kommentar

Ei57:

Man må ikke bare se seg blind på mhz/cl, da også spenningen settet krever for å kjøre dette spiller sterkt inn. Eks. kan det hende at 1600/cl9 settet kan kjøre 1866/cl8 på lavere spenningen enn det billigere settet også.

 

Jeg ser stadig vekk at billige og "dårlige" brikker selges i sett med høye spec men da også ekstrem spenning i SPD. Og det er veldig vanlig at de bruker de samme brikkene i 4-5 forskjellige sett med varierende specs hvor kun spenningen varierer for å gi nevnte spec. Noen ganger er tom. brikkene ustabile på spec og spenningen må økes.

 

Jeg regner med at du har god oversikt over dette men nevner det med tanke på alle andre som leser dette.

 

EDIT:

Her inkluderte jeg kun minnemodulene og ikke andre innvirkende parametre som chipsett, minnekontroller, kompabilitet osv.

 

EDIT2:

Selv bruker jeg også som -alias- et value sett. Spec er 1333MHz og CL9 med 12GB. Jeg trengte minnemengden fremfor småjusteringer på hastighet og latency. Med litt høyere spenning enn SPD kan settet kjøre høy hastighet og lavere latency men X58 har så ekstrem minnebåndbredde at jeg ikke har spesielt bruk for det.

 

EDIT3:

Ellers Ei57 er det Corsair H50 settet ditt veldig interessant. Du har flere av disse kjørende har du ikke? Gi uansett tilbakemelding om erfaringer da et er ypperlig til å klokke opp litt bigadv rigger :)

 

Ext4 er hvistnok ikke så godt egnet for F@H, tror det var ext2 som fikk beste karakter der? Muligens ext3. Husker ikke nå i farten

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bruker du boxed vifta som fulgte med? Jeg byttet til Cooler Master N520 http://old.prisguide...08894&cat_id=58 og den holder veldig bra. Jeg kan ha 26 - 27 grader i rommet og kjøre med 3.7GHz under folding og den holder likevel temperaturen under 70 grader på CPU. N520 er rimelig og undervurdert spør du meg. I tillegg har den en mye bedre festeanordning enn standard Intel har. Likte den så godt at jeg har 2 stk. på veg i posten, en til rigg hvor den Intelbaserte saken løsnet, og en i reserve. Det som også er fint at den er universal og kan brukes til samtlige sokler av nyere årgang.

Lenke til kommentar

Han benytter Corsair H50 som er et lukket vannkjølingssystem. Jeg har hørt at noen har vært uheldig med monteringen og derfor får høye temps. Men den kan også være litt svak kun med stock viften.

 

Ellers skal Corsair H50 yte akkurat såvidt i overkant av de beste luftkjølerne (med få unntak) om den har push/pull vifter på radiatoren. Skal holde med 2x1200rpm av god kvalitet. Det er også viktig å kjøpe vifter som er beregnet for radiatorer eller som har de riktige egenskapene for å betjene en radiator. Spesielt viktig er det på push viften.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok, fant testen av den her på hardware, interessant lesing. Men siden jeg kjører med 3 GPU i samme rigg og radiatoren til H50 sper på med mer varmluft inn i kassa med anbefalt montering, så spørs det om det ville gått bra hos meg med hensyn til skjermkortene. De er ganske varme, 104 - 105 på de hardeste WUene og med mer varm luft inn tror jeg det hadde skjært seg.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Som Theo sier, bruker jeg lukket vannløsning og kun medfølgende vifte på radiatoren. Selve radiatoren har jeg satt oppå et lavt plastfat (m/lokk), slik at lufta blåser litt skrått ut fra fronten av kabinettet. Kjølern var lett å montere og kom med pasta (ala stock - vet ikke hvor god den er).

 

Hvor varme CPU'ene er vet jeg ikke. Ser ikke ut til at det finnes støtte for noen av HK'ene i Linux. En sensor-detect finner ingen kjente brikker. Nå er verken luft- eller vannkjøler spesielt varme, så det kan hende det er mer å gå på. Begge kjører iallefall stabilt opp til 3.3GHz på 1.25V Vcore og alle andre spenninger på min eller ned mot min.

Lenke til kommentar

Slangene er lange nok til å få radiatoren oppå kabinettet, men ikke stort mer. Jeg var inne på tanken, men valgt Rema 1000 metoden, som gir mye bedre luftsirkulasjon. Skrivebordet er trukket noe ut fra veggen for at varmluft skal kunne gå opp langs veggen.

 

post-120316-1273932733,0222_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...