Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
var det sagflis og trelim du brukte til å fylle hullene med?

 

her en del sånne små hull i toppen min og det koster jo masse penger for sånn skum... og det blir unødvendig når det er så lite som skal brukes...

Det var sagflis og trelim, ja. I ettertid er jeg ikke sikker på om dette var den beste løsningen. Årsaken til det er at det ble mye hardere enn skummet rundt. Når jeg da skulle pusse ned ble det derfor litt problematisk. De gjenfyllte hullene ble lett stående litt ut..

 

Se om du heller kanskje kan bruke litt avkapp fra det skummet og bland det med epoxy eller lignende. Det vil sikkert være enklere og bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge slitt med (den fullstendig unødvendige) åpningsmekanismen til luka over bryterpanelet. Opprinnelig hadde jeg jo tenkt å gjøre det "enkelt" ved å bruke en lett modifisert liten gadget.

 

Det viste seg å ikke fungere helt.

 

Nå har jeg imidlertid laget meg ny mekanisme selv. Jeg fant ut at det egentlig var like greit.

 

Etter endel tegning, tenking og knoting, kom jeg frem til følgende deler:

 

 

lokk8.jpg

 

 

Noen har dere sett tidligere, mens andre er nye. Motoren henta jeg fra en cd-rom (den som åpner luka). Derfra kommer også det svarte hjulet og strikken/reima.

 

De hvite tannhjulene kommer fra den gadgeten jeg tidligere har nevnt. Det ene tannhjulet er gjenget i midten. Målet er at det skal skru rundt et stag som er festa i luka.

 

 

lokk9.jpg

 

 

Nesten ferdig montert:

 

 

lokk10.jpg

 

 

Jeg må legge på et par små plexibiter til. I alle fall en som sørger for å holde tannhjulet med gjenget senter på plass. Ellers fungerer det bra.

 

Til slutt et lite bilde fra undersiden:

 

 

lokk11.jpg

 

 

Jeg føler meg nær slutten nå..

Lenke til kommentar

Takk for sist!

 

- Skylder deg et par pils jeg......! ;)

 

 

Herlig! Det er slike ting jeg liker å feste øynene mine på en sen nattestime, geniale små løsninger som lyser opp hverdagen! :p

 

Hva kom du frem til med hensyn til styringen av motoren, en manuell bryter som smetter tilbake i "av" stilling? Eller kommer det noen form for brytere som kutter strømmen idet luka er HELT åpen eller lukket?

 

 

Gleder meg til å komme og ta dette vidunderet i nærmere øyensyn!

 

 

 

- Audun

Lenke til kommentar

Jeg sliter..

 

Sitter igjen med den elektronikken som skal styre luka opp og igjen. Jeg lider av dårlig kunnskap og erfaring med elektronikk, så jeg får det bare ikke til som jeg vil.

 

Jeg fikk et koblingsskjema av Skrue som han hadde brukt på et prosjekt, men funksjonen var ikke helt lik.

 

Det jeg helst vil, er å ha èn knapp for luke opp, og èn knapp for luke ned. Jeg må også ha brytere som stopper bevegelsen ved max opp og ned. Det høres jo så såre enkelt ut, selv for meg, men jeg har bare ikke klart å få gjort det i praksis..

 

Siden power-knappen er tenkt på innsiden av luken, er det greit om man ikke må starte maskinen først (eller samtidig som på det skjemaet jeg fikk hos Skrue).

 

Argh! Jeg har sikkert brukt 40 timer på prøving og feiling, og føler meg svært dum!

 

Kan noen av dere kloke gi meg et hint?

Lenke til kommentar

Det hadde kanskje hjuplet å sett det skjemaet så kunne man komme med forslag.

 

Det første jeg ville gjort i debuggingen er å sette spenning på motoren og se om jeg faktisk fikk den til å drive makanikken (får du mortoren til å snurre begge veier??) Hvorfor må du ha bytere som stopper bevegelsen?

 

personlig ville jeg kanskje satset på en liten servo med fast utslag, men det kommer litt ann på hva som skal være maks åpning på luka også. Kan hende du måtte modde litt mekanisk på servoen, men mekanisk modding ser du jo ut til å ha kontroll over ;)

 

 

Edit: Har tenkt litt til på denne her. Hvor dan virker egentlig den motoren? er det slik at spenning en vei spinner en vei og snudd polaritet spinner den andre veien? I så fall trenger du bare 2 stk flerpolige tangentbrytere med momentan slutning.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Her er skjemaet, som jeg sjøl har brukt for heving og senking av en 15" LCD i mitt multimediarack:

 

Skjema.jpg

 

NB! Releet helt øverst til ventre var tiltenkt vannpumpe og radiatorvifte. Hadde planer om vannkjøling av PC´n i racket også, men sløyfet det. Fant en stillegående CPU-vifte, som egentlig gjør jobben godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...