Gå til innhold

Nye høytalere, hva anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Jeg spiller mp3'er hjemme hos meg, syns det blir absolutt bra nok lyd!

Det sier vel det meste om evnen til å vurdere lydkvalitet! :p

haha er MP3 dårlig lydkvalitet også nå????

 

for noen år siden var jo MP3 den beste lydkvaliteten evver, er den dårlig også nå?....den mikroskopiske forkjellen fra MP3 til FLAC (eller hva det nå en heter)er ikke stor eller hørbar men som sagt 0,1% her og kankej 0,2% der blir fort 1-2 kanskje 3%. er ikke sikkert at de få prosentene med forbering er hørbar heller....

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil jo den kabelen sikkert filtrere bort endel støy, men det finnes MYEMYE billigere og mer effektive måter å fjærne støy på...

 

Å påstå at det er GOD lyd av MP3...

Alt er vel relativt...

Mister 40% av de lavere frekvenser ved 128 kBit, jeg pleier å enkode i 320 kBit "High quality" med Easy Audio Extractor (Lame)..

Ellers blir ofte diskanten ødelagt...

 

Ang Eltax Millenium 500...

Først litt specs:

Rms: 250W

Max: 500W

Frekvensområde: 30-20 000Hz +/- 4 dB

Følsomhet: (2,83V/1M) 94dB

Impedans: 4-8 Ohm

Diskant: 1" soft dome

Mellomtone: 5"

Sub: 2x10"

Vekt: 18.1Kg per stk.

Laget i 17 mm MDF.

 

Her er biler av hvordan de er bygd opp invendig... (tatt under første oppgradering, bytte av kabler og delefilter.)

Diskant Forran....

Diskant BAK !!

Magnet sub, delefilter

Mellomtone

Eget kammer til mellom tonen, samt egen kabel til diskant.

 

Som dere ser av bildene, så er det eget kammer til subbene, eget kammer til mellomtone, og eget kammer til diskant.

 

Av oppgraderinger som gjorde underverker:

12.5 kg "Sandblåse" sand i hver høyttaler (fjærna filtet, helte det i bunnen, putta filtet tilbake i høytalerne)

Spikes !, fjærna så å si ALL brumlebass...

Nye kabler innvendig, Dali Red wave.

Delefilter, Ljudia's dyreste med samme spoleverdier.

Jeg mener de er godt bygget, og låter godt til prisen å være.

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Jeg spiller mp3'er hjemme hos meg, syns det blir absolutt bra nok lyd!

Det sier vel det meste om evnen til å vurdere lydkvalitet! :p

haha er MP3 dårlig lydkvalitet også nå????

Welcome to the world.

 

MP3 har aldri hatt "den beste lydkvaliteten evver". Det er et "lossy" format.

ok viste ikke det jeg... men men... for meg er mp3 i 320 mer en bra nok 256 gå helt bra det og. 128 hører jeg litt "susing" på høyw volum.

 

satanclaws: får ikke sett bildene av eltax. har regga meg...

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Angående mp3.. tror ikke det er mange her som klarer å plukke ut en "lame.exe --alt-preset extreme"-mp3 blant originalspor her! Det er rett og slett så bra at et normalt øre ikke hører forskjellen på dette og vanlig CD.

 

Feel free to prove me wrong osv ü

 

(selvsagt finnes det NOEN med superhørsel som klarer å plukke dem ut, men det er langt færre enn de som hevder de klarer det)

Lenke til kommentar
Ang Eltax Millenium 500... (masse tips) ...

virka interessant det her, har ikke muligheten og få lagt de her bildene ut en plass så vi kan få sett de?

 

hvor mye koster det deg sånn alt i alt og "oppgradere" en høyttaler på dette viset?

Koster ca 800 kr for 8 stk spikes + pads til å ha under de derre spikes tingene.

QLM delefilter fra Ljudia, fra 120 kr, til ca 500 kr.

Så jeg mener å ha brukt ca 1200 kr per høyttaler på delefilter... :p

Pluttselig fikk man Mellomtone og Diskant igjen..

Kabler, ca 200 kr per høyttaler, gikk med ca 3 meter høyttaler kabel.

 

 

Men det var verdt det, når jeg solgte høytalerne fikk jeg over 3000 kr for de... :)

 

Hadde lyst å bytte ut elementene også, men kom aldri så langt.

Lenke til kommentar

Ser dette er en gammel tråd men må bare få sagt noe. PA anlegg funker fint på utesteder, det er helt klart. Men de spiller langt fra pent. Ville aldri hatt noe sånt i hus. Å til dere (husker ikke hvem det var) som ikke hører forskjell på ett "dyrt" HIFI anlegg, å ett PA anlegg. Seriøst. Få sjekket hørselen. Må bare legge til en liten ting til før jeg forlater denne posten. Var en eller annen som lurt på om vi klagde på kinolyden. Ja, faktisk. Synes det er nedtur å se film på kino fremfor hjemme i hjemmekinoen min. Men skjønner at alle ikke vil bruke 100 000 på anlegg da. Det er jo interesser som styrer dette. Skal også sies at jeg hørte forskjell når jeg oppgraderte høytalerkablene til fronthøytalerene mine fra ett par til 1500 for 2x3m til noen nye til 2500 for 2x3m. Men ikke sikkert alle er like flinke til sånt da. Skal jo sies at foreldrene mine er fornøyde med sitt RACK anlegg kjøpt på L-Kjøp til mindre enn en av høytalerkablene mine. Som en sa tidligere her. Smaken er som baken. Den er todelt.

 

PS. Takker for en underholdene post. Lenge siden jeg har smilt så mye som når jeg har lest igjennom disse sidene.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Dette er altså en helt vanlig strømkabel, ala den du bruker når du kobler pc'n til veggen...

 

 

Til den nette pris av 19 995,00 kr !

 

Valhalla bruker Nordost sin nye proprietære ”Dual Micro Mono-Filament” teknologi for å gi kabelen de egenskapene den har.

Kabelen består av 7 stk 16 AWG OFC ledere ekstrudert med sølv i en Dual Micro Mono-Filament design. Valhalla strømkabelen har en utrolig hastighet på strømmen, ulikt vanlige strømkabler som bare har 50 % eller mindre av lysets hastighet. Faktisk har Valhalla en hastighet på hele 90 % av lysets hastighet!!

Dette betyr store forbedringer i både lyd - og bildekvalitet. Anbefales på det sterkeste!!

 

Javist....

 

Det er sånne ting som det der som irriterer meg litt med audio, det er veldig interessant, men det er også mye "voodoo" som kan være vanskelig å skille fra fakta pga til tider overbevisende kvasivitenskaplig forklaringer (noe dette ikke akkurat var ett typisk eksempel på da :))

 

Det gjør det vansklig å få tak i skikkelig og troverdig info.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er sånne ting som det der som irriterer meg litt med audio, det er veldig interessant, men det er også mye "voodoo" som kan være vanskelig å skille fra fakta pga til tider overbevisende kvasivitenskaplig forklaringer (noe dette ikke akkurat var ett typisk eksempel på da :))

 

Det gjør det vansklig å få tak i skikkelig og troverdig info.

Derfor skal man ikke kjøpe lyd-utstyr over nett.

Derfor skal man ta alt man hører fra salgspersonell med et kilo salt.

Derfor skal man ta alt man hører fra venner, familie og forumbrukere med et halvt kilo salt (det er deres meninger, og må tolkes som det).

 

Derfor skal man stole på sine egne ører, og kjøpe utstyr som passer til det. :)

Lenke til kommentar
Det er sånne ting som det der som irriterer meg litt med audio, det er veldig interessant, men det er også mye "voodoo" som kan være vanskelig å skille fra fakta pga til tider overbevisende kvasivitenskaplig forklaringer (noe dette ikke akkurat var ett typisk eksempel på da :))

 

Det gjør det vansklig å få tak i skikkelig og troverdig info.

Derfor skal man ikke kjøpe lyd-utstyr over nett.

Derfor skal man ta alt man hører fra salgspersonell med et kilo salt.

Derfor skal man ta alt man hører fra venner, familie og forumbrukere med et halvt kilo salt (det er deres meninger, og må tolkes som det).

 

Derfor skal man stole på sine egne ører, og kjøpe utstyr som passer til det. :)

Jo, men det er sånt som det som gjør det vansklig å innhente informasjon, jeg må jo konsekvent nekte å tro på noe som helst før jeg har undersøkt skikkelig at det viser seg å stemme. For øyeblikket er min lydinteresse mest akademisk, har ikke ett lytterom det er verd å spandere noe ordentlig på uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jo, men det er sånt som det som gjør det vansklig å innhente informasjon, jeg må jo konsekvent nekte å tro på noe som helst før jeg har undersøkt skikkelig at det viser seg å stemme.

Det gjør du jo fra før... :p

 

 

Nei, seriøst. Mente ikke at alt du får servert er tull, men vær litt betenksom og ikke tro på utsagn som "Denne høyttaleren har et lag innerst av uran som gjør at lydhastigheten økes." ;)

Lenke til kommentar

Koster ca 800 kr for 8 stk spikes + pads til å ha under de derre spikes tingene.

QLM delefilter fra Ljudia, fra 120 kr, til ca 500 kr.

Så jeg mener å ha brukt ca 1200 kr per høyttaler på delefilter... :p

Pluttselig fikk man Mellomtone og Diskant igjen..

Kabler, ca 200 kr per høyttaler, gikk med ca 3 meter høyttaler kabel.

 

 

Men det var verdt det, når jeg solgte høytalerne fikk jeg over 3000 kr for de... :)

 

Hadde lyst å bytte ut elementene også, men kom aldri så langt.

men er det virkelig verdt det og kjøpe disse høttalerne og "oppgradere" de fremfor og bare velge et par høyttalere i 3000,- klassen?

Lenke til kommentar

Folk blir visst aldri lei av disse audio-diskusjonene. Det er ikke alle som har råd til steroanlegg til 100 000, men for dere som vurderer å kjøpe Valhalla strømledning til 20000 kan jeg heller foreslå dette: http://www.turnkey.co.uk/tkweb/stockdetail...IEC&context=WEB

 

I stedet for å bruke 20000 på en ledningstump kan man heller bruke 50 pund på en boks som faktisk gjør noe.... Og du trenger den bare hvis du har ustabil strømforsyning der du bor.

 

Edit: man får kjøpt modeller som støtter 230v også.

Endret av radiated
Lenke til kommentar
Ser dette er en gammel tråd men må bare få sagt noe. PA anlegg funker fint på utesteder, det er helt klart. Men de spiller langt fra pent. Ville aldri hatt noe sånt i hus. Å til dere (husker ikke hvem det var) som ikke hører forskjell på ett "dyrt" HIFI anlegg, å ett PA anlegg. Seriøst. Få sjekket hørselen. Må bare legge til en liten ting til før jeg forlater denne posten. Var en eller annen som lurt på om vi klagde på kinolyden. Ja, faktisk. Synes det er nedtur å se film på kino fremfor hjemme i hjemmekinoen min. Men skjønner at alle ikke vil bruke 100 000 på anlegg da. Det er jo interesser som styrer dette. Skal også sies at jeg hørte forskjell når jeg oppgraderte høytalerkablene til fronthøytalerene mine fra ett par til 1500 for 2x3m til noen nye til 2500 for 2x3m. Men ikke sikkert alle er like flinke til sånt da. Skal jo sies at foreldrene mine er fornøyde med sitt RACK anlegg kjøpt på L-Kjøp til mindre enn en av høytalerkablene mine. Som en sa tidligere her. Smaken er som baken. Den er todelt.

 

PS. Takker for en underholdene post. Lenge siden jeg har smilt så mye som når jeg har lest igjennom disse sidene.

Så litt off-topic:

 

Mange hevder at smaken er som baken, altså todelt....

Jeg skal si meg helt enig at smaken er som baken(den er delt), og jeg skal heller ikke slå meg vrang på at baken er todelt.

Men at at smaken til enhver tid er todelt, det kan jeg ikke si meg helt enig i... :no:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jaja en ting og si etter og ha lest 90% av inleggene H_bozz is the haxxor qverulantzor omfg!!!!!oneoneone

og påstå at cerwin har dårlig bass samtidig som at PA anlegg funker perfekt og i tillegg er bedre en HI-fi anlegg er det mes gøyale jeg har lest :!:

 

så over til cerwin igjen

hvorfor så mye fuzz rundt v15 når classic serien har MYE bedre kabinett og mellomtone? de er rett og slett mye bedre. jeg digger mine clcs12" og NAD forsterker :love: jeg selv om jeg kan si meg HELT enig i at det er mer bass en lyd men så har man jo en rund fin ting som man kan stille bassen med samtidig som man har EQ hvis man bruker pc så det meste går :) en ting til hvorfor 15" på et lite gutterom det blir jo mer bass utenfor rommet en inni?

 

EDIT: i think leif has left the buliding

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...