sagand Skrevet lørdag kl 21:36 Skrevet lørdag kl 21:36 (endret) Har en bil som jeg har fått problemer med å starte nå og da. Det som skjer er at starteren ikke går rundt i det hele tatt, men når det først går rundt, starter bilen med en gang. Den kan starte greit hjemme, for så å være helt død etter en stopp på butikken. Før kunne den fyre igjen ved å forsøke flere ganger, men i går kveld trilla jeg den igang og kjørte hjem. Forsøkte da flere ganger, men like død. I dag tidlig startet den med en gang, men død igjen etter å ha kjørt en liten tur. Startet som bare det i kveld etter å ha stått stille på dagen. Det er strøm ellers i bilen, og jeg har prøvd med startbooster uten at det hjalp. Har tenkt på børstene i startmotor, men vil den da starte igjen etter å ha stått helt stille? Har forsøkt å banke på startmotor. Startmotor sitter litt vanskelig til, så har ikke fått testa med å koble strøm direkte. Bilen er en 2002 Grand Vitara, XL7 2,7l Noen som har noen tips? Endret lørdag kl 21:41 av sagand
Gavekort Skrevet lørdag kl 21:42 Skrevet lørdag kl 21:42 Sjekk startrelé og tenningslås, deretter startmotor.
toralfb Skrevet lørdag kl 21:43 Skrevet lørdag kl 21:43 Bør avklare om startrele slår inn eller ikke. En test er å måle spenning samtidig som bilen forsøkes startet. Da ser du samtidig om spenningen på batteriet er ok. Diagnose via ODB port gjør feilsøking enklere.
Trestein Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Hører du om startrele slår inn? Det kan være sektorfeil på starter. Jeg fikk dette på båten nylig. Kommentatoren var brent. Klarte å skru ut starteren og pusse over kommentatoren og få den igang igjen mens jeg drev på fjorden.
Powertrainer Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden sagand skrev (12 timer siden): Har en bil som jeg har fått problemer med å starte nå og da. Det som skjer er at starteren ikke går rundt i det hele tatt, men når det først går rundt, starter bilen med en gang. Den kan starte greit hjemme, for så å være helt død etter en stopp på butikken. Før kunne den fyre igjen ved å forsøke flere ganger, men i går kveld trilla jeg den igang og kjørte hjem. Forsøkte da flere ganger, men like død. I dag tidlig startet den med en gang, men død igjen etter å ha kjørt en liten tur. Startet som bare det i kveld etter å ha stått stille på dagen. Det er strøm ellers i bilen, og jeg har prøvd med startbooster uten at det hjalp. Har tenkt på børstene i startmotor, men vil den da starte igjen etter å ha stått helt stille? Har forsøkt å banke på startmotor. Startmotor sitter litt vanskelig til, så har ikke fått testa med å koble strøm direkte. Bilen er en 2002 Grand Vitara, XL7 2,7l Noen som har noen tips? Høres ut som det er innslaget/innslagsreleet som fusker på startmotoren.
TheKims Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Powertrainer skrev (3 minutter siden): Høres ut som det er innslaget/innslagsreleet som fusker på startmotoren. Slenger meg på denne. Hadde samme problem som TS i høst hvor bilen startet greit i perioder, for så at ingenting skjer. Ny startmotor koster heldigvis ikke all verdens.
Powertrainer Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden TheKims skrev (6 minutter siden): Slenger meg på denne. Hadde samme problem som TS i høst hvor bilen startet greit i perioder, for så at ingenting skjer. Ny startmotor koster heldigvis ikke all verdens. Nei de er ganske rimelige på skruvat👍
Trestein Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Ofte er det enkelt å skifte innslag også om det er feil på. Er det kommentatoren bør du gjerne bytte hele starteren
TheKims Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Trestein skrev (1 minutt siden): Ofte er det enkelt å skifte innslag også om det er feil på. Er det kommentatoren bør du gjerne bytte hele starteren På min bil var det ca 500kr å spare på bare bytte av innslag. Da er det nesten like greit å bare bytte hele sulamitten.
Trestein Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) TheKims skrev (4 minutter siden): På min bil var det ca 500kr å spare på bare bytte av innslag. Da er det nesten like greit å bare bytte hele sulamitten. Det varierer veldig. Noen eldre biler har kraftige startere uten planet gear og koster mye å bytte. Jeg har kuttet dem ut og kjøpt billig starter med gear som passer på svinghjul og innfesting. Kostet ca 25% av orginalen Ofte er det jo å komme til starteren som er hovedproblem. På noenbiler kan det være ufattelig vanskelig å komme til skruene og få plass nok til å få den ut. På en bil måtte jeg ta av hele innsuget for å komme til. Det er ikke like lett som på opel kadetter fra 1975 på alle biler idag Endret 19 timer siden av Trestein
torbjornen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Når problemet kjem og går på denne måten skulle ein tru at det må vere dårleg kontakt ein stad.
Powertrainer Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden torbjornen skrev (4 minutter siden): Når problemet kjem og går på denne måten skulle ein tru at det må vere dårleg kontakt ein stad. Bruker å være to ting, og begge har med innslaget å gjøre. Det ene er mekanisk treghet i innslaget som gjør at akslingen ikke kommer tilstrekkelig ut og griper tak, det andre er periodisk fusk på solenoid(releet) som skal aktivere innslaget. Hvis selve startmotoren er defekt så blir det ofte delvis overslag som tapper bilbatteriet. Samme symptom får du hvis det er krypestrøm på isolator til hovedpluss til startmotoren, da kan det være nok å rengjøre den. Men som sagt hovedmistanken i ditt tilfelle er innslaget.
mobile999 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg har sett at mutteren som festet strømkabelen fra batteriet på starteren hadde løsnet. Da ble det periodisk ingen funksjon i starteren.
oddeh Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Sjekk om kontakt mellom kabel fra startmotor til chassiset er korrodert.
sagand Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Takk for alle svar og tips! I kveld prøvde jeg og bevege på diverse (ledninger, releer) ved sikringene nede til venstre i kupeen på førersiden da starteren ikke gikk. Da gikk starteren ved første bevegelse, men ikke seinere. Virka ikke tilfeldig så får se på det i dagslys. Skal på EU kontroll i dag, så kan høre om de har tid til å feilsøke litt. Ser ut som starteren sitter vanskelig til på denne ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå