Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Folk som ikke klarer å bestemme seg for hvor fort de skal kjøre er gøy.

Bremser ned som normalt i rundkjøringer og kryss, for så å bruke to minutter på å nå 50km/t igjen. Gjerne fortsetter de over fartsgrensa også.

Endret av Matjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som ikke klarer å bestemme seg for hvor fort de skal kjøre er gøy.

Bremser ned som normalt i rundkjøringer og kryss, for så å bruke to minutter på å nå 50km/t igjen. Gjerne fortsetter de over fartsgrensa også.

Skulle vel nesten tro de måtte se ned på clutchen, gass pedalen, girkula og dashbordet for å gire vett.

 

Generelt er folk som er dårlig til å lese trafikkbilde en pest og plage. Eller hvis du sitter på med folk som skal holde fartsgrensen. 60 kmt, oops 62 kmt , da må jeg slippe gassen, dæven der gikk nåla ned til 58kmt da må vi gasse på igjen, 60 kmt, 64 kmt da må jeg slippe pedalen igjen. Hvor sliten man blir i nakken av sånne sjåfører når man sitter på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svigers er sånn, jager etter den perfekte farten til jeg blir dårlig av å sitte på.

Samme som når man flyr om noen av dere gjør det, jage høydeindikatoren mot 0 blir det bare berg og dalbane av.

 

Kona bremser ned mot rundkjøringer unødvendig mye , så sjekker om det er biler.

Trafikkbilde på - 99

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne saken: http://www.nrk.no/telemark/_-syklistene-kan-miste-viktig-vern-1.11705828

 

I tingretten ble bilisten som kjørte på kvinnen i et oppmerket sykkelfelt, frikjent. Han ble også frifunnet fra krav om erstatning.

– Jeg mener at vikeplikten i denne saken her er helt klar. Bilisten har krysset et sykkelfelt uten å vise hensyn til den som syklet i feltet. Han svingte dessuten inn på en gang- og sykkelvei, som heller ikke er lov, sier Sigvaldsen.

 

Advokatens utspill:

– Det må ikke være slik i trafikkretten at kravene til aktsomhet settes så høyt at det nærmest er umulig å oppfylle kravet i praksis. Og det er vel slik jeg ser det i denne saken, sier advokat Granmo.

 

Det å ikke kjøre ulovlig inn i sykkelfelt og over mennesker er tydeligvis for mye for bilister å skulle ta hensyn. Er det mulig.

 

Oppdatering:

Agder lagmannsrett mener føreren opptrådte uaktsomt og burde ha oppdaget syklisten før han svingte over sykkelfeltet.

Lagmannsretten gikk dermed imot tingrettene kjennelse, og dømte mannen til betinget fengsel i 18 dager, med ei prøvetid på 2 år. Han må også betale en erstatning på 50 000 kroner til kvinnen. Retten dømte føreren i samsvar med aktors påstand.

 

http://www.syklistene.no/2014/05/vant-fram-etter-anke/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Snip

Noen i tingretten burde aldri få sette sin fot i en rettsal igjen som (med)dommere.

http://www.syklistene.no/content/uploads_live/2014/01/Dom-Nedre-Telemark-Tingrett.pdf

Tenk om det var en MC på en vei med to felt. Situasjonen er den samme, men det er tydeligvis for mye å forlange at bilister skal se seg for ... At retten klarer å påstå at bilføreren såg seg godt for da vedkommende ikke såg sykklisten er ikke annet enn en tragedie. Det var ikke mørkt ute og en sykkel er like godt synlig som en MC.

Bra det er litt mer fornuft i lagmannsretten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Snip

Noen i tingretten burde aldri få sette sin fot i en rettsal igjen som (med)dommere.

http://www.syklistene.no/content/uploads_live/2014/01/Dom-Nedre-Telemark-Tingrett.pdf

Tenk om det var en MC på en vei med to felt. Situasjonen er den samme, men det er tydeligvis for mye å forlange at bilister skal se seg for ... At retten klarer å påstå at bilføreren såg seg godt for da vedkommende ikke såg sykklisten er ikke annet enn en tragedie. Det var ikke mørkt ute og en sykkel er like godt synlig som en MC.

Bra det er litt mer fornuft i lagmannsretten.

 

 

Jeg sjekka google maps og jeg forstår ikke helt forklaringen i dommen. Det står at syklisten syklet nedover mot Odd Stadion, men den delen av Odins vei hvor det er sykkelfelt går tilsynelatende oppover?

Lenke til kommentar

 

 

Snip

Noen i tingretten burde aldri få sette sin fot i en rettsal igjen som (med)dommere.

http://www.syklistene.no/content/uploads_live/2014/01/Dom-Nedre-Telemark-Tingrett.pdf

Tenk om det var en MC på en vei med to felt. Situasjonen er den samme, men det er tydeligvis for mye å forlange at bilister skal se seg for ... At retten klarer å påstå at bilføreren såg seg godt for da vedkommende ikke såg sykklisten er ikke annet enn en tragedie. Det var ikke mørkt ute og en sykkel er like godt synlig som en MC.

Bra det er litt mer fornuft i lagmannsretten.

 

 

Jeg sjekka google maps og jeg forstår ikke helt forklaringen i dommen. Det står at syklisten syklet nedover mot Odd Stadion, men den delen av Odins vei hvor det er sykkelfelt går tilsynelatende oppover?

 

 

Om bildet i NRK-saken er riktig, noe jeg antar det er, så er det sykkelfelt begge veier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om bildet i NRK-saken er riktig, noe jeg antar det er, så er det sykkelfelt begge veier.

 

AtW

 

 

Edit: Odins vei gikk visst litt lengre enn jeg trodde i forhold til kartet. Det løste jo alt!

 

Er selv veldig oppmerksom på syklister i sykkelfelt. Synes det er dritskummelt i kryss og ved avkjørsler o.l. Spesielt i nedoverbakker. Virker som det er mange som ikke helt vet av at de har vikeplikt for dem heller.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har en bestemt far som driter i "reglene" for rundkjøringer, og jeg har ikke klart å finne noe i lovverket som snakker spesifikt om hvordan man skal kjøre i rundkjøringer. De kjøreskolene jeg har spurt (har spurt om spesifikt om trafikkregler fra lovdata) har kommet med printscreen fra vegvesenet.no . Han driter i reglene fordi det ikke er skrevet på lovdata.

 

Noen her som har lett etter det samme?

Lenke til kommentar

Det finnes ikke egne regler for rundkjøringer, derfor finner du de ikke heller :)

 

En rundkjøring er i praksis flere kryss på ett lite sted. Innkjøringenen og utgangene til en rundkjøring er kryss. Kjørefeltet eller kjørefeltene i rundkjøringen har forkjørsrett, noe som gir alle kryssene inn i rundkjøringen vikeplikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står jo stort sett skilt før rundkjøringer med flere felt som viser hvor man skal ligge. Fleste avkjøring til høyre og rett frem høyre felt og til venstre og videre rundt skal ligge til venstre f.eks. Bare å følge skiltene og overholde vikeplikten

Endret av TityBoi
Lenke til kommentar

Tenker da hovedsakelig på veiplassering. Ligge til høyre, treffe senter på venstre, og kjøre ut på høyre igjen. Basicly det å kjøre rett frem (det er merket et kjørefelt, plass til sikkert 3 i bredden).

Du kan kjøre hvordan det passer deg så lenge du overholder vikeplikt ved feltskifte, innkjøring i rundkjøringa og bruker blinklys ved feltbytte og når du skal ut av rundkjøringa. Samtidig er det greit å huske på paragraf 3.

 

Jeg kutter gladelig rett frem over rundkjøringer selv, der det lar seg gjøre og er hensiktsmessig, så lenge det ikke går ut over andre.

Lenke til kommentar

I dag var jeg på vei hjem langs en smal landevei (dog bred nok til to fulle felt), 80-sone er det på stedet..

 

Så så jeg en syklist, og en bil hadde kommet seg forbi.. En Nissan Leaf lå bak syklisten, helt til jeg nærmet meg.. Da kastet han seg over i mitt felt for å kjøre forbi.

 

Da ble jeg glad for at jeg for det første har sommerdekk på, og for det andre for at SBC-bremsene i E-klassen er latterlig raske saker..

Det var ikke mange cm unna en frontkollisjon der!

 

 

Jeg snudde og nådde igjen elbilisten, han forstod tydeligvis ikke hva som var problemet..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...