Gå til innhold

17 Amerikanske soldater tiltalt for tortur.


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

Nå er ikke USA kjent for å bruke gasser i angrep....

Kan godt være at irakere hadde gassmasker osv. for å beskytte seg mot Saddam, siden de kanskje trodde han fortsatt hadde bio/kjemiske våpen... Eller så var det eventuelt om Saddam skulle bruke slike våpen mot USA når de kom. Hvem vet. Men USA er ikke kjent for bruk av gasser og andre ukonvensjonelle våpen, så jeg tror neppe de hadde det pga dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om USA ikke er kjent for å bruke gass i krig, så må du være veldig dum hvis du ikke har gassmasker til en eventuel krig med noen. Som sagt så har vi i Norge gassmasker på diverse plasser rundt omkring i Norge som ikke er militære. Å si at pga at USA ikke bruker gass i krig, så må de gassmaskene være der pga at Irak har kjemiskegasser selv er vel noe tynt. Hvis det er slik de resonnerer seg frem til noe i USA så synes jeg synd på resten av verden.

 

Det blir nesten som å si at land A bruker aldri flystyrker når de angriper, derfor driter vi i luftvåpen. I en krig så må du dekke hele ræva di, ikke kun der fienden bruker å angripe...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Vel siden USA følger Geneva konvensjonene om krigføring etter Vietnam, så ville de ikke bruke gasser... Skjønner hva du sier om at de kunne ville hatt de "just in case" men det var liksom ikke bare et par gassmasker her og der. Og hvem i Irak ville hatt tilgang til gassmasker? Bare Saddams regime. Sivile i Irak kunne ikke fått tak i dette pga sanksjonene uten at det kom fra Saddam. Saddam er ikke kjent i det hele tatt for å beskytte sine sivile, han brukte jo de som levende skjold under krigen...

Jeg innrømmer at jeg bare prøver å logisk komme meg frem til hvorfor gassmaskene var der, og det blir delvis spekulasjon.

Men man kan ikke glemme fakta som at det var sanksjoner og dermed var den eneste som kunne skaffet gassmasker vært Saddam. Og Saddam ville ikke gitt dette til sivile. Og USA følger konvensjonene og bruker ikke gasser i krig (de trenger ikke det...). Ikke bare det, men de fleste irakiske generaler sa at de ble fortalt at andre brigader hadde kjemiske våpen. Dette ser ut til å ha vært en løgn som kanskje Saddam brukte for å få troppene sine til å tro at de lå an mye bedre enn de egentlig gjorde sånn at de ikke skulle bare gi opp med en gang.

Lenke til kommentar

Men tilbake til topicen:

Dagbladet

Sånn som jeg oppfatter det så er dette noe som har skjedd systematisk og ikke bare noen soldater som hadde fått et innfall til å gjøre noe "morsomt" med fangene. Tror nok det er noen som sitter litt høyrere opp må ta sin del av ansvaret. Hvor høyt vet ikke jeg, men det er klart at noen må bli straffet for dette.

 

Vel siden USA følger Geneva konvensjonene om krigføring etter Vietnam
Er dette i hendhold til Geneva konvensjonene??
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Men tilbake til topicen:

Dagbladet

Sånn som jeg oppfatter det så er dette noe som har skjedd systematisk og ikke bare noen soldater som hadde fått et innfall til å gjøre noe "morsomt" med fangene. Tror nok det er noen som sitter litt høyrere opp må ta sin del av ansvaret. Hvor høyt vet ikke jeg, men det er klart at noen må bli straffet for dette.

 

Vel siden USA følger Geneva konvensjonene om krigføring etter Vietnam
Er dette i hendhold til Geneva konvensjonene??

Ehm, leste du egentlig artikkelen du presenterer oss med? Din konklusjon strider med det til og med Dagbladet sier:

 

Selv om bildene viser forferdelige overgrep og tortur, kan de likevel være med på å redde skinnet til forsvarsminister Donald Rumsfeld. For det skal være den samme lille gruppen med amerikanske soldater som går igjen på alle torturbildene.

 

Det er med på å støtte teorien om at overgrepene ble gjort av en liten gruppe soldater, og ikke er del av systematisk misbruk av irakiske fanger.

 

Så hvordan klarer du å vri det til at dette er systematisk?

 

I tillegg finnes det bilder av par som har sex i et fengsel, men det skal dreie seg om amerikanske soldater som stilte opp frivillig foran kameraet.

Ditt utsagn om at du ikke trodde soldatene bare hadde det "morsomt" stilles i et litt latterlig lys... Neida, de bare lagde sex-videoer av seg selv, ingen morro som foregikk der nei... Var dette også en del av din oppfatning av systematisk regi?

:laugh:

 

Er dette alt, eller er dette bare toppen av isfjellet, den som kunne svare på det...
Hvis alle bildene trolig har bare de samme soldatene om og om igjen, som Dagbladet sier, så er det nok ikke noe isfjell med i bildet...
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvis noen har fulgt med sitter pentagon med 2-300 bilder

som blir presentert for kongress høringen rundt skandalen.

Disse skal visstnok være værre enn det som er lekket til nå .

Så det er nok toppen av isbeget jo.

http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/05/13/...buse/index.html

Ja, fler bilder fra den samme gruppen av mennesker... Sies det...

Det vi har sett av bilder til nå var toppen av isfjellet, men det finnes sannsynligvis ikke noe isfjell i forhold til hvor mange flere det er som har vært med på dette.

 

Rumsfeld har tatt ansvar for det som skjedde, selv om han egentlig ikke er ansvarlig. Det at det var videoer av amerikanske soldater som hadde sex med hverandre sier meg at dette var gjort på gøy, hele driten...

 

Så langt har 7 soldater blitt tiltalt, tror det er en til det snakkes om (hun der Lynnie England tror jeg, spørs om hun var beordret av en annen eller ikke).

 

Det finnes ca. 300 bilder av tortur/mishandling av fanger, ut av totalt 1600 bilder de har fått tak i.

 

Disse kommer ikke til å bli gitt ut offentlig.

Lenke til kommentar

Rumsfeld er ansvarlig for det amerikanske soldater gjør i Irak. Øverstkommanderende har alltid et ansvar i forhold til sine underordnete, og må også stå til ansvar når det gjør noe galt.

 

En direktør i et firma er ansvarlig for hva de ansatte gjør på jobben, og må ta støyten for dette.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Mhm, men en direktør av et firma stilles bare til ansvar hvis det er noe som har gått galt i administrasjonen eller noe de hadde direkte kontroll over.

Jeg kunne vært en soldat i Irak nå. Jeg kunne drept alle mine medsoldater. Skal Rumsfeld stilles til ansvar for dette?

 

Rumsfeld burde ikke stilles til ansvar for det noen få soldater har funnet på å gjøre. Men han tok ansvaret for det likevel.

Lenke til kommentar
Mhm, men en direktør av et firma stilles bare til ansvar hvis det er noe som har gått galt i administrasjonen eller noe de hadde direkte kontroll over.

Jeg kunne vært en soldat i Irak nå. Jeg kunne drept alle mine medsoldater. Skal Rumsfeld stilles til ansvar for dette?

 

Rumsfeld burde ikke stilles til ansvar for det noen få soldater har funnet på å gjøre. Men han tok ansvaret for det likevel.

Hvis en soldat er i tjeneste, så har øverstkommanderende et ansvar her. Det er tross alt de som har gitt soldaten ett våpen og makt.

Lenke til kommentar

Jeg så cnn intervjuet en senator på direkten i natt .

Og han bekreftet at disse finnes og at de er værre .

I og med denne bekreftelsen fra en senator vil jeg si

at man ikke trenger å tvile på eksistensen av de lengre .

 

Han fortalte også at man der og da ikke kunne ikke si med

100% sikkerhet der og da at de var fra iraq fengselet .

Dette grunnet mangel på us soldater på bildene som gjør det vanskeligere

å stadfeste at de er fra samme sted/tid .

Lenke til kommentar

Vel nå har jo folk som jobbet i fengslene og som var med på torturen sagt at det skjedde mye verre ting med fangene en det som er vist hittil.

Når det så gjelder hvem som er annsvarlig så blir vel det til syvende og sist forsvarssjefen (om det er det han kalles i usa) , han skal nemmelig ha kontroll over sine underordnede og klarer han ikke det så må han ta konsekvensen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg så cnn intervjuet en senator på direkten i natt .

Og han bekreftet at disse finnes og at de er værre .

I og med denne bekreftelsen fra en senator vil jeg si

at man ikke trenger å tvile på eksistensen av de lengre .

Det er ingen som tviler på eksistensen av bilder av fangemishandling/tortur...

Det som tviles på er om dette er et utspredt fenomen innen militæret i USA, eller om det er bare en gruppe som har gjort dette. Så langt har man bare bevis på at en liten gruppe på 7-8 soldater gjennomførte slike handlinger. Dvs. de som var vakter på Abu Ghraib fengsel.

 

Dere er totalt latterlig når dere skal stille Rumsfeld til ansvar her. Hvis disse soldatene har gjort disse tingene uten å få ordre om det, og på eget initiativ, så har Rumsfeld ingenting med saken å gjøre. Man kan ikke klandre Rumsfeld når soldater ikke følger reglene...

Men hvis det viser seg at ordre eksisterte fra Rumsfeld, eller innen høyere nivå i militæret om å utføre slike ting, da er det Rumsfeld sitt ansvar.

 

Men mest sannsynlig så ser det ut som noen soldater fikk litt "power trip" og tenkte at de skulle gjøre "ferien" deres i Irak til noe "gøy"...

 

Du kan ikke belaste øverstkommanderende når soldater gjør ting de ikke burde gjøre som de ikke har fått ordre om å gjøre! Mennesker har egen hjerne!

Lenke til kommentar
Men mest sannsynlig så ser det ut som noen soldater fikk litt "power trip" og tenkte at de skulle gjøre "ferien" deres i Irak til noe "gøy"...

 

Du kan ikke belaste øverstkommanderende når soldater gjør ting de ikke burde gjøre som de ikke har fått ordre om å gjøre! Mennesker har egen hjerne!

Så et intervju med hun som har blitt ansiktet utad for denne torturen og hun sa de fikk ordrer om å gjøre det, så kan man stille spørsmålet om hun er til å stole på da...

 

Uansett blir alt rundt omfanget av dette og hvem som skal stilles til ansvar kun synsing om noe ingen vet noen om... :roll:

 

Det som er sikkert er at noen må stilles til ansvar, om det blir soldatene eller de som har gitt ordrene om det har skjedd tror jeg vi får svar på om ikke veldig lang tid.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke bort ifra at soldatene kan ha fått ordre om å utføre disse handlingene. At Rumsfeld kan holdes personlig ansvarlig er lite trolig. Hvis det i det hele tatt er gitt en ordre, stammer den trolig fra et lavere befal; det samme skjedde for eksempel under Vietnamkrigen. En gruppe amerikanske soldater utryddet en hel landsby, kvinner og barn inkludert, på ordre fra troppssjefen.

 

Det er utrolig hva enkelte er i stand til å gjøre dersom de føler seg presset til det. Jeg anbefaler alle å lese Stanley Milgram's bok Obediance to authority. Den behandler akkurat dette. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Jeg tror i saken med Lynnie England at det er "cover my own ass" som spiller inn... Hva sier du? Vil ikke ta fallet for det du har gjort selv? Si at noen andre beordret deg å gjøre det!

 

Uansett kunne hun, og de andre, nektet å gjøre disse tingene. Uansett hva de har lyst å si. De kunne nektet å gjøre dette og anmeldt dem som liksom beordret de å gjøre dette. Da hadde de muligens fått medaljer!

 

Men nei, de valgte å torturere fanger isteden for.

 

Derfor tror jeg det er lite sannsynlig at de fikk noe tilstrekkelig ordre om å gjøre dette, siden de skulle ha visst at dette ikke var noe de burde gjøre, og burde ha nektet å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...