Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

For dere som bor i Stjørdal, eller skal hit idag. Hold dere unna sentrum. Det er første skoledag etter ferien og det er totalt kaos overalt. Kombiner mye trafikk med folk som ikke kan å kjøre, og en parkeringskultur som kvalifiserer til Norges verste, så får du trafikkbildet på Stjørdal idag.

 

Trønder spottet :p

 

å i !"#! er greia med att når eg øvelseskjører med L-en bakpå så skal alle være idiotar og legge seg så nærme bilen som mogleg?!? men når eg tek den av, gjer ingen det!

 

Hvor kjører du hen? Har merket at det er stor forskjell fra sted til sted. Her i Oslo-området behandler andre meg som en hvilken som helst bilist, med untak av en og annen taxisjåfør som suser forbi - men det gjør de vel uansett.

 

I Tønsberg, Bamble og Kristiansand er det annerledes.

 

Forresten har du ikke lov til å kjøre uten L. Blir du stoppet får du samme straff som en som kjører uten førerkort, og risikerer både bot og utsatt førerprøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvor kjører du hen? Har merket at det er stor forskjell fra sted til sted. Her i Oslo-området behandler andre meg som en hvilken som helst bilist, med untak av en og annen taxisjåfør som suser forbi - men det gjør de vel uansett.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Den som øvelseskjører kan ikke kreves for så alt for mye annet enn å ha grunnkursbeviset med. Den som ledsager er den som de facto kjører bilen, han får bot om man kjører for fort, han er den som er skyldig om de krasjer. Hvorfor ikke om det mangler L?

 

Fordi det da ikke er å anse som øvelseskjøring, men som en person uten førerkort som kjører bil. Foreldrene kan dog bli straffet for ikke å gripe inn, eller tillate kjøringen, men også den som øvelseskjører blir straffet.

Lenke til kommentar

kjører eit sted som heter nissedal, altså på bygda :p men syns det er det samme uansett, vis eg kjører i skien eller porsgrunn er det ikkje så ille men nok av idiotar! også ein anna ting folkens! selvom man kjører på landevegen så er det lov og legge seg litt unna midten av vegen, der ikkje farlig! ender bare opp med att eg må legge meg laaaangt ut!

Lenke til kommentar

En gang hadde de satt opp fartsdump og satt ned fartsgrensen til 30, uten å si ifra til mormor. Det resulterte i lavtflygende Renault og forskrekkede hvin.

Jeg tror gutteklubben grei i den kommunale administrasjonen her jeg bor har noen kompiser på eiersiden i bilverkstedbransjen.

I gata der jeg bor er det 30-sone, det har det vært i et par tiår. Dog ble det satt opp fartshumper av kommunen for et år siden, men skiltingen er ikke noe sted å finne.

Nå vet jo selvsagt jeg og alle andre som kjører i gata til vanlig at det er tre humper der som akkurat er høye nok til å lage en smell under samtlige personbiler som kjører over humpene i 30 km/t, så jeg kjører aldri over 15 når jeg kommer til humpene (som er vanskelig å få øye på siden de ser ut som resten av veien) dog måtte jeg og alle andre som kjører i gata selvsagt kjøre over alle tre humper i 30 km/t før vi lærte oss det.

 

En annen ting jeg observerer er at innbyggerne i en annen gate i byen har funnet ut at det er helt greit å sette ut blomsterkasser i gata, som bilene må kjøre sikksakk mellom. Dette har de selvsagt gjort med kommunens, politiets og SVV sin velsignelse (var en sak om det i avsien for et par år siden).

Forsåvidt greit at det står noen hinder i gata for å senke farten, men det er vel normal prosedyre å merke i forkant slik at ingen som kjøre for fort kolliderer i dem uforvarende. Det samme gjelder jo selvsagt de umerkede humpene i gata der jeg bor. Det blir lite morsomt å lese i avisen at noen ble kritisk skadet som følge av at et utrykningskjøretøy ble satt ut av drift under utrykking.

Lenke til kommentar

En gang hadde de satt opp fartsdump og satt ned fartsgrensen til 30, uten å si ifra til mormor. Det resulterte i lavtflygende Renault og forskrekkede hvin.

Jeg tror gutteklubben grei i den kommunale administrasjonen her jeg bor har noen kompiser på eiersiden i bilverkstedbransjen.

I gata der jeg bor er det 30-sone, det har det vært i et par tiår. Dog ble det satt opp fartshumper av kommunen for et år siden, men skiltingen er ikke noe sted å finne.

 

Det er ikke påkrevd med egen skilting av fartsdumper i 30 sone. Fra lovdata (skiltforskriften)

sf-20051007-1219-366-01.gif

366 Fartsgrensesone

Skiltet angir grense for område hvor det gjelder forbud mot kjøring med større fart enn angitt antall km/t.

Forbudet gjelder til det blir opphevet ved skilt 368 « Slutt på fartsgrensesone », skilt 540 « Gatetun » eller skilt 548 « Gågate ».

Skiltet varsler også at fysiske fartsdempende anordninger kan være plassert i kjørebanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ikke fra Svolvær vel? Har noen nye fartsdumper her, og har blomsterkasser i en gate.

Stalker?! :omg:

 

Ja, faktisk.

 

Det er ikke påkrevd med egen skilting av fartsdumper i 30 sone. Fra lovdata (skiltforskriften)

sf-20051007-1219-366-01.gif

366 Fartsgrensesone

Skiltet angir grense for område hvor det gjelder forbud mot kjøring med større fart enn angitt antall km/t.

Forbudet gjelder til det blir opphevet ved skilt 368 « Slutt på fartsgrensesone », skilt 540 « Gatetun » eller skilt 548 « Gågate ».

Skiltet varsler også at fysiske fartsdempende anordninger kan være plassert i kjørebanen.

 

Jøss. Det var jeg ikke klar over. Da vet jeg det. Men det er fortsatt idiotisk å sette opp hindringer som kan skade kjøretøy når de kjører i henhold til fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg grønn over alle som ikke bruker høyre felt på 6-feltsveier. Det er altså køtendenser i midtre og venstre felt, men knapt en bil i høyrefila. Nå tenker jeg ikke på de stedene hvor det bare er en ekstra fil opp en bakke på 2 km, men for eksempel tunnelene i Oslo og E18 vestover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss. Det var jeg ikke klar over. Da vet jeg det. Men det er fortsatt idiotisk å sette opp hindringer som kan skade kjøretøy når de kjører i henhold til fartsgrensen.

 

Forskjellige kjøretøy tåler forskjellig. Det som for noen vil være en lett kompressjon av demperne kan for andre være knust forstilling. Hvis man skulle designe humper slik at alle kan kjøre i 30km/t over de vil veldig mange kjøretøy fint kunne kjøre over i 60, og da er jo mye av hensikten borte.

 

Tanken er nok at i 30 bør du kunne følge med tilstrekkelig på veien til å se hindringene eventuellt tilpasse farten til det hindringene dikterer selv om det er lavere enn maksimalt tillatte fart.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dere som bor i Stjørdal, eller skal hit idag. Hold dere unna sentrum. Det er første skoledag etter ferien og det er totalt kaos overalt. Kombiner mye trafikk med folk som ikke kan å kjøre, og en parkeringskultur som kvalifiserer til Norges verste, så får du trafikkbildet på Stjørdal hver eneste dag.

 

Hen e det æksjn kvar dag, ska æ sei dokk

Lenke til kommentar

Bruk det selv da vel, så trenger du ikke å irritere deg? :p

Ikke helt lov å kjøre forbi på høyre side heller, da. :p

 

Jo, det er lov når det er kø. Hvis fartsgrensa på stedet er 80 og jeg kjører i 80, kan ikke jeg straffes fordi trafikken går i 70 til venstre for meg.

 

Lovdata:

Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article760133.ece

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...