Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
1. Rundkjøringer. Er tydligvis ikke alle som skjønner at man har vikeplikt for bilene til venstre. Her om dagen var det en ung mann som bare kjørte rett ut i rundkjøringen, jeg hiver meg på bremser og horn og prøver å svinge unna så godt jeg kan. Er 10cm fra å kjøre inn i han som har vikeplikt for meg.

Også har vi alle tullingene som kutter rundkjøringen helt når de ligger i ytterste felt og har noen på innsiden. Vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte bråbremse for at føreren plutselig kutter hele svingen og er på vei til å kjøre rett inn i siden min.

 

Her i Stavanger har vi en del rundkjøringer hvor det er tofelts-vei (kjørefelt for vanlige dødelige, pluss kollektivfelt (med mindre du kan svinge av til høyre i rundkjøringen, da slutter kollektivfeltet litt før)) inn til rundkjøringa. Uansett er disse rundkjøringene merket med piler slik at trafikken normalt vil gå i inderste felt (rundkjøringen har egentlig ikke to felt, det er ingen oppmerka striper, men det er plass til to biler ved siden av hverandre), men om jeg får en buss til høyre for meg (altså i kollektivfeltet) venter jeg alltid til ræva på bussen har passert midten av rundkjøringen, hvis ikke vil jeg bli skvisa. Jeg vet busser har litt større svingradius og sånn, men bussjåfører overdriver veldig, det er nesten slik at de kutter ekstra mye av svingen, bare for å spare litt tid. Jeg er faktisk usikker på hvordan reglene er i en slik situasjon, er det noen som kan opplyse meg litt? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her i Stavanger har vi en del rundkjøringer hvor det er tofelts-vei (kjørefelt for vanlige dødelige, pluss kollektivfelt (med mindre du kan svinge av til høyre i rundkjøringen, da slutter kollektivfeltet litt før)) inn til rundkjøringa. Uansett er disse rundkjøringene merket med piler slik at trafikken normalt vil gå i inderste felt (rundkjøringen har egentlig ikke to felt, det er ingen oppmerka striper, men det er plass til to biler ved siden av hverandre), men om jeg får en buss til høyre for meg (altså i kollektivfeltet) venter jeg alltid til ræva på bussen har passert midten av rundkjøringen, hvis ikke vil jeg bli skvisa. Jeg vet busser har litt større svingradius og sånn, men bussjåfører overdriver veldig, det er nesten slik at de kutter ekstra mye av svingen, bare for å spare litt tid. Jeg er faktisk usikker på hvordan reglene er i en slik situasjon, er det noen som kan opplyse meg litt? :)

 

Man skal jo gi store kjøretøy plass til å svinge, men mener samtidig at dette er en veldig dårlig løsning. Man kunne da hatt atskilt kollektivfelt som gikk utenfor rundkjøringa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er kun en rundkjøring som har atskilt kollektivfelt. Men det med å gi store kjøretøy plass, ofte når jeg kommer i slike situasjoner er jeg allerede i rundkjøringen, mens bussen kommer med mye høyere fart i kollektivfeltet (mindre trafikk, selvsagt), og da kan jeg ikke annet enn å nærmest stoppe i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Apropo rundkjøringer, så holdt jeg selv på å kræsje i dag.

 

Skulle levere en pizza, kjører inn mot rundkjøringen og skaffer et overblikk. Ingen innkommende biler på min venstre som jeg vil få vikeplikt for, check, ruller inn i rundkjøringen i ca 30km/t (skal rett fram), tar en fin bue ytterts i rundkjøringa for å indikere at jeg skal rett fram, blinklys på osv.

Når jeg da kommer halvveis inn i rundkjøringa, og skal til å passere det feltet hvor bilene fra høyre kommer ut, kommer det faen meg en kjærring i minst 60km/t brasende rett ut.

Tar ikke mye i hvis jeg sier at det gikk på et par centimeter, hadde heldigvis så lav fart at jeg fikk stoppa bilen. Hadde jeg truffet, ville jeg nok dytta bilen hennes ut på den veien jeg skulle inn på.

 

At det går ann å kjøre sånn fatter jeg ikke. Blir som å kjøre i full fart inn i ett kryss hvor det er rødt lys.

Jeg la jo merke til bilen før jeg kom til rundkjøringa, som faktisk er en ganske fin og oversiktlig rundkjøring, men regna med at hun skulle stoppe da jeg var først inne i rundkjøringa. Men neida.

Makan til kjøtthue, burde vært meldt til politiet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Haha. Jeg pleide også å klage på mamma, hun kjører nemlig SYKT nær bilene foran. Altså, i en 70-sone ligger hun gjerne 5 meter bak om bilen foran holder 70. Heldigvis har jeg flyttet ut, så jeg slipper å sitte på med mamma mer :p

Lenke til kommentar

Merer jeg angrer på at jeg ikke fulgte etter bilen og ringt til politiet. Hadde blitt ord mot ord, men kanskje hu jenta hadde skjønt at man ikke kan kjøre slik som hu gjorde.

 

Regner vel uansett at dette ikke er første gangen man kommer utfor en slik episode, har vel en gode 50-60år igjen med bil :wee:

Lenke til kommentar

I dag vil jeg klage på ei dame i v40 som mente at bilen hennes ville passe gjennom ei luke som var nesten 1meter kortere enn bilen sin...

 

Jeg kjørte bortover omkjøringsveien (e6, 2felt hver vei) i høyre fil og ser at det kommer en sort bil i ganske stor fart bak meg i venstre felt. Jeg har nettopp blitt forbikjørt av en hvit galant (han kjørte sikkert 1-2km/t raskere enn meg i venstre felt). Dette er altså midt i rushtida så det er ganske tett med biler rundt oss, foruten bak meg der det er en stor luke bak til neste bil.

 

Denne sorte v40 kommer altså i grei hastighet bremser hardt når den nærmer seg galanten som nå har kommet 2-3 meter foran meg, legger seg 1-1,5 meter bak galanten, vingler litt fram og tilbake, setter på blinklys og sklir sakte over i midt felt. På dette tidspunktet er fronten min på høyde med bakdøra på v40'n. "Du får faenmeg vente til galanten kommer litt lenger fram før du bytter felt, jeg gidder ikke bremse nå" tenkte jeg. Men neida, v40 vingler til litt mer før hun bak rattet elegant sklir over i mitt felt. Jeg overdriver ikke hvis jeg påstår at det var under en halvmeter mellom frontfangeren min og bakfangeren på v40'en, skikkelig bra mtp. at vi her kjører i 80-90.

 

Så BREMSER v40'n og hiver seg av på avkjøringsrampen som vi nesten har passert. Hun var farlig nære å meie ned skiltet som varsler om at autovernet begynner, noe som sikkert hadde skjedd hadde ikke jeg klart å holde meg unna bakfangeren hennes.

 

Hva tenker folk med? Det var jo plass til minst 10 biler bak meg, hvorfor skulle hun absolutt presse seg forbi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva tenker folk med? Det var jo plass til minst 10 biler bak meg, hvorfor skulle hun absolutt presse seg forbi?

 

Regel nummer en i trafikken: Regn med at alle andre er idioter.

 

Ellers vil jeg klage på en situasjon som skjedde på mandag.

Jeg kommer kjørende på Ekebergveien (forskjørsvei, 40-sone). Så kommer det en vei fra høyre, og en bil kommer kjørende derifra. Føreren stopper bilen og ser seg til høyre og venstre. Fra den ene siden kommer jeg og fra den andre siden kommer tre biler. Så når h*n har sjekket både høyre og venstre nøye gir h*un gass og kjører ut...

Det var ingen dramatisk situasjon, men både jeg og de andre bilene måtte tråkke godt på bremsen for å unngå at det ble dramatisk.

Hva i all verden var det personen tenkte på? Først stoppet h*n og sjekket, og etter at h*n hadde sjekket at det kom folk bestemte h*n seg for å kjøre på...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For å overleve i trafikken må man være pessimister og alltid være på vakt, det nytter ikke å stole på at alle følger reglene.

Forøvrig syns jeg det er teit at media lager en stor sak av at Arve Tellefsen måtte parkere etter å ha mangla legeattest. Regler er regler.

 

- Jeg var rett og slett ikke klar over den regelen. Det var helt nytt for meg, sier, Tellefsen, som hjemme har to døtre under ti år.

Er det ikke slik at man forplikter seg å være oppdatert på reglene når man kjører bil? Og at han har to døtre under ti år driter vel jeg i, reglene gjelder uansett.

Lenke til kommentar
Skulle levere en pizza, kjører inn mot rundkjøringen og skaffer et overblikk. Ingen innkommende biler på min venstre som jeg vil få vikeplikt for, check, ruller inn i rundkjøringen i ca 30km/t (skal rett fram), tar en fin bue ytterts i rundkjøringa for å indikere at jeg skal rett fram, blinklys på osv.

Når jeg da kommer halvveis inn i rundkjøringa, og skal til å passere det feltet hvor bilene fra høyre kommer ut, kommer det faen meg en kjærring i minst 60km/t brasende rett ut.

Tar ikke mye i hvis jeg sier at det gikk på et par centimeter, hadde heldigvis så lav fart at jeg fikk stoppa bilen. Hadde jeg truffet, ville jeg nok dytta bilen hennes ut på den veien jeg skulle inn på.

Hvordan så pizzaen ut da du leverte den? :)

Lenke til kommentar
Så visst helt OK ut, vet ikke om det var noe kunden sa da hun kunne se på meg at jeg var litt rystet :p Skalv fan meg i en halvtime etterpå. Første gangen jeg var ute for en så "close call" episode.

 

Bare vent til du skal levere en halvstekt pizza. Kjørte med pizzaene i passasjersetet. Det spretter en bil ut fra høyre, slik at jeg må stoppe og pizzaene går i gulvet. Den halvstekte var helt ødelagt (Seat Ibiza-reklamen for mange år siden) mens de andre pizzaene var like hele...

Lenke til kommentar
Igjen vil jeg klage på mamma. Ikke nok med at hun klager på min posisjonering i rundkjøringer (jeg er visstnok for dårlig til å kutte svingen i tofeltsrundkjøringer) - hun klarer tilogmed å totalt overse en rundkjøring og kjøre rett over den :p

 

Det gjør jeg når jeg er i Stavanger. Ingen vits å kjøre helt rundt hvis det er helt klart på Hillevåg v/motorveien (der ved den gamle bowlinghallen). Da kjører jeg bare rett oppå. Kan faktisk ikke komme på et eneste eksempel hvor jeg ikke har kjørt oppå den rundkjøringen.

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Haha, den malte klatten der kjører jeg alltid over, den første (fra hillevåg) er så dårlig plassert om man skal til venstre i neste at jeg ikke orker å ta en stor sving for ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At flekken blir usynlig er jo ingen unnskyldning, det står jo vikepliktskilt med rundkjøringskilt under ... og selv om skiltene er nedsnødd ser du at det er en oppned-trekant med en runding under, du skal være rimelig vrang om du ikke klarer å forstå at det er en rundkjøring :p

Lenke til kommentar
At flekken blir usynlig er jo ingen unnskyldning, det står jo vikepliktskilt med rundkjøringskilt under ... og selv om skiltene er nedsnødd ser du at det er en oppned-trekant med en runding under, du skal være rimelig vrang om du ikke klarer å forstå at det er en rundkjøring :p

Rundingen kunne jo også være et forbudsskilt, for eksempel fartsgrense...

 

*er vrang*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...