Gå til innhold

CRT-prisene øker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har jobbet selv med 3D design i flere år og vil i all beskjedenhet si at jeg har god erfaring med flere forskjellige skjermermerker. Eizo er bra og hadde helt utrolige CRT skjermer. Imidlertid ønsker jeg veldig gjerne å se noe mer fra andre produsenter som f.eks: SGI, Sony og IBM. Det virker som disse store aktørene er glemt her hjemme på grasrota? (Du har riktig nok testet en sony skjerm mot tre-fire av Eizo skjermene...)

 

Det er sikkert bare jeg som er kravstor, men jeg verdsetter at du bruker din fritid på dette. Skal derfor ikke ta motivasjonen fra deg og vil derfor igjen si at testene dine er av god teknisk art, selv om du fort "roser skjermer opp i skyene"

 

Børge

Kan svare på det med Sony. Etter testen du refererer til fikk i alle fall jeg litt avsmak. Jeg likte over hodet ikke den skjermen, og synes den representerer alle de negative inntrykkene rundt LCD som blir presentert her på forumet. I mine øyne er det naturlig, om mulig urettferdig, at man utsetter det man ikke liker. På denne måten er vi ikke så hissige på å hente inn flere Sony skjermer når vi har så mange andre godsaker å leke oss med.

Rett meg gjerne hvis jeg snakker usant Øivind - dette er min mening.

 

Når det gjelder påstander om Øivinds helling mot Eizo skjermer så ser jeg selv at Øivind i de fleste tilfeller snakker varmt om skjermer fra denne produsenten (i tillegg til NEC). Jeg skjønner og hvorfor, da Eizo skjermer fra alle segmenter rett og slett er en fryd å jobbe på. Jeg kan ikke komme på en eneste annen produsent jeg har vært like gjevnt over fornøyd med alle skjermer. NEC følger tett oppunder, men Eizo er kongen på haugen.

Lenke til kommentar

enden-

 

Jeg som testansvarlig har ikke høyest stjerne hos sony etter del 1 og 2.

(kan ikke skjønne helt hvorfor),Men tar inn flere av de til test, har faktisk tenkt å ta inn 23" deres om 14 dager :D

 

Og uansett er vi meget objektive til alle prodsenter. Det holder ikke mål om vi skulle favorisere en produsent overfor en annen...

 

 

selv sitter jeg nå på en samsung 213t.....

Lenke til kommentar
kommer ikke til å kaste min 19" crt skjerm på dør før lcd/liknenede er helt "laggfrie" altså 0ms. hvis det noen gang skjer da :p . hvis ikke får jeg gro inn med klumpen min på 26,7KG

100Hz er vel 10ms

80Hz: 12,5 ms

60Hz: 16,67 ms

osv...

 

 

Jeg mener på ingen måte at 60Hz CRT tilsvarer en ~17 ms LCD, men kun at

tregheten på en 60Hz CRT er ~17ms!

Lenke til kommentar
kommer ikke til å kaste min 19" crt skjerm på dør før lcd/liknenede er helt "laggfrie" altså 0ms. hvis det noen gang skjer da  :p . hvis ikke får jeg gro inn med klumpen min på 26,7KG

100Hz er vel 10ms

80Hz: 12,5 ms

60Hz: 16,67 ms

osv...

 

 

Jeg mener på ingen måte at 60Hz CRT tilsvarer en ~17 ms LCD, men kun at

tregheten på en 60Hz CRT er ~17ms!

Oppdateringsfrekvens og etterslep (ms) må ikke blandes sammen! Det er absolutt ikke det samme! En CRT har ikke ms (etterslep!)

Endret av XzysteRr
Lenke til kommentar

Dette blir litt mye Eizo, men siden du dro inn Sony. Hvem tror du betalte og utviklet billedrørene deres, som i ettertid har gått vekk fra de fordi de ikke er bra nok ?

 

så da må du nok trekke tilbake MYE her. Kan også nevne at SONY ikke har spesielt annerkjennelse på sin billedteknologi. Ta deg en tur på avforum og hør med de....

Såvidt jeg vet ble Trinitron utviklet av Sony. Men siden du mener jeg tar feil her så er det jo interessant å få vite hvem som utviklet det.

Og å si at trinitron er en dårlig billedteknologi blir vel alt annet enn seriøst :scared: Hva i all verden får deg til å slenge ut slike påstander?

Er også interessert i dokumentasjon hvor Eizo uttaler at CRT er en for dårlig teknologi til å kunne videreføres.

 

Inntil endel fakta kommer fram her har jeg vel ingenting å trekke tilbake? :shrug:

Lenke til kommentar

Vice-

 

trinitron var i utgangspunktet lagt av SONY, det er rett. Mener de startet med denne teknologien til og med før de fleste prosusenter, som vi kjenner i dag, var kommet i gang. Men produktet har hatt en lang farts tid bak seg, og er videreutviklet av en rekke produsenter fremdeles under trinitron navnet og sony sto for produksjonen. Eizo gikk inn med sin R & D del og finaniserte og vidreutviklet disse billedrørene til hva de er i dag. SONY fikk faktisk ikkke tilgang til de på sine egne modeller da da var fastlåst til Eizo skjermer i en viss tid (mener det var to år).

 

 

Jeg sier ikke at det er dårlig billedteknologi, men på påpeker igjen at SONY er et merke som ikke er spesielt annerkjent blandt spesialister. Min erfaring med SONY og deres billedkvalietet er at denne dessverre ikke er bra.

spør litt på avforum om SONY så kan du høre hva de mener om denne produsenten. SONY produserer for massen, ikke for de som setter litt krav til kvalitet.

 

 

Kan også opplyse deg om at SONY har sluttet å produsere CRT skjermer i 17" og 19" klassen.....

 

 

Eizo har sluttet helt å produsere CRT skjermer (har det ikke eldre modeller på hjemmesiden sin engang!!) Tror du helt ærlig at de hadde sluttet å produsere dette hvis CRT var bedre enn LCD?

Lenke til kommentar
tenker ikke på refreshraten på den måten...

 

lcdskjermer har en tendens til etterslep i spill

og når var det du sist skjekket den påstand?

nyere 17" har ikke en tendens til etterslep da disse har ned mot 12ms responstid (har sett ned til 16 som jeg husker)

Samsung 173T 17" som vant den store lcd-testen har i allefall TYDELIG etterslep...Men man vender seg jo til det :cool:

 

Til opplysning har denne skjermen 25ms, og alikevel vant den... :D

Den vant ikke spilltest-delen, "bare" sammenlagt. Så skal du ha spillskjerm så tar du vinneren av spilltesten.

Endret av ptv-
Lenke til kommentar
Eizo har sluttet helt å produsere CRT skjermer (har det ikke eldre modeller på hjemmesiden sin engang!!) Tror du helt ærlig at de hadde sluttet å produsere dette hvis CRT var bedre enn LCD?

Ikke "bedre" i dag, men fremtiden kommer... Er vel snakk om å fokusere fremover?...

Lenke til kommentar
Ja, CRT blir dyrere, men om de blir samleobjekter vil jo gjenstå å se. Man har jo tro på at morgendagens TFT skjermer vil være både bedre og billigere enn gårdagens.

 

En gang i framtiden.

 

.tommyb

CRT vil nok bli et nisjeprodukt, henvendt mot et smalt marked som "bare må ha det".... ;)

 

Ta for eksempel matriseskrivere. Nesten ingen bruker dem lenger, massemarkedet forlot teknologien for ca 15 år siden. Men de er fortsatt i salg - til en meget dyr penge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...