Gå til innhold

TEST: Den store LCD-testen: Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan si at jeg har lagt merke til en litt negativ ting med skjermen nå. Eneste negative så langt, la det være sagt;

Skjermen blir lysere ut mot kantene, om en f.eks ser på de to blå kolonnene her på hw.no, er den til høyre litt mørkere enn den andre. Mulig det går an å kalibrere det bort, men det tviler jeg egentlig på.

 

*prøve*

Lenke til kommentar
Kan si at jeg har lagt merke til en litt negativ ting med skjermen nå. Eneste negative så langt, la det være sagt;

Skjermen blir lysere ut mot kantene, om en f.eks ser på de to blå kolonnene her på hw.no, er den til høyre litt mørkere enn den andre. Mulig det går an å kalibrere det bort, men det tviler jeg egentlig på.

 

*prøve*

Jeg ser det samme på min Viewsonic VP191S, men når jeg zoomer inn så jeg får begge kolonnene ytterst til henholdsvis venstre og høyre, er det samme fargeforskjellen. Jeg tror ikke dette har noe med skjermen å gjøre.

Lenke til kommentar
Er det Hercules 9800pro kortet du kjører på med skjermen her?

Jepp.

Tenkte mer på brightness/contrast direkte fra menyen på skjermen...?

Jeg må innrømme at jeg forandrer hele tiden på det, alt etter på hva jeg holder på med, og hvor lenge jeg holder på! Tror egentlig du må bare prøve deg frem til det som passer deg, jeg stresset iallefall lenge med innstillingene(halve moroa) :thumbup: Lykke til!

Lenke til kommentar
eg drømmer om en svart shuttle med matchende 19" lcd skjerm og diNovo Media Desktop..

Har Nec 1760NX i sølv, sølvfarget Shuttle med blå stripe foran og matchende sølvgrå og blå bamse oppå, samt diNovo Media Desktop. ;)

Din gris! :p Jaja, shuttlen og en 17" lcd skjerm kommer snart i oppfyllelse :)

Lenke til kommentar
Har Nec 1760NX i sølv, sølvfarget Shuttle med blå stripe foran og matchende sølvgrå og blå bamse oppå, samt diNovo Media Desktop.  ;)

Fy f*** da har du brukt endel penger på utseende... ;)

Ja, særlig siden den Shuttlen jeg likte best var til Pentium, men det var så absolutt verdt det. :)

Lenke til kommentar
Et spørsmål, jeg trodde at det ikke var en oppdateringsfrekvens på LCD skjermer? Er det det?

jeg tror du sikter til responstid her. LCD skjermer har det ;)

 

OT: Rikku: du har en pm;)

De har da en oppdateringsfrekvens også. 60 Hz anbefales det at man setter den til for de fleste LCD-skjermer.

 

Men selv om det "kun" er 60 Hz vil ikke skjembildet flimre, pga. annen teknologi enn CRT. Man kan altså ikke direkte sammenligne de to Hz-ene.

Lenke til kommentar

Heisan allesammen.

 

Du oivind_dahle, jeg har et lite spørsmål til deg. Det er at jeg har tenkt å kjøpe meg en ny LCD-skjerm om ikke så alt for lenge. Så da er mitt spørsmål, hva ville du ha anbefalt mellom LCD-skjermene: Samsung SyncMaster 173T og Samsung SyncMaster 172X. Jeg vet at du ikke har testet Samsung SyncMaster 172X skjermen, men jeg regner med at du vet en del om den skjermen alikavel.

 

Altså hvilken skjerm av de to ville du ha anbefalt til meg som er mere beregnet til spilling, en det som er for word, photoshop, internett osv (sånn ca 60% spilling og 40% internet, photoshop osv). Jeg vet at Samsung SyncMaster 172X er en del dyrere en Samsung SyncMaster 173T, men jeg likte designet på 172X en del bedre enn på 173T, så derfor vil jeg helst ha 172X skjermen.

 

Men først og fremst vil jeg ha en liten anbefaling fra deg oivind_dahle først.

Håper på svar :thumbs:

 

:dribble: Hilsen Tom-Helge :dribble:

Lenke til kommentar
Et spørsmål, jeg trodde at det ikke var en oppdateringsfrekvens på LCD skjermer? Er det det?

jeg tror du sikter til responstid her. LCD skjermer har det ;)

 

OT: Rikku: du har en pm;)

De har da en oppdateringsfrekvens også. 60 Hz anbefales det at man setter den til for de fleste LCD-skjermer.

 

Men selv om det "kun" er 60 Hz vil ikke skjembildet flimre, pga. annen teknologi enn CRT. Man kan altså ikke direkte sammenligne de to Hz-ene.

ok, skjønner hva han mener nå

 

 

Det som er med 60 hz er diskutabelt.

 

Du bør sette den til det du syns er behagelig. 60 hertz er anbefalt, men mange opplever at ved å sette opp hertzen får de et mer behagelig bilde. Så foreløbig mens jeg venter på svar fra japan (har sendt spørsmål om dette dit, se lcd guiden) så anbefaler jeg at du slev setter den slik du ønsker det;)

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke prøvd 172x, så derfor kan jeg bare basere meg på hva jeg har hørt. Den skjermen er slaktet til spilling i utlandet.

 

Men jeg hadde i utgangspunktet ikke anbefalt 173t til deg heller da, men heller foreslått at du tar en titt på nec 1760 nx, siden du spiller så mye som du gjør;)

 

Dessverre lite hjelp å få fra min kant, annet enn at jeg foreslår et helt annet merke :p

 

Nec er kvasst som juling og er per dags dato den sterkeste tn baserte skjermen på markedet. Jeg bare nevner at tn baserte skjermer er desidert best til spill )så lenge man holder seg noe lunne i normalt prisnivå)

 

dessuten er nec kvass på fargegjengivelse og andre ting også...

Lenke til kommentar
Den skjermen er slaktet til spilling i utlandet.

 

Det du sier der Øivind holder ikke helt vann.............

 

http://www.futurelooks.com/display.php?i=224&p=1

(får veldig bra omtale ang. spilling)

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1033&page=1

(sier lite om spilling, men bekrefter dog en total responstid på 12ms)

 

http://www.extremeoverclocking.com/reviews...ung_172x_1.html

(veldig god omtale ang. spilling - "excellent gaming performance")

 

http://www.modthebox.com/review280_1.shtml

 

Kort og godt en meget bra skjerm............

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...