Gå til innhold

Rask og fungerende Android


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innser at jeg har gått på en blemme. Startet for meg selv i år og tenkte jeg skulle kjøpe en mobil til en forsvarlig pris og ikke ta helt av. Valget ble da en Samsung s25 FE(SM-S731B/DS i følge mobilen selv). Jeg innser nå at dette var en tabbe. 

Jeg er hel ok fornøyd med mobilen på de fleste ting, men det stopper der. Den er ok. 

Det som "plager" meg er at den tidvis oppleves veldig treg å bruke. Åpne apper, navigere rundt er akkurat hakket for tregt, det er stort sett snakk om noen hundre ms antar jeg, men det oppleves fortsatt kjipt. Håpte siste oppdatering(8.5 UI?) skulle gjøre den bedre, men virker som at de har prakket på mer AI som sluker kapasitet av mobilen. Jeg er heller ikke særlig imponert over batteriet. 

Så, jeg er på jakt etter en mobil som oppleves kjapp. Har helt normal funksjonalitet(jeg bruker den ikke til noe spesielt), tar ok bilder(ikke viktig), har godt batteri(viktig), gjerne kommer med ett greit økosystem ift headsett og slikt men absolutt ingen Apple please, det har jeg prøvd uten suksess.

Det er veldig greit om den ikke er rådyr også, men om en må så betaler jeg det som det koster for å være happy..  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google Pixel treffer på det meste utenom batteritid.

Ellers syns jeg selv at OnePlus sitt OS generelt føles raskt.

Samsung er i absolutt værste ende når det kommer til følelsen av lag i os, er min erfaring.

Skrevet
barfoo skrev (5 minutter siden):

Nothing eller nexus. 

Det sagt så er S25 grei nok om du gidder bruke en time på å disable alt faen av Samsung-ræl...

Synes Nexus ser veldig bra ut, var egentlig på vei til elkjøp for å kjøpe. Men, så ser jeg den mangler trådløs lading... det er litt krise. men, usikker på om det stopper meg. 

Skrevet (endret)

Nå var du uheldig med OneUI 8.5, som har gjort alt verre, spesielt batterilevetid.
Merker godt forskjellen på min S23U kontra forrige versjon.

Hadde Oneplus 6 før samsungen og OxygenOS var definitivt hurtig og godt utviklet, dog ble dette også ræva etter fusjonen med Oppo og deres Color OS. Usikker på dagens OxygenOS og hvordan dette fungerer.

Nothing Phone (4a) har jeg ingen erfaringen med, men det er Carl Pei (grunnlegger for Oneplus) som driver sjappa der. Nothing gjør det som Oneplus gjorde i starten, mer fokus på kost/nytte enn top-specc.

 

Endret av Fantomtegningen
Skrevet

Det høres unektelig merkelig ut at S25 skulle oppleves som treg. Du kan alltid bytte til en mer effektiv launcher...samt skru av alt AI. 

Jeg tror problemet her må være en eller flere apper som stjeler ressurser..og å bytte til en annen telefon kan nok fort bli kortvarig lykke..

Dette gemini greiene er noe jeg ikke anbefaler på mobilen om man vil ha ytelser.

Skrevet
:utakt skrev (21 minutter siden):

Har du skrudd ned hastigheten på animasjoner, fra default 1x til 0.5x? Det gjør ikke mobilen raskere i og for seg, men det gjør at alt oppleves raskere. 

Prøv det hvis du ikke allerede har gjort det. 

AI veiledning:

https://share.google/aimode/gHXjfl0wf7StlguNk

jeg valgte "animasjon av" på de tre. Mer behagelig å se på synes jeg, og sparer litt batteri. Å animere at et vindu vokser seg på plass, for noe forbannet tull.

Skrevet
Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Synes Nexus ser veldig bra ut, var egentlig på vei til elkjøp for å kjøpe. Men, så ser jeg den mangler trådløs lading... det er litt krise. men, usikker på om det stopper meg. 

Ser 3en har trådløst og bedre specs på noe. Er det dumt av meg å kjøpe en 'gammel' modell?

Skrevet
11 minutes ago, Salvesen. said:

Ser 3en har trådløst og bedre specs på noe. Er det dumt av meg å kjøpe en 'gammel' modell?

Hæ? Nexus har trådløs lading.

Nexus 3 er ti år gammal.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Jeg innser at jeg har gått på en blemme. Startet for meg selv i år og tenkte jeg skulle kjøpe en mobil til en forsvarlig pris og ikke ta helt av. Valget ble da en Samsung s25 FE(SM-S731B/DS i følge mobilen selv). Jeg innser nå at dette var en tabbe. 

Jeg er hel ok fornøyd med mobilen på de fleste ting, men det stopper der. Den er ok. 

Det som "plager" meg er at den tidvis oppleves veldig treg å bruke. Åpne apper, navigere rundt er akkurat hakket for tregt, det er stort sett snakk om noen hundre ms antar jeg, men det oppleves fortsatt kjipt. Håpte siste oppdatering(8.5 UI?) skulle gjøre den bedre, men virker som at de har prakket på mer AI som sluker kapasitet av mobilen. Jeg er heller ikke særlig imponert over batteriet. 

Så, jeg er på jakt etter en mobil som oppleves kjapp. Har helt normal funksjonalitet(jeg bruker den ikke til noe spesielt), tar ok bilder(ikke viktig), har godt batteri(viktig), gjerne kommer med ett greit økosystem ift headsett og slikt men absolutt ingen Apple please, det har jeg prøvd uten suksess.

Det er veldig greit om den ikke er rådyr også, men om en må så betaler jeg det som det koster for å være happy..  

siste fra motorola har fått topp karakter mange steder og blir sammenlignet med topp modeller. 
 

søk på tester; motorola edge 70

https://www.tek.no/test/i/e75PaR/test-motorola-edge-70?srsltid=AfmBOooiF5yoJFnvZL4he4Evp8zItXJwDqbS7koUSmuna_rESFNO4WDY
 

Er selv en iPhone bruker, men hadde gått for den eller pro versjonen om jeg var i Androiden verdenen.

Skrevet
Komplett ubrukelig skrev (9 minutter siden):

Du er klar over at FE er en treg billigvariant av S25? Toppmodellene kan ikke sammenlignes. 

Ja jeg er klar over at jeg gikk på en smell og trodde det var "kjapt nok" for min bruk :)

Jeg har dog troen på at hovedproblemet er bloatware og ikke hardware.. 

Skrevet

Some den over sier. S25 FE er en billigere variant av s25, men med større batteri og raskere lading enn s25. Prosessor og annet er tregere, da den også benytter Samsungs egen Exynos prosessor. Den som brukes der er treg.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja jeg er klar over at jeg gikk på en smell og trodde det var "kjapt nok" for min bruk :)

Jeg har dog troen på at hovedproblemet er bloatware og ikke hardware.. 

Da tror du nok feil. Bloatware har ikke vært noe særlig issue på flere år. Du finner S25 og S25 plus fra rundt 4500 kr med 100% batteri på Finn for øyeblikket 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...