Gå til innhold

"Aliens"-Disclosure 2026

Er "aliens" virkelig?  

24 stemmer

1. 1. Er "aliens" virkelig?

• Ja
      16
    • Nei
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
RosaGnom skrev (6 minutter siden):

Kort sagt: endringene skjer tilfeldig, men hvilke som overlever, styres av miljøet og seleksjon.

Det er tilfeldig men allikevel ikke tilfeldig. Spenstig.

Så hvis miljøet forandrer seg drastisk de neste 10 millioner årene så forandrer  dna`seg også ved å selektere/velge det mest tilpasnings dyktige genene å la de føre sine gener videre?

Endret av PÃ¥inter
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MrL skrev (11 minutter siden):

Det er ikke så koko, de fleste vet innerst inne at de finnes.

Det som er koko er å tro at aliens lever på jorda og at mange vet om det uten at det har blitt offentliggjort.

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Det er tilfeldig men allikevel ikke tilfeldig. Spenstig.

Så hvis miljøet forandrer seg drastisk de neste 10 millioner årene så forandre dna`seg også ved å selektere/velge det mest tilpasnings dyktige genene å la de føre sine gener videre?

Helt riktig. Dette kan vi enkelt se ved å studere dyrene som lever idag. Det er en grunn til at det ikke lever isbjørn i Afrika.

• Liker 3
Skrevet
6 minutes ago, PÃ¥inter said:

Så hvis miljøet forandrer seg drastisk de neste 10 millioner årene så forandrer  dna`seg også ved å selektere/velge det mest tilpasnings dyktige genene å la de føre sine gener videre?

Ikke nødvendigvis for mennesker for vi har ikke lenger det samme seleksjonspresset. Gjennom bl.a moderne medisin overlever mennesker som ellers ville dødd ut og kan føre sine gener videre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RosaGnom skrev (3 minutter siden):

Helt riktig. Dette kan vi enkelt se ved å studere dyrene som lever idag. Det er en grunn til at det ikke lever isbjørn i Afrika.

Da er vi enige. Naturen manipulerer dna for videre genoverlevelse.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Ja. Selvfølgelig gjør den det. Og det gjør den helt av seg selv. Som nevnt tidligere,det er mutasjoner, naturlig seleksjon, virus og genoverøfring og naturlig genutveksling. Dna endres kontinuerlig i naturen, uten menneskelig innblanding.

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

Naturen manipulerer dna for videre genoverlevelse.

som sagt er de fleste mutasjoner negative, og blir ikke ført videre

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Kanskje bare innrømmet med en gang at naturen er sin egen genmanipulator.

Ja det kan jeg gjøre. En genmanipulator kan være begge deler. Det er naturlige prossesser og mennesker som bruker CRISPR for å endre gener. Sistnevnte er ikke en naturlig prosess i seg selv. Oppsummert : DNA- endringer i naturen, er naturlig. Menneskestyrt genredigering er teknologiske inngrep.

Endret av RosaGnom
Skrevet
RosaGnom skrev (4 minutter siden):

Ja det kan jeg gjøre. En genmanipulator kan være begge deler.

👇🏼

RosaGnom skrev (45 minutter siden):

Det blir helt feil å kalle genmanipulasjon naturlig. I naturen skjer endringer i DNA tilfeldig, og det er miljøet og overlevelse som bestemmer hvilke egenskaper som videreføres. 

Kjekt å tenke seg om før man svarer på autopilot. 😉

PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Jojo, men naturen er vel egentlig sin egen genmanipulator, eller?

Skrevet
21 minutes ago, PÃ¥inter said:

Manipulasjon forutsetter en tanke bak endringene. I naturen skjer ting tilfeldig. Det kan godt være endringer som gir en isbjørn orange pels, men det er neppe nyttig for isbjørnen. Derfor bruker man ikke begrepet genmanipulasjon.

Skrevet
PaladinNO skrev (På 20.2.2026 den 14.07):

Som @Duriello skriver, så mener jeg også at vi skal være ganske arrogante for å tro at vi er de eneste i hele universet som bor på en planet med liv.
Vil ikke kalle det intelligent liv i vårt tilfelle, som den eneste dyrerasen som har laget midlene i stand til å utslette oss selv.

Så hvis det skulle være de der ute som har midlene til å komme seg hit, så skjønner jeg ikke hvorfor de skulle kaste bort tiden sin på det sånn som vi oppfører oss mot både hverandre og planeten vår.

De fleste, eller i hvertfall veldig mange, tror det er liv der ute, pga størrelsen på det kjente universet. Det er en slutning som for de fleste virker logisk, ut fra ren sannsynlighetsberegning. Har liv oppstått her er det rimelig å anta det kan oppstå andre steder, når utvalget er nær uendelig.

Problemet, eller snarere det ukjente her, er hvordan liv oppstår. Det vet vi fortsatt ikke. Ei heller hvor lett det skjer. Så lenge vi ikke gjør det, blir egentlig hele "sansynelighetsargumentet" ganske meningsløst. Vi ender opp med tro, ikke vitenskap. Dermed blir det litt drøyt å kalle dine meningsmotstandere arrogante.

Skrevet (endret)

👇🏼

Kjekt å tenke seg om før man svarer på autopilot. 😉

Ja, det gikk litt fort. Det viktigste er vel at du har lært, i stedet for å ta meg for å blande litt begreper her. Det er tross alt meget komplekse temaer vi diskuterer her.

Endret av RosaGnom
  • Hjerte 1
Skrevet
Orake1et skrev (20 timer siden):

Joda, bevisene er der, men de har ikke nådd deg.

Det er det som gjør de neste månedene morsomme. Mye informasjon, som enkelte av oss allerede har absorbert, skal nå slike som deg og det kommer til å bli god underholding. 

Om du veit om bevis kvifor poster du de ikkje her då?
Du påstår masse, du påstår det finnes bevis, men du kan ikkje komme med noe konkret som bevise noe som helst. Og så forventer du å bli tatt seriøst.......

• Liker 2
Skrevet
RosaGnom skrev (41 minutter siden):

Ja, det gikk litt fort. Det viktigste er vel at du har lært, 

Føler meg ganske trygg på tilegnet kunnskap om evolusjonsteorien. Bra du innrømmer at du var forhastet i bruk av begreper. 
Det er nok ikke så komplekst, det blir straks mer komplisert når man må bruke forklaringsmodeller som strider mot fornuft og mangel på bevis😉.

Skrevet (endret)

Føler meg ganske trygg på tilegnet kunnskap om evolusjonsteorien. Bra du innrømmer at du var forhastet i bruk av begreper. 
Det er nok ikke så komplekst, det blir straks mer komplisert når man må bruke forklaringsmodeller som strider mot fornuft og mangel på bevis😉.

Joda, det er nok det. Det er jo bare å sitere meg på hva jeg har skrevet som er feil. Dette burde være en enkel sak.

En av grunnene til at det føltes komplekst, er at det føltes som om jeg diskuterer med noen i tenårene. Mye av dette er vel strengt tatt pensum på ungdomsskolen.

At jeg skrev litt for fort og blandet noen begreper fordi jeg var engasjert, det tar jeg til meg. Dette rettet jeg også opp i ettertid.

Endret av RosaGnom
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...