Gå til innhold

Nye høytalere, hva anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
menmen.. er helt sikker på att dere som har handlet på hifiklubben har sinnsykt mye bedre lyd ;)

Det er også jeg HELT sikker på!

JEG er i allefall HELT sikker på at dere i allefall TROR dere har bedre lyd......

 

 

 

JEG garanterer at du finner samme lydkvalitet/kvantitet du får på hifiklubben til halve prisen andre plasser hvis du bare går inn for det...

 

 

Hifiklubben er bare ute etter å selge ting, som alle andre butikker, og de skyr ingen midler for å prate på deg høytalere som koster en formue og som etter mitt skjønn er middelmådige.

 

 

 

 

 

Hvis du ikke er Hifi GAL så holder det i hopetall med et sett Eltax milennium 500 høytalere til knappe 1500 kr.

 

Fåes på www.komplett.no

 

Spiller som juling, med svært liten forvregning selv på høyt volum..

 

 

 

 

Ellers har www.ljudia.no masse billig som spiller bedre en det meste du får på hifiklubben i samme prisklasse....

Lenke til kommentar
JEG er i allefall HELT sikker på at dere i allefall TROR dere har bedre lyd......

 

 

 

JEG garanterer at du finner samme lydkvalitet/kvantitet du får på hifiklubben til halve prisen andre plasser hvis du bare går inn for det...

 

 

Hifiklubben er bare ute etter å selge ting, som alle andre butikker, og de skyr ingen midler for å prate på deg høytalere som koster en formue og som etter mitt skjønn er middelmådige.

 

 

 

 

 

Hvis du ikke er Hifi GAL så holder det i hopetall med et sett Eltax milennium 500 høytalere til knappe 1500 kr.

 

Fåes på www.komplett.no

 

Spiller som juling, med svært liten forvregning selv på høyt volum..

 

 

 

 

Ellers har www.ljudia.no masse billig som spiller bedre en det meste du får på hifiklubben i samme prisklasse....

Det der er jo det samme som å påstå at en gammel Lada er like bra som en ny Ferrari.

Jeg har ingen tro på at du mener det der seriøst.Hvis du mener det vil jeg påstå at du er en analfabet når det gjelder alt som har med lyd å gjøre.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
@satansClaw: Du kommer med veldig bastante påstander, uten å ha noe som helst som underbygger det du sier, borsett fra at DU sier det. Holder ikke helt vann hos meg ass ;)

Du har forøvrig stavet nicket mitt feil.

 

Men nok om det.

Dra nå innom hifiklubben.

Spør ang en masse greier, hva som er bra o.s.v

Så drar du til Hificenter kjeden...

Spør om det samme...

Hvis du har fått samme tilbakemelding så harre skjedd et mirakel....

 

 

Jeg dro sammen med broderen for å se på aktive sub-woofere hos hifiklubben, jeg spurte hvorfor det ikke var trinnløs faseforskyvning på en av de litt dyrere modellene fra B&W som brodern var intrisert i, og fikk beskjed om at det var helt uten betydning.... Hadde ingenting å si at det bare var mulig å sette fasen på 0 eller 180 grader..., selv vet jeg at det er viktig for å får rett lydbilde, bordern ble sint fordi jeg "motsa" fagfolket....

 

 

Vi dro bort til hificenterkjeden for å høre hva de hadde av sub-woofere...

Det første han kommenterte var at sub-woofern fra Audiovector hadde trinnløs faseforskyving og alle fordelene det innebærte...

 

Altså stikk motsatt av det "Proffene" borte på hifiklubben mente.

 

 

 

Hva slags premisser har hifiklubben til å vite hva som er bra eller ikke bra ???

Har noen der utdanning ???

 

 

De er ute etter penger.

Eneste måten å finne hifi til deg, er å Prøve Prøve Prøve. Mest mulig utstyr HJEMME hos DEG...

 

Hvordan det låter på butikken er overhodet ikke representativt for hvordan det låter hjemme hos deg...

 

For i butikken er høytalerne til 6000 kr hifiklubben/hificenterkjeden prøver å prakke på deg koblet til en forstærker til 100 000 kr, en dvd spiller til 60 000 kr , kabler til 50 000 kr, cd spiller til 25 000 kr, forforstærker til 50 000 kr +++ (overdriver litt)

 

 

I tilleg er anlegget satt opp i døde/lydisolerte rom som ikke har noe form for resonans/skurrelyder.

 

Nesten UANSETT hva slags høytalere du kobler opp i Hifiklubben\Hificenterkjeden's demorom, så låter de vanvittig bra.

Eneste som hjelper er som sagt å ta utstyret med hjem til deg, prøve det der, og så får du bestemme om du blir fornøyd.

 

 

And Ljudia vs Hifiklubben/Hificenterkjeden...

 

 

Ta f.eks Dali Blue 8008 til 7500 kr, så sammenligner du med MindTech F1-900 til 5495.00 kr

 

Mindtech F1-900:

 

To 1" softdome diskanter

To 6,5" mid/basser

En 8" sub/bass

Bi-wiring eller bi-amping kompatibel.

Frekvensomr. 30-22 000 Hz.

Føls 89 dB.

Imp 4 Ohm.

Effekt 350 Watt.

Mål BxHxD 27x130x41 cm.

Vekt 30 kg

 

Dali 8008 :

# 1" softdome diskant

# 5" mellomtone

# 2 x 8" bass

# Bi-wiring eller bi-amping kompatibel.

# Frekvensgang: 39-25.000 Hz (+/-3db)

# Bassrefleksport avstemming: 32 Hz

# Impedans: 4 ohm

# Følsomhet: 91 db

# Delefrekvenser: 600/3.000 Hz

# Maks lydtrykk: 113 db

# 100x25x37 cm (B/H/D)

# 22 kg pr.stk

 

 

 

 

Så erru fornøyd ???

2000 kr spart og mye bedre/penere/renere lyd....

 

 

Hvis det ikke er nok til å overbevise deg om at folket på Hifiklubben/Hificenterkjeden ikke er intrisert i hva som er best for deg, sjekk hva HifiCenterkjeden selger her:

 

Valhalla Strømkabel Dette er altså en helt vanlig strømkabel, ala den du bruker når du kobler pc'n til veggen...

 

 

Til den nette pris av 19 995,00 kr !

 

Valhalla bruker Nordost sin nye proprietære ”Dual Micro Mono-Filament” teknologi for å gi kabelen de egenskapene den har.

Kabelen består av 7 stk 16 AWG OFC ledere ekstrudert med sølv i en Dual Micro Mono-Filament design. Valhalla strømkabelen har en utrolig hastighet på strømmen, ulikt vanlige strømkabler som bare har 50 % eller mindre av lysets hastighet. Faktisk har Valhalla en hastighet på hele 90 % av lysets hastighet!!

Dette betyr store forbedringer i både lyd - og bildekvalitet. Anbefales på det sterkeste!!

 

Javist....

 

Nå er jo lysets hastighet relativ, avhengig av matrialet det er snakk om... dessuten...

 

Med mindre de har samme kablinga som den valhalla kabelen helt bort til nermeste trafo, så tviler jeg på at det hjelper på hastigheten til strømmen... :p

 

Du tenker kansje, jaja, men det er jo et filter i den greia ??

 

Tja, men det kan være så mye filter det vil, spenningen i stikkontakten varierer fra alt mellom 200-240v, og DET endre lydkvaliteten 10000 ganger mer en den støyen du klarer å filtrere bort med den kabelen...

 

Kabelen klarer sikkert å hindre at det kommer for høy spenning, men kommer det for lite.... så er det fint lite den kan gjøre med det...

 

Du kan i stedet kjøpe en litt kostbar UPS, (Uniterupted Power Supply) til rundt 7000 kr, en sånn sak med innebygd batteri. Med en slik kan du sette spenningen på f.eks 220v, så får du 220v uansett hva som skjer med spenningen i stikkontakten...

 

I tilleg filtrerer den bort den samme støyen som kabelen til 20 000 kr gjør, + en masse andre finesser...

 

Kan jo legge til at jeg i motsettning til 2 her på forumet faktisk har hørt Elax milenium 500 på en skikkelig Hi-Fi forstærker, og med skikkelig kabling/spikes...

Det er vanvittig god lyd i de i forhold til prisen.Og det skal mye til å overbevise meg om noe annet.

 

Hifiklubben/Hificenter kjeden har INGENTING som kommer i nærheten i den prisklassen...

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Du har forøvrig stavet nicket mitt feil.

Du har stavet forsterker feil.

 

Hva slags premisser har hifiklubben til å vite hva som er bra eller ikke bra ???

Har noen der utdanning ???

Er utdannet regnskapfører jeg. Når det gjelder hifi bruker jeg hørselen, den fikk jeg gratis.

 

For i butikken er høytalerne til 6000 kr hifiklubben/hificenterkjeden prøver å prakke på deg koblet til en forstærker til 100 000 kr, en dvd spiller til 60 000 kr , kabler til 50 000 kr, cd spiller til 25 000 kr, forforstærker til 50 000 kr +++ (overdriver litt)

Hvorfor ikke holde det på et noe saklig nivå, og ikke ta helt av :ermm:

 

Ta f.eks Dali Blue 8008 til 7500 kr, så sammenligner du med MindTech F1-900 til 5495.00 kr

 

specs..

 

Så erru fornøyd ???

2000 kr spart og mye bedre/penere/renere lyd....

Nå har jeg ikke hørt MindTech F1-900, men hvordan du kan konkludere med at det er bedre lyd bare ved å ramse opp spesifikasjoner sier sitt.

 

Er ikke ute etter noe diskusjon med deg, men mye av det du sier er egentlig bare for dumt. Du underbygger påstander med svada.

Lenke til kommentar
Du har forøvrig stavet nicket mitt feil.
Du har stavet forsterker feil.

 

Lov å skive på dialekt i følge den nye rettskrivnings loven.

 

Hva slags premisser har hifiklubben til å vite hva som er bra eller ikke bra ???

Har noen der utdanning ???

 

Er utdannet regnskapfører jeg. Når det gjelder hifi bruker jeg hørselen, den fikk jeg gratis.[/Quote]

Som jeg skrev: Eneste måten å finne hifi til deg, er å Prøve Prøve Prøve. Mest mulig utstyr HJEMME hos DEG...

 

 

For i butikken er høytalerne til 6000 kr hifiklubben/hificenterkjeden prøver å prakke på deg koblet til en forstærker til 100 000 kr, en dvd spiller til 60 000 kr , kabler til 50 000 kr, cd spiller til 25 000 kr, forforstærker til 50 000 kr +++ (overdriver litt)

 

Hvorfor ikke holde det på et noe saklig nivå, og ikke ta helt av :ermm: [/Quote]

Ta helt av ?? vet ikke om du har vært å sett på prislappene rundtom i demorommet på en av de hifibutikkene...

 

Ta f.eks Dali Blue 8008 til 7500 kr, så sammenligner du med MindTech F1-900 til 5495.00 kr[/Quote]

[/Quote]specs..[/Quote]

 

Så erru fornøyd ???

2000 kr spart og mye bedre/penere/renere lyd....[/Quote]

 

Nå har jeg ikke hørt MindTech F1-900, men hvordan du kan konkludere med at det er bedre lyd bare ved å ramse opp spesifikasjoner sier sitt.[/Quote]

 

Mulig det var dumt, men nå kan ikke jeg forklare deg hvorfor noe låter bedre en noe annet, det er noe du må høre selv, men spec's gir en LITEN indikasjon på hvordan ståa er, se på f.eks vekta.

 

Er ikke ute etter noe diskusjon med deg, men mye av det du sier er egentlig bare for dumt. Du underbygger påstander med svada.[/Quote]

 

Svada er det ikke, det er egene erfaringer, med over 10 år som hifi entusiast, samt konkurent db-drag i bil, med 2 norges rekorder.

 

 

Det er naivt å tro at ansatte på Hifiklubben er overHODET intrisert i at du får et anlegg som passer til deg....

 

De er ute etter å selge dyrest mulig.

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
JEG garanterer at du finner samme lydkvalitet/kvantitet du får på hifiklubben til halve prisen andre plasser hvis du bare går inn for det...

http://www.dpnorge.no/ er ikke halve prisen men man sparer 100 - 1000 kr. men alikevel de tar en god del mer i frakt tror jeg.

Hvis du ikke er Hifi GAL så holder det i hopetall med et sett Eltax milennium 500 høytalere til knappe 1500 kr.

 

Fåes på www.komplett.no

 

Spiller som juling, med svært liten forvregning selv på høyt volum..

det er vel litt å ta i men et par Proson HFC10 til 2000,- da får man vel bra nok lyd, hvis man ikke henger seg skikelig opp i kvalitet.

 

 

har man perfekt rom så ville jeg anefalle dantax P2500 og nei Dantax er IKKE det samme som Eltax har lagt merke til at Eltax høyttalere veier som regel mange kg mindre en Dantax. de har også som regel høyere følsomhet. de tåler også som regel mer effekt (har vel ikke allverden å si men)

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

så blir det liv i denne tråden igjen ja...

 

SatanClaws, man trenger ikke være "hifigal" som du sier for å høre forskjellen på et par 1500,- eltax skvip og et par anstendige høyttalere i 3-4000,- klassen, og JA jeg har hørt eltax. Jeg er ikke noe spesiellt audiofreek, men syntes lyden i de eltax høyttalerne var forferdelig.

 

At hifiklubben og hificenteret gir deg forskjellige tips er jo selvsagt ettersom de selger forskjellige produkter. Uansett hvilken butikk du går inn på i dette landet så er de ute etter og selge produktene sine. det er faktisk slik de tjener penger. Men så er det jo opptil deg om du stoler blindt på alt selgeren sier. Og uansett, selv om de prøver selge sine produkter til deg så betyr jo ikke det at produktene deres er noe dårligere av den grunn?

Lenke til kommentar
Hvordan måles de tallene?

Du har 2 måter å måle lydtrykk på, du kan endten bruke vibrasjons måler, eller lydtrykk måler slik det er brukt på den konkurransen, 140db med vibrasjons måler er ca 130 db med trykkmåler.

 

 

Selve målingen skjer slik:

 

Jeg setter i en cd plate der alle frekvensene fra 15-120 hz med 1hz intervall er reprensentert med et eget spor..

 

Jeg konkurerte før, (1 stk Cervin Vega Stroker 15") med rundt 52 hz.

 

Så, jeg setter på spor 52, setter på pause, skrur volumet opp til dit jeg tør, går ut av bilen, skrur på Termlab måleren (plassert på frontruta på høyre side, like over dæsjbordet) skrur av pause på cd spillern, og spiller i 5 sek, så pause på 2-3 sek, før 5 nye sek(slik at kondensatorene kan lade seg opp).

 

Så erre en pause på 2-3 min, før det hele gjentar seg.

 

 

SPL blir da den laveste verdien av de to. Motoren er forøvrig av.

 

Termlab Decibel Måler

Lenke til kommentar
Hvordan måles de tallene?

140db med vibrasjons måler er ca 130 db med trykkmåler.

Det der har vi snakket om. ;) Det kan være at det fungerer slik for et bilkarosseri, men er langt fra generaliserbart.

 

Men interessant prosedyre. Så det er rett og slett bare en konkurranse for å spille absolutt høyest på en gitt frekvens, med ustyr "laget" for et slikt formål?

Lenke til kommentar

Nå har de gått bort fra vibrasjons måleren da den er unøyaktig...

 

Så nå er det kun trykkmålerne som brukes på offesielle Db-Drag.

 

 

Ikke direkte laget kun for å spille de forskjellige frekvensene...

 

Jeg pleier å bygge et sinnsykt anlegg, (f.eks 4000w forstærker, Cerwin Vega Stroker)

 

Som på "normalt" volum lager nydelig fin lyd....

 

 

her er noen bilder av "gamle" anlegg, solgt, har ingenting i bilen nå, pga skole.

 

 

4000w "High Current" forstærker - Samme som over - V-Max subbene - Stroker 15" - Stroker 15" - Stroker 15" - Stroker 15"

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Jeg spiller mp3'er hjemme hos meg, syns det blir absolutt bra nok lyd!

Det sier vel det meste om evnen til å vurdere lydkvalitet! :p

kan hende du henter "n00b" releaser med kazaa fra internet, kanskje ikke... men for meg er i hvertfall mine mp3'er bra nok.

Saerlig med tanke på at en cd med 10 sanger (2-3 som er bra?!) koster 100-150kroner så ville jeg personlig vaert ruinert for å i det heletatt kunne lytte på musikk.

 

 

Må bare le litt når jeg ser den stroemkabeln til 20.000 for 2meter. -ha ha-

Invester heller i ett liv ^^

 

lurer bare litt på en ting der, er det noen som helst teknisk mulighet at det blir bredre bilde/lydkvalitet ved bruk av en sånn kabel? Den blir jo koblet til et vanlig stroemutak i veggen uansett, som er koblet til samme gamle el-verk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...