Gå til innhold

17 Amerikanske soldater tiltalt for tortur.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Skal ærlig innrømme jeg ikke skjønner hvor du vil med dette.

 

 

Er helt utrolig at folk ikke skjønner at dette er en utrolig stygg sak når USA går inn i landet nettopp for å få bort slike ting, men så viser det seg at soldater gjør nøyaktig det samme.

 

Alle skjønner at det er bare en liten gruppe soldater som har driti seg ut, men det gjør ikke saken noe mindre stygg.

 

Ser jo hvor stort dette har blitt helt opp til øverste nivå i USA, og det er ikke uten grunn...

1. Ehm, fangemishandling som foregår i et vanlig fengsel i Tyskland... Ser du seriøst ingen forbindelser her? Amerikanere mishandlet irakere i Irak, tyskere mishandlet tyskere i Tyskland. Med andre ord, det er liksom ikke noe fenomen.

 

2. Ja, det øverste nivå i USA har gjort dette en veldig stor sak ja. Hvorfor? Ehm, det er et president-valg i november.

 

Snu det hele litt på hodet:

Hva hadde amerikanerne sagt hadde de blitt puttet i fengsel i USA av Irakere og deretter torturert av dem?

Det har allerede skjedd, bortsett fra at det var i Irak det skjedde. ;)

Lenke til kommentar

QUOTE

Snu det hele litt på hodet:

Hva hadde amerikanerne sagt hadde de blitt puttet i fengsel i USA av Irakere og deretter torturert av dem?

 

 

Det har allerede skjedd, bortsett fra at det var i Irak det skjedde.

 

 

Ser ikke ut som du forstår hvor ydmykende dette er for irakere, hvis det ikke er for at du mener irakere er litt lengre nede på rangstien?

En forsvarer ikke overtramp og forbrytelser med å argumentere at "de andre" gjorde det samme.

Dessuten, hvorfor forsvarer noen dette? Hvis en er så USA-vennlig, så består det og være venn også å si fra når vennen har gjort noe galt.

En venn som bare "jatter etter" er ikke noen god venn.

Og Bush gikk ut i natt og ba om unnskyldning, jfr nyhetene på TV2. Forsvarminister Rumsfeld henger i tynn tråd, tom republikanere i Kongressen forlanger dette.

Allikevel, noen her er mer katolske enn Paven :dribble:

Lenke til kommentar
1. Ehm, fangemishandling som foregår i et vanlig fengsel i Tyskland... Ser du seriøst ingen forbindelser her? Amerikanere mishandlet irakere i Irak, tyskere mishandlet tyskere i Tyskland. Med andre ord, det er liksom ikke noe fenomen.

 

2. Ja, det øverste nivå i USA har gjort dette en veldig stor sak ja. Hvorfor? Ehm, det er et president-valg i november.

 

Det ligger jo litt mellom linjene at du ikke syntes det som skjedde er noe big deal, du har din fulle rett til å mene det, men jeg syntes det var stygt og ikke minst utrolig lite smart.

 

Men jeg må igjen påpeke at det blir litt spesielt når USA går inn i landet militært for å fjerne tyrannen Saddam og for å frigjøre folket for nettopp slike handlinger.

 

Å sammenligne det med et fengsel i Tyskland mener jeg blir litt feil.

Lenke til kommentar
[quote]1. Ehm, fangemishandling som foregår i et vanlig fengsel i Tyskland... Ser du seriøst ingen forbindelser her? Amerikanere mishandlet irakere i Irak, tyskere mishandlet tyskere i Tyskland. Med andre ord, det er liksom ikke noe fenomen.

2. Ja, det øverste nivå i USA har gjort dette en veldig stor sak ja. Hvorfor? Ehm, det er et president-valg i november.[/quote]

Nei, la oss feie det under teppet! :scared:
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Ser ikke ut som du forstår hvor ydmykende dette er for irakere, hvis det ikke er for at du mener irakere er litt lengre nede på rangstien?

En forsvarer ikke overtramp og forbrytelser med å argumentere at "de andre" gjorde det samme.

Dessuten, hvorfor forsvarer noen dette? Hvis en er så USA-vennlig, så består det og være venn også å si fra når vennen har gjort noe galt.

Har jeg forsvart det som har skjedd her? Vis meg hvor jeg har forsvart det som har skjedd. Please. Jeg bare la inn et sak som gir denne saken mer perspektiv, that's it. Det er jo fremdeles grusomt at dette har skjedd. Men å fokusere intensivt på at amerikanere har gjort dette her blir litt for teit.

Jeg har allerede sagt i denne tråden flere ganger at dette var helt idiotisk og skuffende. Men igjen så anklages jeg for å ha forsvart det som har skjedd, selv om jeg ikke har gjort det. Hvorfor?

 

Og dessuten, hvorfor skulle det være mer ydmykende for irakere enn for amerikanere?

 

Det ligger jo litt mellom linjene at du ikke syntes det som skjedde er noe big deal, du har din fulle rett til å mene det, men jeg syntes det var stygt og ikke minst utrolig lite smart.

 

Men jeg må igjen påpeke at det blir litt spesielt når USA går inn i landet militært for å fjerne tyrannen Saddam og for å frigjøre folket for nettopp slike handlinger.

 

Å sammenligne det med et fengsel i Tyskland mener jeg blir litt feil.

 

Har jeg sagt at det ikke er noe big deal? Jeg sa at det ikke var et fenomen. Med mindre du ikke skjønner betydningen av det ordet burde du kanskje bla det opp i en ordbok. Igjen så anklages jeg for å ikke syns dette var noe særlig, selv om jeg ikke har sagt dette. Hvorfor?

 

Det er ikke spesielt at amerikanske soldater har gjort dette, når det samme skjer i Tyskland. Det er akkurat det jeg viser til. Dette er ikke noe "spesielt". Det er bare noe som skjer, i hvert eneste samfunn, uansett hvem som er med. Det er grusomt og idiotisk, men det skjer. Å henge ut amerikanere for noe alle andre gjør blir litt for ensidig.

 

USA gikk inn for å stoppe lignende tilstander ja, og et PAR amerikanere gjorde ting som lignet på det Saddam gjorde. Det betyr jo ikke at USA har gått imot det de kom for å gjøre, bare en liten gruppe amerikanere gjorde det.

 

Å herregud da, usa-vennene må jo selvfølgelig bruke valget som ARGUMENT, overalt. Det er liksom DERFOR ting skjer, blir tatt opp i media, satt i søkelys osv. - ja, det er jo pga. valget hva ellers?

Nei, at det blir tatt opp i media har ingenting med valget å gjøre. At demokratene i USA gjør så mye mer ut av dette enn det allerede er er pga valget.

 

Nei, la oss feie det under teppet!

Nei, men det er da måte på...

 

 

La meg spørre dere en ting:

Syns dere det ikke er en smule rart at soldater lot seg avbilde med "thumbs-up" i slike bilder??? At i i det hele tok bilder??? At de lot fjesene sine avbilde?

 

Hvorfor er det ingen som stiller slike spørsmål?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
La meg spørre dere en ting:

Syns dere det ikke er en smule rart at soldater lot seg avbilde med "thumbs-up" i slike bilder??? At i i det hele tok bilder??? At de lot fjesene sine avbilde?

 

Hvorfor er det ingen som stiller slike spørsmål?

 

:hmm:

Mest sannsynelig fordi dette er private bilder akkurat som f.eks. filmene om hundedrapene i Kosovo. Det er alltid noen som viser de fram til feil personer og da begynner snøballen å rulle.

 

Dette er selfølgelig en meget trist sak da dette er noe koalisjonsstyrken burde være hevet over.

 

Vi får håpe denne saken fjerner en del råtne epler fra de hærene det gjelder.

Det var jo soldater fra flere forskjellige nasjoner.

Lenke til kommentar
Til orientering har jeg lest den siste boken hans "Dude, were is my country" og sett den grusomme filmen hans. Den siste boken var ikke  bare frekk og elendig, men blasfemisk også.

 

Så jeg tror jeg klarer meg uten Stupid White Men, føler jeg har fått nok Mikkel-input..

:lol:

 

Du er bare artig.

Hva i allverden er det som er så "grusommt" med filmen hans (borsett fra hendelsen den er basert på..) ?

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Det er ikke spesielt at amerikanske soldater har gjort dette, når det samme skjer i Tyskland. Det er akkurat det jeg viser til. Dette er ikke noe "spesielt". Det er bare noe som skjer, i hvert eneste samfunn, uansett hvem som er med. Det er grusomt og idiotisk, men det skjer. Å henge ut amerikanere for noe alle andre gjør blir litt for ensidig.

 

USA gikk inn for å stoppe lignende tilstander ja, og et PAR amerikanere gjorde ting som lignet på det Saddam gjorde. Det betyr jo ikke at USA har gått imot det de kom for å gjøre, bare en liten gruppe amerikanere gjorde det.

Klart det er spesielt at amerikanske soldater som er i Irak for å frigjøre landets borgere gjør dette her, det bør du klare å innse.

 

Det blir for dumt å si "alle andre gjør det"

 

Denne sitasjonen er spesiell. :roll:

 

Kritiserer kun de som har gjort dette, det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
La meg spørre dere en ting: Syns dere det ikke er en smule rart at soldater lot seg avbilde med "thumbs-up" i slike bilder??? At i i det hele tok bilder??? At de lot fjesene sine avbilde? Hvorfor er det ingen som stiller slike spørsmål?

 

Det har ikke falt deg inn at de muligens ikke har tenkt på følgene? Du eliminerer det faktum at mennesker av og til handler irrasjonelt, uten å reflektere over eventuelle konsekvenser. I en krigssituasjon er sannsynligheten for slike handlinger atskillig større enn ellers. Hva bildene angår, så er det, som Aeternus sa, trolig private skrytebilder som har havnet i feil hender.

Lenke til kommentar
Har jeg sagt at det ikke er noe big deal? Jeg sa at det ikke var et fenomen. Med mindre du ikke skjønner betydningen av det ordet burde du kanskje bla det opp i en ordbok. Igjen så anklages jeg for å ikke syns dette var noe særlig, selv om jeg ikke har sagt dette. Hvorfor?

:lol: Du burde kanskje finne en uttrykksordbok der du kan slå opp meningen med "ligger mellom linjene".

 

Det er ikke spesielt at amerikanske soldater har gjort dette, når det samme skjer i Tyskland. Det er akkurat det jeg viser til. Dette er ikke noe "spesielt". Det er bare noe som skjer, i hvert eneste samfunn, uansett hvem som er med. Det er grusomt og idiotisk, men det skjer. Å henge ut amerikanere for noe alle andre gjør blir litt for ensidig.

 

Jeg fikser ikke den derre "legitimerer gjennom andre hendelser"-greia, den viser bare hvor kynisk du og de andre "Pissed-Off White-Trash Red-Neck Conservative"-kara er :p

 

USA gikk inn for å stoppe lignende tilstander ja, og et PAR amerikanere gjorde ting som lignet på det Saddam gjorde. Det betyr jo ikke at USA har gått imot det de kom for å gjøre, bare en liten gruppe amerikanere gjorde det.

Men det skulle aldri skjedd, USA burde hatt såpass kontroll på troppene sine hvis de skal leke verdenspoliti.

 

La meg spørre dere en ting:

Syns dere det ikke er en smule rart at soldater lot seg avbilde med "thumbs-up" i slike bilder??? At i i det hele tok bilder??? At de lot fjesene sine avbilde?

 

Hvorfor er det ingen som stiller slike spørsmål?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Det blir for dumt å si "alle andre gjør det"

 

Denne sitasjonen er spesiell.

At det skjer i vanlige tilstander i andre land verden over tilsier at situasjonen ikke er "spesiell". Det eneste som er "spesielt" er at det er amerikanere som gjør det, da gjør dere og pressen det "spesielt". Men så stilles USA hele tiden til andre krav enn alle andre. :hmm:

 

Du er bare artig.

Hva i allverden er det som er så "grusommt" med filmen hans (borsett fra hendelsen den er basert på..) ?

Tar meg til rette å svare på dette. Det som er "grusomt" med filmen BfC er at isteden for å ta en saklig vinkel på problemene i USA med vold, så går man rundt og legger frem usaklige argument/poeng og kommer aldri frem til noe konkret konklusjon, og de konklusjoner som blir liksom vist, blir ikke grunnlagt med noe særlig beviser eller argument. Slutte på filmen viser hvor idiotisk filmen var. Den konkluderer med at Moore prøver å vise Heston som en skyteglad person som ikke bryr seg om de som blir skutt og drept med våpen. For å gjøre dette måte Moore jukse litt, og spille inn deler av slutten uten at Heston var der engang... Det kan du se med vinklene som blir brukt, at det er juks med klipping.

Og dette konkluderer med...??? For en idiotisk (men til tider underholdende) film.

 

Det har ikke falt deg inn at de muligens ikke har tenkt på følgene? Du eliminerer det faktum at mennesker av og til handler irrasjonelt, uten å reflektere over eventuelle konsekvenser. I en krigssituasjon er sannsynligheten for slike handlinger atskillig større enn ellers. Hva bildene angår, så er det, som Aeternus sa, trolig private skrytebilder som har havnet i feil hender.

 

Jo. Det er en forklaring. At disse menneskene som gjorde dette er helt fra vettet og tenkte ikke over hva de holdt på med. At de har kanskje problemer inni hodet. Sadister, med andre ord.

Private skrytebilder? Skryte om... at de mishandlet irakere? Det må vel ha veldig begrenset skryteverdi...

 

Men om man tenker littegrann, kan man spekulere følgende:

1. Disse folkene som gjorde dette hadde egentlig ikke lyst til å være i Irak.

2. Disse folkene var kanskje imot krigen.

3. Disse folkene ville gjøre noe for å rette et dårlig lys på USA.

4. Disse folkene ville bli tatt for å ha utført grove handlinger for å gi administrasjonen problemer.

 

Det er jo bare helt genialt. Dette kan kanskje ødelegge hele driten for USA i Irak. De politiske meningene av disse folkene bør undersøkes for å se om det var noe politisk begrunnelse for det som har skjedd. I så fall hadde det vært enda mer forkastelig. Hvis de er bare syke i hodet og trenger behandling for det, er det en annen ting.

 

Med andre ord, jeg ser følgende muligheter:

1. Disse folkene som gjorde dette mangler et par skruer i hodet.

2. Disse folkene gjorde dette for politiske motiver.

 

Du burde kanskje finne en uttrykksordbok der du kan slå opp meningen med "ligger mellom linjene".
Jeg har sagt at dette var meget skuffende og slikt. Men du klarer å "lese mellom linjene" og da plutselig syns jeg dette ikke er noe saker... right...

Du bør kanskje lese om noe som heter å "putte ord inn i munnen" på folk...

 

Jeg fikser ikke den derre "legitimerer gjennom andre hendelser"-greia, den viser bare hvor kynisk du og de andre "Pissed-Off White-Trash Red-Neck Conservative"-kara er

Legitimerer jeg det som har skjedd???

Herregud så teit.

 

Det eneste jeg vil fram til at dette ikke er "spesielt" eller et "fenomen". Det er grusomt, forkastelig, beklagelig, skuffende, etc, etc. Men det er liksom ikke noe "nytt" og banebrytende...

 

Men det skulle aldri skjedd, USA burde hatt såpass kontroll på troppene sine hvis de skal leke verdenspoliti.

Ja, og de nordmenn som skaut på hunder i Kosovo burde vært mer kontrollert...

Dette greiene skjedde tilbake i desember/januar, det ble oppdaget, og de som var innvolvert ble tatt ut av tjeneste og mishandling stoppet der og da. Med mindre du tror at "Minority Report" er i full gang nå, bør du kanskje skjerpe deg.

Lenke til kommentar
Men om man tenker littegrann, kan man spekulere følgende:

1. Disse folkene som gjorde dette hadde egentlig ikke lyst til å være i Irak.

2. Disse folkene var kanskje imot krigen.

3. Disse folkene ville gjøre noe for å rette et dårlig lys på USA.

4. Disse folkene ville bli tatt for å ha utført grove handlinger for å gi administrasjonen problemer.

1. Disse personene liker ikke Irakere

2. Disse personene kjedet seg

 

:(

Lenke til kommentar
At det skjer i vanlige tilstander i andre land verden over tilsier at situasjonen ikke er "spesiell". Det eneste som er "spesielt" er at det er amerikanere som gjør det, da gjør dere og pressen det "spesielt". Men så stilles USA hele tiden til andre krav enn alle andre.

 

Det er ikke selve mishandlingen jeg sikter til, men det er omstendighetene det skjer under.

Tror ikke det går å få deg til å forstå det :)

 

peace out

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Det er ikke selve mishandlingen jeg sikter til, men det er omstendighetene det skjer under.

Tror ikke det går å få deg til å forstå det :)

 

peace out

Ja, og omstendighetene rundt at det skjer like ting i et fengsel i demokratiske, humanitære Tyskland er ikke like "spesielt"?

 

Selvfølgelig er det litt dumt at amerikanere gjør dette når USA gikk inn for å stoppe slik behandling av mennesker, men en liten gruppe på 5 (?) mennesker taler ikke for hele USA, og ikke for hele militæret, eller for de som er i Irak.

 

Hvis ledelsen i USA og alle soldatene i militæret var med på dette, så hadde det vært "spesielt". Da hadde hele krigen vært selvmotsigende, siden da hadde de som gikk inn for å stoppe slikt fra å skje vært med på å gjøre det samme. Men det er ikke tilfellet her.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det litt dumt at amerikanere gjør dette når USA gikk inn for å stoppe slik behandling av mennesker, men en liten gruppe på 5 (?) mennesker taler ikke for hele USA, og ikke for hele militæret, eller for de som er i Irak.

 

Hvis ledelsen i USA og alle soldatene i militæret var med på dette, så hadde det vært "spesielt". Da hadde hele krigen vært selvmotsigende, siden da hadde de som gikk inn for å stoppe slikt fra å skje vært med på å gjøre det samme. Men det er ikke tilfellet her.

http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?t...storyID=5077399

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Mk.

Iraqis held by U.S. forces have been subjected to systematic degrading treatment, sometimes close to torture, that may have been officially condoned, the International Committee of the Red Cross said Friday.

Wow, spekulasjoner, kult!

 

"Our findings do not allow us to conclude that what we were dealing with...were isolated acts of individual members of coalition forces. What we have described is a pattern and a broad system," he said.

Oi, en klippet sitat! Lurer på hva som ble sagt mellom "dealing with" og "were isolated"... En komplett sitat please?

 

Ellers er det fremdeles bare 8 soldater som er mistenkt for mishandling av fanger... 8 ut av 150.000, ja det er ca. 0,0005%... Oi så representativt.

Lenke til kommentar

3000 av 300 millioner amerikanere døde 11. september.

0,00001% det.

 

USA har alltid lagt stor vekt på at Saddam Hussein ikke var human, og at forholdene er blitt bedre etter at okkupasjonen startet. Kanskje derfor det blir lagt så stor vekt på disse hendelsene?

 

Handler ikke bare om valget Seixon, hvorfor går da Bush ut på arabisk tv med en slags unskyldning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...