Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Jeg har jo snakket endel om mitt neste prosjekt under forskjellige tråder her på forumet, så jeg tenkte at det kanskje var på tide å legge ut en worklog, i og med at jeg jo har startet på prosjektet.

Arbeidet vil nok ta tid, men jeg tror det kan bli bra. Foreløpig har det meste av arbeidet bestått i research og planlegging. Det er ikke mye konkrete resultat av prosjektet enda, mest filer, tegninger og modeller, men også litt aluminium osv..

Jeg liker jo å lage ting, og jeg er litt frustrert over at pc`er generellt sett er så stygge. Derfor har jeg nå blitt bitt av modde-basillen.

Første gang jeg satte dremel`en i en pc har dere kanskje sett resultatet av, [url="http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=175535"]"min mod"[/url]. Den er jo heller ikke ferdig enda, men det blir vel en mod aldri..

Idèen med Prosjekt nr 2, er å optimalisere designen på maskinen etter det den skal inneholde. Nå er jo ikke jeg ingeniør eller noe slikt (har en uferdig lærerutdannelse, med kunst og håndverk som spesialitet), men det er i alle fall et forsøk.

Prosjektet skal være vannkjølt, for håpentligvis ikke så veldig bråkete og det skal være pent å se på. Samtidig må jeg få lov til å lære meg å bruke nye materialer.. :thumbs: Jeg kommer sannsynligvis til å lage et skall av hardplast-skum som skal kles i glassfiber. Jeg tror at maskinen kommer til å bli hvit med chrom-detaljer som den forrige, men her kan det skje forandringer..

Ok. Bilder (must have in a worklog!):

[img]http://home.broadpark.no/~jhjorung/nytt_prosjekt/halvprofil.jpg[/img]

Dette første bildet viser en plastelina-modell av hvordan jeg har tenkt meg formen på maskinen grovt sett. Den er jo grovt sett eggformet med et luftinntak under i tilnærmet F-16 stil..

[img]http://home.broadpark.no/~jhjorung/nytt_prosjekt/maskin%20halv.jpg[/img]

Dette andre bildet er en screenshot fra en ScetchUp-modell jeg laget av maskinvaren som skal inn. Den er jo ikke ferdig enda, mangler jo et par vesentlige ting som psu osv, men det er noe å jobbe videre med for meg som vil gi meg en idè om hvordan formen må være. HK er satt på en ramme av aluminiumsprofiler (2x4cm). 3 stk HDD vil også være festet til slike. Luften som kommer inn gjennom den blå radiatoren dere ser under, vil bli ført gjennom disse i stor grad, og bidra til kjøling av sidene på HDD`ene.

[img]http://home.broadpark.no/~jhjorung/nytt_prosjekt/profilLuft.jpg[/img]

Her er slik jeg tenker luftstrømmen..


Og så et lite bilde av modellen forfra:

[img]http://home.broadpark.no/~jhjorung/nytt_prosjekt/enface.jpg[/img]


Den vil jo også stå på en slags type bein. Her har jeg planer, men ikke bilde enda. Endret av karamba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Jeg håper at det blir svært mye bedre enn det forrige. Det motsatte hadde jo vært trist..

 

Det første prosjektet tok jo utgangspunkt i et gammelt sjabby kabinett. Her får jeg jo lage alt fra grunnen av, og bestemme alt selv! :yes:

 

Jeg skal gå over til skrivemaskin (umodda) hvis dette ikke blir bedre.

Lenke til kommentar

tror dette blir et kongeprosjekt!

 

til bein tror jeg jeg ville hatt noen som begynte passe tykkt (omtrent

like tykt som rørene som blir brukt til standatd skolestoler med trefjøl

å sitte på. du vet hva jeg mener), og så blir de tynnere og tynnere til

de ender opp som en spiss på bakken. de vil da, i tillegg til å være

vanfittig sci-fi, ufo-tøff, også fjerne litt av vibreringen og dermed lyden

som en pc lager. så kan du jo kjøpe noen spikes føtter (aner ikke hva

det egentlig heter) som beina kan stå på, slik de ikke lager hull i gulvet.

Endret av capy
Lenke til kommentar

ja, det var noe i den duren jeg tenkte meg og. bare litt spissere nede

kanskje.

 

Hva er grunnen til at du vil bruke 3 HDs? du skriver at du skal feste

hdene i aluminiumsprofiler, men du bør i alle fall ha litt gummi i mellom

for å få vekk i alle fall litt av duringen. om jeg skulle laget noe lignende,

så tror jeg jeg ville gått for kun 1 hd, men så er jo ikke jeg deg:)

Lenke til kommentar

@capy: Kanskje bare to hd`er? Det er greit å ha muligheter til ekspansjon. Har 3 stk på maskina mi nå. Kanskje jeg bare skal lage til de to på sidene og bruke det midterste sporet til ledninger og slikt.. Jeg tror likevel at det blir direkte kontakt med hd og alu-profil for å øke kjøleevnen. gummiforinger går det jo an å ha mellom den alu-rammen og resten. Med et skumfylt glassfiber-karrosseri tror jeg at lyden fra hd ikke blir så kraftig likevel.

 

@Tabaqui: Det er bare luftinntaket som blir i en såkallt F-16 stil. Resten er jo...vel, en annen form. Jeg tror at den vil bli litt stor og tung for veggmontasje. Det er i alle fall ikke i den retningen jeg kommer til å gå nå, tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er svært glad for at dere er skeptiske. Fyr løs med kritiske spørsmål! Det er helt sikkert endel ting jeg har tenkt som absolutt ikke er det lureste, så gjennom spørsmål fra dere kan jeg endre det til det bedre før det er ferdig.

 

Har forresten funnet ut at jeg sannsynligvis vil gå for 2 HDD i bredden... Da kan jeg gjøre maskinen litt smalere. Hvis dere ser på modellen og tegningen ser dere at jeg ville fått problemer med å holde fasongen dersom jeg skulle hatt tre i bredden. Maskinen ville blitt endel breiere..

 

Skal lage en ny tegning.

Lenke til kommentar

det bildet du viste med slike ben som du hadde tenkt på..

hva om bena kommer opp fra toppen i samme stil, og så ned på siden igjen, istedet for at de kommer ut av bunnen.

det vil selvsagt være litt vanskeligere, men myye stiligere..

og så må du ikke glemme lys og sånt i det sporet, på bena, og evt. i luftinntak.

Lenke til kommentar

En tanke på luftstrømmen: Du henter ut varme med vannkjøling, og så drar den varmeluften rundt alle komponentene igjen? Det er sikkert bedre sånn enn luftkjøling direkte ut, men hvis overklokking er en del av målet kan det jo være en idé å plassere radiatoren et annet sted kanskje?

 

Utenom det virker det som du har ressurser til å gjennomføre det, grrrrrreat! ;D

Lenke til kommentar
En tanke på luftstrømmen: Du henter ut varme med vannkjøling, og så drar den varmeluften rundt alle komponentene igjen? Det er sikkert bedre sånn enn luftkjøling direkte ut, men hvis overklokking er en del av målet kan det jo være en idé å plassere radiatoren et annet sted kanskje?

 

Utenom det virker det som du har ressurser til å gjennomføre det, grrrrrreat! ;D

Helt klart et poeng..

 

Jeg ville tro at kjølingen av cpu som skjer via en cpu-kjøler (sannsynligvis en Whitewater) ikke blir så mye påvirket av luften som strømmer forbi, men kanskje jeg tar feil. Jeg har jo ikke så mye erfaring med vannkjøling, så her trenger jeg jo hjelp. Er luften som kommer ut på baksiden av radiatoren så varm at det vil hindre kjølingen?

 

Jeg har jo heller ikke plassert strømforsyningen og pumpen på tegningene, men jeg hadde tenkt å plassere dem under rammen bak. Jeg ser på alternative løsninger...

 

Å plassere radiatoren et annet sted går ikke (estetisk sett), men luften kan jo kanskje føres ut på en annen måte enn over hovedkortet. Kanskje i en kanal rundt? Vil ikke ha det ut i front pga støy.

 

Ellers så har jeg til tross for et rimlig stramt januar-budsjett kjøpt inn et par store bokser med slikt isolasjonsskum til å ha rundt vinduer. Jeg har tenkt å spraye ut skum i en ganske stor haug som jeg skal la stivne før jeg setter i gang med å forme grunnformen.

 

Har gjort et par tester, og jeg er ganske sikker på at skummet vil oppføre seg slik jeg har tenkt. Jeg har troa på et godt støysvakt og pent kabinett til slutt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...