Gå til innhold

17 Amerikanske soldater tiltalt for tortur.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...- Vi hadde ingen støtte, ingen opplæring. Og jeg spurte mine overornede om enkelte ting .. som regler. Og jeg fikk ikke noe svar, sier Frederick, som mener at hans overordnede derfor må bære ansvaret for hans handlinger. ...

...Frederick hevder at han ikke fikk se Genevekonvensjonen som regulerer hvordan krigsfanger skal behandles, før etter at han ble tiltalt. Og han mener at det var alt for få soldater i forhold til antallet fanger i fengselet. ...

Det er tydelig at han idioten her ikke har fått noen opplæring, jeg synes han burde ta en titt på nürnberg-prosessene... :hmm:

 

Som om Amerikanerene er de værste? Tortur er grusomt, men har Irakiske motstandsgrupper vist seg noe bedre?

 

De går inn med de "edle" motivene å frigjøre landet også skjer dette.

Man bør ikke dra alle over en kam, men det rettferdigjør ikke at det skjer i enkelt tilfeller.

Jeg har ikke hørt noe om de irakiske motstandsgruppene, men de er for det første ikke representative for et land, og ihvertfall ikke et land som gikk til krig på tross av at FN var imot det. For det andre så:

 

Hvorfor sier dere"De andre var jo like slemme jo" eller

"Eye for an eye"???

Hvor gamle er dere egentlig? Hvis en stjeler fra deg kan du jo faen ikke stjele fra han og si at det var "hansombegynte".

 

edit:la til litt

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar

hva skal amerikanerne gjøre liksom?

 

bare la sine soldater og sivile personell der nede som er på oppdrag nå for å holde fred for det meste, bygge opp landet og prøve å gjøre noe fornuftig? Og så bare bli tatt til fange av motstands grupper og liknende?

 

Jeg vil ikke tenke på hva de har gjort med folka... og hva har ikke irakere gjort med amerikanske soldater?

De drepte dem jo, slepte dem rundt og hang dem opp som om det sko være et flagg som var erklæring på en ny krig!

Lenke til kommentar
Som om Amerikanerene er de værste? Tortur er grusomt, men har Irakiske motstandsgrupper vist seg noe bedre?

 

Det er amerikanerene som skal være de "siviliserte" i denne konflikten, ikke terrororganisasjoner og militante partier. Er en viss forskjell der.

 

Som sagt før her: hva hadde skjedd dersom en irakisk motstandsgruppe hadde tortuert så mye som èn amerikansk soldat? Skulle ikke forundre meg om det ble full krig.

Lenke til kommentar

Greit, det har skjedd en feil. Men nettopp fordi amerikanere er glad i "justice for all", vil det jo ordenes opp i. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gjøre narr av denne settningen fra The Pledge of Allegiance. Det er jo nettopp den man nå følger!

 

Ingen av fangene er drept. Hadde Saddam regjert ville de høyst sannsynlig vært det.. At det er nøvendig å strippe fangene en gang i blant er jo klart, men jeg innser jo at det her kanskje har gått over styr.

 

Kanskje denne "torturen" egentlig var nøvendig? Jeg vet ikke om denne saken mer enn hva jeg nå leste i VG, den fantastiske anti-Bush-avisen, men det kan jo være at tortur var nøvendig for å få dem til å røpe ting. Og da synes jeg faktisk det skal sees gjennom fingrene på, hvis de det gjaldt var ledere av motstandsgrupper emd våpen gravd ned flere steder el.

Lenke til kommentar
Ingen av fangene er drept. Hadde Saddam regjert ville de høyst sannsynlig vært det.. At det er nøvendig å strippe fangene en gang i blant er jo klart, men jeg innser jo at det her kanskje har gått over styr.

Du er håpløs.

 

Vi kom alle til den verden nakne, hva er mer naturlig en det?

 

des,OUT!

 

Du og :thumbdown:

Lenke til kommentar
Greit, det har skjedd en feil. Men nettopp fordi amerikanere er glad i "justice for all", vil det jo ordenes opp i. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gjøre narr av denne settningen fra The Pledge of Allegiance. Det er jo nettopp den man nå følger!

OT: og hva med alle fangene på guantanamo bay som holdes uten formell tiltale eller rettssak? justice for ALL?

 

litt av grunnen til at man "mobber" den setningen..

 

 

On Topic:

 

jaja, enkelttilfeller skjer. Og når Amerikanerene lissom skal gå inn i Irak på sin høye moralske hest, er det ekstra skadelig når slikt skjer...jeg håper at rettssystemet i hæren deres rydder opp...btw, genevkonvensjonen burde f. meg da være standardkunnskap for enhver soldat!

Lenke til kommentar

vel faktisk ikke. Hvis USA skal følge genevkonvensjonen så er ikke "alt" tillatt.. (okei, så bryter de den på ørten måter selv på andre punkt, men pytt..). Man bør, i teorien, holde US Army til en mye høyere moralsk standard enn uorganiserte lokale motstandsgrupper...man bør rett og slett forvente bedre av dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...