Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Retroman skrev (6 timer siden):

Hadde vært mer rettferdig at finansiering av den tullebanen til Fornebu gikk gjennom skatteseddelen til de som har gnålt seg til dette.

Forøvrig, om bilistene hadde betalt det de kostet samfunnet hadde det vært greit. Men bilisme blir så enormt subsidiert, så kanskje betale for seg selv før man gnåler om andre?

"Gjennomsnittlig bidrar fellesskapet med nærmere en krone for hver tilbakelagte kilometer med bil i Norge.

Hver norske bil i bruk subsidieres med nesten 10 000 kroner i året. Og da er ikke fraværet av merverdiavgift på elbiler tatt med i beregningen."

https://www.morgenbladet.no/ideer/kommentar/2022/02/15/enorme-vei-investeringer-og-klimapolitikk-er-blitt-en-gullgruve-for-bilister/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (7 minutter siden):

Så du mener disse små byene uten kollektivgrunnlag derimot trenger utvidet motorvei? Det høres jo veldig rart ut.

De fleste har et bilbehov nettopp fordi det er eneste alternativet. Smått artig du i setningen etterpå da klager på noe som ville fjernet bilbehovet for titusener av mennesker.. Det som er tullete er på bruke 60+ mrd på en vei ingen vil ha, som ikke løser noen problemer, og fører bare til de ulempene jeg ramset i forrige post.

Bil er jo det aller mest effektive transportmiddelet. Så lenge det er plass og økonomisk forsvarlig bør dette være hovedvalget.
Nå blir flere og flere nullutslippsbiler, så lokal forurensning er heller ikke lenger et tema. 

Ganske mange vil ha mer vei. 
At E18 er nedskalert pga hestehandel og trenering av de som helst ikke vil ha mer vei, er nå så, men en litt annen diskusjon. 

Ideelt sett burde man utvidet veiene i og rundt Oslo. Dette er null problem. Det er fortsatt masse ledig kapasitet på mange av veiene i Oslo så lenge man planlegger litt smart.
Gode sentrale parkeringsmuligheter for de som pendler hadde løst mye. For oss som bor inne i Oslo ville dette gjort at hverdagen ble enklere. Oslo har gått feil vei de siste årene ved at man har strupet igjen trafikken. 

Jeg personlig synes byen blir mer kjip hvis bilbruken blir begrenset.
Da vil mange aktiviteter ta mer tid. Da kan jeg like godt flytte ut av sentrum.
Jeg har bodd sentralt innenfor ring 2 de siste 20 årene, og både går, sykler og har barn på skole, og har aldri hatt noe stort problem med trafikk. Men pga stadig dyrere bilbruk i Oslo kommer jeg nok til å flytte så snart barna er store nok. 

Det som støyer mest er trikken (og ikke minst menneskene som bor her).
Det som forurenser mest er dårlig vedlikeholdte lastebiler.
Privatbiler er etter mitt syn et minimalt problem i Oslo.
 

Vi er en småby i verdenssammenheng. Alle de som kommer på besøk fra østen er overrasket over hvor få folk det er her, og hvor lite trafikk og kø det er overalt.
 

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (12 minutter siden):

Forøvrig, om bilistene hadde betalt det de kostet samfunnet hadde det vært greit. Men bilisme blir så enormt subsidiert, så kanskje betale for seg selv før man gnåler om andre?

"Gjennomsnittlig bidrar fellesskapet med nærmere en krone for hver tilbakelagte kilometer med bil i Norge.

Hver norske bil i bruk subsidieres med nesten 10 000 kroner i året. Og da er ikke fraværet av merverdiavgift på elbiler tatt med i beregningen."

https://www.morgenbladet.no/ideer/kommentar/2022/02/15/enorme-vei-investeringer-og-klimapolitikk-er-blitt-en-gullgruve-for-bilister/

Bak betalingsmur så får ikke lest.
For det første gjelder dette primært de med elbil fordi man ønsker å få folk over på elbiler. Frem til man begynte å sponse elbiler gikk bilister kraftig i minus. Etter min mening kan elbilister godt betale noe mer.

Og for det andre sponses all kollektivtrafikk og tog MYE mer. Så dette blir litt whataboutism.
Hvis du er redd for offentlig pengebruk er det generelle svaret MINDRE tog og kollektivtransport. (Selv om det selvsagt finnes unntak i noen sentrale strøk av Norge)

Lenke til kommentar
Retroman skrev (17 timer siden):

Sikker på at planeten vår setter stor pris på at de eksisterende bilene står i stillestående lange køer på disse strekningene enn at veien utvides. Personlig tror jeg klimakampen bør stå andre steder, spesielt når 80% av bilene vi kjøper er NULLUTSLIPP!

 

Utvidelse av veinett vil strengt tatt sørge for at flere biler er på veien, uten noe gevinst. En rekke forsøk på veiutvidelse i f.eks. USA viser dette. Oppfattelsen av forbedringer er nokså kortvarige. 

Og ingen biler er genuint nullutslipp. Elbiler gir kanskje 1/4 (varierende) av utslippet til en konvensjonell bil, om man tenker vugge til grav med fokus på klimagasser. Men det er nokså mye andre partikler biler slipper ut. Et eksempel er finpartikler av gummi, som bidrar til en rekke problemer for helse og miljø. 

 

Planeten ville ha verdsatt at flere hadde parkert bilen og latt den stå. Slitsomme veinett kun dedikert til offentlig transport, og arbeidsbiler ville ha fått ned biltrafikken betraktelig. Klimakampen må stå over hele fjøla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
.,. skrev (17 minutter siden):

 

Utvidelse av veinett vil strengt tatt sørge for at flere biler er på veien, uten noe gevinst. En rekke forsøk på veiutvidelse i f.eks. USA viser dette. Oppfattelsen av forbedringer er nokså kortvarige. 

Og ingen biler er genuint nullutslipp. Elbiler gir kanskje 1/4 (varierende) av utslippet til en konvensjonell bil, om man tenker vugge til grav med fokus på klimagasser. Men det er nokså mye andre partikler biler slipper ut. Et eksempel er finpartikler av gummi, som bidrar til en rekke problemer for helse og miljø. 

 

Planeten ville ha verdsatt at flere hadde parkert bilen og latt den stå. Slitsomme veinett kun dedikert til offentlig transport, og arbeidsbiler ville ha fått ned biltrafikken betraktelig. Klimakampen må stå over hele fjøla. 

At veiene brukes betyr jo at det er et behov, og at alternativene er dårligere. Selv om det skulle være sånn at det over tid blir like mye kø (Noe som definitivt ikke alltid stemmer), vil det likevel bety at flere får glede av veien, og at flere sannsynligvis har fått en litt lettere hverdag. Sannsynligvis har da utvidelsen vært nyttig. Folk kjører ikke bil for moro skyld. Å tvinge folk til å ta de dårligste alternativene er ingen god strategi for å få et effektivt og bra samfunn å leve i.

Partikkelutslippet fra bilister er ellers minimalt, særlig fra privatbiler (Se tabell 4), og særlig av det fineste støvet (PM2,5) som er det klart mest farlige:
https://www.ssb.no/natur-og-miljo/forurensning-og-klima/statistikk/utslipp-til-luft

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
1 hour ago, Matsemann said:

Så du mener disse små byene uten kollektivgrunnlag derimot trenger utvidet motorvei? Det høres jo veldig rart ut.

De fleste har et bilbehov nettopp fordi det er eneste alternativet. Smått artig du i setningen etterpå da klager på noe som ville fjernet bilbehovet for titusener av mennesker.. Det som er tullete er på bruke 60+ mrd på en vei ingen vil ha, som ikke løser noen problemer, og fører bare til de ulempene jeg ramset i forrige post.

Stråmann argumentasjon. Jeg har aldri skrevet motorvei...

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (4 minutter siden):

Folk som hiver seg inn i rundkjøringer og ikke ser for seg.. Men kjører blindt full gass på... 🙃

Biler som igjen sjanser nådeløst på andre sjåfører med veldig risky forbi kjøringer.

Og utkjøring fra rundkjøringer der det er to felter i rundkjøringen og to felter ut av rundkjøringen.
Mange kutter fra det innerste sporet i rundkjøringen over til det høyre feltet ut av rundkjøringen selv om det ligger folk i det ytterste sporet.
Kommer man sydfra mot sinsenkrysset i rundkjøringen (der trikken kan kjøre gjennom) må man alltid passe seg når man kjører ut av rundkjøringen opp mot sinsenkrysset hvis man ligger ytterst og har noen på sin venstre side inne i rundkjøringen. 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Retroman skrev (14 minutter siden):

For å holde meg til topic igjen: busser som braser ut i rundkjøringa uten å overholde vikeplikten kan dra seg hjem og lese på teorien igjen.

Trikken er også farlig. Den har vikeplikt inn i rundkjøringen (dette er vel nesten eneste gangen en trikk har vikeplikt), men det stoler jeg aldri på. De kjører ofte på full guffe inn mot rundkjøringen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/vikeplikt-og-trikk/

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 timer siden):

Forøvrig, om bilistene hadde betalt det de kostet samfunnet hadde det vært greit. Men bilisme blir så enormt subsidiert, så kanskje betale for seg selv før man gnåler om andre?

Hva med sykkelveiene? - Der har ikke syklisten betalt en eneste krone for sitt bruk. 
Hva med kollektivt - som blir dårligere og dårligere tilbud i tillegg

Joda, jeg skjønner i din utopiske verden at det er best at vi sykler og beveger på oss istedet for å kjøre bil. Men samfunnet er ikke slik lagt opp. Kan godt være med deg i at det hadde vært best, men da må ting bygges om slik at man har muligheten til nettopp det - da kunne man ha kuttet ned på bilbruk.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Og utkjøring fra rundkjøringer der det er to felter i rundkjøringen og to felter ut av rundkjøringen.
Mange kutter fra det innerste sporet i rundkjøringen over til det høyre feltet ut av rundkjøringen selv om det ligger folk i det ytterste sporet.
Kommer man sydfra mot sinsenkrysset i rundkjøringen (der trikken kan kjøre gjennom) må man alltid passe seg når man kjører ut av rundkjøringen opp mot sinsenkrysset hvis man ligger ytterst og har noen på sin venstre side inne i rundkjøringen. 

Sjeldent folk vet at de må vike/vikeplikt ettersom de bytter felt i en rundkjøring med 2 felt.. Helt sykt hvor mange som dropper å se til høyre før de bytter felt🙃

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (29 minutter siden):

Å betaler ikke sykkelister skatt, de betaler mere mva en elbiler. Veldig mange av dem har også bil.

Skatt betaler alle, selv de som hverken har bil eller sykkel. Så det er ett ikke-argument. 
Mva er for selve tingen, altså sykkelen, ikke veien. (du kan kjøpe deg en brukt sykkel, til og med få sykkel hvis du er heldig)
At de har bil også har ingenting med sykkelen å gjøre.
Prøv igjen

Endret av D0vendyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Hva med sykkelveiene? - Der har ikke syklisten betalt en eneste krone for sitt bruk. 
Hva med kollektivt - som blir dårligere og dårligere tilbud i tillegg

Nå var mitt innlegg skrevet som svar på en som mente man ikke burde ha kollektivt fordi det er subsidiert. Jeg bare påpekte at det _også_ gjelder for bilisme.

Sitat

men da må ting bygges om slik at man har muligheten til nettopp det - da kunne man ha kuttet ned på bilbruk.

Nettopp. Dropp E18, bygg fornebubanen. Jeg sier ikke at man skal fjerne bilisme, jeg sier at man skal slutte legge tilrette for _økt_ bilisme (som å utvide veier med flere felt det var snakk om), og heller legge til rette for andre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Dropp E18, bygg fornebubanen. Jeg sier ikke at man skal fjerne bilisme, jeg sier at man skal slutte legge tilrette for _økt_ bilisme (som å utvide veier med flere felt det var snakk om), og heller legge til rette for andre alternativ.

Å legge til rette tar utrolig mange år og en utvidelse er bare bra pr idag. Legg til rette så man slipper alt for mange slike utvidelser i de årene som kommer.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (30 minutter siden):

Skatt betaler alle, selv de som hverken har bil eller sykkel. Så det er ett ikke-argument. 
Mva er for selve tingen, altså sykkelen, ikke veien. (du kan kjøpe deg en brukt sykkel, til og med få sykkel hvis du er heldig)
At de har bil også har ingenting med sykkelen å gjøre.
Prøv igjen

Hvis du sikter til årsavgiften (som aldri har vært en "veiavgift"), så er den kun en avgift for å eie et motorkjøretøy, helt uavhengig av om man kjører på veier eller ikke. Mesteparten av pengene til vei betales fortsatt gjennom skatteseddelen, bare store veiprosjekter kan få bompenger. Bomveier er ofte motorveier der syklister ikke har lov å ferdes.

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (30 minutter siden):

Hvis du sikter til årsavgiften (som aldri har vært en "veiavgift"), så er den kun en avgift for å eie et motorkjøretøy, helt uavhengig av om man kjører på veier eller ikke. Mesteparten av pengene til vei betales fortsatt gjennom skatteseddelen, bare store veiprosjekter kan få bompenger. Bomveier er ofte motorveier der syklister ikke har lov å ferdes.

Det er enkelt og greit en ekstraskatt som delvis går til vei - de høyere herrer og damer bestemmer vel hva de vil bruke det til. Man kan vri og vende på hva pengene går til, men det er i den store kassen det kommer uansett - noe syklister som sagt, ikke har. Ofte og ofte fru blom - alt hvordan man ser det. Trondheim
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...