Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

At flekken blir usynlig er jo ingen unnskyldning, det står jo vikepliktskilt med rundkjøringskilt under ... og selv om skiltene er nedsnødd ser du at det er en oppned-trekant med en runding under, du skal være rimelig vrang om du ikke klarer å forstå at det er en rundkjøring :p

 

Fullt klar over det, men det kan du vel heller prøve å forklare til de idiotene som tror at dette er et helt vanlig kryss med høyreregel... Skiltene er forresten plassert et godt stykke fra veien, ikke helt inntil som man er vant til. Ser ut som de har tatt et helt vanlig lyskryss, bytta ut trafikklysene med vikeplikt- og rundkjøringsskilt, og malt en hvit flekk på bakken. God løsning?

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Rundingen kunne jo også være et forbudsskilt, for eksempel fartsgrense...

*er vrang*

Det finnes kun en situasjon der det er en runding under en oppned-trekant, og det er med rundkjøringer. Slike viktige skikt er nemlig uttenkt slik at man skal kunne vite betydningen, selv om skiltene er nedsnødd. En oppned-trekant betyr kun en ting: vikeplikt. Dessuten, om noen har en vrangforestilling om at skiltet under kan være fartsgrense, så har du fortsatt vikepliktskiltet over, og om du da ikke vet at det er en rundkjøring vil det bety at du har vikeplikt fra alle retninger, og du er like langt. Men men, jeg er sikker på at en eller annen idiot hadde klart å tenke ut en unnskyldning for det også :p

Lenke til kommentar
Det finnes kun en situasjon der det er en runding under en oppned-trekant, og det er med rundkjøringer. Slike viktige skikt er nemlig uttenkt slik at man skal kunne vite betydningen, selv om skiltene er nedsnødd. En oppned-trekant betyr kun en ting: vikeplikt. Dessuten, om noen har en vrangforestilling om at skiltet under kan være fartsgrense, så har du fortsatt vikepliktskiltet over, og om du da ikke vet at det er en rundkjøring vil det bety at du har vikeplikt fra alle retninger, og du er like langt. Men men, jeg er sikker på at en eller annen idiot hadde klart å tenke ut en unnskyldning for det også :p

Kanskje oppned-trekanten er et feilmontert fareskilt eller vegarbeidskilt...

*fortsagtt vrang*

:p

 

Men jada, tar poenget og er helt enig i den.

Lenke til kommentar

Jo greit. Å kjøre rett igjennom når det er snakk om en liten flekk er greit. Men å overhodet ikke legge merke til at det er en brosteinsrundkjøring i normal 1feltsstørrelse, og kjøre rett over den uten å legge merke til det - det er jo ikke heeelt bra...

 

Foresten, er det planlagt slik at veiene i trondheim skal være helt umulige, eller bare ble det sånn?

Lenke til kommentar

Er det den internasjonale "Drite i Vikeplikta"-dagen idag eller? Helt fra morra'n idag har jeg måtte bremse ned hardt flere steder fordi folk bare durer forbi og gir faen i at jeg kommer fra høyre. Det er alltid én her og der som bryter vikeplikta, men akkurat idag var det ekstremt! Glatt var det heller ikke...

Lenke til kommentar

Takk til Ola dunk (sjekket reg.nr og han heter faktisk Ola)

som sprutet ned meg og barnevogna med sønnen min i forrige helg..

 

Kjøre forbi en traktor i 30-sona er unødvendig, hvertfall når det går

folk på fortauet på venstre side av veien, hvertfall når det er en vanndam

på størrelse med en liten innsjø i akkurat der du MÅ forbi..

Ikke fikk jeg noen forvarsel heller siden du kom "snikende" bakfra heller!!

 

Vet du skjønte hva du gjorde, så en telefon får du så fort jeg får buksa mi

igjen fra rens, for regninga skal du få, hvis det lot seg fjerne..

 

Også rett før et kryss da mann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bare stå på ditt, du har krav på å få renseri-regningen dekket, eventuelt erstatning om det ikke blir rent. Hvorfor kjøre forbi en traktor i en 30-sone da? Traktoren klarte vel å holde 30 den også? Blir forbikjørt i 30-soner hele tiden, fordi jeg faktisk holder 30.

Lenke til kommentar

Kommer til å gjøre det ja :)

 

Traktoren holdt helt sikkert 30, men han MÅ jo så klart forbi,

sjangsen var jo 1/3 for at de skulle samme vei i krysset,

eller egentlig ikke, for han skulle fjerne snøen som lå i svingene

i krysset, så før han hadde gjort det så man faktisk ikke hva som

skjedde på forkjørsveien som gikk på tvers..

Skjerpende spør du meg, for en bil kunne fort kommet rundt en av disse..

Lenke til kommentar
Bare stå på ditt, du har krav på å få renseri-regningen dekket, eventuelt erstatning om det ikke blir rent. Hvorfor kjøre forbi en traktor i en 30-sone da? Traktoren klarte vel å holde 30 den også? Blir forbikjørt i 30-soner hele tiden, fordi jeg faktisk holder 30.

Det finnes de som ikke klarer å ligge bak hverken en traktor eller en moped selv om disse holder fartsgrensa eller til og med en del over.

 

En ting som irriterer meg noe veldig er bilister som kaster seg uti rett foran deg selv om det ikke kommer noen bak deg, spesielt på strekninger med 60-soner eller høyere, og som bruker flere kilometer, eller aldri kommer opp i den hastigheten man burde ligge i fordi man skal svinge av et par kilomter senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fartsgrense? Det er vel noe som står i fremmedordboka for mange.

 

Og nå går man inn i en periode hvor idioti kjenner ingen grense. Bar asfalt ser ut til å lokke frem idioten i mange sjåfører. Lå i gode 85 km/t (ca) og var til langt fra noe hinder. Like fult fikk jeg i alle fall 4 stk bak meg som lå å flashet med lyset og presset på, dette til tross for at det var ingen mulighet for å kjøre forbi der og da. Når det da kom en langstrekke presset de seg forbi meg, bare for å bli liggende kanskje 20 meter fremfor meg, tilsynelatende mer eller mindre like rask i farta som jeg.

Lenke til kommentar

Mine siste dager i trafikken har vært preget av idiotiske forbikjørringer og en gammel mann i feil kjøreretning på motorveien...

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger...Motorveien.html

Det var en nær døden opplevelse kan en si. Passerte auglendstunnelen kjørte i venstre fil som vanlig, retning Sandes. Trafikken til høyre holdt en hastighet på rundt 90kmt. Ingen biler foran eller bak meg i venstre fil. Så jeg holdt en hastighet på rundt 105kmt. Kjører forbi avkjørselen til Sola/Madla, Passerer fartstilpassings feltet. Kommer så til en svak sving mot venstre. Mot alle odds så ser jeg kjørelys som kommer mot meg i en helvetes fart. Snartenkt som jeg er så hiver jeg meg over i høyrefil, avstanden mellom meg og galningen var ca 50-80meter. Bråbremser pga bilen som kjører i høyrefil og havner nesten på hengerfeste hans. Glad at jeg lever :)

 

si at jeg kjørte i 105kmt og motgående bil i 40-50kmt. Litt krefter ute å går.

Lenke til kommentar

Betimelig spørsmål. Om alle veier var utstyrt med midtdelere, og om de i tillegg var en-fils veier kunne det nok poppe opp ett og annet hjerteinfarkt i kjølvannet av en 75-åring i 60 km/t i 80-sonen.

 

Møtekollisjonene ville nok ha avtatt, men Audi-, BMW- og MBeiere ville nok ha oppjustert statistikken for stressrelaterte dødsfall noe helt alvorlig.

Lenke til kommentar

Legger ved verdens kjappeste paint tegning som illustrasjon.

 

Dette skjedde på vei hjem til vinterferie på stord på ferjekaien.

 

Det er tre felt av ferja som snevrer automatisk inn til to rett etter på.

 

Eg låg helt til venstre. På skilt 2 på tegningen er det et skilt med fletting og at det er om 200 meter. Skilt 1 er fletteskilt på stedet der man fletter.

 

Tingen er at folk begynner å flette med en gang. Trafikken stopper opp og ferjemannskapet får ikke bilene fort nok av ferjen. Dette har de til og med informert om tidligere, at det ikke skal flettes før i toppen der feltene går sammen til ett.

 

Vel vel, siden alle legger seg i høgre er det jo fritt frem i venstre, så for å gjøre slik som man skal gjøre så kjører eg bare fremover i venstre felt. Dette falt tydeligvis ikke helt i god jord for Mr.VolvoLøk som eg velger å kalle han. Han legger seg inn mot venstre slik at det hverken er plass til biler på høgre eller venstre siden av han. Blokkerer meg med andre ord.

 

Så eg måtte bare bli liggende bak han opp hele veien der det er to felt, og når flettingen kom var han som låg bak volvoen såpass snill at han slapp meg inn foran seg.

 

Det skal også nevnes at Mr.VolvoLøk er en av de mer agressive sjåførene eg har sett over Stord. Han tok forbi på de fleste plassene der det er mulig å kjøre forbi.

 

Spent på om bildet fulgte med nå.

Edit: måtte visst mer til :)

 

post-116546-1236894743_thumb.jpg

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Begynner å bli lei folk som nøler i trafikken, er riktig nok bare 16år og kjører scooter og øvelses kjører en god del med bil. men er sykt irriterende, kjører på forkjørsvei hvor vi kommer til et T kryss og biler som skal ut på forkjørsveien venter 5sekunder mens de tenker om de skal kjøre ut eller ikke, noe som ender med at jeg må bremse ned til 20km/t i 60 sone

Lenke til kommentar

Etter over 20 år i trafikken med bil og motorsykkel i inn- og utland er det svært lite som sjokkerer meg lengere.

Om jeg skulle latt meg hisse opp av alt jeg opplever hadde jeg dødd av diverse stressrelaterte hjerteinfarkter, høyt blordrykk og slag for minst 15 år siden.. ;)

 

Men her er mine største irritasjonsmomenter i vilkårlig rekkefølge:

 

*) Busser som tror vi har vikeplikt for dem, selv om vi er oppe ved deres frontstøtfanger.

Veitrafikkloven sier at en buss har forkjørsrett på veier med 60-sone eller lavere. Samtidig sier den at enhver sjåfør skal være aktpågivende og varsom. En bussjåfør på vei ut av en busslomme skal sette på blinklys i god tid og *se til at det er klart* før h*n kjører ut. H*n har *IKKE* påkjørsplikt.

 

*) Mopedbiler. Spesielt med gamle hattekaller inni som ikke har begreper om hverken vikeplikt eller fartsbedømming av kjøretøy de plikter å vike for. (Les motorsyklister).

 

*) Mopedbiler. Skulle vært totalt forbudt på veier med generell fartsgrense over 30km/t.

 

*) Bilister som ikke forstår at de har vikeplikt også for motorsyklister.

 

*) Traktorgubber på bondebygda med høygaffel bakpå traktoren og 100kg leire i dekkene som kjører ut rett foran motorsyklister. ("Vikeplikt? Hæ? Her har jeg kjørt i 50 år og skal fortsette å kjøre i 50 år til.")

 

*) Små snørrunger på 16 år og én dag med blodtrimmet moped. DERE HAR IKKE TRAFIKKFORSTÅELSE FOR 5 FLATE ØRE!! Skal dere kjøre fortere en 45km/t, ta lappen på lett motorsykkel!

 

*) Taxisjåfører, aka kamikazepiloter. Behøver jeg å si mer?

 

*) Tyske/Nederlandske/Franske bobiler med ekstrem vekt og null motor. Men det har jo vært nevnt tidligere i tråden.

 

*) Bobilpiloter som tror de kan kjøre forbi meg bare fordi jeg kjører med campingvogn. (Nei, jeg kjører ikke for sakte, jeg har kraftig nok bil til å klare å holde fartsgrensen pluss moms).

 

*) De som ligger akkurat under fartsgrensen. (De som ligger 20km/t under er ingen problem og somregel lette å kjøre forbi, selv med vogn på slep).

 

Joda, jeg har opplevd det meste av dette, og mye mer til. Jeg skal også være den første til å innrømme at jeg aldeles ikke er perfekt selv. Jeg *vet* at jeg har vært til irritasjon for andre i trafikken (og vil nok fortsatt være det innimellom).

 

En episode jeg vil dele med dere er om en sinnsvak galning i panikkangst bak bobil/campingvogn:

Jeg kjører mye motorsykkel om sommeren (5-10.000km).

Så på vei til et motorsykkeltreff i fint vær på oversiktlig vei, finner jeg ut (sammen med 4 andre i følge) at vi skal kjøre forbi en blå VW Caravelle. Siden veien var oversiktlig, så planla jeg å fortsette forbikjøringen og passere bobilen foran nevnte blå VW Caravelle. Hva tror dere skjer når jeg er på høyde med førerdøren til mr. blå VW Caravelle? Joda, da bestemmer han seg for å legge ut for å kjøre forbi bobilen. Jeg er nesten på utsiden av hvitstripen på venstre side av veien pga mr. blå VW Caravelle's pressing. Jeg får kontroll på sykkelen og kommer meg litt innenfor hvitstripen igjen og sparker det jeg klarer i døren til mr. blå VW Caravelle. Han får bulk, jeg får (en billig) tilfredstillelse av å ha gitt nok en idiot en påminnelse om å sjekke blindsone. Mr. blå VW Caravelle velger å ikke forfølge hverken meg, oss eller sak. :)

 

En kamerat i samme følge opplever så en tilsvarende episode et år senere, men han havnet i grøfta (på venstre side). Det gikk bra med han, og sykkelen fikk bare små skader, heldigvis. Mr. Idiot stopper og spør "gikk det bra" osv.. Min MC-kamerat reiser seg opp, går rolig bort til bilen og sparker sidespeilet av bilen mens han erklærer: "Dette speilet trenger du jo tydeligvis ikke!" Mr. Idiot velger å ikke forfølge saken, men skriver skademelding og lar sin forsikring dekke sykkelen. :D

Lenke til kommentar
*) Busser som tror vi har vikeplikt for dem, selv om vi er oppe ved deres frontstøtfanger.

Veitrafikkloven sier at en buss har forkjørsrett på veier med 60-sone eller lavere. Samtidig sier den at enhver sjåfør skal være aktpågivende og varsom. En bussjåfør på vei ut av en busslomme skal sette på blinklys i god tid og *se til at det er klart* før h*n kjører ut. H*n har *IKKE* påkjørsplikt.

 

 

Som tidligere bussjåfør må eg bare få si at vi blir litt leie av at ingen (og dette er seriøst) INGEN stopper for oss om vi står med blinkern på FØR vi begynner å bevege på oss. Og selv etter at vi har begynt å kjøre fremover skal tre fire biler presse seg forbi.

 

Å starte en buss med 60-70 passasjerer bare for å få biler til å skjønne at du skal ut, for så å stoppe den igjen for å vente på at de som skjønner det skal stoppe, for så å kjøre igjen når en ærlig sjel endelig har forstått noe vesentlig, er SYYYKT irriterende i åtte timer hver dag, på hvert eneste stopp. Og ikke bare for sjåføren, men også for passasjerene. Det er en del tonn som skal igang og stoppes og igang igjen. Gjett kem som får kjeften når man må bråstoppe for 10'ende gang fordi ENDA en løk skal forbi busstoppet.

 

Og faktum er: Man blir ikke forsinket om man havner bak bussen.

 

(Selvsagt forsvarer eg ikke de som svinger ut og setter på blinkern samtidig. Men når det ikke hjelper med blinkern må man jo tilslutt bare kjøre)

 

Jepp: Det engasjerer meg :grin:

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Folk som kjører med parkerings lys. Folk som kjører forbi (og ikke minst folk som kjører forbi i 180)

 

Folk som tuter som ville helvete og viser fingeren om det er noen som gjør et uheldig feiltrinn i trafikken.

 

Uff.

Lenke til kommentar
*) Busser som tror vi har vikeplikt for dem, selv om vi er oppe ved deres frontstøtfanger.

Som tidligere bussjåfør må eg bare få si at vi blir litt leie av at ingen (og dette er seriøst) INGEN stopper for oss om vi står med blinkern på FØR vi begynner å bevege på oss. Og selv etter at vi har begynt å kjøre fremover skal tre fire biler presse seg forbi.

OK. Les hva jeg har isolert i quot'en.

Hva gir deg som (tidligere) bussjåfør rett til å slenge på blinken og svinge ut når jeg er kommet såpass langt opp på siden at frontstøtfangerne er flukt? Slike bussjåfører klarer jeg dessverre ikke å ha respekt for.

JA! Jeg stopper faktisk bak den ene bussjåføren som blinker ut før han setter bussen i bevegelse.

Mitt "problem" er når bussjåføren misbruker blinker'n på til høyre. Høyreblink = klar bane i min lille verden. Da skal ikke smokken som sitter bak bussrattet slenge blinkebryteren rett til venstre idet bussen settes i bevegelse, og iallefall ikke uten å se i speilene om det er klart.

 

Jepp: Dette engasjerer *meg* :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...