Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok... Helga er vel offisielt over, men noen har kanskje allerede skjønt at man kan ta tidsskjemaene mine i denne loggen med en neve salt.

 

Jeg har fått gjort et par småting siden sist. Maskina er nå bare en hårsbredd (eller mere nøyaktig 12 strips) fra startbar. Som alltid er det endel som gjenstår enda selvfølgelig, men den kommer nok i drift før den er helt ferdig.

 

Jeg kan ikke huske å ha vist bilde av den lille detaljen jeg har gjort på den saken med relè osv:

 

 

des1.jpg

 

 

Ledningene som går inn i boksa er 12V til relèet, samt power/reset osv-kontaktene (som skal kobles på hk). "Netverkskontakten" er videreføring av disse til bryterpanelet via en standard nettverkskabel. Dette har jeg gjort for å gjøre det lettere å ta av lokket (med bryterpanelet). Det er jo alltid litt knotete å plugge i de små kontaktene. "One plug to rule them all" :wee:

 

Jeg har lenge lurt på hvordan jeg skulle løse problemet med påfyllingshullene på tanken. Da jeg fant de to blanke metall-ett-eller-annet-sakene, sjekket jeg ikke dimensjonen på det gjenga hullet. Jeg har fortsatt ikke funnet en skrue som passet dimensjonen på 11mm innvendig..

 

 

des2.jpg

 

 

Jeg måtte derfor finne en alternativ løsning. Det å bytte dem ut ville også vært vanskelig, siden tanken er forsegla. :ermm:

 

Løsningen som bla. Dremel bruker på de sandpapirsylinderene fant jeg ut at jeg ville teste om ville gjøre nytten. Følgende ble derfor lett fram: blindmuttere, led-rammer (kanskje man kan kalle dem det?), gummipakninger (stanset ut av pakningsgummi med 11mm hulljern) og M4 skruer.

 

 

des3.jpg

 

 

Blindmutterene laget jeg mothaker på med en tang, slik at gummien ikke glipper når man strammer skruen.

 

 

des4.jpg

 

 

De ferdige proppene ble da seende slik ut:

 

 

des5.jpg

 

 

Når man strammer skruen, utvider gummien seg slik at hullet i tanken tettes.

 

 

des6.jpg

 

 

Løsningen fungerer minst like godt som jeg hadde tenkt, og de ser jo ikke så værst ut heller, egentlig.

 

 

des7.jpg

 

 

Filterburet på Eheim-pumpa er jo i vår sammenheng lite funksjonell, og uten det på ser jo pumpa heller laber ut. Med en led får den i alle fall en dekorfunskjon :roll: . For å få plass til slangenipplene mine måtte jeg fjerne senterstykket på filterholderen. Led'en er en helt standard blå 5V (ikke mattet, Tabaqui) som er satt inne i holderen. Det er mulig at jeg kobler på en liten motstand på led'en slik at den lyser litt svakere.

 

 

des8.jpg

 

 

Jeg har også lagt mere epoxy og glassfiber siden sist. Et par steder var det udekket fugeskum, og noen steder trengte en liten påfylling. Jeg pusset derfor ned, avfettet og smurte på¨. Jeg skjerte også ut luken til dvd-brenneren som dere kanskje ser.

 

Når det nå har fått herdet skikkelig skal jeg pusse litt igjen, sparkle og så lakke hvitt (ja-ja... -o g legge på bladsølv på midtstripa).

 

Koblet i dag opp vannkjølingen, men fordi jeg manglet strips valgte jeg å ikke fylle det. I tillegg har jeg lakket over strømforsyningen med et ekstra lag (ikke med på bildet fordi det stod til tørk).

 

 

des9.jpg:wee:

Endret av karamba
Lenke til kommentar

ytterst nydelig arbeid, men det har jo du en tendens til gjøre... :p

 

 

jeg har fått et lite problem med prosjektet mitt... eller det stedet jeg fikk epoxymalinga av, de har gitt bort alt sammen, så det er ikke no mere igjen der, og siden jeg ikke har peiling på hvor west systems epoxy ligger hen, lurte jeg på om du kunne tatt en tur innom der en dag å kjøpt litt av det slik at jeg kan få lagd ferdig topen min...?? :innocent:

 

hvis du gidder så avtaler vi betaling og levering en annen gang ;)

Endret av alexern
Lenke til kommentar
ytterst nydelig arbeid, men det har jo du en tendens til gjøre... :p

 

 

jeg har fått et lite problem med prosjektet mitt... eller det stedet jeg fikk epoxymalinga av, de har gitt bort alt sammen, så det er ikke no mere igjen der, og siden jeg ikke har peiling på hvor west systems epoxy ligger hen, lurte jeg på om du kunne tatt en tur innom der en dag å kjøpt litt av det slik at jeg kan få lagd ferdig topen min...?? :innocent:

 

hvis du gidder så avtaler vi betaling og levering en annen gang ;)

Vel... jeg skulle ønske at jeg uten å nøle kunne si ja på forespørselen din, men det kan jeg nok ikke. Epoxyen jeg har kjøpt koster litt (husker ikke helt nå, men rundt 400,- kr for en pakke). Å kjøpe inn slikt uten videre... Ring til WestSystems og hør med dem. Du finner tlf nummer på websiden deres (sikkert westsystems.no). Nå er det jo heller ikke epoxymaling jeg har brukt, men marin epoxy ment til glassfiber. Epoxymaling blir vel brukt oftest til gulv i lager og garasjer.

 

Pent arbeid. Synd man ikke får sett alt for mye av innsiden når den er ferdig da. Eller? Hadde vært fint med et bildet av kabinettet samelignet med noe annet så vi får se hvor stor eller lite det egentlig er.

 

Jeg skal se om jeg ikke får tatt et sammenligningsbilde som viser størrelsen en gang. Den ble jo litt større enn jeg hadde sett for meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...