Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Takk for mange interessante tilbakemeldinger rundt forbikjøring av uniformert politibil. Jeg tror konklusjonen foreløpig er at det er mulig å kjøre forbi dem som om det var en hvilken som helst annen bil, gitt at du ikke bryter grensen med mer enn, la oss si, 10%. Etter at jeg fikk advarselen min, som beskrevet tidligere, var jeg selvfølgelig ikke interessert i å "yppe" videre, men det er greit å vite til en annen gang. Dersom politibilen faktisk kjører under fartsgrensen synes jeg absolutt man bør ha lov til å kjøre forbi, om så på en diskrè måte. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hender rett som det er at folk som løper langsetter bussen, snubler og havner under den, med død eller kritisk skade til følge. Derfor bør ikke folk læres opp til at det lønner seg å løpe på bussholdeplassen.

 

Hender det virkelig "rett som det er" at folk detter under bussen og dør? Tar en del buss og har aldri opplevd noen som har falt og dødd under bussen før. Ingen jeg kjenner har falt under bussen og mistet livet heller, i alle fall som jeg vet om.

 

Busspassasjerer synes som regel at det er dårlig service overfor dem at bussen ikke kjører.

 

Jeg er busspassasje og bryr meg ikke om jeg blir fem sekunder senere av at en stakkar når bussen. Tvert i mot, som passasjer synes jeg det ville vært elendig service av sjåføren å ikke vente.

Endret av karantene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det hender rett som det er at folk som løper langsetter bussen, snubler og havner under den, med død eller kritisk skade til følge. Derfor bør ikke folk læres opp til at det lønner seg å løpe på bussholdeplassen.

 

Hender det virkelig "rett som det er" at folk detter under bussen og dør? Tar en del buss og har aldri opplevd noen som har falt og dødd under bussen før. Ingen jeg kjenner har falt under bussen og mistet livet heller, i alle fall som jeg vet om.

Eg kjører bil daglig, men har enda ikke sett noen som har blitt drept i trafikken. Allikevel betviler eg ikke at det faktisk er mulig, og ett reelt problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyh...?artid=10088171

http://www.ytf.no/ny...t-og-ble-skadet

http://www.theprovin...3002/story.html

 

Sånn. Det skjer, selv om det er sjelden (merk at det er mindre enn to uker siden sist gang dette skjedde i Norge!). Og konsekvensene av en slik ulykke kan være såpass alvorlig at det er god grunn til å prøve å unngå dette, selv om det er sjelden. Det er av lignende grunner til at busser i mange (alle?) byer ikke har lov til å ta av/på passasjerer utenfor bussholdeplassene, og ihverfall ikke i nærheten av kryss. På bussholdeplassen ved Torget i Trondheim er det til og med satt opp gjerde for å hindre at folk prøver å løpe og ta igjen bussen når den kjører fra bussholdeplassen og inn i Prinsenkrysset.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe mindre tragisk at noen mister livet når de er alkoholpåvirket enn ellers.

 

Nei, men dersom vi skulle tilpasse samfunnet etter hvordan folk omkommer i fylla måtte vi slutte med det meste, inkludert bilkjøring.

 

Diskusjonen handlet nå om påstanden om at folk falt under bussen og døde "rett som det er". Som svar ble det postet to historier om noen som har falt under bussen i fylla samt en gammel mann. Bare én av historiene er fra Norge. Det er heller ikke oppgitt noe særlig bakgrunnsinfo rundt disse tilfellene, det er for eksempel ekstremt stor forskjell på å løpe etter en buss som er i fart og en buss som står stille på holdeplassen (som denne diskusjonen tok utgangspunkt i).

 

Min personlige konklusjon er at faren forbundet med å løpe etter en buss som står stille på holdeplasen i praksis er ekstremt liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trøste meg for pirking. Argumentasjon rundt når grensen går for bruk av visse begreper berører ikke poenget. Jeg synes jeg leser om slike saker i hvert fall annethvert år. Og siden en gang er en for mye, vil jeg si det kvalifiserer til å være "rett som det er" i denne sammenhengen. For en del år tilbake var det for eksempel en dame som ble overkjørt av en buss på Stavanger Busstasjon, tror det var da man virkelig begynte å snakke om å iverksette mottiltak. Det er klart det er farligere å løpe etter en buss i bevegelse enn en som står stille, så førstnevnte er det viktigste å forhindre.

Selvsagt er faren liten. Det er veldig lite som er farlig hvis man tenker på den måten. Men det er mer enn farlig nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe mindre tragisk at noen mister livet når de er alkoholpåvirket enn ellers.

 

Nei, men dersom vi skulle tilpasse samfunnet etter hvordan folk omkommer i fylla måtte vi slutte med det meste, inkludert bilkjøring.

 

Så lenge det faktisk er tilfelle at berusede personer opptrer i det offentlige rom kan og skal vi ta høyde for de. Hvis en kjører i et omeråde med mange utesteder på kvelden bør man bl.a. ha vett til å redusere farten mer enn ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring er å "løpe etter bussen" vil si at du løper litt, veiver litt med armene, bussen stanser før du klarer å ta den igjen, og du jogger rolig bortover de siste 20 metrene.... Gjerne oppfulgt med at forsenteren tar opp frontsetet og betaler under kjøring.

Men igjen, dette er landsbygda. Urbanitene har vel en annen definisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke forseter på bybusser...

 

Deres busser ser sånn ut

IMG_5540.JPG

 

Våre ser sånn ut:

LB_Trikk_og_buss__o_202073c.jpg

 

I motsetning til deres er det innganger tre steder på bussen, i tillegg til at interiøret er helt annerledes. Foran er det ikke lov til å stå, og det er ingen sammenleggbare seter ved siden av døra. Det har de på tur- og bygdebusser, men ikke bybusser. Organiseringen blir da annerledes, ettersom sjåføren ikke kan begynne å kjøre før passasjeren har betalt eller aktivert det elektroniske reisekortet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.adressa.n...icle3286573.ece

 

Bekrefter mistanken jeg har hatt lenge. Fartsdumpene bygges ikke for å senke farten, derimot for å ødelegge bilene. Årsaken er nok et skjult samarbeide mellom veimyndighetene og bilverkstedene.

 

Det bekrefter ikke den ville konspirasjonsteorien din i det hele tatt.

 

AtW

 

Ikke si ikke, de som bygger dem følger ikke engang statsens vegvesen sine krav sier jo litt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...