Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hvem bryr seg?

Astmatikere. Det er jo også snakk om at piggfrie dekk også virvler opp støv, hvordan dette er vet jeg ikke.

 

 

Men, seriøst, om folk kjører ordentlig med piggfritt så detter de ikke ut av veien. Faren min har hatt piggfritt de siste årene nå, har aldri kjørt av veien. Senest idag snødde det godt, tror det kom 10cm i løpet av natta, snødde når vi kjørte, det gikk fint det, selvfølgelig sklir man i svinger om man vil, men det er ikke et stort problem når man tilpasser fart og kjørestil litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt detta skjedde i et uhorvelig snøvær, og med masse snø på veien. Ikke brøyta eller strødd:

 

Skulle opp en tålig bratt og smal bakke inn til et byggefelt. Der stod det er dame i en Citroën. Hun stod på tverke MIDT i veien. Bilen hadde vridd seg rundt mens hun hadde spunnet for å prøve å komme opp. Jeg måtte selvfølgelig hjelpe henne ut av knipa siden er er slik en gentlemann (og fordet jeg måtte få hu av veien for å komme forbi). Etter mye dytting og spinning (dama kjørte) så fikk vi vridd bilen rundt i riktig retning. Så skulle hun prøve å kjøre opp igjen.

 

Så ble jeg vitne til noe jeg tror er typisk for mange: Hennes måte å takle glatt føre på. Hun SKULLE opp bakken så hun stod først stille, gav BÅNN gass og slapp clutchen rett ut. Bilen gikk litt bakover og vrei seg tilbake.

 

Hun konkluderte med at det var ALT for glatt til å komme opp, vi vridde bilen hennes andre veien så hun kunne kjøre ned. Jeg satt meg inn i bilen (som stod i samme bakken) og tok bakkestart og kjørte LETT opp samme bakken. (Begge hadde piggfritt).

 

Slike kjerringer skulle hatt totalt kjøreforbud i vintermånedene!

 

(Sitat fra damen: "Hææ?? Du kommer jo ikke opp den bakken?")

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Alt detta skjedde ... masse greier...

 

Slike kjerringer skulle hatt totalt kjøreforbud i vintermånedene!

 

(Sitat fra damen: "Hææ?? Du kommer jo ikke opp den bakken?")

Så sant, så sant :!:

Damer i trafikken :thumbdown: (Greit det finnes unntak :whistle: )

Kan være utrolig fustrerende å kjøre om vintern.

Havna sist i dag bak noen som snilekjørte på snøføre, hedigvis fungerer handbrekket på bilen så jeg slipper å kjede meg så sinnsykt.

Hvis folk ikke kan kjøre bil får de heller ta buss eler bestille drosje!

Lenke til kommentar
De som har barn med pustebesvær merker ikke så mye fra eller til på denne årstiden uansett. Man kjørte jo bare piggdekk i alle de herrens år før piggfrie dekk kom, og det gikk jo tilsynelatende fint.

Merkelige påstander, har du pusteproblemer, eller hudsykdom? Bor du nært en sterkt traffikert vei som feks Ring 3 i Oslo?

Vet du hvilke konsekvenser fint svevestøv har på bla. lungene?

 

Men du hører mye oftere at dette skjer pga dårlige vinterdekk/sommerdekk på snøføre. Bare for å understreke påstanden min.

Jeg har blitt påkjørt 4 ganger i oslo, 3 ganger på sommertid, og 1 på vinterstid. (jeg er MYE ute i trafikken). Han som kjørte i baken på bilen min på vinterstid fikk ikke stoppa tidsnok og kjørte på bilen min som stod stille. Alt for dårlige dekk.

Du sier noe der, han kjørte med piggfrie dekk, jajamensann. Det var såkalte piggfrie sommerdekk, men det går vel for det samme?

 

Hva angår påstanden din: hva har dårlige vinterdekk og sommerdekk med piggfrie vinterdekk å gjøre?? HALLO!

 

Og så snakker du til slutt om salting på veiene. Seriøst, mener du dette alvorlig? Ja, piggfrie dekk er mye bedre på saltet vei, men hvor ofte lærer vi ikke at Ting Tar Tid? Saltebilene kan ikke fly rundt på alle veiene med en gang, derfor må en være skodd får å faktisk kunne kjøre på snøføre. Husk, de fleste ulykker skjer mens det snør/rett etter at det har snødd.  ;)

Ang storbyer og salting. Her i oslo saltes det nesten konstant og det er asfalt på veiene mesteparten av tiden. Det er bare noen timer siden det slutta å snø og ringveiene er alerede bare.

Påstanden min er ikke bare det at det kjøres mest på asfalt, men også at piggfrie VINTERDEKK og piggdekk har nesten samme kjøreegenskaper.

Tror du virkelig at det bare er biler med piggfrie dekk som krasjer?

 

Til tross for at kjøreegensapene er temmelig lik har piggdekk har mange flere skadevirkninger, de harver opp asfalten, støyer og lager spor i veien.

Man kan si som fredrikrb at alle dekk virvler opp støv, det er faktisk riktig, men det er piggdekkene som hakker sund veien og lager støvet.

 

 

Men jeg har litt fårsåelse for ditt syn. Jeg ble nemlig også oppdratt med at det er kun piggdekk som duger, men mange år bak rattet har lært meg noe helt annet.

Lenke til kommentar

 

Forresten, piggene i piggdekk er vel ikke som de en gang var, nå er de vel ganske små.

er nokk riktig det , får noen år siden kom det såkalte "miljø" pigger på alle vinterdekk

 

husker min bestefar klaget over at disse små piggene ikke kunne være til noe hjelp på glatta

og hvist du ser på biler med sikklige gamle vinterdekk så er det ganske mye større pigger , hadde et ford transit som hadde sikklig gamle pigger og di var svære

Lenke til kommentar
hva om alle hadde brukt piggfritt, da hadde vel snøen blitt wannabe is?

Tror piggene bidrer til og harve opp mere ASFALT en is!

Hvis det skulle bli is på veien har vi nok hjullastere og tungtransport som kjører med kjettinger.

Tror uansett ikke man vil få alle til å gå over til piggfrie dekk med det første.

Mange mener jo at piggdekk er et vindundermiddel mot trafikkulykker. Her i oslo er det tilogmed en god del folk som kjører med pigg om sommern (sikkert for å være på den sikre siden)

 

Men tilbake til topic.

 

Folk over 70 bak rattet :no: .

Hørte sist i dag om en som hadde kjørt på fortauet ved lamberseter senter fordi han ikke så forskjell på fortau og vei. Hadde vist brøyta ned no fotgjengere i samme slengen.

Lenke til kommentar
hva om alle hadde brukt piggfritt, da hadde vel snøen blitt wannabe is?

På is kan piggfrie dekk ha faktisk bedre grep enn piggdekk. Har ingen link akkurat nå som kan bekrefte, men på elva ved Hunderfossen i Gudbransdalen hadde bladet Motor en test for noen år siden der dette ble en av konklusjonene. For at piggfire dekk skal fungere optimalt, så trengs det at isen er oppraspet slik at dekkene får utnyttet den måten de er oppbygd på. For å få isen til å bli slik, trengs det også biler som kjører piggdekk.

 

Ja, det er rett det du sier at med kun piggfrie dekk, vil snøen bli polert til den tilslutt er som is. Hvis da ikke brøyting, strøing, o.l. blir utført..

 

Hmm.. normal setningsoppbyggning var jammen ikke enkelt i dag :blush:

 

Edit:

 

Det var en topic også ja :p

 

Jeg må si meg veldig enig i de over her som klager på snodig kjøring på vinteren. Egentlig er det mange som kjører som om de ikke skulle ha lappen på sommeren også, men de kommer klarere fram nå når det er glatt på veiene.

 

Jeg vet ikke om det er mulig å gjennomføre, men det burde være en slags kvalitetskontroll på alle som har førerkort. Oppkjøringen og de første årene etter den, vet jo folk hva de egentlig skal gjøre bak rattet, men dette er jo noe som for mange, tydeligvis faller bort etter endel år. Jeg hørte av kjørelæreren min da jeg kjørte opp for 4 år siden at at det kanskje skulle komme obligatorisk teoriprøve for alle som hadde førerkort hvert 4(?) år eller noe slik. Det er vel å bra, men det burde være en tilsvarende praktisk prøve. Både sommer og vinter. Da hadde i alle fall jeg følt meg mye tryggere i trafikken.

Endret av Huscht
Lenke til kommentar
Jeg hørte av kjørelæreren min da jeg kjørte opp for 4 år siden at at det kanskje skulle komme obligatorisk teoriprøve for alle som hadde førerkort hvert 4(?) år eller noe slik. Det er vel å bra, men det burde være en tilsvarende praktisk prøve. Både sommer og vinter. Da hadde i alle fall jeg følt meg mye tryggere i trafikken.

Det høres nu helt villt ut spørr du meg.. La oss si hvert 20`ende år.. da kunne jeg gått med på det..

 

Om jeg hadde tatt teorien i dag, hadde jeg garantert strøket.

Ikke at jeg ikke kan terorien, men på papir kan jeg den ikke, masser av skilt er selvforklarende, men skal de ha den forklaringen i nøyaktige ord.. blir det verre..

Jeg skjønner hva ett stoppskilt betyr når jeg nærmer meg det, men hvor mange m unna krysse det skal stå, osv osv osv.. er rett og slett glemt..

Lenke til kommentar
Jeg hørte av kjørelæreren min da jeg kjørte opp for 4 år siden at at det kanskje skulle komme obligatorisk teoriprøve for alle som hadde førerkort hvert 4(?) år eller noe slik. Det er vel å bra, men det burde være en tilsvarende praktisk prøve. Både sommer og vinter. Da hadde i alle fall jeg følt meg mye tryggere i trafikken.

Det høres nu helt villt ut spørr du meg.. La oss si hvert 20`ende år.. da kunne jeg gått med på det..

 

Om jeg hadde tatt teorien i dag, hadde jeg garantert strøket.

Ikke at jeg ikke kan terorien, men på papir kan jeg den ikke, masser av skilt er selvforklarende, men skal de ha den forklaringen i nøyaktige ord.. blir det verre..

Jeg skjønner hva ett stoppskilt betyr når jeg nærmer meg det, men hvor mange m unna krysse det skal stå, osv osv osv.. er rett og slett glemt..

må du huske at vi yrkessjåfører snart må på oppfrisknings kurs hvert 5 år .

 

jeg hadde galt tatt en teoriprøve i dag , jeg følger ganske godt med på trafikkregler som kommer og går og liker hele temat ,

 

hømm lure på om eg skal ta meg en tur på kjøre lærer skolen ettervært :D

Lenke til kommentar

Det jeg hater mest i traffikken er:

 

1. Folk som ikke klarer å bruke blinklys. SPESIELT i rundkjøringer! *AAARGH*

2. Folk som må ligge på bremsen ned bakker.

3. Bussen.

4. Syklister som tror de eier veien (En vakker dag blir en flat) :innocent:

 

Kommer sikkert på mer etterhvert.. :roll:

Lenke til kommentar
2. Folk som må ligge på bremsen ned bakker.

Ikke alle som har like god motorbrems som deg vettu. Spesielt tunge biler, og biler med automat. Kjører ofte automat selv, og blir nødt til å bremse støtt og stadig i nedoverbakker. Låser jeg automaten i 2.gir holder bilen seg somregel på rundt 100 i normale nedoverbakker. Og 1.gir er ikke det beste å smelle i når farta er rundt 50 km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

må du huske at vi yrkessjåfører snart må på oppfrisknings kurs hvert 5 år .

 

jeg hadde galt tatt en teoriprøve i dag , jeg følger ganske godt med på trafikkregler som kommer og går og liker hele temat ,

 

hømm lure på om eg skal ta meg en tur på kjøre lærer skolen ettervært :D

vel, enn så lenge er det nu hvert 10 år.. og det er bare fornying..

Men hva som er på trappene til nye regler vet jeg ikke om..

Lenke til kommentar
Men du hører mye oftere at dette skjer pga dårlige vinterdekk/sommerdekk på snøføre. Bare for å understreke påstanden min.

Jeg har blitt påkjørt 4 ganger i oslo, 3 ganger på sommertid, og 1 på vinterstid. (jeg er MYE ute i trafikken). Han som kjørte i baken på bilen min på vinterstid fikk ikke stoppa tidsnok og kjørte på bilen min som stod stille. Alt for dårlige dekk.

Du sier noe der, han kjørte med piggfrie dekk, jajamensann. Det var såkalte piggfrie sommerdekk, men det går vel for det samme?

 

Hva angår påstanden din: hva har dårlige vinterdekk og sommerdekk med piggfrie vinterdekk å gjøre?? HALLO!

Hei ja... :wee:

 

Okei, dine tilfeller er rimelig utenfor det meste som kalles statistikk. Vi vet at det skjer flere uhell på glatte veier, sånn er det bare.

 

Piggfrie dekk og sommerdekk går absolutt ikke for det samme, men ha klart for deg at dersom det er skikkelig glatt, så er ikke piggfrie dekk det optimale alternativet. jeg så det senest på nyhetene en dag her, en erfaren politimann ble intervjuet, han fortalte at på slikt glatt føre som det var i forrige uke, så er det eneste som hjelper piggdekk. Det er en grunn til at samtlige utrykningskjøretøy i det vidstrakte land kjører med piggdekk. ;)

 

Ang storbyer og salting. Her i oslo saltes det nesten konstant og det er asfalt på veiene mesteparten av tiden. Det er bare noen timer siden det slutta å snø og ringveiene er alerede bare.

Påstanden min er ikke bare det at det kjøres mest på asfalt, men også at piggfrie VINTERDEKK og piggdekk har nesten samme kjøreegenskaper.

Tror du virkelig at det bare er biler med piggfrie dekk som krasjer?

 

Til tross for at kjøreegensapene er temmelig lik har piggdekk har mange flere skadevirkninger, de harver opp asfalten, støyer og lager spor i veien.

Man kan si som fredrikrb at alle dekk virvler opp støv, det er faktisk riktig, men det er piggdekkene som hakker sund veien og lager støvet.

 

 

Men jeg har litt fårsåelse for ditt syn. Jeg ble nemlig også oppdratt med at det er kun piggdekk som duger, men mange år bak rattet har lært meg noe helt annet.

Du kan ikke sammenligne storbyene med resten av landet, og i alle fall ikke ringveiene i Oslo. Jeg bor selv 2 mil nord for Bergen sentrum, og her går det, som på de fleste andre steder i landet, noe tid før det blir saltet og brøytet.

 

Piggfrie dekk og piggdekk har mye de samme kjøreegenskapene ja, bortsett fra holkeføre, der piggdekkene regelrett knuser de piggfrie dekkene. Piggfrie dekk er derimot litt bedre på rein snø, men rein snø er uansett ikke så glatt. (Da snakker vi selvsagt ikke om kompakt snø)

 

Piggdekk virvler opp drit og støyer, helt sant det, og uheldig er det. Men jeg foretrekker å ha kontroll over bilen min fremfor å være miljøforkjemper. Er litt for glad i livet til å være det. Satt på spissen, selvsagt. :)

 

Du nevner at du er oppdratt til at piggdekk er best, men etter hvert har innsett at piggfrie dekk er bedre. Kanskje dette har noe med at du bor i en storby, der det som du selv sier, brøytes og saltes konstant? ;)

 

Tror egentlig ikke at vi er så forferdelig uenige, mye av dette kommer sannsynligvis på banen fordi du bor i storby, og jeg 2 mil utenfor. :)

Lenke til kommentar
... Piggfrie dekk og sommerdekk går absolutt ikke for det samme, men ha klart for deg at dersom det er skikkelig glatt, så er ikke piggfrie dekk det optimale alternativet. jeg så det senest på nyhetene en dag her, en erfaren politimann ble intervjuet, han fortalte at på slikt glatt føre som det var i forrige uke, så er det eneste som hjelper piggdekk. Det er en grunn til at samtlige utrykningskjøretøy i det vidstrakte land kjører med piggdekk. ;) ...

 

Men nå kjører jo ikke de med stander pigger heller. De har spesialdekk, med bedre pigger.

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Vanlige piggfrie dekk og piggdekk er temmelig like, til og med på holkeføre, der begge er håpløse :)

På holkeføre er det ingenting som nytter, forutenom spesialpigger og kjettinger.

Vær tøff en vinter, prøv piggfritt, du kommer til å bli overasket!

 

Sånn til info så har jeg ikke alltid bodd i en storby, bare les mine tidligere innlegg.

Har vært drosjesjofør i Hammerfest en god stund, værre føre får du ikke.

Drosja jeg kjørte mest hadde piggfritt og jeg fant fort ut at de dugde minst like bra som piggdekk uansett føre.

Dette blir bekreftet hvis dere leser tester, der står det svart på hvitt at egenskapene er omtrent det samme.

Det finnes selfølgelig mange gamle gubber rundt i vårt vidstrakte land som tviholder på at det kun er piggdekk som duger, men de om det.

 

Om jeg er i flere ulykker en hva statistikken tilsier kan godt være, men det skal nevnes at jeg er MYE ute i trafikken.

Har jobba både som budbilsjåfør, installatør og delelevering i oslo og de som har kjørt på meg har enten lukta mugg, snakket i mobiltelefonen eller vært full.

 

Edit: omformulere setning måtte jeg

Endret av KongeFisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...