Gå til innhold

Nye høytalere, hva anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Vis PA anlegg har så dårlig lydkvalitet, hvorfor ****** bruker da ALLE proffe folk PA anlegg?

For det første så er det snakk om kvantitet, du kan vel selv tenkte deg at det skal litt mer enn 2stk eks. B&W høyttalere til for å produsere et lydnivå som strekker seg til en folkegruppe på alt fra 2.000 til 100.000 personer. Det krever en del høyttalere, og for å gjøre mengden av dem mindre, er de store og utstyrt med store elementer osv.

 

Høyttalerne må også tåle å bli behandlet tøft, de er laget i hard plastikk ofte med metall beskyttelser i hjørner osv. Det samme gjelder for amp'ene og annet utstyr, det må være kraftig og slitesterkt.

 

Når alt dette kombineres, så får du en svær, kraftig og slitesterk høyttaler som spiller høyt og flytter masse luft, og det er stortsett det.

 

Du kan selv tenkte deg hvor mye det vil koste å utstyre f.eks. spektrum med hifi-høyttalere. Pris er også et viktig faktum når man skal underholde 100.000 personer.

 

Det er PA utstyrets evne til å formidle lyd til en stor gruppe mennesker som gjør det til at alle 'proffe' som du sier (uten at jeg forstår hva du mener med det) bruker PA utstyr, Public Audio, smak på det ordet litt.

 

PA utstyr hjemme kan sikkert høres bra ut for deg, men du kan ikke sette et PA anlegg opp mot et hifi- (et nytt ord til deg, High Fidelity) anlegg (riktignok over en hvis prisgrense). PA anlegget vil spille høyt og flytte mye luft, men dette klarer man utmerket med hifi utstyr, bare mange ganger bedre. Det er tross alt ikke snakk om en konsertsal, men et enkelt rom som skal fylles med lyd.

 

Det nærmeste man kommer PA i hjemmet er B-52PRO, det er et selskap som hovedsaklig lager PA høyttalere, men etter det jeg husker har de laget en serie beregnet på bruk hjemme, men som sagt så er de basert på PA og gjør som alt annet PA utstyr, lager høy lyd med trøkk, ikke spesielt pen lyd, men god trøkk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, du fremstår som en tosk.

 

Vis PA anlegg har så dårlig lydkvalitet, hvorfor ****** bruker da ALLE proffe folk PA anlegg? Kom ikke å si att det ikke finnes hifi anlegg som ikke klarer å spille høyt!

Hjemme utstryr har bedre lyd. Og studio utstyr enda bedre. PA har ikke like god lydkvalitet, men de kan spille mye høyere og fylle et mye større lokale med lyd. Desuten har man i PA-sammenheng en del equlizere og signalprossesorer og slik som man kan stille lyden slik man vil. PA-høytalere har ikke i utganspunktet god lyd, men man må stille det etter instrument, stemme og ikke minst rommet.

jeg har erfaring med med alle tre varianter av høytalere, så jeg vet rimlig bra hva jeg snakker om. Jeg er Hi-Fi freak, og driver en del med PA-lyd. Hvis det er lydkvalitet du er ute etter, så er ikke PA veien å gå. Skulle gjerne brukt gode hjemmehøytaler jeg på en konsert, men de har ikke sjangs til å fylle rommet, og lyden blir bare dårlig. Derfor er PA-høytalere bedre på konserter og slikt.

Hjemmehøytalere er best hjemme.

 

På en annen side, du går ikke på konsert for å nyte lydkvaliteten, det er for å oppleve bandet live. Og, det er en grunn til at man bruker studio nå man spiller inn plater, i stedet for å ta opp live. Jeg har selv prøvd begge deler, og studio er overlegent best.

 

Men over til det som i grunn er hoved saken her, hva slags høytalere man skal kjøpe. Jeg like personlig Nad og Dali veldig godt. Jeg har Dali 450 front(forgjengeren til 470) og Nad C270 effektforsterker. Nad T512 DVD-spiller og T742 surrond. I tillegg har jeg en selvbygd sub fra Eltek med en brokoblet Nad 214 på.

Jeg mener dette: Kjøp først en god forsterker og noen gode, men ikke for store høytalere (mer penger på færre elementer gir bedre elementer), så kan skaffe en sub til å ta seg av de dype frekvensene siden. Det er min mening

Lenke til kommentar

Det var noe her som sa at Nad har kraftige strømforsyninger og at mange DJ-er bruker Nad forsterkere. Nad er strømsterke når det kommer til hjemmestereo, men når det skal spilles i større lokaler er selv 218 en vits. Duger ikke en gang til monitoring. Det er fjortis DJ-er på skole fest som bruker 218 fordi det er det kraftigste storebror har hjemme. Faktun er selv den blir overopphetet. En like dyr PA-forsterker, som kanskje ikke har samme lydkvalitet, klarer å drive større mye bedre.

Lenke til kommentar
Ble litt mange innlegg på rad, men jeg tror denne diskusjonen hører hjemme i et annet forum, ikke et PC-forum. lydforum.com om jeg får lov. Men her kommer du nok til å møte litt motstand mot Hi-Fi tilhengere.

Denne tråden ble startet når "Lydkort og PC-høytalere" het noe annet....

-før lyd & bilde kategorien dukket opp...

Endret av cdrom
Lenke til kommentar
Og hvis det er mye bass du skal ha så går det jo ann å kobinere hjemmehøytalere med en PA-sub.

PA sub'er er vanligvis utstyrt med 18"ere, ikke spesielt bra å kombinere dem med et 'hjemmeanlegg' siden de vil henge etter resten av anlegget.

 

Hvis man skal ha så store elementer i en sub, så koster det, ikke lite heller.

Lenke til kommentar
Og hvis det er mye bass du skal ha så går det jo ann å kobinere hjemmehøytalere med en PA-sub.

PA sub'er er vanligvis utstyrt med 18"ere, ikke spesielt bra å kombinere dem med et 'hjemmeanlegg' siden de vil henge etter resten av anlegget.

 

Hvis man skal ha så store elementer i en sub, så koster det, ikke lite heller.

Jeg sa bare mye bass. Ikke at det var å anbefale. Til kino funker det bra, ettersom jordskjelv og ekplosjoner har ingen rytme og henge etter :)

Lenke til kommentar

Aner du hvor idiotisk du høres ut når du påstår at Dali 8008 har billig lyd kontra Cerwin Vega v-12f???

 

Lyd er objektivt men det fins da grenser....

 

Forhåpentligvis er du den eneste som mener dette i vårt langstrakte land....

Nå drev jeg dali 8008 med en NAD T763 surround forsterker som i stereo er målt til 2 x 210W i 8 ohm,å med så stor effekt burde det være nok i massevis,men med dali høytalerne fikk jeg ikke nok bass ut av de....bassene spiller fra 39 hz til 600 hz,noe jeg mener er litt for høyt oppe i registeret!

Men da jeg anskaffet Cerwin v-12f høytalerne så sammenlignet jeg dem og det var klart som solen at v-12f hadde bedre bunndrag å dybde,pluss at de spilte klart høyere enn dali 8008!! :p

 

Så uansett om det er Cerwin Vega V-12F som er de billige høyttalerne så låter de MYE bedre!!! :thumbs:

Lenke til kommentar

Dali 8008 har bedre lydkvalitet enn CV v-12f, ikke bare litt; men en god del mer også. Det eneste CV v12f duger til er heftig bassgjengivelse, for de som er mer opptatt av det enn god lyd. Dali 8008 er et kompromiss, mellom bass og god lyd til en "billig" penge i mellomklassen. Men å komme å si at Dali låter billig i forhold til CV:  :roll:

CERWIN VEGA: no compromises,just pure sound!!! :laugh:

 

-HAVE A BLAST!- :dribble:

Lenke til kommentar

Aner du hvor idiotisk du høres ut når du påstår at Dali 8008 har billig lyd kontra Cerwin Vega v-12f???

 

Lyd er objektivt men det fins da grenser....

 

Forhåpentligvis er du den eneste som mener dette i vårt langstrakte land....

Nå drev jeg dali 8008 med en NAD T763 surround forsterker som i stereo er målt til 2 x 210W i 8 ohm,å med så stor effekt burde det være nok i massevis,men med dali høytalerne fikk jeg ikke nok bass ut av de....bassene spiller fra 39 hz til 600 hz,noe jeg mener er litt for høyt oppe i registeret!

Men da jeg anskaffet Cerwin v-12f høytalerne så sammenlignet jeg dem og det var klart som solen at v-12f hadde bedre bunndrag å dybde,pluss at de spilte klart høyere enn dali 8008!! :p

 

Så uansett om det er Cerwin Vega V-12F som er de billige høyttalerne så låter de MYE bedre!!! :thumbs:

Jeg er forsåvidt enig i det meste du sier, men Nad er ikke en perfekt match til 8008 har jeg erfart. Men anyway, når du sier at 8008 har billig lyd kontra CV så begynner jeg og lure.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
PA utstyr er ikke laget for hjemmebruk men det betyr da slett ikke att det er dårlig i hjemmet.

 

Pantheon, pathetic... du skjønnte visst ikke poenget mitt?

Vis ikke forskjellen mellom mp3/cd plager deg så vil ikke forskjellen mellom ett pa anlegg og ett hifi anlegg plage deg heller.

 

vel dere snakker for dere selv.

Jeg foretrekker litt extra styrke i stedet for kvalitet.

 

størrelsen på elementen har ikke no å si om det er voldsomt for ett rum på 25kvadrat.

Tenker mitt er omtrent like stort, har 4stk 18" i det akkurat nå.

 

Å jammen er jeg fornøjd med lyden =)

Hører ikke mye forskjell når det gjelder lydkvalitet på anlegget mitt og oldtimern sitt rørforsterker anlegg i stua for å være ærlig...Bortsett fra att jeg kan vekke naboene.

 

menmen.. er helt sikker på att dere som har handlet på hifiklubben har sinnsykt mye bedre lyd ;)

"....PA utstyr er ikke laget for hjemmebruk men det betyr da slett ikke att det er dårlig i hjemmet.."

 

H_buzz, argumentasjonen ditt har flere svaheter:

*Watt er en dårlig måte å ketagorisere forsterkere på, enda dårligere til å kategorisere høyttalere.

*Å si at høyttalere "spiller" ett visst antall watt er språklig og teknisk en pussig måte å si ting på

 

 

Ut fra bildet ditt tipper jeg at det er nyere Peavey black widow 15" + ht22 horn-driveren deres. Jeg har hatt Peavey topper, subber og scenemonitorer. Jeg tror jeg kan uttale meg med en viss tyngde nåt jeg sier at de ikke er optimal for å spille av cd-musikk med en lydtype som folk flest kategoriserer som vellydende. Det de derimot gjør bra er å gi godt lydtrykk ut fra begrensede forsterker-ressurser og er fine arbeidshester på veien når man spiller musikk for å tjene penger. Dette vil si at de er portabel, holdbar og lett å vedlikeholde.

 

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar
Og hvis det er mye bass du skal ha så går det jo ann å kobinere hjemmehøytalere med en PA-sub.

PA sub'er er vanligvis utstyrt med 18"ere, ikke spesielt bra å kombinere dem med et 'hjemmeanlegg' siden de vil henge etter resten av anlegget.

 

Hvis man skal ha så store elementer i en sub, så koster det, ikke lite heller.

hva mener du med "henge etter" resten av anlegget?

 

K

Lenke til kommentar

All elektro-akustisk teori (som jeg kjenner til) tilsier at en lineær enhet (høyttaler elementer er tilnærmet lineære) ikke forandrer oppførsel for forskjellig tilført effekt.

 

Selvsagt er dette feil når man begynner å nærme seg yttergrensene for utslag og temperatur, men jeg tror dette hører hjemme i samme kategori som at "små elementer er raskere enn store" noe som selvsagt er bare nonsens. Utenom spredning så er det primært frekvensrespons og linearitet som skiller elementer. Elementet i en hodetelefon kan ha akkurat samme lyden (teoretisk) som en 18" sub, bare med svakere lydnivå...

 

Knut Inge

 

Det er populært i hifi-kretser å kjøre bittesmå class A rørforsterkere på +/- 6W sammen med enorme horn-konstruksjoner, gjerne med 18" bass. Har ikke hørt noen rapporter om etterhengende bass der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...