skaftetryne32 Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april Hanhijnn skrev (10 minutter siden): Hviket innfall er det du driver å gjentar om og om igjen? Som et eksempel, at en politiker får det for seg at alle biler utenom elektriske skal forbys i et område. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331605
Hanhijnn Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april skaftetryne32 skrev (7 minutter siden): Som et eksempel, at en politiker får det for seg at alle biler utenom elektriske skal forbys i et område. Så en politiker får et sånt innfall, og *POFF* så er det gjennomført politikk? Høres kanskje litt urealistisk ut for meg, men nå bor jo ikke jeg i Oslo-bygda. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331613
Karltorbj Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april (endret) skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Som et eksempel, at en politiker får det for seg at alle biler utenom elektriske skal forbys i et område. Av miljoehensyn, kan jeg forstaa det. Gikk paa et fortau, der det passerte et dieselmonster, for noen dager siden. Proevde jo aa unngaa aa puste, de neste hundre meterne. Endret 29. april av Karltorbj 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331614
skaftetryne32 Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april Hanhijnn skrev (2 minutter siden): Så en politiker får et sånt innfall, og *POFF* så er det gjennomført politikk? Jeg har aldri sagt at det er gjennomført ved et poff eller lignende, så det er en stråmann, det jeg sier er at det er ett idiotisk forslag som diskriminerer de med mindre. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331616
:utakt Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Jeg har aldri sagt at det er gjennomført ved et poff eller lignende, så det er en stråmann, det jeg sier er at det er ett idiotisk forslag som diskriminerer de med mindre. Sånne som Sylvi med cadillacen, mener du? Fryktelig synd på henne. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331617
Dubious Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april Største problemet i byer er piggdekk, så de kan begynne med å forby piggdekk. Min mor var lei lyden fra piggene så de ble byttet så hun slapp å høre på de, og da er hun sjåfør. Mye verre for gående. Pigger sliter også mye mer på veien, og er grunnen til at det er så mye støv om vinteren. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331621
skaftetryne32 Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april :utakt skrev (2 minutter siden): Sånne som Sylvi med cadillacen, mener du? Fryktelig synd på henne. Nei, det er faktisk de som har drittbiler ikke pga politikk, men fordi det er det de har råd til, skal de forby biler i enkelte områder så er det bare å gjøre det, men da må de faktisk gjøre det da, ikke sant ? Og nei jeg mener ikke sylvi, skjønner ikke hvorfor du spør engang, har jeg sagt noe som helst som kan tolkes i den retning ? 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331623
:utakt Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april Karltorbj skrev (1 time siden): Av miljoehensyn, kan jeg forstaa det. Gikk paa et fortau, der det passerte et dieselmonster, for noen dager siden. Proevde jo aa unngaa aa puste, de neste hundre meterne. Tenkte på det en dag jeg ble passert av to busser på rappen. Begge elektriske. Det er ikke så mange år siden de hadde lagt igjen en sky av eksos og dårlig luft. Ting har blitt mye bedre. 1 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331684
:utakt Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april skaftetryne32 skrev (1 time siden): Nei, det er faktisk de som har drittbiler ikke pga politikk, men fordi det er det de har råd til, skal de forby biler i enkelte områder så er det bare å gjøre det, men da må de faktisk gjøre det da, ikke sant ? Og nei jeg mener ikke sylvi, skjønner ikke hvorfor du spør engang, har jeg sagt noe som helst som kan tolkes i den retning ? Sylvi ble illustrasjonen på "stakkars person med dieselbil" i artikkelen, men samme det. Det overordnede poenget er at Oslo sier nei til utslipp. Å utestenge fossilbiler fra sentrum er like lite diskriminering som at det er kleskode på enkelte utesteder. Du er velkommen. Fossilbilen din er ikke. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331696
Dubious Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april :utakt skrev (30 minutter siden): Tenkte på det en dag jeg ble passert av to busser på rappen. Begge elektriske. Det er ikke så mange år siden de hadde lagt igjen en sky av eksos og dårlig luft. Ting har blitt mye bedre. Strenge krav til utslipp så dieselbusser slipper knapt ut eksos, så ikke så mange år for deg er 10+ for alle andre. Jeg er derimot glad ferger blir elektriske. Du merker godt forskjellen. Elektrisk er lydløs. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331721
Hugo_Hardnuts Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april Hanhijnn skrev (11 timer siden): En by forbruker vel ganske mye både varer og tjenester. Både de som bor der, og alle tilbudene og funksjonene som er der. Og det er vel ikke sånn at ALT blir fraktet inn og ut av byen(e) med tog. Så de som bor på Grünerløkka og andre steder i byen er vel også helt avhengige av et velfungerende vei-nettverk, selv om de ikke eier en bil selv. Joda, men meg bekjent er ikke prisene på varer og tjenester høyere i byene enn "på bygda", på tross av bompenger? Kritikken fra næringslivet på restriksjoner på biltrafikken har vel primært sentrert seg rundt at kan gjøre kundegrunnlaget for butikker i sentrum dårligere, samt utfordringer med varelevering. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27331949
Dubious Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Vi tar ekstra betalt for distanse, ikke fordi det er bom. (Utenfor rute) Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27332014
Matsemann Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Hugo_Hardnuts skrev (11 timer siden): Kritikken fra næringslivet på restriksjoner på biltrafikken har vel primært sentrert seg rundt at kan gjøre kundegrunnlaget for butikker i sentrum dårligere Og det viser seg jo gang på gang å være feil. Mennesker som handler, ikke biler. Og flere mennesker går i Karl Johan, Torggata osv i stedet for gater der biler suser forbi. Det skrikes mye når veier eller parkeringsplasser forsvinner, men så ser man etterpå at det faktisk ble bedre. Senest for noen dager siden: https://www.ao.no/fryktet-doden-etter-stengingen-av-ring-1-na-vil-ikke-naringslivet-ha-bilene-tilbake/s/5-128-1031718 "Bilene er borte fra Pilestredet. Næringslivet vil ikke ha dem tilbake. Det er nå en diskusjon om fremtidens kjøremønster, og mange håper på mindre biltrafikk i området." 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27332150
Auto Asmodeus Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april (endret) Jeg skulle gjerne hatt en bilfri bykjerne de få gangene jeg tråkker rundt i Oslo. Ingenting som egentlig drar meg til Oslo mer - Byen er blitt en søpleby full av riff-raff og flau arkitektur så jeg har lite der å gjøre og er ikke så opptatt av lokalpolitikken der. Flyttet for lengst ut til et stort hus på landet. Men det er en annen diskusjon så drit i det. Som sagt: tar gjerne bilfritt sentrum og piggdekkforbud i byene. Ser til andre storbyer jeg oftere er i enn Oslo så koser jeg meg med å gå rundt i gågater med brede fortau å boltre seg på, men prioriter den jævla jernbanen og utvid t-banen. Er langt på overtid! Da vil faktisk en del flere mennesker (inkl meg) gjerne reise kollektivt til/fra jobb og noe av problemet løser seg selv, men når jeg som oftest kommer for seint ved bruk av tog, så gjør jeg som vannet og velger minste motstands vei. Jeg kan ikke fatte at et så miljøvennlig alternativ (pr person) som kollektivtransport er både dyrere og langt dårligere enn å kjøre bil/motorsykkel. Endret 30. april av Auto Asmodeus 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27332190
bzzlink Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Helt enig i at det kun bør være elektrisk transport i bykjerner. Elbilandelen på veiene i Oslo passerer 50% i år, og alt som kan gjøres for å fremskynde dette bør gjøres. Men togene kan de la forbli i forrige århundre. Jeg klarer ikke å se en eneste grunn til at man skal ha skinnegående transport utover t-bane/light rail i meget befolkningstette områder. Godt illustrert av Øystein Heggedal i denne posten om at Drøbak bør bruke argumentet om at de IKKE har tog for å tiltrekke seg pendlere https://www.facebook.com/oystein.heggdal/posts/pfbid02mT8WNyJit3KQcSXjtZ8eR7o4zpjLZcUSxco3TrmV6jekXF5abwygQagK3dmx8gxql?__cft__[0]=AZW8vZevGM52vDuDgM1tDzLFV9xu5ck_ANWS7Bq0uKcVY7gfxrG-tznQxPAum_4bCUQd5ovIqcrJij8Kl3go7vbGY8DVRudoxB4Y9Ml_kAqU-yYkEElesAquRx0THHjU5sw&__tn__=%2CO%2CP-R Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27332255
Auto Asmodeus Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Vi trenger tog først og fremst pga det grønne skiftet (utslipp per capita), men også fordi behovet for frakt med jernbane vil være der selv om passasjertoget avvikles. Å avvikle passasjertog gir ingen logisk mening. Ca 34% av de som er i jobb bor utenfor den kommunen de arbeider i. Eksempelet Oslo så pendler ca 175.000 mennesker inn til byen fra en annen kommune hver arbeidsdag. Ca halvparten av disse med tog. Jeg klarer å se på dette som en grunn til at togtrafikken bør fortsette å massetransportere folk til byene der det er mulig. bzzlink skrev (3 timer siden): Jeg klarer ikke å se en eneste grunn til at man skal ha skinnegående transport utover t-bane/light rail i meget befolkningstette områder. Usikker på behovet for å ta tog innad i Oslo, men da jeg bodde ved slottet tok jeg ofte et tog til Oslo S eller Skøyen fordi det var langt raskere enn t-bane, trikk, buss så det er da langt raskere, men begrenset til færre stasjoner.. 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/244125-trafikalsk-klagemur/page/1326/#findComment-27332380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå