Gå til innhold

CRT-prisene øker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, når kommer OLED skjermene? Hvordan ligger de an med tanke på etterslep og oppløsning?

Tro ikke man løser noe særlig av LCD problematikken ved å benytte OLEDs. Antar at den eneste fordelen til OLED er at man kan lage skjermene tynnere(pga. at man ikke trenger baklys). Men vanlige LCD skjermer idag lider vel ikke av noe akutt behov for å bli tynnere. Men det hadde jop vært interessant med litt info ang. etterslep og slikt for sammenligning.

Lenke til kommentar
Hmm, når kommer OLED skjermene? Hvordan ligger de an med tanke på etterslep og oppløsning?

-OLED bygger på omtrent samme prinsipp som LCD, bare annerledes og mye bedre teknologi...

 

-Så OLED skjermer vil som lcd skjermer ha en nativ oppløsning.

 

Når det kommer til responstid, vet jeg ikke om det går fortere(eller tregere) for OLED

Lenke til kommentar
jeg testet en 17" lcd til 5-6000 for en stund siden, den ghostet som bare det. Jeg regner med at dere som mener at LCD i dag er crt overlegen mener at jeg skal bruke flere titalls tusen på en dataskjerm. Da får jeg heller tak i en meget delikat, brukt 21" for et par lapper.

Hvis du tar en titt i LCD guiden så ser du at det er flere modeller vi slet med å oppdage gohsting på, og jeg er ganske kresen. Hadde vært fint om du fortalte hvilken modell det var du slet med :)

 

Sitter forresten på en 17" modell nå som nesten ikke gohster. Den er billigere enn det din kostet. Testen kommer forhåpentligvis ut imorgen ;)

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
  • 6 måneder senere...

Hvis du tar en titt i LCD guiden så ser du at det er flere modeller vi slet med å oppdage gohsting på, og jeg er ganske kresen. Hadde vært fint om du fortalte hvilken modell det var du slet med smile.gif

 

Sitter forresten på en 17" modell nå som nesten ikke gohster. Den er billigere enn det din kostet. Testen kommer forhåpentligvis ut imorgen wink.gif

Som nesten ikke ghoster, ja særlig :)

Tenk det, over 10 år med LCD og enda ikke på nivå med CRT engang! De beste gamingskjermene har fortsatt vesentlig inputlag og skal man spille hardcore FPS er det kun CRT som gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som nesten ikke ghoster, ja særlig :)

Tenk det, over 10 år med LCD og enda ikke på nivå med CRT engang! De beste gamingskjermene har fortsatt vesentlig inputlag og skal man spille hardcore FPS er det kun CRT som gjelder.

Så lenge det er bildebehandling så vil det vel alltids bli inputlag.

 

CRT er nok dødt for alt og alle som bryr seg. CRT til gaming i dag? Neeei! XD

Og spesielt til hardcore gaming ville jeg aldri rørt en CRT. (man blir alt for sliten i øyne, hode og alt for ofte ører også)

 

Og kun det som gjelder? Neh.

Responstiden til hjernen er mye lengre enn eventuelt inputlag (i hvert fall på raske skjermer). For ikke å snakke om muskelbevegelsene dine etc...

Lyshastigheten og databehandlingen frem til motstanderen sin PC/server vil også begrense rimelig mye.

 

Og så skal du gjerne tenke deg om også.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som nesten ikke ghoster, ja særlig :)

Tenk det, over 10 år med LCD og enda ikke på nivå med CRT engang! De beste gamingskjermene har fortsatt vesentlig inputlag og skal man spille hardcore FPS er det kun CRT som gjelder.

 

Da tror jeg du må ta deg en kikk rundt på nettet igjen. Finnes ingen i dag, som driver med det du kaller for "hardcore FPS" i dag som sitter på CRT skjermer. På alle de store turneringene (ESEA, ESWC, MLG etc.) i dag sitter de på LCD skjermer fra enten BenQ, ASUS eller Eizo - og ikke nødvendigvis for at disse er sponsorer for turneringene :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er bildebehandling så vil det vel alltids bli inputlag.

 

CRT er nok dødt for alt og alle som bryr seg. CRT til gaming i dag? Neeei! XD

Og spesielt til hardcore gaming ville jeg aldri rørt en CRT. (man blir alt for sliten i øyne, hode og alt for ofte ører også)

Du bør ikke skjære alle CRT-skjermer over én kam, er du sikker på at du noen gang har sett eller brukt en CRT-skjerm av høy kvalitet? Det er stor forskjell på en gjennomsnittlig CRT-skjerm og de beste. De bedre CRT-ene har knapt vært solgt i norske nettbutikker (Så vidt jeg vet er det kun Netshop og Databutikken.com som noen gang har solgt brukbare CRT-skjermer i privatsegmentet her til lands.) og har stort sett måtte kjøpes utenlands. Det er langt ifra noe selvfølge at man har hatt en god CRT-skjerm. Majoriteten har hatt 17" eller 19" med middelmådig utførelse med påfølgende dårlig fargegjengivelse, kontrast, skarphet og ikke minst lav oppriskingsrate.

 

På den annen side drar man stor nytte av økt Field of View i 16:9 på dagens flatpanel-baserte skjermer kontra 4:3 som var forholdet på de fleste CRT-skjermer selv om det finnes noen beist av CRT-skjermer i bredformat. Da snakker vi om skjermer så veier så mye at skrivebordet buer nedover.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de var så high-end at det norske markedet more or less ikke var godt nok, så har jeg nok tvilsomt testet det nei. :)

Men hvordan fikk de bukt med disse problemene?

Mye av problemet mener jeg lå i begrensningene til VGA, som ikke kunne kjøre høy nok oppdateringsfrekvens samtidig som du kjørte høy oppløsning?

 

60 eller 85 Hz holdt i hvert fall ikke. Mulig øynene/hjernen har blitt slappere med årene, da jeg må innrømme at det er en stund siden jeg så en CRT sist.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man fikk skjermer som hadde >130 Hz oppfrisking i forholdsvis høye oppløsninger som 1280x1024 og 1600x1200. Bildekvaliteten var også i en klasse for seg selv.

 

Det er mange argumenter for å ikke bruke en CRT-skjerm i dag, vekt, størrelse i dybden, det å sitte foran en såppas sterk elektronkanon, effektrbuken, osv. Man bør likevel anerkjenne at CRT-skjermene hadde lav input-lag, flott fargegjengivelse og meget god skarphet på bevegelige bilder.

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var vel motion blur som var LCD sitt store ankepunkt kontra CRT, men nå som Lightboost har kommet er det 99% eliminert og da har ikke CRT noen fordel lengre.

 

Men OT, hvor ble det av OLED? Er det fortsatt dårlig yield som er problemet?

 

Det har nå i de siste månedene begynt å dukke opp OLED-TVer til salgs. Rett nok må du latterlig høyt i pris, men om du har ~90 000 liggende kan du få en 55" OLED-TV levert fra elkjøp innen et par uker.

 

Så spørs det bare hvor lang tid det tar før man kan få PC-skjermer (til en overkommelig pris).

 

edit: Sony lager faktisk OLED-skjermer i riktige størrelser - men de er også forstyrrende dyre, og ser ut til å være beregnet på proff-bruk av noe slag.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...