Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-kontroll, rust i travers og reparasjon

Kajac

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så bilen til mamma var på EU-kontroll i går. Bilen er en 2014 Nissan Leaf i ganske god stand, spesielt batteriet. Dessverre ikke traversen foran, hvor det har rustet et hull.

NAF estimerte en reparasjonskostnad på 20-30k og skulle ettersende tilbud, men har så langt ikke gjort det. Ganske drøyt, men til nøden overkommelig. Jeg kontaktet merkeverksted (Sande Auto) og spurte hva de skulle ha for å fikse dette. De skulle ha føkkings 105 000 kroner for jobben 🥶🥶🥶 Jeg holdt på å falle av stolen da jeg leste det.

De snakket også om å bytte hele tannstangen (selv om det kun er slakk i et endeledd), og håndbrems-kabler (som nevnte verksted byttet for kun to år siden, og som er helt fine).

Hva er neste steg? Hva bør en slik reparasjon ligge på? Man kan kjøpe en pent brukt travers til 3-5000 kroner. Det kan jo ikke være sånn at et rusthull på størrelse med en tommel skal kondemnere hele bilen...

Se vedlagt bilde av rustskaden og kontrollseddelen

image.png

IMG_5346.jpeg

Screenshot_20260203_202204.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Byttet på en kamerat sin for ikke så lenge siden. 

Pass på at det er ulik travers på USA import og EU modellen. 

Ville også spandert på nye bærearmer og styrekuler når du gjør jobben, siden du må ta firehjulskontroll etter jobben er gjort. 
(Ca 2000,-  i deler)

Få tak i en brukt travers og hør med verksted rundt for priser. 

• Liker 1
Skrevet
Kajac skrev (13 timer siden):

Jeg kontaktet merkeverksted (Sande Auto) og spurte hva de skulle ha for å fikse dette. De skulle ha føkkings 105 000 kroner for jobben 🥶🥶🥶 Jeg holdt på å falle av stolen da jeg leste det.

Dette er en slik pris som tilsier at de ikke gidder og drive med rustskader, er ikke spesielt uvanlig at man sier nei takk via pris, og skulle noen være gale nok så har de en stor fortjeneste på jobben.

Skrevet
Marzo skrev (På 4.2.2026 den 10.02):

Pass på at det er ulik travers på USA import og EU modellen. 

Hva er forskjellen. Ser det er forskjellig delenummer, men de ser jo dønn identiske ut. 

agvg skrev (På 4.2.2026 den 10.20):

Dette er en slik pris som tilsier at de ikke gidder og drive med rustskader, er ikke spesielt uvanlig at man sier nei takk via pris, og skulle noen være gale nok så har de en stor fortjeneste på jobben.

Tenkte tanken på det, men føler dette er noe typiske små-verksteder driver med. Sande Auto er merkeverksted og forhandler av Nissan, og sånn sett representerer merket. Tilbudet de gav meg burde jo gjøre en hver person flau. Det var jo helt fullstendig useriøst.

Hanhijnn skrev (På 4.2.2026 den 7.35):

Hadde det vært min bil (vår er heldigvis solgt) så hadde jeg kjøpt delen brukt, og fått et lite lokalt verksted her til å bytte den.

Vi hørte litt rundt, og jeg fikk tips om et verksted av en kollega. Så nå skal alt repareres og godkjennes, og totalpris kommer på ca. 28k. Fremdeles dyrt, men levelig. Det inkluderer ny brukt travers importert fra Spania, så den skal være rustfri, + bytte av de andre tingene, hjulstillingskontroll og EU-etterkontroll.

Lurer på hvor mange brukbare biler som blir vraket på grunn av slike idiotiske tilbud som jeg fikk fra merkeverkstedet... Trist å tenke på.

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Kajac said:

Hva er forskjellen. Ser det er forskjellig delenummer, men de ser jo dønn identiske ut. 

Om jeg ikke husker feil er det ikke samme festepunkt i bilen, så avstanden mellom boltene er ulik. 
Pass derfor på å kjøp riktig til din bil. 

Skrevet
Marzo skrev (4 minutter siden):

Om jeg ikke husker feil er det ikke samme festepunkt i bilen, så avstanden mellom boltene er ulik. 
Pass derfor på å kjøp riktig til din bil. 

Rart. Men uansett er det verkstedet som skaffer delen. Bilen til mamma er en europeisk (bygd i UK), regner med de finner riktig del utifra rammenummeret 😊

Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Ja, det ville vært alternativet om jeg skulle byttet den selv. Men slik temperaturene er nå, uten tilgang på oppvarmet garasje, frister det lite.

En fra Spania vil imidlertid (antakelig) ha betydelig mindre rust enn en brukt fra Norge 😊 Og prisen er omtrent den samme.

• Liker 1
Skrevet

Denne bilen kan man levere på 50 verksteder og kun 1 eller 2 av dem hadde sett denne rustskaden, og kan man da si at man får utført den samme EU kontrollen uansett hvilket verksted man velger? 

Dette er et nåløye av et bilde som er tatt inn fra høyre hjulhus. Her har vi en kontrollør som vet hva han skal se etter og red føkkings alert. 

Jeg klarer kun å så tvil rundt denne rustskaden og derfor er det godkjent med kommentar. 

Husk at krisemaksimering og overdramatisering er argumenteringsteknikker som trigger avvik og advarsler i møte med byråkratiet.

Brekkvaier venstre bak er sikkert feilmontert.

image.png.5ca9261cbc209eca602e23ede425b759.png

• Liker 1
Skrevet

Det blir jo en ganske dyr reparasjon uansett, nesten 30 tusen. Og 2014 leaf er verd hva, 50-60 tusen? Videre er det vanskelig å se akkurat hva som er rustet. Men kontrollør har tydeligvis vurdert dette som en 2-er. Hva er kriterier for dette, at skrutrekker går rett gjennom?

Skrevet
Kajac skrev (8 timer siden):

Ja, det ville vært alternativet om jeg skulle byttet den selv. Men slik temperaturene er nå, uten tilgang på oppvarmet garasje, frister det lite.

En fra Spania vil imidlertid (antakelig) ha betydelig mindre rust enn en brukt fra Norge 😊 Og prisen er omtrent den samme.

Okay du skrur ikke selv nei ja kan hende den fra Spania er bedre 😀

Skrevet
Mekker`n skrev (2 timer siden):

Denne bilen kan man levere på 50 verksteder og kun 1 eller 2 av dem hadde sett denne rustskaden, og kan man da si at man får utført den samme EU kontrollen uansett hvilket verksted man velger? 

Dette er et nåløye av et bilde som er tatt inn fra høyre hjulhus. Her har vi en kontrollør som vet hva han skal se etter og red føkkings alert. 

Jeg klarer kun å så tvil rundt denne rustskaden og derfor er det godkjent med kommentar. 

Husk at krisemaksimering og overdramatisering er argumenteringsteknikker som trigger avvik og advarsler i møte med byråkratiet.

Brekkvaier venstre bak er sikkert feilmontert.

image.png.5ca9261cbc209eca602e23ede425b759.png

Bildet er tatt fra der jeg kom til på parkeringsplassen. Er lettere å se den under. Har visst om at traversen er svært rusten, men håpet det ikke skulle være igjennomrustet her. Siden både motor, girkasse, tannstang og hele nedre del av hjulopphenget er festet i denne traversen, er jeg egentlig ikke uenig i at den fikk anmerkning. Det er mye rust på den, så er ikke usannsynlig at den er svært tynn andre steder også. 

Når det gjelder håndbrekk så vet jeg hva problemet er; vi byttet hjullager på høyre side i fjor høst, og justerte kun håndbrekket på høyre side i den anledningen. Siden brekket holder bilen i selv de bratteste bakkene, så sjangset jeg på at det var godt nok for EU-kontrollen. Men det er nok snakk om at den må justeres likt på andre siden også. Alt av vaiere, bremsesko og monteringsdeler ble byttet for to år siden uansett, så dette er i god stand.

kremt skrev (2 timer siden):

Det blir jo en ganske dyr reparasjon uansett, nesten 30 tusen. Og 2014 leaf er verd hva, 50-60 tusen? Videre er det vanskelig å se akkurat hva som er rustet. Men kontrollør har tydeligvis vurdert dette som en 2-er. Hva er kriterier for dette, at skrutrekker går rett gjennom?

Ja, det er nok i grenseland for hva som er verd å bruke på denne bilen. Men så lenge det er verd det for mamma skal ikke jeg si noe. Og det er jo uansett mye billigere enn en ny, tilsvarende bil i tilsvarende stand. 

Maskinfører skrev (33 minutter siden):

Okay du skrur ikke selv nei ja kan hende den fra Spania er bedre 😀

Jeg skrur faktisk ganske mye på bil selv, men helst ikke utendørs i mange minusgrader. Siden bilen må godkjennes innen 30. mars, så ble det sånn denne gangen. Og så er det heller ikke min bil, så det ble på denne måten denne gangen.

Hadde det vært min bil (og det var litt varmere i været) så hadde jeg forsøkt å sveise det. Så lenge det ikke er mer alvorlig enn det jeg har fått bilde av, så er jeg ganske sikker på det ville vært en relativt enkel og rask jobb.

• Liker 1
Skrevet
Kajac skrev (15 minutter siden):

Bildet er tatt fra der jeg kom til på parkeringsplassen. Er lettere å se den under. Har visst om at traversen er svært rusten, men håpet det ikke skulle være igjennomrustet her. Siden både motor, girkasse, tannstang og hele nedre del av hjulopphenget er festet i denne traversen, er jeg egentlig ikke uenig i at den fikk anmerkning. Det er mye rust på den, så er ikke usannsynlig at den er svært tynn andre steder også. 

Når det gjelder håndbrekk så vet jeg hva problemet er; vi byttet hjullager på høyre side i fjor høst, og justerte kun håndbrekket på høyre side i den anledningen. Siden brekket holder bilen i selv de bratteste bakkene, så sjangset jeg på at det var godt nok for EU-kontrollen. Men det er nok snakk om at den må justeres likt på andre siden også. Alt av vaiere, bremsesko og monteringsdeler ble byttet for to år siden uansett, så dette er i god stand.

Ja, det er nok i grenseland for hva som er verd å bruke på denne bilen. Men så lenge det er verd det for mamma skal ikke jeg si noe. Og det er jo uansett mye billigere enn en ny, tilsvarende bil i tilsvarende stand. 

Jeg skrur faktisk ganske mye på bil selv, men helst ikke utendørs i mange minusgrader. Siden bilen må godkjennes innen 30. mars, så ble det sånn denne gangen. Og så er det heller ikke min bil, så det ble på denne måten denne gangen.

Hadde det vært min bil (og det var litt varmere i været) så hadde jeg forsøkt å sveise det. Så lenge det ikke er mer alvorlig enn det jeg har fått bilde av, så er jeg ganske sikker på det ville vært en relativt enkel og rask jobb.

Åja du gjør også det ja 😀 ikke din bil nei ja jeg liker best og sveise med Autogen ja den jobben er veldig rask 😀

Skrevet

I mitt syn er folk litt raske med å avskrive biler. Selv om du selger bilen er det jo høyst usannsynlig du får solgt bilen med mindre rabatt enn verkstedregningen koster, spesielt når du får gjort det såpass økonomisk. Det er jo bare når reparasjonen koster mer enn du får kjøpt en tilsvarende eller bedre bil for, at man kan argumentere det ikke lønner seg. Og selv da får du ikke garantert nye og fungerende deler, som du får ved en reparasjon.

Skrevet
mobile999 skrev (56 minutter siden):

Riktig, og dette nærliggende feste (8mm bolt) går kun til et plastdeksel. Et deksel som er i veien og man ser derfor ikke rustskaden fra undersiden.

image.thumb.png.28db132761a2268e221df873b1ab05d0.png

Ellers artig hvordan dette svære orginale hølet i traversen er greit.

image.thumb.png.3d0b9ce4e4ac1dc6ea39d0ac42f1f7c7.png

Først stiller man seg uforstående til at dette rusthullet på størrelse med en tommelfinger er nok til å kondemere bilen. Før man så argumeterer med at traversen er svært rusten, dette har man fulgt med på lenge og her har vi god kontroll over tilstanden.

Han vet også at brekket er feil justert, vaierene er så og si nye, men likevel har man godtatt et reparasjonsforslag hvor verkstedet bytter begge vaierene.

Jeg tenker vi eller sier at denne saken er full av avvik og her er det flere som ryker når tilsynet kommer.

Skrevet
Mekker`n skrev (4 minutter siden):

Riktig, og dette nærliggende feste (8mm bolt) går kun til et plastdeksel. Et deksel som er i veien og man ser derfor ikke rustskaden fra undersiden.

image.thumb.png.28db132761a2268e221df873b1ab05d0.png

Ellers artig hvordan dette svære orginale hølet i traversen er greit.

image.thumb.png.3d0b9ce4e4ac1dc6ea39d0ac42f1f7c7.png

Først stiller man seg uforstående til at dette rusthullet på størrelse med en tommelfinger er nok til å kondemere bilen. Før man så argumeterer med at traversen er svært rusten, dette har man fulgt med på lenge og her har vi god kontroll over tilstanden.

Han vet også at brekket er feil justert, vaierene er så og si nye, men likevel har man godtatt et reparasjonsforslag hvor verkstedet bytter begge vaierene.

Jeg tenker vi eller sier at denne saken er full av avvik og her er det flere som ryker når tilsynet kommer.

Hva er det du fabler om? Jeg har ikke godkjent noe tilbud om bytte av noe som helst på håndbrekket. Jeg har ikke akseptert tulletilbudet fra merkeverkstedet, men et annet tilbud fra et uavhengig, lokalt verksted. Dette inkluderer ikke noe bytte av deler på håndbrekket. Jeg skal justere det før bilen leveres dit.

Når det gjelder traversen har jeg alltid visst at den var ganske rusten, men ikke at det var gjennomrustet. Jeg bryr meg ikke om hvordan kontrolløren fant denne rusten, rusten er der uansett. Og det kan naturligvis være andre steder hvor kontrolløren også har slått hull, som jeg ikke har sett. 

Jeg har med andre ord ingen ting å utsette på NAF og kontrollen de utførte. Alle feilene de fant er jeg enige i, selv om jeg skulle vært dem foruten. Mitt problem her er det horrible "tilbudet" merkeverkstedet kom med for å reparere bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...