Gå til innhold

CRT-prisene øker


Anbefalte innlegg

fin artikkel Tor.

 

Dette er helt greit for meg. Min store bekymring er at fujitsu som har slått seg sammen Hitachi har sakt søkt Samsung på patentbrudd. Er litt usikker på hvordan dette påvirker Europa, da det er østen og amerika som er rammet.

 

Uansett når disse to produsentenes nye 20 milliarders fabrikker står ferdig i Sør Korea er det over og ut med CRT en gang for alle. Da må du på antikvitetshandler å kjøpe disse.

 

link til litt mer info for de som ikke har fått dette med seg: http://www.eweek.com/article2/0%2C1759%2C1563385%2C00.asp

 

 

Artikkelen din falt meget godt i smak hos meg Tor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og jeg som har tenkt å handle ny CRT til sommeren da min 19" begynner å bli diffus.. driver med foto som en hobby og en del spilling så CRT er det beste valget for meg imho.

helt klart

 

 

du bør også kjøpe et vodoo 3d kort , som støtter dine spill.

 

Overlegent alle andre skjermkort, basert på en helt spesiell teknologi.

Lenke til kommentar
og jeg som har tenkt å handle ny CRT til sommeren da min 19" begynner å bli diffus.. driver med foto som en hobby og en del spilling så CRT er det beste valget for meg imho.

helt klart

 

 

du bør også kjøpe et vodoo 3d kort , som støtter dine spill.

 

Overlegent alle andre skjermkort, basert på en helt spesiell teknologi.

:laugh:

 

-Muligens litt krass kommentar, men dog :thumbs:

Lenke til kommentar
og jeg som har tenkt å handle ny CRT til sommeren da min 19" begynner å bli diffus.. driver med foto som en hobby og en del spilling så CRT er det beste valget for meg imho.

Hvorfor ikke justere skjermen din? Hvis du åpner den, så finner du en skrue kalt "Focus" på linjetrafoen. Den er vanligvis til høyre sett bakfra.

 

La skjermen være påskrudd og tilkoblet PCen mens du skruer, slik at du ser når bildet er klarest. Pass deg for høye spenninger ;)

Lenke til kommentar
og jeg som har tenkt å handle ny CRT til sommeren da min 19" begynner å bli diffus.. driver med foto som en hobby og en del spilling så CRT er det beste valget for meg imho.

helt klart

 

 

du bør også kjøpe et vodoo 3d kort , som støtter dine spill.

 

Overlegent alle andre skjermkort, basert på en helt spesiell teknologi.

:wow: Host!

 

Den slags sarkasme fortjener ikke Prelude!

 

Dersom LCD er så overlegen på alt, Dahle, hvorfor er det da ingen profesjonelle i grafisk bransje som bruker det til Photoshop?

 

Fordi flatskjermer fortsatt er underlegne mht. fargepresisjon etc. Bite your tongue! :mad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

stemmer hilram.

 

Du har helt rett.

 

Siden Eizo og MAC (apple) henvender seg spesielt mot dette markedet sluttet de å levere CRT skjermer. Dette fordi de hadde tjent nok penger og skal trekke seg ut av markedet for å selge LCD skjermer til blinde....

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
stemmer hilram.

 

Du har helt rett.

 

Siden Eizo og MAC (apple) henvender seg spesielt mot dette markedet sluttet de å levere CRT skjermer. Dette fordi de hadde tjent nok penger og skal trekke seg ut av markedet for å selge LCD skjermer til blinde....

O store allviter og dataguru - du har selvfølgelig (som alltid) rett!

 

De jeg kjenner som faktisk jobber med dette til daglig (på høyt nivå) tar selvfølgelig helt feil... Men jeg må så ydmykt få be om unnskyldning for at jeg i et øyeblikks overmot våget meg til å motsi Dem, og ta noen andre svake sjeler i forsvar. Jeg får unnskylde meg med at jeg ble forledet av disse imbessile idiotene som tror de vet noe om billedbehandling, enda de tjener under 500 000 i året.

 

Som sagt: Du har rett - som alltid! Ingen grunn til å diskutere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
og jeg som har tenkt å handle ny CRT til sommeren da min 19" begynner å bli diffus.. driver med foto som en hobby og en del spilling så CRT er det beste valget for meg imho.

helt klart

 

 

du bør også kjøpe et vodoo 3d kort , som støtter dine spill.

 

Overlegent alle andre skjermkort, basert på en helt spesiell teknologi.

hey! jeg har ett Voodoo Banshee og ett Voodoo 3 kort liggende her! :p

 

muligens er jeg litt gammelmodig men jeg mener at dagens LCD'er ikke holder helt samme standard som en CRT gjør med tanke på lysstyrke, fargegjengivning og respons. i fremtiden så vil det nok forandre seg når man begynner å ta ibruk nyere bedre teknologier som vil utligne de forskjellene. dessuten så er jeg livredd pixelfeil, jeg er en sånn type som kan irritere seg grønn på en liten filledetalj så jeg er redd viss jeg kjøpte en LCD skjerm og den hadde en enkel pixelfeil som ikke er for bytte så hadde jeg blitt gal..

en annen liten detalj med LCD er at den har en fast oppløsning og viss man ville kjøre noe som ikke støtter den oppløsningen så selve bildet på skjermen bli dårlig. med andre ord, hadde jeg kjøpt en 19" LCD med nativ oppløsning på 1600x1200 og jeg vil spille CS i 800x600 eller andre spill som ikke kan kjøre høyere enn 1024x768 så vil jeg få ett bilde som er langt under i bildekvalitet enn hva en CRT vil levere.. dessuten så finnes det en god del spill der ute som er så tunge og krevende att min maskin (P4-2.66, Radeon 9700Pro) ikke greier å levere tilfredstillende fps i 1600x1200 og da må man skrue ned oppløsning for å få opp fps til ett akseptabelt nivå.

 

så derfor vil jeg ha en CRT, vel utprøvd og bevist OK i de fleste situasjoner. greitt nok en LCD er liten og lett, og meget hendig viss man er aktiv LAN'er men det greier ikke å veie opp for de negative akspektene en LCD har i mine øyner. kanskje en gang i fremtiden ja, men ikke i dag.

 

Zoidman, humm.. fikle fikle.. BZZZT! 30K volt gjennom armen tror jeg ikke vil begynne å rote inni skjermen jeg ;)

dessuten, så er den diffuse delen på skjermen midt på venstre side og kun synlig med lilla skrift/symboler på sort bagrunn så jeg tror ikke den metoden vil fungere noe spesielt godt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Off topic, but here goes:

Et lite spark i siden kanskje?

Synes teknisk at testene til Herr Dahle er bra utført, men synes kanskje han er mer "pro Eizo" enn hva som er objektivt? Herr Dahle er i hvert fall veldig flink med superlativene når han skriver om Eizo.. "noe av det ypperste, absolutte enerne, juvelen, imponerende, unik" er et lite utdrag fra siste test.

 

Skal ikke trekke dette lenger, så gir meg nå :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

børge-

 

så vidt jeg har fått med meg skriver jeg det om NEC, Samsung, benq også ;)

 

anbefaller det som er bra :D

 

men eizo er gjennomgående ganske bra, samme som nec. de andre er ikke alltid like heldige med modellene sine :)

 

må legge til at de som ikke kommer gjennom nåløyet mitt og testgjengen får tilsvarende sterke ord og uttrykk :) (bare ikke like posetivt ladet)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Legger bare ved et lite sitat her (som jeg også har henvist fantatikerne til tidligere) som kommer fra noen som har MYE mer "peiling" enn noen aom helst her på dette forumet og som i tillegg kan se saken fra to sider, da de produserer begge deler:

 

LCD vs. CRT: "CRTs tend to handle multiple resolutions better and provide faster screen response time and superior image quality."

 

Nuff said! :yes:

Men ikke dermed sagt at ting ikke vil forandre seg fremover.

(Og for de som ikke vet det betyr superior overlegen :lol:)

 

( http://www.displaysbysony.com/display/howT..._technology.jsp )

(Hvis noen mot formodning akulle være skjermutviklere her på forumet så skal jeg trekke tilbake utsagnet om "mye mer peiling")

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet selv med 3D design i flere år og vil i all beskjedenhet si at jeg har god erfaring med flere forskjellige skjermermerker. Eizo er bra og hadde helt utrolige CRT skjermer. Imidlertid ønsker jeg veldig gjerne å se noe mer fra andre produsenter som f.eks: SGI, Sony og IBM. Det virker som disse store aktørene er glemt her hjemme på grasrota? (Du har riktig nok testet en sony skjerm mot tre-fire av Eizo skjermene...)

 

Det er sikkert bare jeg som er kravstor, men jeg verdsetter at du bruker din fritid på dette. Skal derfor ikke ta motivasjonen fra deg og vil derfor igjen si at testene dine er av god teknisk art, selv om du fort "roser skjermer opp i skyene"

 

Børge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
[mening]
Som andre må jeg her trekke Øivind Dahle's objektivitet i tvil. At han er en autoritet når det gjelder TFT her er jeg ikke i tvil om. Hans kunnskaper om skjermer er åpenbar. Det er imidlertid også åpenbart at han har bestemt seg for at CRT er gammeldags og that's it, du driter deg ut hvis du engang vurderer det. Vel, jeg akter å drite meg ut høyt og hellig nå, for mine meninger er anderledes enn hans.

[fakta]
I jobben jeg har nå jobber jeg nesten utelukkende med design. For meg er fargene på skjermen forskjellen på om jeg gjør en god jobb eller ikke.

Vi har noe sånn som fem relativt nye flatskjermer på jobb. Fire av dem er varianter av søppel, mens den femte er en Samsung SyncMaster 191T. Såvidt jeg kunne lese i en test (mulig det var skrevet av Dahle selv?) så har 193T ikke forbedret bildet vesentlig i forhold til den eldre og populære modellen 191T.

[mening]
Når det kommer til fargegjenvisning i grafisk bruk, er de fire billigere skjermene absolutt ubrukelige. Du kan ikke se forskjell på oransje, fersken eller rosa. Kun Samsung-skjermen gir noenlunde brukbare farger. Heller den kan ikke gjengi fargeoverganger like nøyaktig som en Samtron CRT 21" til en fjerdedel av prisen. (Samtron- og Samsung skjermene står 2 meter fra hverandre og gir et overkommelig sammenligningsgrunnlag). TFT skjermene har en tendens til å krympe fargespektrene sånn at to vidt forskjellige fager ikke kan skilles fra hverandre. På de forskjellige skjermene er det forskjellige deler av spektrene som ikke kan skilles fra hverandre. Skjermene er satt opp av brukerene og ikke profesjonelt, men det gjelder de fleste skjermene i Norge - utenom i designbyråer. Også CRT skjermene jeg sammenligner med.

[fakta]
Hjemme har jeg en 21" Tandberg jeg kjøpte billig brukt. Skjermen er gammel og slitt. Den er likevel mye bedre å gjøre grafisk arbeid på enn skjermene på jobb, fordi jeg kan se hvilken oransje-tone jeg jobber på og ikke trenger å bekymre meg for at jeg har havnet på en gulaktig rosa i stedet.

Jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg ikke er en utdannet grafisk designer eller har tilgang til high-end utstyr. Jeg snakker nå om utstyr til overkommelige priser. En proff designer har sikkert skjermer som koster adskillig mer enn en månedslønn.

[mening]
Men jeg er ikke i tvil om at uansett hvilke andre mange fordeler TFT har, sånn som et mer stabilt bilde, får du mye bedre farger på en CRT skjerm til 4000 enn en TFT til 6000.

[fakta]
Jeg forventer ikke å få et konstruktivt svar på dette innlegget men håper at det kan være med på nyansere bildet (pun intended) når det gjelder CRT vs LCD. At LCD har masse fordeler er fint og flott, men CRT skjermer har da faktisk fortsatt en viss bruksverdi.

.tommyb
Lenke til kommentar

Vice-

 

Dette blir litt mye Eizo, men siden du dro inn Sony. Hvem tror du betalte og utviklet billedrørene deres, som i ettertid har gått vekk fra de fordi de ikke er bra nok ?

 

så da må du nok trekke tilbake MYE her. Kan også nevne at SONY ikke har spesielt annerkjennelse på sin billedteknologi. Ta deg en tur på avforum og hør med de....

 

Børge:

 

skal teste mange andre merker også men ser du fordelingen er ikke akkurat eizo overrepresentert:

 

Dette er testegjengjengens oversikt etter neste uke

 

Eizo: 5 modeller

Samsung: 5 modeller

Iiyama :4 modeller

Sony: 4 modell

benq : 4 modeller

LG: 3 modeller

Viewsonic: 3 modeller

Sony: 2 modeller

Nec: 3 Modeller

 

+ noen andre

 

 

Skal prøve å holde meg tilbake med godord, men det er lett å la seg rive med blir nesten litt Jan-Erik i autofil her innemellom....

 

Vi kommer til å teste så mye vi greier og acer, ctx, medion står for tur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...