Gå til innhold

17 Amerikanske soldater tiltalt for tortur.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det virker jo som om Rumsfield har forsømt deler av sin oppgave, og jeg vil kanskje håpe at han går av...

Endelig sier du noe fornuftrig, JoachimR. La oss alle håpe han går av, og med det avslutter en forferdelig æra i amerikansk utenrikspolitikk.

 

Kerry - "bring it on" !

Lenke til kommentar

Dette er off-topic, men jeg lurer på når det sist sto noe i VG som: "Idag skaffet soldatene i Irak vann til noen folk i en landsby. Uten dette vannet hadde de alle dødd. De er evig takknemlig for at de fikk leve. De vil alltid ha plass i hjertet til soldatene som reddet de fra å dø av tørst"

Er ganske sikker på at sånne situasjoner skjer daglig. Ihvertfall det inntrykket jeg har fått av rapporter jeg har lest skrevet av de som er der (både USA'ere og nordmenn) Hvorfor bare fortelle om det noen få soldater har gjort som er negativt? Greit nok, det er "underholdning" (ikke sånn ment, men det fanger leserens oppmerksomhet). Selv om man er for Bush eller imot Bush, så vet du at VG ikke liker han.

 

Bare sånn at det er sagt:

Soldatene bør straffes med at de først må ha nakenbilder av seg selv sendt rundt til alle verdens aviser, så er det fengsel...

Rumsfield bør få sjans til å forklare seg, og hvis han manglet gyldig grunn (mistenker at det er sånn det er) så er det vekk med han.

 

and that's all I have to say about that

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Kan jo også være fordi sansynligheten er stor for at det var amerikanerne som tok vannet fra dem?

 

Under Saddam var det faktisk mange som levde bra (utenom de som ble undertrykket). De fleste hadde det fint, og kriminaliteten var lav (ikke den statlige). Så lenge du ikke var på dårlig fot med Saddam, hadde du det faktisk bra.

 

Dette kan være en grunn til at folk misliker USA, fordi noen faktisk har det dårligere nå, og at de fikser ting igjen burde vel være en selvfølge?

Lenke til kommentar

La oss håpe at de får luket ut jævlene som står bak dette.

 

Jeg synes det er naturlig at Donald tar hatten sin og går. Det er en del av ansvaret med å ha en lederstilling, selv om man ikke selv er skyld i det som har skjedd.

 

Mannen er gammel, og han ser nok frem til å trekke seg fredelig tilbake til et liv i luksus.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
3000 av 300 millioner amerikanere døde 11. september.

0,00001% det.

Nei, det er 0,001%. ;)

 

USA har alltid lagt stor vekt på at Saddam Hussein ikke var human, og at forholdene er blitt bedre etter at okkupasjonen startet. Kanskje derfor det blir lagt så stor vekt på disse hendelsene?
Ja, og har disse hendelsene forandret det? Nei.

 

Handler ikke bare om valget Seixon, hvorfor går da Bush ut på arabisk tv med en slags unskyldning?
Demokratenes håndtering av saken handler om valget, ikke noe annet enn det. De prøver å utnytte saken til politiske formål.

 

Seixon, et spørsmål, hvis Amerikanerne tok dette alvorlig, hvorfor i helvete har ikke personene som har utført torturen blitt dømt for det før? Rumsfeld fikk jo tross alt rapporten i FEBRUAR!

Vel, i demokratiske samfunn har man vanligvis noe som etter en gransking, eller et etterforskning. Vanligvis dømmer man ikke folk før man har funnet ut av hva som har skjedd og tatt de til rettsalen om det. Jeg tror 5 har fått straff eller tiltale, 3 andre er fremdeles under granskning. Byråkratiet tar tid i et slikt samfunn! Ikke minst det juridiske system...

 

Under Saddam var det faktisk mange som levde bra (utenom de som ble undertrykket). De fleste hadde det fint, og kriminaliteten var lav (ikke den statlige). Så lenge du ikke var på dårlig fot med Saddam, hadde du det faktisk bra.

 

Dette kan være en grunn til at folk misliker USA, fordi noen faktisk har det dårligere nå, og at de fikser ting igjen burde vel være en selvfølge?

Historieløst. Ja, det var en liten elite som hadde det bra ja... wow. Kriminaliteten var lav ja, fordi det var bare regime som fikk utøve vold... Du trenge ikke være på dårlig fot med Saddam en gang. Hvis du drev med noe som han ikke likte, kunne du bli fengslet, slått, voldtatt, etc, etc.

Slik er det ikke nå. Nå har folk ytringsfrihet og religiøs frihet. Det er noe av det viktigeste et menneske kan ha.

 

Nå går det jo rykter om at vi enda ikke har sett de verste bildene.
Er vel ikke rykter det, Rumsfeld er jo den som har sagt dette.

 

Den eneste unnskyldningen Rumsfeld kunne ha for å ikke ha opplyst om dette før var om han ville vente til all etterforskning og granskning var ferdig. Hvis det ikke handler om det, så bør han kanskje gå av fordi det var litt uforsvarlig å ikke si i fra om dette til minst presidenten eller andre politikere.

Lenke til kommentar

Mange mennesker hadde det bedre før enn nå. Sier ikke alle, sier nødvendigvis ikke flertallet, men mange. Tilstandene i Irak har vært så ille i det siste, at folk ikke tørr gå ut på gatene.

 

Seff handler det om politikk Seixon, ALT handler om politikk for politikerne. Demokratene er alternativet til republikanerne, og seff sier de da ikke at republikanerne har gjort en god jobb. De er ikke så dumme.

 

plus at dette har nyhetsverdi Seixon, og derfor publiserer de fleste nyhetsbyråer saken, uavhengig om det er republikanerne eller demokratene som har gjort det.

 

5 spørsmål folk kan svare på:

 

1. Hva er 3000 delt på 300 000 000?

 

2. Hvor mange soldater er under etterforsking, tiltale?

 

3. Hvilke straff var maksiumsstraffen igjen? Avskjed?

 

4. Kan dette ha foregått organisert?

 

5. Dette er de tilfellene vi har sett beviser på, hvor mange tilfeller finnes det som vi ikke vet om?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

1. Hva er 3000 delt på 300 000 000?

0,00001

2. Hvor mange soldater er under etterforsking, tiltale?

8 mistenkte, 5 som har blitt tiltalt tror jeg...

3. Hvilke straff var maksiumsstraffen igjen? Avskjed?

Noen år i fengsel tror jeg.

4. Kan dette ha foregått organisert?

Alt er mulig.

5. Dette er de tilfellene vi har sett beviser på, hvor mange tilfeller finnes det som vi ikke vet om?

Hvem vet.

Lenke til kommentar
1. Hva er 3000 delt på 300 000 000?

0,00001

min feil, sorry...

 

3. Hvilke straff var maksiumsstraffen igjen? Avskjed?

Noen år i fengsel tror jeg.

Hvis dette hadde skjedd i USA, hva hadde maksiumstraffen vært?

 

4. Kan dette ha foregått organisert? 

Alt er mulig.

Tiden vil kanskje vise, men de noe tyder vel på det.

 

5. Dette er de tilfellene vi har sett beviser på, hvor mange tilfeller finnes det som vi ikke vet om? 

Hvem vet.

Noen vet det, spørsmålet er om vi noen gang vil finne det ut.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvis dette hadde skjedd i USA, hva hadde maksiumstraffen vært?

Har ingen anelse. Men soldatene blir jo prøvd i USA...

 

Tiden vil kanskje vise, men de noe tyder vel på det.
Hva tyder på at det kan ha vært organisert?

 

Noen vet det, spørsmålet er om vi noen gang vil finne det ut.
Og om det er det, er det bedre at man ikke får vite. Det har ingen gode hensikter. Det viktigeste er å forhindre at dette skjer igjen.
Lenke til kommentar
Hva tyder på at det kan ha vært organisert?

 

Og om det er det, er det bedre at man ikke får vite. Det har ingen gode hensikter. Det viktigeste er å forhindre at dette skjer igjen.

Hun ene som er siktet sier hun fikk ordre om det. Får vi se senere om dette stemmer.

 

delvis off-topic: Så du 60 minutes sin episode om forhørsteknikker i USA?

 

Jeg syns det er viktig at det kommer frem, sannheten. At det kan være uheldig for situasjonen i Irak skjønner jeg og, men hvis det kommer ut kan de ansvarlige stå til ansvar for det de har gjort.

 

Kanskje en ide kunne vært å ikke offentliggjøre bildene, men likevell hatt en rettsak.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hun ene som er siktet sier hun fikk ordre om det. Får vi se senere om dette stemmer.

 

delvis off-topic: Så du 60 minutes sin episode om forhørsteknikker i USA?

 

Jeg syns det er viktig at det kommer frem, sannheten. At det kan være uheldig for situasjonen i Irak skjønner jeg og, men hvis det kommer ut kan de ansvarlige stå til ansvar for det de har gjort.

 

Kanskje en ide kunne vært å ikke offentliggjøre bildene, men likevell hatt en rettsak.

Nei, hun sier ikke det, men familien hennes hevder at de tror at hun må ha fått ordre om det. Faktisk sier de at hun ikke er med på handlingene og bare er i bildene og smiler og gir thumbs up fordi hun ser på noen som står bak kameraet.... Yep, for dem skal man tro på...

 

Det er helt unødvendig å publisere alle bildene i denne saken. Nå at man vet at noen grusomme handlinger har foregått i Irak, så trenger man ikke ta den helt ut og gi ut alle bilder...

 

De som har vært involvert med dette kommer til å få straff. Bush har ikke råd til å la disse soldatene slippe unna med dette.

Lenke til kommentar
Nå går det jo rykter om at vi enda ikke har sett de verste bildene. :wow:

tenker du på bildene som diskuteres i denne artikkelen?

 

kanskje ikke den minst nøytrale siten i verden, og jeg er bombe sikker på at det er flere her som vil avvise info fra slike sider...men hvis dette viser seg å stemme?

Lenke til kommentar

Når vi hører om hva amerikanske soldater gjør i Irak, så er det noe vi har hørt om før. Dengan kalltes soldatene Gestapo og snakket tysk.

Vi har lært i 50-60 år at dette var forferdelige, foraktelig handlinger.

 

Når en ser nærmere etter, så er det utrolig mange likhetspunkter i tillegg.

Hitler angrep Polen med en løgn som unnskyldning. Den samme teknikken brukte BUSH i Irak.

Bush har satt inn en quisling regjering,

Hvis noen slåss mot okkupanten så blir det kollektiv avstraffelse og sterke represalier.

Hitler skulle skaffe seg "Lebensraum", Bush skal skaffe olje for all framtid.

Skulle tro at det er Mein Kampf som har vært instruksjonsboka til Bushbanden.

 

Hitler fant nyttige idioter i alle land han okkuperte. Slike som på grunn av en eller annen forskrudd tanke syntes at allt var helt greit. Det samme gjr Bush.

JoachimR er tydelivis en sånn skrulling. Det er sikkert fiordi han finner en broder i ånden hos lamskallen i Det Hvite Hus

Lenke til kommentar
Når vi hører om hva amerikanske soldater gjør i Irak, så er det noe vi har hørt om før. Dengan kalltes soldatene Gestapo og snakket tysk.

Vi har lært i 50-60 år at dette var forferdelige, foraktelig handlinger.

 

Når en ser nærmere etter, så er det utrolig mange likhetspunkter i tillegg.

Hitler angrep Polen med en løgn som unnskyldning. Den samme teknikken brukte BUSH i Irak.

Bush har satt inn en quisling regjering,

Hvis noen slåss mot okkupanten så blir det kollektiv avstraffelse og sterke represalier.

Hitler skulle skaffe seg "Lebensraum", Bush skal skaffe olje for all framtid.

Skulle tro at det er Mein Kampf som har vært instruksjonsboka til Bushbanden.

 

Hitler fant nyttige idioter i alle land han okkuperte. Slike som på grunn av en eller annen forskrudd tanke syntes at allt var helt greit. Det samme gjr Bush.

JoachimR er tydelivis en sånn skrulling. Det er sikkert fiordi han finner en broder i ånden hos lamskallen i Det Hvite Hus

jeg siterer hele innlegget så det er her for all ettertid, og rapporterer deg samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...