Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Tror du må lese hva eg skriver bikeridr. Ellers er det ikke vits å diskutere....

 

(Selvsagt forsvarer eg ikke de som svinger ut og setter på blinkern samtidig. Men når det ikke hjelper med blinkern må man jo tilslutt bare kjøre)

 

 

Og når eg har stått med blinklyset på, så har faktisk ingen biler bakfra en eneste unnskydning for "å være framme med støtfangeren" min.

 

Hva gir deg som (tidligere) bussjåfør rett til å slenge på blinken og svinge ut når jeg er kommet såpass langt opp på siden at frontstøtfangerne er flukt? Slike bussjåfører klarer jeg dessverre ikke å ha respekt for.

 

Dette har eg aldri gjort. Hvorfor sier du at eg har gjort dette? Som nevnt over her. Hvis eg har stått med blinklyset på så har du faktisk ingenting framme med min støtfanger å gjør. Med mindre det er kø. Og eg kjører faktisk ikke bare rett ut. Og eg sier faktisk heller ikke at det ikke finnes folk som gjør det. Og eg sier faktisk heller ikke at du gjør den feilen. Eg bare sier at iløpet av en dag skjer det ikke på ett eneste stopp at bilene stopper og venter på at eg skal begynne å kjøre når eg slår på blinken. De stopper kanskje når eg blinker og begynner å sige. Men heller ikke da.

 

JA! Jeg stopper faktisk bak den ene bussjåføren som blinker ut før han setter bussen i bevegelse.

 

Du er dessverre i mindretall her. Og bilister som ikke klarer dette har ikke eg respekt for.

 

Mitt "problem" er når bussjåføren misbruker blinker'n på til høyre. Høyreblink = klar bane i min lille verden. Da skal ikke smokken som sitter bak bussrattet slenge blinkebryteren rett til venstre idet bussen settes i bevegelse, og iallefall ikke uten å se i speilene om det er klart.

 

Slike bussjåfører finnes dessverre. "smokken" du snakker om her er dog ikke meg. Og var heller ikke det da eg kjørte buss. Men skal innrømme at eg noen ganger "presset" meg frem for å i det hele tatt få komme meg ut. Da etter å ha stått med blinklyset på alt for lenge. Og tilog med begynt å sige fremover på stoppet. Og når busstoppet da er slutt så må eg faktisk ut i veien eller stoppe.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette har eg aldri gjort. Hvorfor sier du at eg har gjort dette? Som nevnt over her. Hvis eg har stått med blinklyset på så har du faktisk ingenting framme med min støtfanger å gjør. Med mindre det er kø. Og eg kjører faktisk ikke bare rett ut. Og eg sier faktisk heller ikke at det ikke finnes folk som gjør det. Og eg sier faktisk heller ikke at du gjør den feilen. Eg bare sier at iløpet av en dag skjer det ikke på ett eneste stopp at bilene stopper og venter på at eg skal begynne å kjøre når eg slår på blinken. De stopper kanskje når eg blinker og begynner å sige. Men heller ikke da.

Hvorfor sier du at INGEN stopper for busser som blinker? Jeg er ekstra observant i det jeg ser en buss på holdeplass, både på grunn av folk og at bussen snart har tenkt seg ut på veien igjen, og jeg ser også flere andre er dette. En annen ting jeg ofte legger merke til er bussjåfører som hverken bruker blinklys både på vei inn og ut av busslomme, eller som setter på blinklyset i det man starter bevegelsen ut. Dette er veldig irriterende. Det tar ofte mer enn ett blink før man oppdager dette, og om det er ledig etter den bilen som kommer der bak, er det ikke om å gjøre å hive seg ut foran denne.

 

Uansett, taxisjåfører er ikke det grann bedre. Forferdelig lysbruk og halsbrekkende kjøring er en gjenganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg stopper også for busser, men jeg er enig i at det er en alt for stor prosentandel av bussjåfører som forventer at vi er tankelesere. Så lenge jeg ser blinklys til venstre stopper jeg (og for å se blinklyset må jeg nødvendigvis være bak bussen, eller langt nok bak til at jeg ser sideblinklyset, men da må det være plass til at bussen kommer seg ut foran meg, noe det ofte ikke er).

Lenke til kommentar

Selv om jeg som oftest holder fartsgrensen og litt til, holder jeg alltid vikeplikten min, uansett. Også for busser. Jeg ser at noen ikke gjør det, men at 99% bryter vikeplikten - det er bare tull.

 

EDIT: Det irriterer meg forresten andre veien at noen bussjåfører ikke fatter at en bil som holder 50-60 km/t ikke klarer å stoppe på 5 meter heller. Forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett!

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

@Jotun:

Jeg beklager om dettte ble oppfattet som personangrep på deg. Det var ikke meningen. Jeg bare følte jeg svarte "med samme mynt" på det jeg oppfattet som "alle bilister" inkludert meg.

Du skriver at Jonas generaliserer, og jeg holder en liten knapp på at det gjør du også ;)

Iallefall, la oss ikke bli uvenner. Det finnes idioter bak bussrattet og det finnes idioter bak bilrattet.

Generelt: Det finnes idioter i trafikken..

 

EDIT: Det irriterer meg forresten andre veien at noen bussjåfører ikke fatter at en bil som holder 50-60 km/t ikke klarer å stoppe på 5 meter heller. Forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett!

Kunne ikke klart å være mere enig.. :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, noen folk gir bare svarte faen i vikeplikt!!! :mad: Kommer kjørende i 70 km/t på forkjørsvei, INGEN biler bak meg, INGEN i motgående retning, men bilen som kommer fra en vei fra venstre velger LIKEVEL å slenge seg ut rett før jeg passerer så jeg må bråbremse og de som sitter på med meg nesten hyler av skrekk fordi de blir så redde. Kan tro jeg tuta hardt og lenge!

 

Fy faen altså. :mad: Er så jævlig sant at det å ha førerkort er ingen menneskerett.

Lenke til kommentar

Vikepliktsbrudd fra inkongnitos fra sideveier får alltid hjerte mitt til å starte å bruse, samt midtfinger og paulige ord å komme frem fra erm, ok, kjente dyp. Har dog blitt flinkere å "gi fan", bremser mindre nå enn før. F.eks Taxi sjåfører bevist kjører lengere ut for å fremprovosere en stopp slik at den kan kjøre, noe jeg nå gir blanko i. Når jeg er på forkjørsvei driter jeg i dem, bænger vi sammen er det deres feil ettersom det er de som har brutt vikeplikten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Virker som om noen bare VIL havne i en bilulykke... :ermm: Æ'kke verdt å smelle inn i vedkommende bare for å vise hvem som har forkjørsrett heller...

Det kommer an på farten da, det er en vei der jeg bodde før hvor det ikke er en sjel som vil holde høyreregelen, farsgrensa er 40, og når jeg kjører der gidder jeg ikke å bremse ned for en som ikke holder vikeplikten. Smeller det så får det smelle, jeg har en 13 år gammel bil som har kjørt 650 000, kunne godt hatt en ny :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gjør ikke meg noe, jeg har firmabil jeg kan kjøre i mellomtiden. Hadde jeg hatt en fin og ny bil hadde jeg såklart bremset, men om en fyr i en ny og fin bil velger å bryte vikeplikten for å dulte borti meg kan han bare ha det så godt.

Lenke til kommentar

Bare vær klar over at dersom du ikke aktivt gjør noe for å hindre en kollisjon dersom du kan, så har ikke vedkommende som kjører i deg, eller du kjører inn i brutt noen vikeplikt. Du vil kollidere, og vedkommende har ikke hindret deg i å gjøre hva du vil.. Å da kreve penger fra forsikringsselskap vil da være forsikringssvindel.

 

Det finnes ingen forkjørsrett, bare vikeplikt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Virker som om noen bare VIL havne i en bilulykke... :ermm: Æ'kke verdt å smelle inn i vedkommende bare for å vise hvem som har forkjørsrett heller...

 

Vil ikke, men det er fan meg fristende til tider spesielt idioter i taxinæringen som tror at de står over loven.

 

Bare vær klar over at dersom du ikke aktivt gjør noe for å hindre en kollisjon dersom du kan, så har ikke vedkommende som kjører i deg, eller du kjører inn i brutt noen vikeplikt. Du vil kollidere, og vedkommende har ikke hindret deg i å gjøre hva du vil.. Å da kreve penger fra forsikringsselskap vil da være forsikringssvindel.

 

Det finnes ingen forkjørsrett, bare vikeplikt.

 

Om man er på forkjørsvei har man forkjørsrett og personen som kommer fra sideveier har vikeplikt. Samt legger en bil ut og bryter vikeplikten skal det ufattelig mye til for å bevise at bilen på forkjørsveien bevist ikke bremset ned.

 

Nei personer som ikke overholder vikeplikten kan for reise til et meget varmt strøk, det er en grunn til at det heter vikeplikt. Mange dog ser ut til å tro at et heter vikemulighet og at man derfor ikke trenger å følge den slavisk.

 

In other news.

 

Nå har bar asfalt gjort seg gjeldene her i Lofoten og resultatet lar ikke vente på seg, til nå har jeg nesten blitt presset av veien ufattelig mange ganger, forbikjørt på uoversiktlige plasser uhorvelig mange ganger og nesten kræsjet med noen som har kjørt forbi på uoversiktlige plasser like mange uhorvelige ganger. Jeg kunne skjønt at folk vil presse seg forbi meg om jeg hadde ligget i 60 på bare veier og bevist sinket trafikken, men ligger i mange tilfeller over 80 km/t og bremser ikke unødvendig mye, men like fult skal de forbi. Mange t.o.m kjører forbi og ender med meg klistra i rævva noen Kilometer før de kjører ut og slipper meg forbi, hvor jeg opprinnelig lå. Har opplevet å bli forbikjørt og deretter sluppet fordi av samme bil 4 ganger på 26 Km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...