Salvesen. Skrevet fredag kl 18:25 Skrevet fredag kl 18:25 Jeg har en ny bolig i fra sommeren sist år. Jeg har slitt med sur lukt under vasken(i skap) helt siden jeg flyttet inn. Først trodde jeg det var bosset så jeg oppgraderte til lukket boss, men det fortsatte så jeg flyttet bosset til boden en stund for å sjekke om det flyttet seg. Det gjorde det ikke. Jeg har også vasket skapet skikkelig ned og sjekket at det ikke er noen lekkasjer. Jeg har også brukt rensemiddel i sluk for å fjerne evt smuss som måtte være der. Har dog ikke åpnet vannlås etc og renset. Hovedgrunnen er at det ikke er lukt i fra kummen. Noen som aner hva det kan være? Ting jeg evt kan prøve før jeg ringer rørlegger? Det som har stoppet meg fra å gjøre det er at jeg har tenkt at det er noe enkelt som jeg kan fikse selv og flaut når de evt påpeker det. Men nå har jeg gått litt tom for alternativer her. Lukten minner om gamle fuktige vaskemopper.
obygda Skrevet fredag kl 18:44 Skrevet fredag kl 18:44 Salvesen. skrev (17 minutter siden): Jeg har en ny bolig i fra sommeren sist år. Jeg har slitt med sur lukt under vasken(i skap) helt siden jeg flyttet inn. Først trodde jeg det var bosset så jeg oppgraderte til lukket boss, men det fortsatte så jeg flyttet bosset til boden en stund for å sjekke om det flyttet seg. Det gjorde det ikke. Jeg har også vasket skapet skikkelig ned og sjekket at det ikke er noen lekkasjer. Jeg har også brukt rensemiddel i sluk for å fjerne evt smuss som måtte være der. Har dog ikke åpnet vannlås etc og renset. Hovedgrunnen er at det ikke er lukt i fra kummen. Noen som aner hva det kan være? Ting jeg evt kan prøve før jeg ringer rørlegger? Det som har stoppet meg fra å gjøre det er at jeg har tenkt at det er noe enkelt som jeg kan fikse selv og flaut når de evt påpeker det. Men nå har jeg gått litt tom for alternativer her. Lukten minner om gamle fuktige vaskemopper. Død mus under skapet? Kan du komme til under? 2
Powertrainer Skrevet fredag kl 18:49 Skrevet fredag kl 18:49 Salvesen. skrev (23 minutter siden): Jeg har en ny bolig i fra sommeren sist år. Jeg har slitt med sur lukt under vasken(i skap) helt siden jeg flyttet inn. Først trodde jeg det var bosset så jeg oppgraderte til lukket boss, men det fortsatte så jeg flyttet bosset til boden en stund for å sjekke om det flyttet seg. Det gjorde det ikke. Jeg har også vasket skapet skikkelig ned og sjekket at det ikke er noen lekkasjer. Jeg har også brukt rensemiddel i sluk for å fjerne evt smuss som måtte være der. Har dog ikke åpnet vannlås etc og renset. Hovedgrunnen er at det ikke er lukt i fra kummen. Noen som aner hva det kan være? Ting jeg evt kan prøve før jeg ringer rørlegger? Det som har stoppet meg fra å gjøre det er at jeg har tenkt at det er noe enkelt som jeg kan fikse selv og flaut når de evt påpeker det. Men nå har jeg gått litt tom for alternativer her. Lukten minner om gamle fuktige vaskemopper. Har du prøvd å vasket med klor? Klor eliminerer lukt.
Bjerknez Skrevet fredag kl 19:24 Skrevet fredag kl 19:24 Er lukte der når du ikke er der også? Altså kjenner samboer eller kompis den samme lukten når du ikke er der? Hvis ikke, bytt truse. Hvis ja, ville jeg trolig sjekket aircondition anlegget?
Matteo Skrevet tirsdag kl 12:16 Skrevet tirsdag kl 12:16 Sur lukt under vasken skyldes nesten alltid at det har samlet seg opp hår, fett og såperester i vannlåsen som har begynt å lukte. Før du ringer rørlegger, er det definitivt verdt å prøve å rense den selv – det er en 10-minutters jobb når du vet hva du skal gjøre. Her er en steg-for-steg guide som viser hvordan du demonterer og renser den uten å lage vannsøl: https://www.rorleggerportalen.no/guider/slik-renser-du-vannlasen-guide 1
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 13:29 Forfatter Skrevet tirsdag kl 13:29 Takk for tips folkens! Har hatt Pappa helg så har ikke vært på listen sålangt å prioritere dette men fikk løs sokkel i dag og sjekket under. Dessverre ikke noe død mus eller lignende under, og helt tørt og fint. Dog luktet det veldig surt der nede, samme lukt som siver opp i kjøkkenet. Så jeg antar dette er fra rør systemet på en eller annen måte, og skal få renset det selv om jeg hater slik "jobb". Finner det også rart siden alt er så nytt og lukten har vært der siden jeg flyttet inn.
Mag ne Skrevet tirsdag kl 13:58 Skrevet tirsdag kl 13:58 luftlekkasje rundt rør. Luft fra grunnen/kjelleren eller andre steder ettersom hvordan det er bygd.
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 14:01 Forfatter Skrevet tirsdag kl 14:01 Mag ne skrev (2 minutter siden): luftlekkasje rundt rør. Luft fra grunnen/kjelleren eller andre steder ettersom hvordan det er bygd. Ja dette tenker jeg også, det er vell rørlegger mat?
Fantomtegningen Skrevet tirsdag kl 14:09 Skrevet tirsdag kl 14:09 Høres ut som utette avløpsrør ja, mulig rørlegger kan ta en røyktest for å verifisere luftlekkasje.
agvg Skrevet tirsdag kl 14:12 Skrevet tirsdag kl 14:12 Hvis huset er helt nytt så kan det vel være en garantisak? 1
Marzo Skrevet tirsdag kl 14:37 Skrevet tirsdag kl 14:37 (endret) Hvis vannlåsen er i orden, kan det tenkes at oppvaskmaskinen er koblet til under vannlåsen? Da vil kloakk lukt trekke forbi vannlåsen. Endret tirsdag kl 14:38 av Marzo
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 14:43 Forfatter Skrevet tirsdag kl 14:43 Marzo skrev (4 minutter siden): Hvis vannlåsen er i orden, kan det tenkes at oppvaskmaskinen er koblet til under vannlåsen? Da vil kloakk lukt trekke forbi vannlåsen. Her er du kanskje inne på noe da det ble byttet vask og da var det noe styr med tilkobling. Men, du mener over? Under ville vell blokkert med vannet?
Marzo Skrevet tirsdag kl 14:45 Skrevet tirsdag kl 14:45 Just now, Salvesen. said: Her er du kanskje inne på noe da det ble byttet vask og da var det noe styr med tilkobling. Men, du mener over? Under ville vell blokkert med vannet? Du vil ha den koblet over vannlåsen. Det er ofte en ekstra stuss på disse man kan åpne opp for å koble til oppvaskmaskin. Er den montert under vannlåsen er det åpent helt fra kloakken og inn til oppvaskmaskinen uten vannlås.
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 14:47 Forfatter Skrevet tirsdag kl 14:47 Marzo skrev (Akkurat nå): Du vil ha den koblet over vannlåsen. Det er ofte en ekstra stuss på disse man kan åpne opp for å koble til oppvaskmaskin. Er den montert under vannlåsen er det åpent helt fra kloakken og inn til oppvaskmaskinen uten vannlås. Aha inn der ja! Det gir mening! Ser ikke ut til å være det heller ut i fra hva jeg kan se
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 15:00 Forfatter Skrevet tirsdag kl 15:00 Ga litt opp så har sendt forespørsel til de som installerte nå, har også noen andre småting de skal rette opp i/sjekke så da må de innom uansett. Satser på det er luft lekkasje som nevnt tidligere! Takk for alle innspill!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå