Gå til innhold

TEST: Den store LCD-testen: Del 1


Anbefalte innlegg

Men hva med garanti-tid og support?

 

Øyvind, jeg føyer meg til rekken av gratulanter her :thumbs: . Flott test, dette. Hadde det ikke vært for at del 2 manglet hadde jeg allerede bestilt en skjerm. En ting som gjør at denne skjermen skiller seg ut er at nyheten om den ble annonsert i Forum, og at lesere dermed hadde anledning til å komme med tips og innspill. Det bidrar sterkt til å gjøre testen bedre enn de fleste!

 

Men testen sier svært lite om garantitid, support, policy for bytterett ved feil / døde pixler. Dette er ting som kunne vært nyttig i forbindelse med valg av hva en skal kjøpe, synes du ikke?

 

Til slutt: Jeg antar at fremtidige enkelt-tester på HW.no heretter sammenligner med testvinnerne fra Samsung og Iijama?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at NEC 1760NX (og de fleste andre 16ms skjermer, har jeg lest) bare har 16,2 millioner farger (18-bits), og ikke true 24-bit 16,7 millioner farger slik som alle andre. (16ms skjermene 'jukser' litt med pixel-teknikken for å få til 16ms). Vil dette ha noe å si? Har du noen kommentarer til dette, Øyvind?

 

PS. Ser at Samsung 173T akkurat fallt med 200kr i pris på Komplett  :D

 

PPS. Hvorfor er 172T rundt 900kr dyrere enn 173T?? 172T er jo en god del eldre. Hva er forskjellen på dem?

Er ikke helt 100% på dette, men mener å huske det er slik, 16ms skjermer har faktisk en fargedybde på bare 260.000 farger eller noe i det området. Så for å lage de andre fargene, så skifter den mellom to "nabofarger" veldig fort, slik at det ser ut som fargen "i midten" av de to nabofagene, med denne metoden så kan man oppnå 16.2 millioner farger.

 

AtW

Takk ATWindsor, det stemmer nok det ja. Men vil ikke dette da ha noe å si for den generelle kvaliteten og ikke minst stabiliteten i fargene? :ermm:

Lenke til kommentar
Dette her er helt overlegent, har du Master-grad i LCD ? :p Helt flott, men hva anbefaler du til meg som :

 

Spiller en del

ser litt film

jobber mye med 3D animasjon (avhengig av klare farger, skarpt bilde og ingen ghosting)

 

Har vurdert Iiyamaen og Samsungen :) Tips herr Oivind_Dahle?

jeg hadde heller vurder iiyamaen og necen til ditt formål.

 

Kanskje gått mot NEc 1760 nx. Tror det er et fint valg til deg;)

Lenke til kommentar
Men hva med garanti-tid og support?

 

Øyvind, jeg føyer meg til rekken av gratulanter her :thumbs: . Flott test, dette. Hadde det ikke vært for at del 2 manglet hadde jeg allerede bestilt en skjerm. En ting som gjør at denne skjermen skiller seg ut er at nyheten om den ble annonsert i Forum, og at lesere dermed hadde anledning til å komme med tips og innspill. Det bidrar sterkt til å gjøre testen bedre enn de fleste!

 

Men testen sier svært lite om garantitid, support, policy for bytterett ved feil / døde pixler. Dette er ting som kunne vært nyttig i forbindelse med valg av hva en skal kjøpe, synes du ikke?

 

Til slutt: Jeg antar at fremtidige enkelt-tester på HW.no heretter sammenligner med testvinnerne fra Samsung og Iijama?

takk for gode ord.

 

Neste test vi eventuellt tar skal inneholde garantiene også;)

Lenke til kommentar
Dei overgangene som er med hercules er ikkje dvi-dvi.

Eg trur det er dvi-mac. Oppdaga det når me trengte ein overgang han til hun under testen.

 

mvh

JanEirik

det fungerte vertfall og ta DVI kabelen fra skjermen og kjøre den gjennom den pluggen og så inn i dataen.Den er helt lik på begge sider.

har ingen svar her på den.

 

Men det jeg lurer på er om du er fornøyd;)

Lenke til kommentar
Ja, vet forskjellene på dvi og vga er ganske stor.. Prøvde meg frem en stund for å dokumentere dette.. Resultatene var faktisk overraskende, men så har det jo mye med skjermtype og andre faktorer, så.. Men det er altså ingen forskjell, ok. :D

vi har hatt en større diskusjon internt på de greiene der, og jeg kan dessverre ikke utelukke at du får bedre kvalitet på skjermer med nyere skjermkort (selv om begge støtter dvi)

 

Er ikke 100% på dette område, men har lagt merke til at brukere av nivida hadde ofte (ikke alltid) mer problemer med q17s enn de som brukte ati.

 

Aner ikke om det har noen innvirkning. Det det har innvikrning på er når du bruker virkelig høye oppløsninger (1600 x 1200 x 32) og kjører masse tunge spill etc :p

Lenke til kommentar
Ser at NEC 1760NX (og de fleste andre 16ms skjermer, har jeg lest) bare har 16,2 millioner farger (18-bits), og ikke true 24-bit 16,7 millioner farger slik som alle andre. (16ms skjermene 'jukser' litt med pixel-teknikken for å få til 16ms). Vil dette ha noe å si? Har du noen kommentarer til dette, Øyvind?

 

PS. Ser at Samsung 173T akkurat fallt med 200kr i pris på Komplett   :D

 

PPS. Hvorfor er 172T rundt 900kr dyrere enn 173T?? 172T er jo en god del eldre. Hva er forskjellen på dem?

Er ikke helt 100% på dette, men mener å huske det er slik, 16ms skjermer har faktisk en fargedybde på bare 260.000 farger eller noe i det området. Så for å lage de andre fargene, så skifter den mellom to "nabofarger" veldig fort, slik at det ser ut som fargen "i midten" av de to nabofagene, med denne metoden så kan man oppnå 16.2 millioner farger.

 

AtW

Takk ATWindsor, det stemmer nok det ja. Men vil ikke dette da ha noe å si for den generelle kvaliteten og ikke minst stabiliteten i fargene? :ermm:

Fargekvaliteten er ikke like god nei, stabiliteten tror jeg er helt fin, iogmed at skiftende går ganske fort såvidt jeg husker, men det blir ikke helt det samme som 16.2 "ordentlige" farger, og fargegjengivlesen på slike skjermer er merkbart dårligere enn på skjermer med 16.7 millioner farger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder fargegjengivelsen på nec 1760 nx må jeg / testpanelt si at denne var utrolig bra. Den desidert beste av de TN baserte skjermene.

 

Nec oppgir ofte to forskjellige spesifikasjoner.

 

En ISO standard og en egen standard:

 

Nec standarden har mye høyere krav en ISO standarden. Det er ikke uten grunn at vi anbefaler denne til de som spiller en del og samtidig bruker skjermen til film/ foto og andre ting.

 

Hadde hw brukt karaktersystem hadde denne fått en svak sekser, noe som er overlegent alle andre tn baserte skjermer

Lenke til kommentar
Når det gjelder fargegjengivelsen på nec 1760 nx må jeg / testpanelt si at denne var utrolig bra. Den desidert beste av de TN baserte skjermene.

 

Nec oppgir ofte to forskjellige spesifikasjoner.

 

En ISO standard og en egen standard:

 

Nec standarden har mye høyere krav en ISO standarden. Det er ikke uten grunn at vi anbefaler denne til de som spiller en del og samtidig bruker skjermen til film/ foto og andre ting.

 

Hadde hw brukt karaktersystem hadde denne fått en svak sekser, noe som er overlegent alle andre tn baserte skjermer

Det kan godt hende, har ikke sett den modellen i gne øyne, var mer litt løst snakk angående fargkvalitet på 16 ms -skermer generelt.

 

AtW

Lenke til kommentar
np ATWindsor.

 

Det du sier er jo alltid faglig godt begrunnet. Ønsker deg hjertlig velkommen til neste skjermtesting, regner med at du sitter i testpanelet da :D

Hehe, tusen takk, vi får se på det, må innrømme at det hadde vært jævlig artig å være med på en slik test. Må si jeg er imponert over arbeidet dere har gjort.

 

AtW

Lenke til kommentar
vedder masse på at du ikke blir skuffa. Med tanke på at du sitter med en q17s fra før så skal det vel ikke så mye til for at du tar helt av;)

 

Lykke til da, og gi tilbakemelding på onsdag. Fint om du tester den slik vi gjorde også ;)

Vel, har ingenting å klage på med min Q17S uten om den mildt sagt FORFERDELIGE fargegjengivelsen. Men om du mener 173T er såpass mye bedre, kan jeg nesten ikke vente! :dribble:

 

Skal teste den så godt jeg kan. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...