Gå til innhold

TEST: Den store LCD-testen: Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CRT skjermene har ei biledflate som går utanfor det som bil vist, dermed går litt av dei 19" vekk, så ein vanlig 19" CRT er mellom 17 og 18,5 tommer synleg

Er ikke sikker, men jeg tror det er billedrøret (Cathode Ray Tube-n) og ikke billedflaten (som vi ser) som måles når tomme-størrelsen for CRT-skjermer oppgis. Billedrøret er "bak" skjermen, og som Jankee sier en del større enn skjermflaten.

 

For de skjermstørrelsene som er mest vanlig i dag, så blir det ca. sammenlignbart om man plusser to tommer på LCD-størrelsen. Dvs. 15" LCD er ca. like stor som 17" CRT og 17" LCD er ca. like stor som 19" CRT.

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Heysann Oivind!

 

Jeg undrer meg hvorfor folk har gitt Iiyama E431S så lite omtale etter testen ble lagt ut. Slik jeg forsto det skulle denne være den ultimate 17" spillskjermen der ute jo \: Eneste jeg gjør på pcen bortsett fra å se film er å spille, så jeg lurte på om dette er valget jeg burde gå for? (Når d blir for mange herligheter å velge mellom, blir d hett mellom ørene :D, for man vil jo så gjerne kjøpe juvelen i det hele. Kanksje verdt å nevne jeg sitter nå på en viewsonic p90 med 120 hz opptil 1240 oppløsning. Flott test btw, en fryd å lese.

 

Mvh

 

Sveinung

for dere som spiller MYE er dette den ultimate skjermen ja. Derfor fikk den første plassen;)

 

I film er den helt ok. Den er en liten juvel, og jeg var meget imponert over dens egenskaper. Din side har også en test på denne, som kom ut for noen dager siden.

 

Absolutt en som bør vurderes

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig dere kan få lagt inn ViewSonic VP171* etterhvert, siden jeg synes denne skjermen er så overlegen bra.. Men det hadde vært morsomt å se hva dere eksperter mener om den.. :)

Ja, selv har jeg VP191 som jeg er veldig godt fornøyd med og hadde jo syntes det var spennende om noen som hadde sett en del forskjellige skjermer kunne uttalt seg om den.

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig dere kan få lagt inn ViewSonic VP171* etterhvert, siden jeg synes denne skjermen er så overlegen bra.. Men det hadde vært morsomt å se hva dere eksperter mener om den.. :)

Ja, selv har jeg VP191 som jeg er veldig godt fornøyd med og hadde jo syntes det var spennende om noen som hadde sett en del forskjellige skjermer kunne uttalt seg om den.

Nice med 19" :)

 

Hvordan er det med etterslep på den? Mener den er på 25 ms, min er på 16ms så.. Men aaah, jeg elsker skjermen min :)

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig dere kan få lagt inn ViewSonic VP171* etterhvert, siden jeg synes denne skjermen er så overlegen bra.. Men det hadde vært morsomt å se hva dere eksperter mener om den.. :)

Ja, selv har jeg VP191 som jeg er veldig godt fornøyd med og hadde jo syntes det var spennende om noen som hadde sett en del forskjellige skjermer kunne uttalt seg om den.

Nice med 19" :)

 

Hvordan er det med etterslep på den? Mener den er på 25 ms, min er på 16ms så.. Men aaah, jeg elsker skjermen min :)

I noen spill, f.eks. Trackmania kan jeg se etterslep, men det er kun dersom jeg prøver å se etter det. Jeg legger ikke merke til det når jeg konsentrerer meg om faktisk å spille. I Windows, film og "trege" spill er det umulig å se etterslep.

Lenke til kommentar

30 m2 ?

 

satt du bare i skapet ?

 

Hvis denne testen blir en sukssess, så skal vi ta en ny roundup om noen måneder. Og da har vi kanskje litt mer påvirkning på leverandørene slik at de sender det beste av det beste over hele linja.

 

og også ting som vil komme

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på; Har skjermkorttype noe innvirkning på hvordan bildekvaliteten blir.. Har liksom ikke hørt så mye om det. Og da utelukker jeg så klart veldig gamle kort, men feks merkverdige forskjeller på et ti 4600 og et fx 5900?

 

SKulle kanskje startet ny topic, men..

Dersom det er DVI så blir bildet perfekt overført til skjermen. Altså ingen forskjell mellom korta.

 

Dersom det er VGA (D-sub) så kan det variere noe. Men alle nyere skjermkort har ca 400MHz RAMDAC og da blir det som regel bra, men ikke så bra som på DVI. Forskjellen er mest merkbar på høyere oppløsninger.

Lenke til kommentar
CRT skjermene har ei biledflate som går utanfor det som bil vist, dermed går litt av dei 19" vekk, så ein vanlig 19" CRT er mellom 17 og 18,5 tommer synleg

Er ikke sikker, men jeg tror det er billedrøret (Cathode Ray Tube-n) og ikke billedflaten (som vi ser) som måles når tomme-størrelsen for CRT-skjermer oppgis. Billedrøret er "bak" skjermen, og som Jankee sier en del større enn skjermflaten.

 

For de skjermstørrelsene som er mest vanlig i dag, så blir det ca. sammenlignbart om man plusser to tommer på LCD-størrelsen. Dvs. 15" LCD er ca. like stor som 17" CRT og 17" LCD er ca. like stor som 19" CRT.

Ville nok heller ha sagt en tomme i forskjell, da de aller fleste 19-tommere har veldig tett oppimot 18 i synlig billedflate, (18.1 er veldig vanlig om jeg ikke husker feil). Det samme gjelder på mindre skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette her er helt overlegent, har du Master-grad i LCD ? :p Helt flott, men hva anbefaler du til meg som :

 

Spiller en del

ser litt film

jobber mye med 3D animasjon (avhengig av klare farger, skarpt bilde og ingen ghosting)

 

Har vurdert Iiyamaen og Samsungen :) Tips herr Oivind_Dahle?

Lenke til kommentar

Ser at NEC 1760NX (og de fleste andre 16ms skjermer, har jeg lest) bare har 16,2 millioner farger (18-bits), og ikke true 24-bit 16,7 millioner farger slik som alle andre. (16ms skjermene 'jukser' litt med pixel-teknikken for å få til 16ms). Vil dette ha noe å si? Har du noen kommentarer til dette, Øyvind?

 

PS. Ser at Samsung 173T akkurat fallt med 200kr i pris på Komplett :D

 

PPS. Hvorfor er 172T rundt 900kr dyrere enn 173T?? 172T er jo en god del eldre. Hva er forskjellen på dem?

Endret av Echo84
Lenke til kommentar
Ser at NEC 1760NX (og de fleste andre 16ms skjermer, har jeg lest) bare har 16,2 millioner farger (18-bits), og ikke true 24-bit 16,7 millioner farger slik som alle andre. (16ms skjermene 'jukser' litt med pixel-teknikken for å få til 16ms). Vil dette ha noe å si? Har du noen kommentarer til dette, Øyvind?

 

PS. Ser at Samsung 173T akkurat fallt med 200kr i pris på Komplett :D

 

PPS. Hvorfor er 172T rundt 900kr dyrere enn 173T?? 172T er jo en god del eldre. Hva er forskjellen på dem?

Er ikke helt 100% på dette, men mener å huske det er slik, 16ms skjermer har faktisk en fargedybde på bare 260.000 farger eller noe i det området. Så for å lage de andre fargene, så skifter den mellom to "nabofarger" veldig fort, slik at det ser ut som fargen "i midten" av de to nabofagene, med denne metoden så kan man oppnå 16.2 millioner farger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...